HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD är det Hifi verkligen.??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/07/27 :  21:02:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Är det verkligen dynamikbrist hos MP3 vs CD tex?

Jag trodde nog att MP3-formatet enbart krymper musikfilens storlek genom reducerad datamängd vilket påverkar (= försämrar) upplösningen men inte dynamiken.

We've been through this before, edison.
Hänvisar därför till en tidigare tråd där just detta diskuterades, se mina inlägg.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=61481

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/27 :  21:32:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Angående musiknedladdning var det ett intressant inslag på Play rapport idag, kolla detta http://playrapport.se/#/video/1203344

Det kanske håller på att lätta lite vad det gäller olagligheten i att ladda ner. Det verkar som om det är alternativ på gång, vi får hoppas det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/07/27 :  22:06:01  Show Profile Send rolnor a Private Message
MusicGiants lovade mej förra året att dom skulle börja ta kreditkort från Europa i år, har dock inte följt upp det hela. Med BluRay kan man ju tänka sej en framtid med både filmer ("videos") till låtarna samt bättre upplösning än CD, passar mej och många andra bra med en sjyst hemmabio. Då skulle vi ju få mer visuell input än dom (i mitt tycke)föga upphetsande konvoluten till vinyl eller bokletten till CD.

rolnor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/28 :  00:10:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Lyssna från hårddisk saknar helt känsla och känns sterilt och trist
Tycker det är praktiskt jag. Sen om spelaren dessutom direktlänkar till info om artisten så tycker jag den biten är överlägsen skivomslagen också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/07/28 :  08:27:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Viss är det ganska praktiskt, men det känns skönt att slippa involvera datorn i allt man gör och när det gäller seriöst musiklyssnande tycker jag att datorn gärna får lämnas utanför detta. Däremot lyssnar jag en hel del via datorn när jag sitter där och jobbar eller surfar. Därför har jag ett bra ljudkort och bra datorhögtalare, men ljudet är ändå inte i närheten av det i min riktiga anlägggning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/28 :  10:24:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Matte, gamla stofiler & bakåtsträvare som jag och du kommer att få ändra ståndpunkt. På CES 2008 visade flera av special-HiFi tillverkarna mediaspelare med diverse finesser. Datorerna är utan tvekan på intåg i våra anläggningar. Det jag skulle önska mig är att den nya tekniken verkligen utnyttjas och att vi slipper en "MP3-ifiering" av mass-konsumenterna igen. Ge oss för guds skull riktig kvalité på ljudet denna gången!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/28 :  14:03:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Skönt å veta att jag bara ägnar mig åt oseriös lyssning då och att jag inte är stofil eller bakåtsträvare.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/07/28 :  14:17:36  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:
Jag tror det finns en stor fara i en "on demand"-värld, iom. att utbuded smalnar. Idag köper du kanske en skiva för att du gillar en låt, då får du med ett gäng andra låtar som du kanske inte gillar direkt, men med tiden så blir de riktigt bra. Om du då kan välja att ladda ner bara det du var ute efter i första läge så missas ju allt det andra.....och det kanske drar ut på andra hållet också...banden får bara göra en låt istället för en "platta" och då blir det "One hit disasters" snarare än "wonders"

Jag tror precis tvärtom. Med distribution via nätet finns inte längre någon anledning att ta bort gammal musik, de som inte säljer så mycket etc. Det gör att utbudet ökar extremt mycket.

Surfa gärna på "The long tail".

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/28 :  14:27:48  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja det är intressanta synpunkter som kommer fram.
En del protektionistiska också
Det var ju inte meningen med tråden.

Därför utvecklar jag den ytterligare, men inte för att bli klassad som stofil eller bakåtsträvare. Borde bli tvärtom men man vet aldrig.

Jag har lekt med Hifi sen tidigt 60-tal. ( jösses vad gammal jag blivit) En del av medlemmarna var nog inte födda då

Min erfarenhet är att Hifin kvalitetsmässigt "peakade" i slutet 70- och början 80-talet och sedan stått still eller gått utför.
Visst det har kommit de mest extrema produkter (till priser som är astronomiska ) men har dom gett oss bättre ljud totalt sett. Det tycker inte jag.
Nu är det inte så enkelt att bara kasta in "gammalt" 70 tals skrot hemma och tro att det blir bra. Det blir det inte. Den har åldrats och i sämsta fall händer inget när man trycker på On/Off knappen.
= sopbingen .

Men min totalupplevelse är "Allt var inte bättre förr men det mesta".

Nu har det blivit tre snarlika trådar här med PAC:s : Datorer/wireless, vad önskar vi?

Föreslår att vi fortsätter där och stänger denna. Tills någon övertygar mig att CD:n är kapabel till Hifi lyssnar jag på Vinyl och HD.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/07/28 14:36:51
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:00:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Surfa gärna på "The long tail".

