HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra 5-kanals-steg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/07 :  14:12:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Tänkte jag skulle göra det enkelt för mig att bygga ut hemmabion, så jag letar efter ett 5-kanaligt slutsteg av vettig klass.

De Mackie stegen jag har idag ska få sköta om mina två subbar istället är tanken.

Stereohyllan blir så vansinnigt stor om jag ska ha sju separata steg att driva anläggningen med!

Dessutom tycker iaf jag det är viktigt att alla högtalare matas med samma typ av steg för att få en så homogen ljudbild som möjligt och även göra det lättare att kalibrera nivåerna.

Processorn som används är en Sony 9000ES och den klarar utan problem av mina PA-steg, så lite löd finns det nog i utgångarna.

Vill inte ha ett för kyligt ljud, ej heller ett varmt, utan hyffsat neutralt med ett litet värmeinnehåll och bra spänst och hög stampa-takten faktor. Mer hifi än hemmabio-ljud om ni förstår min dåliga förklaring?

Det finns ju Rotel, Primare och gud vet vad, men jag behöver lite tips på vad som ska undvikas och vad jag ska titta närmare på?

Prisklass? Tja, max 30k kanske?

Högtalarna kommer vara PMC rakt igenom (ja, de får stanna kvar trots allt eftersom jag inte hittar något bättre för vettiga pengar) och de är ganska lättdrivna med lägsta impedans på 6 ohm, men lite låg känslighet på 87db. Dessutom trivs de med kraftfulla stärkare med mycket muskler. Kablar kommer troligen bli Supra EFF eftersom de är både prisvärda och låter riktigt bra. Man får gå upp många tusen om man ska hitta något bättre IMHO. Högtalarkabel blir antagligen Supra det med.

Begagnat går också bra, men inte helt lätt att hitta 5-kanalssteg tycker jag...

Kör på!

Kanske borde lagt denna under flerkanalsdelen, btw?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/08/07 :  14:20:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rotel 1095 brukar väl ses som ett bra 5-kanals steg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/07 :  14:24:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Detta kanske kan vara något: http://www.hembioconsult.se/db/db.cgi?id=2589&template_file=db_vara.html

Jag har själv storebrorsan NuForce MCH-3SEC7 och är otroligt nöjd.. Det är 7 kanal på bilden men du kan välja antal kanaler vid köp.
5000:- under ditt tak också..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2008/08/07 14:25:57
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/07 :  15:09:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Är inte bägge (Rotel och Nuforce) kända för att vara aningens kyliga och/eller ljusa i ljudet?

Annars är det bra tips! Nuforce hade jag inte kommit på själv...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/07 :  15:26:03  Show Profile Send OcA a Private Message
http://www.hembioconsult.se/db/db.cgi?id=2777&template_file=db_vara.html

Klockrent! Snyggt och klarar alla nya format. Dessutom streaming från datorn...
Haka på valfri BD-spelare så är man hemma sen!

Blir ju liiite över budget, men va fan...

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2008/08/07 :  15:33:46  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Ett Sunfire 5*200watt Cinema Grand kan det vara tänkbart?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/07 :  15:45:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Alla förslag beaktas!

Hur är ljudet från Sunfires produkter? Aldrig lyssnat själv...

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/07 :  16:29:33  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Nuforce har inte kallt ljud, däremot är det väldigt detaljerat och rent. Men enligt mig finns det riktigt mycket värme. I dagsläget finns det inget bättre för mig. Nu kostar ju mitt slutsteg lite mer men det är ju samma tekniker så det borde låta något likvärdigt.

