Author |
Topic |
Svante F
Member
180 Posts |
Posted - 2008/10/06 : 23:55:52
|
http://www.musicdirect.com/category/165
HiFi-kabeltillverkaren Kimber har nu börjat med USB-kablar. Vad tycker ni? Lika mycket ormolja som Denons 5000kr's nätverkskabel(DenonLink) eller givet köp?
Kan USB-kabelns kvalitet verkligen påverka ljudet t.ex när man, som i mitt fall, spelar sina FLAC och WAV från extern hårddisk till förstärkaren?
När man kör CD via koaxialkabel vet jag att det kan göra skillnad. Men med USB är det väl en helt annan typ av överföring?
|
oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703 |
|
Its-a-Deal
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/10/07 : 07:36:45
|
42,50 - 110,00 USD (beroende på längd) är ju en ganska måttlig prissättning. Lågprisormolja!
|
Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!! Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre! Äger IT's-a-Deal AB |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/10/07 : 09:52:04
|
Intressant. Kan inte så mycket om hur usb-överföringen går till men jag skulle bli MYCKET förvånad om den inte innehöll nån form av checksummeberäkning/felkontroll, jag kan nästan lova att den gör det. Och i så fall är detta lika mycket ormolja som Denons TP-kabel. Men det är väl som med allt annat, tror man tillräckligt mycket på det så... hör man skillnad.
|
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 05:13:11
|
Fast OM kabeln är dom det påstås, så borde det innebära att felkontrollen/checksummeberäkningen blir minimal.
Detta borde väl innebära att processorn inte får jobba så mycket?
Men OM detta innebär att det låter bättre lämnar jag åt någon annan att avgöra |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 07:12:46
|
Jag tycker ni skall testa kabeln innan ni uttalar er så nedlåtande. Tänk om........ |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 08:01:44
|
Där drar jag gränsen! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 09:12:20
|
Ja, det är det som är så jobbigt varje gång det lanseras något sånt här galet. Allt måste tydligen testas i praktiken innan det kan avfärdas, för "tänk om". Men kom igen, USB-kablar? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 09:14:46
|
Sker verkligen överföring via usb med protokoll? Överföring via nätverk har ju vanligen tcp/ip. Är inte så insatt i datorer och använder själv usb-dac, därför jag undrar. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 20:58:13
|
mayday: All form av dataöverföring måste göras med någon typ av protokoll. Mottagaren och sändaren måste vara överens om vilken bit som kommer när så att säga. TCP är ett protokoll som används på internet, det andra stora är UDP. IP är själva adresseringssystemet som både UDP och TCP använder sig av. I TCP ingår felhantering, i UDP finns inget sånt vilket innebär att det är ett snabbare men osäkrare protokoll. USB har sitt eget protokoll och som sagt, jag skulle bli MYCKET förvånad om den inte innehöll felhantering.
Vox: Att testa hur olika usb-kablar låter vore som att testa olika tp-kablar, olika hårddiskar, olika IDE-kablar, olika SATA-kablar, olika moderkort i datorn..... jag har då aldrig hört någon skillnad mellan hårddisk och hårddisk. Men visst, hör någon skillnad så respekterar jag det. Men jag skulle aldrig lägga min tid på att testa. |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 21:23:48
|
Lyssnar på Cash(FLAC) via min Porta Corda MKIII USB...låter riktigt bra. Använder en vanlig hi-speed usbkabel...som sagt det låter riktigt bra. dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 21:38:38
|
Säga vad man vill om denna produkt, men jag anser att Kimber är en rätt seriös firma. Deras produkter är inte direkt billiga men inte så groteskt överprissatta som vissa andra kabeltillverkare. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/10/08 : 22:05:34
|
Taget från Wikin om USB
quote: Handshake packets consist of nothing but a PID byte, and are generally sent in response to data packets. The three basic types are ACK, indicating that data was successfully received, NAK, indicating that the data cannot be received at this time and should be retried, and STALL, indicating that the device has an error and will never be able to successfully transfer data until some corrective action (such as device initialization) is performed.