Har läst lite av den boken, men jag är inte enig i alla slutsatser, många av koncepten som det hänvisas till har många år på nacken utan att de "lyft" på det viset som det borde enligt teorin, alltså finns det andra trögheter i systemet som dominerar.

kanske lite OT nu.....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:39:26  Show Profile Send Patrik a Private Message
En indikation på att det kanske stämmer är i alla fall det som fick mig att börja ladda ner musik; Att få tag på sedan länge utgångna skivor som jag inte kunnat få tag på på annat sätt.

(Om nu någon nu bryr sig så kanske jag bör tillägga att jag köper massor av såväl musik som film...)

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:47:45  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Jag har lekt med Hifi sen tidigt 60-tal. ( jösses vad gammal jag blivit) En del av medlemmarna var nog inte födda då
Jag var med och var intresserad av "hifi" som det hette då innan stereo fanns eller var ett känt begrepp här i Sverige. Vad som faktiskt har blivit bättre idag jämfört med tiden fram till slutet av 70-talet är högtalare. Det finns idag fler högtalare som faktiskt låter rätt så hyggligt. Inspelningstekniken har också blivit bättre, det finns massor av bra inspelningar. Jag själv är sån att jag köper nytt när jag finner något som är avsevärt bättre en det jag redan har. Men jag oftast har uppdaterat är skivspelare tonarmar och pickuper. Min Ria för MC köpte jag redan 1973 och jag har köpt ganska nyligt en ny Ria MC/MM som har det visat sig inte låter just bättre än min gamla. Jag är också lite allergisk mot brum och brus men spelar ändå gärna mina vinyler som framför allt är inköpta under 60&70-talet. Dom stora uppdateringarna som jag har gjort under de här dryga 50 åren har handlat om högtalare, elektroniska delningsfilter och slutsteg. Jag inser själv att musik på HD kommer att ta över men jag känner själv inte ett sådant behov. Att ha musiken på HD är väl ungefär som att ha alla sina böcker med texter och bilder i sin dator. Nä, jag har samlat på mig flera tusentals CD-skivor, DVD, SACD och vinyler så det bör räcka till innan HD tar över. Dom i branschen som säger att vinyl är bättre än CD vågar inte säga något annat om dom nu inte vill förlora sitt levebröd.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/28 :  18:04:51  Show Profile Send Lech a Private Message
Gcs
Jag kan hålla med delvis.
quote:
Vad som faktiskt har blivit bättre idag jämfört med tiden fram till slutet av 70-talet är högtalare.

Nu tror jag inte "boven i dramat" är just vår hårdvara. Men visst har det gjorts mycket glimmer av oädlare sort både då och nu.

Ibland får jag en känsla av att man nådde dit då det inte längre fanns potential till "bättre", och började på ny kula så att säga.
Samma gamla floskler då som nu,men nu är dom dyrare och inte bättre.

Jag förstår om "di unge" inte håller med och imponeras av ord som transparans och ofärgat. Musik är ändå musik.

Som exempel: en Fender Strata -62 eller en Les Paul -58 betingar idag hutlösa dollar jämfört med nya. Världsartister står i kö för att köpa om dom finns på marknaden. Fenders rörförstärkare från tidigt 60 tal likaså. Ingen replika når i närheten.

Men men det får bli historier på "hemmet" när jag kommer dit.

Over and out i denna tråd.

Pac vi kör vidare i din.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2008/07/28 23:11:36
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/07/29 :  00:16:20  Show Profile Send rolnor a Private Message
Tycker kanske att jämförelsen med gamla gitarrer och HiFi haltar lite, en gammal gura ska ju ha ett visst sound, medans HiFi egentligen (optimalt i mitt tycke)inte ska ha något sound alls, utan vara helt neutral, eller?

rolnor
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/29 :  10:26:02  Show Profile Send Lech a Private Message
Rolnor
quote:
Tycker kanske att jämförelsen med gamla gitarrer och HiFi haltar lite, en gammal gura ska ju ha ett visst sound

Det kanske är så att just dessa två guror är neutrala och transparanta.
Förvränger alltå inte tonerna.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/07/29 :  19:49:30  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Min musiksamling består till 80% av vinylskivor och resten CD och FLAC-filer. Njuter lika mycket av allt . Skillnaden ligger i inspelningarnas och mastringens kvalité och inte i formatet. Vilket som är det bästa mediet för lagring och uppspelning är det ju ingen tvekan om. CD-formatet kör i åttor runt vinylen i det avseendet om inspelning och mastring håller god kvalité. Utnyttjar man bara CDns kapacitet så behövs det ingen uppgradering för ljudkvaliténs/upplösningens skull. Ingen levande människa torde kunna skilja ljudet från en fullt utnyttjad CD från masterbandet.

