Author |
Topic |
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 10:49:44
|
Daniel_S: Bra! Desto fler som gör något konkret desto bättre...skriv på olika forum, maila skivbolagen etc.
Ännu en intressant sida: http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/ |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 13:31:59
|
Känn på denna: quote:
Nej det är bara folk som håller på med musik som gnäller om det här (med rätta)med sönderkomprimerad musik. Folk i allmänhet tänker inte eller ens lägger märke till det här. Jag har inte hört någon ickemusiker som gjort det. Någon annan som har det? Och om miljoner köpare inte märker eller bryr sig nämvärt kommer inga skivbolag ta hänsyn vad en mindre grupp musiker tycker quote:
Från: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=55245&st=0&gopid=772972#entry772972
Burrrrr
Kusligt....
Daniel |
|
|
Alucinor
Member
50 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 17:31:27
|
Intressant läsning ang. ljudkvaliteten på Metallicas nya CD: http://blog.wired.com/music/2008/09/does-metallicas.html
Kan knappt tro på vad som skrivs i studioforumet! Hur kan man påstå att komprimerad musik låter bra Hur kommer musiken låta om ytterligare några år, om den här trenden hos skivskaparna får fortsätta? Jag är med dig, matte 76! |
Mitt nuvarande "student"-system: Onkyo A-9555. Onkyo DX-7555. Yamaha NS-F700. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 17:55:00
|
det vanliga argumentet "kidsen gillar det" kommer upp. Yeah right, för att det är allt de serveras ja...dessutom köper de inga skivor, de laddar ner och lyssnar i mp3-spelare. Jag skrev svar i tråden:
quote: Musik ska låta dynamiskt och levande, instrumenten ska låta så nära verkligheten som möjligt. Annars låter det inte bra. Och HUR kan ni gilla musik som distar och låter platt och odynamiskt? Mycket märkligt...
|
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 18:32:46
|
Man bör ställa frågan VARFÖR den komprimeras som den gör. Försöka komma åt pudelns kärna och diskutera alternativa lösningar med hållbara och objektiva argument. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Alucinor
Member
50 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 18:36:54
|
Ny tråd är skapad på studioforumet ang. komprimering på bekostnad av dynamiken i musiken: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=55974 |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 20:18:19
|
quote: Man bör ställa frågan VARFÖR den komprimeras som den gör. Försöka komma åt pudelns kärna och diskutera alternativa lösningar med hållbara och objektiva argument.
Skivbolagen tycker att dagens konsumemter lyssnar på musik i bilen eller i mp3-spelaren på stan. Detta är platser med högt bakgrundsljud. Därför måste musiken låta högt hela tiden.
Detta för det tråkiga med sig att vi får sämre musiker och sångare. För det spelar ju ingen roll hur man hanterar sitt instrument eller sjunger, det låter likadant hela tiden. Så musikbranschen skjuter sig själva i foten och väljer att göra produktioner som inte kräver bra musiker. (Ja, till detta kommer elände som http://www.antarestech.com/ för de som inte kan sjunga/spela alls) Om vi kan få de att förstå att de själva sabbar musiken så kanske man kan hoppas på att det vänder mot det bättre. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 20:26:28
|
Jag beundrar er, Daniel, Matte, Nin, som kan skriva i det andra forumets trådar utan att spåra ur totalt när ni får dom svaren ni får. Jag blir fullständigt galen! När jag lugnat ner mig något gör jag ett par reflektioner. 1. Ingen av "komprimeringsförsvararna" verkar veta att det finns många akustiska instrument och att dessa har en naturlig klang. Så här låter ett Schimmel piano när du står i samma rum, så här låter en steinway flygel Det handlar inte om smak. För att återge det som instrumentbyggaren ville åstadkomma krävs ett förhållande 1:1. Har dom någonsin lyssnat på ett akustiskt instrument? 2. Det förefaller inte vara ett forum för proffs. Snarare wannabees eller DJ's. Dom förstår inte alls vad det handlar om. Dom kan inte skilja på äpplen och päron. Troligtvis för att dom själva är blåbär.. För dansmusik ser jag också ett befogat syfte med komprimering, men det är det enda dom verkar rikta in sig på. 3. Argumentbrist. Istället för att svara på frågor kommer det ett "djävla gubbe". Snacka om patetiskt. När jag var 15 tyckte jag också att en tjugofemåring var en gubbe. När jag var 15 trodde jag också att jag visste bäst och hade all nödvändig erfarenhet.
