Author |
Topic |
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 13:22:08
|
Kan man inte göra något åt denna hemska komprimeringen av musiken? Sitter och lyssnar på jobbet (med lurar) och har ett tag kört rätt mycket med Nick caves lite äldre skivor och har inte funderat så mycket på det, men fick sedan händerna på Marit Bergmans skiva och herre min skapare! Det är nog första gången jag hör hur det verkligen klipper, vilket iofs kan ha att göra med lite gamla rör i min hörlursförstärkare, men bara delvis. Efter att ha vridit ner volymen nästan helt orkade jag med nästan 2 låtar innan det var dags att stänga av skiten. Fy för den lede säger jag bara, borde vara skottpengar på producenter som mixar på det sättet. Så nu sitter jag och lyssnar på Duffy och vet inte om det skall låta så eller om den också är högt mixad, men jag tror det för jag orkar inte lyssna högt och hör hur det distar i sången (vilket som sagt kan vara meningen). Fan, får väl fortsätta lyssna på lite gamla Caveskivor istället för det "nya underbara ljudet". Alla snorungar till ljudtekniker tror att tydligen att det underbaraste man kan lyssna på är fyrkantvåg. USCH!:(
Bara lite irriterad idag verkar det som. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
Edited by - Dr.Nope on 2008/09/17 13:22:37 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 14:46:28
|
Jag håller med dig fullständigt. Lyssnar mest på musik från sextiotalet fram till nittiotalet. Nicks lite äldre skivor låter riktigt hyggligt. Undviker mycket modern musik just av den anledningen. Hårdrock i alla dess former är ju ofta extremt sönderkomprimerat. Baskaggen låter som ett mellanregsmatter utan kropp. slätt och intetsägande.
Vad man kan göra?? Vet inte. Maila bolagen och klaga. Undvika att köpa skivorna är nog det bästa, speciellt då i kombination med att upplysa omvärlden om problemet.
Johannes. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 15:08:50
|
Ja detta är mycket tragiskt. Men så länge de flesta inte bryr sig om ljudkvalitet och mest lyssnar via ministereos och ipods + andra mp3-spelare kommer nog ingen ändring... Lyssna bara på senaste Metallica; bra låtar men värdelöst ljud. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 15:20:55
|
quote: Undvika att köpa skivorna är nog det bästa, speciellt då i kombination med att upplysa omvärlden om problemet.
Ja, för skivbolagen verkar inte fatta... skiva säljer dåligt = måste bero på att kidsen laddar hem olagligt. Responsen från skivbolagen? Låt oss komprimera mera så det låter högre om våra artister i radio, vänd musikutbudet och produkterna ännu mer mot kidsen som ändå inte köper skivor, och strunta i de köpstarka och musikintresserade vuxna som intresserar sig för kvalitet i både innehåll och form...
Att skivorna säljer dåligt kan ju inte ha något att göra med att det skulle låta dåligt eller att man bara signar beiga tråkiga och likformiga artister - allt är nedladdningens fel.
Samtidigt ökar bara den sammanlagda summan som genomsnittet i befolkningen lägger ner på nöjesmedia, såsom film, musik, dvd, böcker, spel osv... Nöjes och mediabranschen skär guld med smörkniv. Film, spel och tv-apparater blir bara mer och mer högupplösta i bild och ljud... vad är det som gör att folk inte vill köpa skivor?
Måste vara kidsens fel som inte betalar för sig... dagens ungdom...
|
Min anläggningstråd |
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 15:33:46
|
Ljudtekniker har också forum där de luftar sina problem och besvikelser. Jag vet inte vad de skriver om men en gissning kan ju vara att det bl.a gäller just komprimering.
Finns det någon på Hififorum som vågar registrera sig på ett sådant forum och ta en fight mot ljudteknikerna? Eller i alla fall fråga lite snällt varför de gör på detta viset? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 16:21:38
|
Njord: Jag gör det mer än gärna men känner inte till vad deras forum heter. Vet du? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Njord
Member
298 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 17:01:36
|
Jag är nu medlem där. Kolla dessa trådar:
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=55773
http://forum.studio.se/index.php?showtopic=55245
Edit: Skrev precis mitt första inlägg, se andra tråden längst ner...ska bli intressant om någon svarar.
|
|
Edited by - matte76 on 2008/09/17 17:06:21 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 17:17:52
|
Heja Matte76! |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 17:55:11
|
quote: Finns det någon bra plugin som man kan använda till att endast höja volymen, så att det blir lika högt som skivor man köper i affärer, eller hur ska jag göra.
Jag blir mörkrädd när jag ser detta! När man sedan ser svaret som matte får, från en totalt inkompetent nolla (uppenbarligen. Förlåt moderator, men mina känslor är för starka här. Jag tar risken att bli avstängd), tappar jag totalt hoppet. Jag har gått och trott att problemet är skivbolagen, men så sitter det delvis bakom spakarna....... Tyvärr får man väl fortsättningsvis välja skivor från nischade skivbolag, som satsar på kvalitet, och välja bort mycket bra musik från andra bolag. Möjligtvis ladda ned denna illegalt, men det är inget jag vill uppmana till.