Kommersiellt så verkar det som CD-formatet har den del utmaningar att klara av men kan man bara få motsvarande ljudkvalité i nedladdningsbart format så spelar det ju ingen roll om man slipper disken/skivan. Det finns ju en del bolag som inte misshandlar masterbanden så hemskt som tyvärr de flesta andra gör. Hoppet för framtida god musikåtergivning är inte ute men frågan är hur hur formatet kommer att se ut.

Är CD HiFi? Ja, tveklöst. Frågan skulle ju kunna dras till sin spets genom att istället formuleras "Är vinylskiva HiFi?" men det känns lite väl provocerande . Dessutom älskar jag mina vinylskivor och skulle inte vilja vara utan dem . Önskar bara att man utnyttjar den befintliga och framtida tekniska överlägsenheten hos det digitala mediet/-erna på bästa sätt i framtiden så att vi inte går miste om musikens själ.

/stefan

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/29 :  20:01:56  Show Profile Send Lech a Private Message
Stefanolo

Kloka ord tycker jag.
quote:
Önskar bara att man utnyttjar den befintliga och framtida tekniska överlägsenheten hos det digitala mediet/-erna på bästa sätt i framtiden så att vi inte går miste om musikens själ.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/31 :  15:16:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har jag tagit mod till mig och jag vill nu erkänna att jag lyssnar mycket på radio, P1 och P2. Nu till min fråga. Är det verkligen Hifi att lyssna på radio? Om inte så ska jag genast sluta med att lyssna på radio.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/07/31 :  15:52:46  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Nej fy på Dig! Är det bara "riktig" radio Du lyssnar på så är det väl OK. Det är inte tillåtet att lyssna på komprimerade internet-radiostationer.

Måste säga att med väldigt få undantag så är internet-radiostationerna riktigt dåliga. Burkigare ljud får man leta efter.

/stefan

edit: stavfel

Edited by - Stefanolo on 2008/07/31 15:54:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/31 :  17:24:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, jag lyssnar gärna på webb-radio. Mest P1.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/08/01 :  19:09:11  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
CD:n verkar ha gjort sitt i denna delikata hobby.

Det tog väl nästan hundra år att få en så perfekt avspelare som vi har idag.Skivspelare hade väl forfarande tratt efter 25 år.
CDn är väl inne i trattstadiet som jag ser på det utvecklingsmässigt mot vinylen.Fatta vilket lyft vi har framför oss.Då tror jag inte vinylen hänger med

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2008/08/01 19:13:43
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/08/02 :  11:03:57  Show Profile Send eliot a Private Message
"CD är det Hifi verkligen.??"

• Jag lyssnade förra sommaren på MBL's värstinganläggning med MBL X-treme hos MBL i deras showroom i Berlin och källan var CD och kvalificeras det inte som HiFi så borde alla på detta forum gå och dra något gammalt över sig
  • Jag lyssnade för något år sedan på en vinylutrustning bestående av Kuzma Stabi S & Stogi S med Benz Ace pickup och RIAA-steget var Benz Micro Lukaschek PP-1. Efter att ha lyssnat på Tom's Diner av Suzanne Vega på albumet Solitude Standing så utbrast jag att det här låter som en MP3-spelare. Skivspelaren var korrekt inställd men jämfört med en spelare som min Simon Yorke låter en sådan spelare på stycken som kräver en lugn spelare som en MP3-spelare. Kan detta kallas HiFi

Jag tycker att denna tråden är absurd för det är väl självklart att man kan njuta av båda dessa medium och jag har inga problem att lyssna på en CD-spelare. Alla är vi olika och det finns säkert de som tycker att jag är lite knäpp när jag måste gå ut på balkongen för att starta min kompressor för att kunna lyssna på vinyl

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2008/08/02 11:12:33
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/02 :  13:58:05  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
källan var CD och kvalificeras det inte som HiFi så borde alla på detta forum gå och dra något gammalt över sig.

Men Eliot vad anser du om 5.1 SACD. Är det verkligen Hifi?

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/08/02 :  14:57:40  Show Profile Send eliot a Private Message
Varför inte

- När jag pratade med Peter McGrath från Wilson på en mässa för några år sedan var han helt eld och lågor över flerkanalsljud.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/02 :  16:27:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det är konstigt att grabbarna på Euphonia inte nappar. Dom snackar ju bara om ljud som svirrar runt skallen osv. Man får ju välja vad man vill lyssna på anser ju jag. Men det är ju klart att om man ska ha stora högtalare som du eller jag, vill det ju till att man har plats. Dessutom så tycker jag att de flesta center högtalarna är ljudmässigt av ganska låg kvalitet, och ska man ha något bättre då får man hosta upp en 70.000:- eller mera för "en center".
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000