Author |
Topic |
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2008/09/27 : 23:00:57
|
Någon som kan berätta om erfarenheterna med dessa högtalare ?
|
|
mrk
Member
313 Posts |
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2008/09/27 : 23:33:08
|
Kan du möjligen utveckla.... |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2008/09/27 : 23:38:05
|
+Musikaliska, inte analytiska. Silkeslent ljud, finns inte tillstymmelse till hårdhet. Fantastisk 3-d. Hyfsad bredd.
-Kräver kraft.
-Inget för hårdrockaren
|
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
mrk
Member
313 Posts |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/09/29 : 07:45:37
|
Har under ett flertal ägt ett par SFGPH och måste säga att jag tycker dom är underbara, det var som att hitta hem i sitt sökande för min del iaf. Det är inte var mans förstaval kanske, det finns högtalare som är mer dynamiska det finns de som focuserar mer på detaljer och det finns de som presterar en avgrundsdjup bas, men det finns få högtalare som focuserar så mycket på musikalitet och helhet. Nu talar jag förstås om högtalare som ligger i samma prisklass, så klart. Jag har flera ggr liknat musiklyssning med dessa med att släcka ned all elektrisk belysning och i stället tända massor av levande ljus när man ska äta en god middag och dricka ett gott vin kanske tillsammans med en vacker kvinna. Detta kan till en början upplevas som mörkt och lite detaljlöst men ögat vänjer sig(liksom örat) snart framträder alla detaljer men på ett mer levande och mjukt sätt, det levande ljuset tillför extra dimmensioner av djup och textur och allt framstår som mer spännande behagligt, klart det blir en upplevelse. Ta samma goda mat, vin , sällskap och lokal sätt upp lyssrör och bygghalogen så allt flödar i ljus visst ser du allt, alla detaljer knivskarpt men vart tog magin vägen vart tog djupet vägen och vart tog känslan o allt det vackra vägem, middagen blir inte riktigt samma upplevelse.
Det går faktiskt bra att lyssna på hårdrock med dom, men som sagt dom kanske inte är hårdrockarens eller tecnokillens first choice. Det är med levande musik, gärna akustisk, givetvis piano eller cello som dessa högtalare visar sin rätta halt, låt dig inte luras dock, de klarar av allt med beröm godkännt. En bra instegsmodell till Sonus Fabers rike, alla gillar inte SF men lyssna till dom under rätt förutsättningar, sitt länge och slappna av så kommer du kanske förstå vad jag menar.
Du måste ha kraft, inget monster men bra kräm eller bra rör. Högtalarna måste andas dvs långt ut från alla väggar, gärna en meter eller mer, rummet avgör. Räkna med en del möblering, inte minst av lyssningsposition, sitt inte för lågt, tänk på invinklingen, mam ska se yttersidorna på högtalaren. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 11:21:49
|
Vilken recension, man får en sådant ha-begär..... Skulle man kunna jämföra med Vienna Acoustics ljudkaraktär ??? |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 11:44:54
|
Har inte den förmågan att beskriva ljudupplevelser som herr Adagio men håller med om allt han säger i denna recension. Har själv lyckats få till en underbar uppställning med dessa högtalare. Numera tänker jag aldríg på hur det låter utan bara lyssnar på musiken och nått bättre betyg finns väl ej.
Dock så är det ju inget man imponerar kompisar med under 2 minuters demo utan storheten kommer i helheten när man lyssnar länge,ingenting sticker ut från mängden och dominerar utan allt är bara en hel homogen massa som når öronen.
Är det en högtalare du vill leva länge med så köp genast.
mvh Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 13:42:18
|
Adagio och Orpheus... Vilken ljudkälla (CDP eller DVD använder ni med dessa skönheter (svarta ska de vara eller ???). Några råd beträffande kablar ? |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/10/11 : 12:34:02
|
Jag kör också integrerat Krell KAV-400xi. Cdn är också Krell, KAV-280CD närmre bestämt. Primärt kör jag vinyl via Kuzma StabiS/stogiS, BenzLP och Benz Lukaschek PP-1 med div Nordost, numera har jag Sonus Faber Guarneri Memento. Givetvis bör du ha ett par svarta om du nu inte råkar ha barn, då skulle jag nästan rekomendera valnöt, så slipper man se alla fingeravtryck. Eller så har man huvarna på utom vid finlyssning så har jag det nu iaf. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/10/11 : 12:39:24
|
Ang kablar så tillåter dessa högtalare detaljrika och luftiga kablar som tex Nordost utan att bli hårda eller obehagliga. Jag har även fått rapporter om att kimber ska funka. Silverbaserade kablar bruka bli en bra combo, jag tror inte på Purist Audio eller Cardas som de bästa kombinationerna. |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 22:56:23
|
Nu har jag lyssnat på Sonus Faber Concerto Grand Piano och kan konstatera att pianoljudet låter naturligt, härligt som pianot stod i rummet. Likaså låter trummor och basstruman som det ska låte, fylligt och mycket naturligt. Stor auktoritär bass. Men när det gäller de höga tonerna verkar/låter ljudet som igenom ett filter, som någon bromsar dessa höga tonerna !?!? Vill verkligen inte nedvärdera någon men låter Domus Grand Piano likadant ? |
|
|
|
Topic |
|