USB 2.0 added two additional handshake packets, NYET which indicates that a split transaction is not yet complete, and an ERR handshake to indicate that a split transaction failed.
Så ja, USB har felhantering och paket som inte kommit fram sänds igen. USB är ju dessutom asynkront så tidfel (jitter) påverkar inte överföringskvalitén.
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 07:10:27
|
Tänk om....... |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 09:12:36
|
|
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 22:33:54
|
Om man kopplar den här USB-kabeln till skrivaren, får man finare färger på semesterbilderna då? |
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/10/09 : 22:41:48
|
Inte jag, för jag har svartvit laser... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 07:41:40
|
Kom ihåg att förr blev en del t.ex. förföljda för att de påstod att jorden var rund.
Det är i så många år sedan som en atom var den minsta beståndsdelen.
Listan kan göras lång så.......Tänk om det låter bättre med den aktuella kabeln och ni missar detta pga av förutfattade meningar och trångsynthet. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 08:29:33
|
Tänk om det låter bättre om man sätter upp pannkakor med exakt 1,23 meters avstånd mellan varandra på väggarna i lyssningsrummet? Du vet ju inte förrän du provat, eller hur? Det kan iofs te sig fånigt att sätta upp pannkakor, men det vore ju synd att låta förutfattade meningar och trångsynthet stå ivägen för möjligheten att få ett bättre ljud! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 09:22:51
|
Vox: Jag förstår självklart din poäng men i det här fallet tycker jag att jag att liknelsen haltar. OM det skulle kunna låta bättre med usb-kabel a jämfört med b så skulle det som någon skrev ovan; semesterbilderna bli finare med den kabeln, mina dvd-skivor som jag bränner med min externa brännare skulle få lite bättre bild och filerna som jag kopierar till min externa usb-disk skulle bli lite mer exakt kopierade...
Alltså: en bit är en bit är en bit. Den kan inte vara en extra fin bit. Om överföringen är bitperfekt så finns endast överföringshastighet att vinna. Skulle det INTE vara så så skulle en fil bli sämre varje gång den kopierades... och då skulle inte internet fungera. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 10:01:09
|
"Jamen, den är ju snyggare än en vanlig i alla fall."
Ja, och det räcker långt för många då man tycker det låter bättre när den är snygg och dyr. Men tänk på att lägga den helt rakt för annars finns risken att ettorna fastnar en liten stund i kurvorna. Nollorna fastnar inte då dom tenderar att alltid göra innervarv.
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 10:22:59
|
Tänk om....... |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 10:34:02
|
Jag uppskattar din ihärdighet Vox |
|
|
keso77
Member
220 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 12:03:01
|
Men hörni, pannkakor skulle säkert fungera om man gör dem ojämnt tjocka och lagom välstekta så att de får rätt akustiska dämpegenskaper. Kan ingen testa och göra ett bildreportage? Ett storprojekt för någon av klubbstugorna måhända? |
Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 12:11:26
|
Jag tror pannkakorna gör större nytta än USB-kabeln men inte tänker jag prova ändå. Man måste dra sin gräns någonstans och min är passerad för länge sedan här. Nackdelen med att prova allting är att en osund marknad för prylar växer fram. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/10/10 : 12:31:07
|
En kompis till mig hävdade att han fick bättre ljud i sin Squeezebox när han flyttade musiken från en extern hårddisk till en intern. Jag bara skrattade åt det. Men å andra sidan, många har ju skrattat åt mina olika tweaks och dyrkablar. Jag kanske borde testa ändå? Nej, det kan inte ha någon betydelse. Väl?
Jag tror inte på skillnad i ljud om man som med en Squeezebox hämtar information och mellanlagrar det i spelaren innan avspelning. Men hur är det med USB-dacar? Där omvandlas väl datan direkt när den når dacen till en analog signal och då har man väl samma problem med jitter som via en vanlig digital förbindelse? Är det inte risk att kabeln trots allt kan påverka jitternivån då? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2008/10/10 12:37:25 |
|
|
Topic |
|