HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ställa elektronik på varandra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/08/11 :  09:42:53  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har musical fidelity A3cr försteg, slutsteg, CD och tuner. Skulle verkligen vilja ställa försteget på slutsteget och CDn på tunern. MF skriver på sin hemsida att de passar bra ihop, kan man då ställa dem på varandra tro, eller blir det för varmt då? Hur mycket luft behövs runt annars? Har visserligen funderat på att sätta in värmestyrda fläktar i stereoracket, men jag har tänkt mycket många gånger utan att det blivit något av.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/11 :  11:14:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Att stapla är väl aldrig riktigt optimalt, dels pga värmeutvecklingen och dels pga att risken för påverkan mellan apparaterna ökar, se i alla fall till att ha minst 5cm luft ovanför slutsteget som alstrar den största värmen och går det riktigt varmt skulle jag ställa slutsteget för sig och stapla resten.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/08/11 :  11:16:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vill du absolut så ställ det staplat. Men det kan bli en värmeutveckling som "sliter" på elektroniken i onödan. Lite mellanrun för luften är ju att rekommendera.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/11 :  11:19:49  Show Profile Send Magoo a Private Message
En ide kan vara att ställa varmast överst. Om de under håller för vikten vill säga.

comfortably numb
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/08/11 :  12:30:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det var ju inte svaren jag ville ha, men förväntade mig väl att få dem. I manualen står det att man kan ha upp till 42grader, antar att det är rumstemp. Så om man ser till att hålla sig runt 35grader över ventilationsöppningarna på slutsteget borde det vara OK, eller hur?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/12 :  08:50:49  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Dr.Nope@
quote:
MF skriver på sin hemsida att de passar bra ihop, kan man då ställa dem på varandra tro, eller blir det för varmt då? Hur mycket luft behövs runt annars? Har visserligen funderat på att sätta in värmestyrda fläktar i stereoracket, men jag har tänkt mycket många gånger utan att det blivit något av.

Du ska tänka i "energi-termer". Hur mycket energi förbrukar Din anläggning som mest? (Står säkert i bak på apparaterna)
Sen tittar vi på temperaturen. Vilken är den högsta rumstemperaturen? Varm sommardag t.ex.
Max temperaturen "enligt nanualen", 42 grader C.
Nu kan vi räkna ut hur många kubikmeter luft en eventuell fläkt ska tillföra.

Man kan räkna baklänges också. Detta förutsätter att Du inte använder en fläkt
Mät temperaturen i rummet.
Mät sen temperaturen straxt ovanför anläggningen.
OK. Nu kan Du göra två saker.
Ett, räkna ut temperaturskillnaden. 42 grader - temperaturskillnaden ger max rumstemperatur
Två, beräkna den luftvolym som "själv-cirkulerar" och kyler anläggningen.

Om man gjort ovan, kan man sedan sätta sig ner och fundera, Vad är rimligt att göra? Blir en fläkt kanske bullrig? Eller Nu när Du har koll på temperaturer och luftflöden kanske det räcker.

Hör av Dig om Du något är oklart.
Jag är mycket medveten om att man inte "vanemässigt" gör "energiberäkningar".

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/08/12 :  09:48:30  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Slutsteg: Max 600W
Försteg: 20W
CD: 15W
Tuner: 10W

Temp: 5-45grader för att "fungera innom specificationer".
Rumstemp max..... det är ju lite värre, men 30grader?

Jag funderade mest på att sätta en tempsensor 1cm över slusteget (en för varje del om det inte kostar för mycket) och reglera fläkten så max temp där är 40grader. Men det kanske blåser för mycket eller inte funkar så? Har övergett iden på att sätta delarna på varandra, men kommer att bygga in stereon i en möbel med 2cm luft över och rätt stängd låda, så behöver verkligen fläkt.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/12 :  10:15:44  Show Profile Send gcs a Private Message
De apparater som värmen sliter hårdast på med min erfarenhet är CD-spelare, MD-spelare och DAT. I alla dom här tre fallen har jag tidigare fått problem. Jag tror inte heller att man ska bygga in sin recevier med tanke på slutstegen.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/12 :  10:39:58  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Problemet skall dock inte överdrivas, så länge man inte stänger in grejorna på något sätt brukar det sällan vara några problem, att jaga speciella apparattemperaturer ställer jag mig något frågande till.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/12 :  11:08:35  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
så länge man inte stänger in grejorna på något sätt brukar det sällan vara några problem
Jag hade mina apparater i en stapel och då hände det plötligt att CD-skivorna inte gick att spela av och på min stationära MD började displejen att bära sig konstigt åt. DAT bandspelaren ville inte heller starta på grund av värmen. Om det nu är någon som har en DAT så bör man veta att gummidetaljer tar stryk av hög värme och kan bli svåra att ersätta på grund av dålig lagerhållning.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/12 :  11:11:02  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Jag "fingra lite" på miniräknaren. Men vi måste vara överens om att det vi räknar på är på anläggninges max in effekt. Yrkesmässigt har jag gjort så tidigare och fläkten blir "lite överdimetionerad". Men det går att sänka varvtalet och då vinna i "stör-ljud-nivå".

650 Watt, temdifferans 15 C, kylmedium luft.

0,56 m3/min blir luftbehovet.

Kolla på Clase Ohlson art.nr: 32-610 och 32-7697 så får Du lite känsla för storlekar.
Men har Du en gammal köksfläkt, kan Du sänka varvtalet ordentligt. Dom ligger på ca: 13 m3/min.

Om Du ska bygga för god ventilation, se möbeln som en låda, inte hyllor, hyllor hindrar luften.
Sätt fläkten i botten och låt den trycka upp kylluften, aldrig aldrig suga, tryck in luften.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/08/12 11:12:33
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/08/12 :  14:25:39  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Blir det stor skillnad om man tänker på att man matar ut 2*130W till högtalarna (max specad uteffekt) från de där 600? Behöver ju bara kyla bort max 340W i så fall väl?

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/08/12 :  15:08:49  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Ja i princip så är det så. Men för praktiskt bruk, räkna med att kyla bort hela effekten.

Man kan tala om "verkningsgrad". Effekt in minus effekt ut, dividerat på "effekt in" och "gånga" allt med ett hundra. Ca 43%, men resten blir bara värme.

Men mycket beror på vilka förutsättningar man har rent konstruktivt
Jag menar har Du en köksfläkt, kör med den och sänk varvtalet. Har Du en tyst datorfläkt, kolla bara att den räcker.

Men viktigaste är nog att inte "överarbeta" det hela. Det man ska undvika är att "blanda", lite kylning med fläkt och lite vanlig självcirkulation Många föredrar att placera HiFi:n "utbrett". Och då är inte kylningen något att fundera på.
Är Du absolut beroende av fläkt för kylningens skull, OK gör det riktigt från start. Välj en fläkt som tar hela effekten.

Näää.....det blir nog "skitbra" när Du fått tänka till lite.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/08/12 :  15:52:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Stort tack för hjälpen Tommy.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000