Respekt och heder åt er #Bugar#. Jag hoppas ni inte ger upp i er argumentation, för ni kan inte förlora.
Jag kanske tar mod till mig och går in som medlem på det andra forumet för att supporta, men jag måste lägga mig i mental träning först. Frid. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 21:16:43
|
Framtiden ser verkligen ljus ut för oss som vill ha välljudande skivor |
|
|
Lindstrom
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 22:07:51
|
Keep the flame alive.
All hail his bravery! All hail his persistance! All hail Matte! |
-Are they heavy? -Yeah. -Then they are expensive, put them back. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 09:48:02
|
Finns det något gemensamt forum för skivbolagen? Troligen inte, men vem vet...någon som känner till det? |
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 16:05:16
|
Vilka månar skivbolagen om? De som laddar ner musik för att spela på sina MP3-spelare? Eller de som köper skivor till sina stereoanläggningar? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 17:38:29
|
quote: Vilka månar skivbolagen om?
Kortsiktig hög vinst. Dvs sig själva. nu. Skivbolagen månar inte om någon annan. Det gör inget (vanligt) företag. Varifrån får skivbolagen sina pengar? Vilken konsumentgrupp bränner mest pengar på skivor, och vilken är köpstarkast (=potentiell målgrupp).
edit. ÄNNU mer intressant är kanske, efter att ha läst "ljudteknikernas" (#småler#), inlägg i det andra forumet, vilka dom månar om. kidsen? |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
Edited by - miaber on 2008/09/19 17:41:50 |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 18:41:37
|
Bara en reflektion, ta Stacy Kent, Curtis Stigers m.m som alla har bra inspelningar. Vad beror detta på? vill artisten att det ska låta så naturligt o levande som möjligt eller är det skivbolaget som värnar om sin artist??
Nån.
MvH
Daniel |
|
|
Strata
Starting Member
12 Posts |
|
Strata
Starting Member
12 Posts |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:10:31
|
Jag vet inte det jag, har svårt att tro att vinyl verkligen är en räddning. Mastrar de "brick-wall" blir det inte bättre på vinyl (om man nu tar en master och skickar till mixning), nivån blir väl lägre men är det komprimerat så blir man lyssningstrött ändå när man vrider upp volymen. En fykrantvåg är inte roligare att lyssna på bara för att den kommer från en vinylskiva. Har som sagt vinylskivor som låter illa de också. Man frågar sig dock om de "stora" artisterna som ex. vis metallica, Red hot chili m.fl. har blivit så trötta på att göra musik att de skiter i hur slutprodukten låter. Det är väl egentligen det jag stör mig mest på, att nya oerfarna wannabi popparna som handplockas och hårdlanseras för 1 eller 2 skivor blir överkörda kan jag förstå, men de stora eller de som verkligen jobbat sig fram genom spelningar och hårt arbete, hur i hela friden kan de stå bredvid och se på????? Varför tillåter de att deras alster förstörs på det sätt att ingen kan lyssna på lite högre volymer utan att få hörselskador? Och som de skrev i din länk Strata, att "det är otroligt hur varmt och skönt det kan låta med vinyl jämfört med CD", det är väl egentligen ett sådant jättebevis på hur CD-materialet blivit förstört. Det är inte vilket matrial det är inspelat på som gör den skillnaden, men man tror definitvt det när man hör produkterna.