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 18:01:55
|
Du gör ett tappert och viktigt jobb Matte76. Hoppas det ger resultat. |
Min anläggningstråd |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
|
HNK
Member
278 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 18:40:54
|
Jag är med er: Jag är visserligen ett "kid" (17år) men har upptäckt att de finns otrolig skillnad på kvaliteten på skivor.. Keep up! om vi står på oss kanske, kanske de kommer hända någonting:D |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 22:03:31
|
Har fått ett par svar. Inget upplyftande direkt.
quote: Fast unga tycker ofta tvärt om. Jag tycker det är jätteskönt att lyssna på en rätt hårt komprimernad (men självklart proffsigt gjord) rocklåt. Det fyller liksom ut mer. Jag har självklart inget emot musik som inte är så komprimerad men inte heller musik som är det. Jag antar att jag helt enkelt är uppväxt under den tiden då hela kriget om volymen startade, så jag är van.
quote: Jag har hört några enstaka pop/rock-låtar som varit lite obehagligt mastrade, men generellt så gillar jag det volymkrigade soundet också. Speciellt på elektronisk dansmusik smile.gif
...och för övrigt har jag väldigt svårt att tänka mig att folk generellt sett skulle bry sig om mastringen. Jag kan omöjligt se hur mastringstrenderna skulle påverka skivförsäljningen
Mitt svar på dessa inlägg:
quote: Jag vet att VÄLDIGT många ljudintresserade inte köper skivor som är för hårt mastrade/komprimerade. De unga köper inte skivor oavsett mastring, de laddar ner. Så varför inte mastra så att de som faktiskt vill köpa skivorna blir nöjda?
|
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 22:29:25
|
Och så finnes ju vinyl |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 22:37:57
|
Go matte76 go!
Lär dem hyfs nu så att vi kan köpa vettig musik som låter som det skall det finns säkert proffs som läser och kanske kan de ta åt sig.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 07:18:46
|
quote: Och så finnes ju vinyl
Jo, men det hör inte hit , jag älskar cd-formatet men är inte så förtjust i vinyl-formatet, därav mitt engagemang i detta. Det finns visserligen massor av undantag som mastras bra, men trenden med högre och högre volym på nysläpp och remasters är ju helt förkastlig.
Tack för alla lovord, jag lovar att fortsätta min kamp i handling och inte bara i ord! Jag rekommenderar fler att följa mitt exempel...kom igen nu alla, upp till strid!! |
|
Edited by - matte76 on 2008/09/18 07:25:50 |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 08:21:07
|
Tyvärr är det så att skivbolagen inte är intresserade av att producera musik, utan att producera vinst. Och det går ut över kvaliteten.
quote: Jag kan omöjligt se hur mastringstrenderna skulle påverka skivförsäljningen
Jag undviker att köpa album som är re-mastrade runt Millenieskiftet. Hittar jag äldre utgåva av samma skiva så köper jag den. |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 08:48:17
|
Tragiskt att man inte klarar av att mastra skivor... Jag har hört många plattor som i studion varit fantastiskt bra men sedan, efter mastring, varit föremål för papperskorgen... Att vara mastringstekniker är ett jobb för den erfarne och VÄL goda lyssnaren.Mastringstekniker blir man inte på 2 veckor... Sedan kan jag förstå att en viss komprimering och limitering är på sin plats då alla skall kunna ta del av musik. Även mormor i sin lilla portabla cd hemma. Men som sagt, missförstå mig inte... lagom är ordet.
Sen i Metallicas fall så tror jag tyvärr att felet börjar från första början. Varken bra eller dålig mastring gör den skivan bättre.. (OBS mitt tycke)
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 08:48:57
|
quote: jag lovar att fortsätta min kamp i handling och inte bara i ord! Jag rekommenderar fler att följa mitt exempel...kom igen nu alla, upp till strid!!
matte76: Du borde bli HifiForums representant/general/samordnare i denna fråga. Jag ställer mig bakom dig! |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 09:07:58
|
"Och så finnes ju vinyl "
Det är tyvärr ingen hjälp det heller, det blir fel där också. Ta ex.vis Metalicas senaste, som om jag förstod saken rätt är förstörd redan innan de mastrade den (har inte hört den så är väl ett dåligt exempel), så råmatrialet var limiterat redan från början. Och mitt problem med dessa skivor är inte att information eller dynamik i sig försvinner så man ex.vis inte hör hur underbart cymbaler kan klinga, eller att trummor låter sådär skönt, utan att det helt enkelt inte går att lyssna på skivorna pga att man blir så lyssningstrött av att det verkar vara för mycket energi i de övre registren, blir vasst och skrikigt. Har en dubbel-vinyl med U2 samlade singlar, hyffsat ny, och den är också väldigt skrikig och jobbig.
Efter all tid jag lägger med hörlurar (ungefär 6timmar om dagen) har jag upptäckt att vissa skivor har jag volymen uppvriden ungefär 90grader på volympotten,dessa är helt underbara att lyssna på och jag kan vrida upp rätt mycket en bra stund utan problem, både i hörlurar, i bilen och hemma i stereon. Andra skivor kan jag bara vrida upp 45grader och dessa orkar jag med i ca 2låtar sedan ger jag upp. Samma sak i bilen och hemma, dessa skivor låter väldigt vasst och har en jobbig diskant som gör att man börjar högt och sedan vrider ner mer och mer. Den otrevliga effekten av komprimerat matrial som jag hatar och är det som förstör. Alltså inte att det saknas dynamik, detaljer och naturtrogenhet, utan helt enkelt att det inte GÅR att lyssna några längre tider på dessa alster. Bara för att förtydliga min ståndpunkt. Det blir så lätt att folk bara tycker "jobbiga hifinördar och audiofiler" när detta kommer på tal, jag tror att många upplever det samma men inte gör den kopplingen och tror att det man pratar om är detaljer, stereobild, 3D-upplevelse och annat som också är så väldigt trevligt när man börjar beklaga sig över komprimerat loudness-war-skivor. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 09:15:50
|
Matte76: Är också medlem nu och ska följa dig genom djungeln mot civillisationen...
MvH'
Daniel |
|
|
Topic |
|