Marantzkombon tänkte jag rekomendera, men där betalar du ju mest för försteget..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Mitt galleri
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/07 :  17:03:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Har bara lyssnat på monoblocken Nuforce Ref9, och om de nya flerkanalarna har samma grund karaktär som monoblocken så skulle jag nog vilja påstå att Nuforce ligger någonstans mellan Rotel och Primare. I mina öron så låter Primare varmt och Rotel.... nja, svårt att sätta ord på det typiska Rotel ljudet. Neutralt tycker en del, lite stelt säger jag men då har jag inte lyssnat jätte mycket på märket heller.
Finns en del info/intryck kring Nuforce på http://www.component.se/
Annat som kanske kan vara intressant är:
ATI AT 1800 Series
Läste en kanon recension på 7-kanalaren i 1800-serien i ett några år gammalt nummer av Hemmabio tidningen och är lite förvånad över att det är så tyst om detta märket då det verkar vara rejäla grejer.
http://www.goldenagemusic.se/swe/hifi/index.html
Parasound Model 5250
Har ju också ha massor av kraft och låter bra misstänker jag, bla i Norska Fidelity så har Parasound olika slutsteg fått mycket bra kritik.
http://www.parasound.com/nc/
För övrigt en handlare som har många av märkena som har kommit upp som förslag.
http://www.hembioconsult.se/

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/07 :  19:40:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen! Kul att det finns mycket att välja på!

Tanken för egen del var att smyga igång med flerkanalssteget först och sedan uppgradera processorn. Den har några år på nacken, men låter förträffligt bra ändå. Dock klarar den inte de nya HD-formaten och har ingen rumskalibrering eller annat finlir. DAC'en är ju också den av modell äldre.

Så först ett slutsteg och sedan en passande processor. Måste ju inte vara samma märke, men det ser klart snyggare ut. Det jag fastnade för hos Marantz-combon var dels utseendet som är riktigt läckert, samt att processorn klarar alla nya format osv osv. Slutsteget verkar ju nästan löjligt prisvärt med åtta kanaler på 150 watt för "endast" 15k. Marantz-ljudet är jag väl bekant med och passar mig utmärkt då det är neutralt med en gnutta värme.

Ska även kolla upp de andra alternativen. Borde inte Lefflers kunna plocka hem den där Marantz-combon? De kränger ju allt annat märket har... Får kolla med dem helt enkelt.

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/07 :  20:08:40  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Marantz kombon är riktigt snygg, men jag har inte hört den.

1800:-/kanal är riktigt billigt, men den kan ju kanske låta bra ändå :)

Personligen så la jag lite extra krut på slutstegen, och köpte ett billigare försteg, detta pga att jag tänkt uppgradera försteget när jag hittat ett jag verkligen vill ha, som dessutom är framtidssäkert.

Jag tvivlar inte en sekund på försteget, men slutsteget får jag lite dåliga vibbar av, men å andra sidan kan det bero på att man är lite "skadad" och tycker att det är för billigt :)

Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2008/08/07 20:14:47
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/07 :  22:24:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, jag reagerar också lite på att det känns "för billigt"... Försteget ska tydligen vara något i hästväg och jag tror nog att det finns bättre slutsteg att välja än det Marantz erbjuder.

Jag snurrade runt lite på nätet och hittade Vincents monoblock (de där som står på högkant). En tanke är då att köra de största monblocken till frontarna, de ger 300 watt 8 ohm, sedan mellanmodellen till center och surround som ger 150 watt. Då borde man ju även få bra mycket bättre skjuts och ljud i ren stereo tänker jag mig.

Dessutom tycker jag att det ser rätt fräckt ut med Vincents block på högkant.

Byter man sedan upp sig till Marantz försteg så kör man med fördel balancerat och placerar monoblocken direkt vid surroundhögtalarna och minimerar högtalarkabeldragning...

Hifihuset har otroligt bra pris på Vincents monoblock. De största säljer man för 14k paret och mellanmodellen kostar 3990:-... Totalt sett lite dyrare än Marantz, men i samma liga som Nuforce och Parasound. Vad tror ni? Kan man mixa slutsteg på detta viset och få det att funka?