ps. Får väl lägga till att jag trots allt tror och tycker att vinylen är bättre än CD, bitar kan inte låta lika bra, men det har inte med denna sak att göra. Det är en annan del som anses OT så det lämnar vi till en annan tråd. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 22:28:25
|
Om mastring och mixning sker exakt likadant på vinyl och cd är det ingen skillnad. Det finns inget magiskt med vinyl som gör att det låter bättre än cd. Det är två lagringsmedier, det är allt. |
|
Edited by - matte76 on 2008/09/19 22:29:16 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 01:04:41
|
quote: Stacy Kent, Curtis Stigers m.m som alla har bra inspelningar. Vad beror detta på? vill artisten att det ska låta så naturligt o levande som möjligt eller är det skivbolaget som värnar om sin artist??
Jag tror det helt enkelt beror på målgruppen. De som köper skivor av Stacy Kent och liknande artister har nog oftast en annan inställning till musik än "kidsen"; dels så går de nog oftare på konserter och har ljudet där som "referens". Dels så lyssnar de nog på skivan i vardagsrummet som avkoppling och då behöver det ju inte låta lika "högt"; man anpassar sig helt enkelt efter målgruppens förväntningar. Om Stacy Kent skulle få en MTV hit så kan jag garantera att hennes nästa skiva skulle vara hårt komprimerad.
quote: Varför tillåter de att deras alster förstörs på det sätt att ingen kan lyssna på lite högre volymer utan att få hörselskador?
Gissningsvis därför att de tror (antagligen med rätta) att de säljer mer skivor då.
|
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 08:26:45
|
Det äe ju rätt festligt för en hårt komprimerad o platt skit låt kan låta hyffsat ok i mina hörlurar till datorn men jag spyr rakt ut när jag hör den i min amläggning. Det är väl bara att inse att det kommer att bli ännu värre, fast går det att förstöra musiken mer än vad som görs idag?
Har fått bekräftat på forum.studio.se att det är mina högtalare som är boven och inte musiken
MvH
Daniel |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 08:38:53
|
Daniel: Ja det är ganska skrämmande vilka åsikter vissa har på det forumet...man blir mörkrädd. |
|
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 08:53:13
|
Skämms dock över att jag tappat fattningen några gånger där inne men det är svårt när det haglar kiss o bajs kometarer hela tiden. Du gör det bra matte76 och håller dig lugn. Jag känner mig färdig på det forumet om inte nivån lyfts några tusen snäpp
Kan vi enas om att det handlar om att synas mest i form av ljud vilket resulterar i louder is better och för att spela högre komprimerar vi mera. Man är alltså rädd att inte höras tillräckligt i radio o tv och struntar blankt i hur det låter i en stereo anläggning.
" Money talks and bull shit walks "
MvH
Daniel |
|
|
Alucinor
Member
50 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 11:03:19
|
Ni som har erfarenheter inom bra hifi, skulle ni kunde ge några tips på skivbolag som inte har denna "loudness" filosofi som dom stora bolagen verkar ha (och/eller artister med känsla för bra ljud)? För det måste väl ändå finnas skivbolag och artister som fortfarande strävar efter bra ljudkvalitet?
Mvh Alucinor |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 11:44:33
|
Artister som går att lite på enligt mig, dock mest jazz: Stacy Kent, Curtis Stigers, Kenny Burrel och Eric Bibb. Har 5st skivor med Stacy Kent och tycker hon håller grym kvalitet rakt igenom. Du kommer att få fler tips garanterat och jag vet fler välljudande skivor men gillar ej musiken tex Madeleine Peyroux, Ann Hampton Calaway och Emmylou Harris. Blue note borde vara nått om du gillar Jazz.
Urschh, det va inte mycket till tips de där, hoppas det kommer fler o hjälper till....
MvH
Daniel |
|
|
Topic |
|