Edit: Läste givetvis fel på Hifihusets hemsida... 14000kr styck för de stora blocken... Då drar det iväg lite för mycket för mig... Men fem av de små rackarna är nog inte fel trots allt. 20 papp totalt för fem monoblock. Kommer bli som en liten svampodling i stereohyllan!
Köper man de svarta så matchar de Marantz försteg riktigt bra!

Edited by - OcA on 2008/08/07 23:01:19
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:00:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kompisen kör med lite mixade Vincent. SP997 och SP996. Funkar alldeles utmärkt. Tänk bara på att det blir strömkablage som skall dras till blocken också. Det blir en del kabel.

Kika på bilderna i tråden Uppkopplat?

/M

Edited by - rannagarden on 2008/08/07 23:07:00
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:23:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Vill du inte ha ett allt för kyligt ljud som du skrev i första inlägget så bör du verkligen lyssna seriöst på de där stora Vincent blocken innan köp, jag fick klart känslan att de är av typen super duper neutral på gränsen till kyliga när jag lyssna på dem på mässa tillsammans med ett par högtalare som jag har tidigare erfarenheter av.
Och den billigaste modellen av de där Vincent blocken dvs,SP 996 är inget vidare bra alls, utan ser mer imponerande ut än vad det låter. Jämförde sådana emot ett gammalt Nad 216 (ifrån 90-talet) slutsteg för en del år sedan och Naden lät bättre på allt.
quote:
1800:-/kanal är riktigt billigt, men den kan ju kanske låta bra ändå :)

Exakt! Finns grejer som låter bra och som inte kostar en massa och dyrt är inte med automatik = att de alltid låter bra, långt ifrån.

Tycker nog att Parasound,Marantz,Nuforce och ATI har de mest intressanta alternativen lite beroende på vilken prisklass det nu hamnar på i slutändan, och framför allt Parasound och ATI har ordentligt med muskler för framtida bruk.

Ps. Det är ju samma återförsäljare som säljer ATI som PMC så de borde veta hur dessa tvä märken funkar ihop ljudmässigt.

Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:46:53  Show Profile Send educk a Private Message
NAD master då? M25 heter slutsteget. har bara hört den integrerade å den låter bra tycker jag. dock har inte försteget m15 allt de senaste av decodrar. men de kanske byts ut. verkar ju som deras grejer ska vara uppgraderingsbara. en lustig grej är att försteget är 10 000kr billigare på hifiklubben.se mot hifiklubben.no när man kollar deras hemsidor. rena rånet att köpa den i sverige då

tror inte heller marantzens slutsteg är dåligt. jämför med lyngdorf, då samma slutsteg skall vara med upp till försteg för nästan 4 gånger pengarna. dessutom är ju marantz kombon dö snygg

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

Edited by - educk on 2008/08/07 23:49:05
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/07 :  23:59:29  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
NAD master då? M25 heter slutsteget.

Kan också vara intressant, finns väl lite intryck kring denna serie om man söker här och på andra forum.
I testen som jag läste(ATI)så hade jag för mig att de nämde det enklare flerkanals slutsteget ifrån Nad (ej master serien)som de hade testat numret innan och då lät det som de var mer imponerade av ATIs flerkanalare men Naden var inte ifrån master serien som sagt.
Ps. kan kolla i tidningen när jag kommer hem i helgen vilket Nad steg det var som testades.

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/08 :  00:10:41  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag är rätt nöjd med mitt Sherbourn 5/1500A. 5x200w, mono uppdelat, dvs varje kanal har sin trafo osv. 25k nytt, sällan ute på annons men sist gick det nog ett för 10k eller nått. Så det är kanske för billigt. Hyffsat neutralt men ändå lite värme och ingen jobbig diskant.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/08 :  00:26:11  Show Profile Send educk a Private Message
de var rätt grym skapelse med dubbla nätbrunnar finns hos hembioconsult så man slipper vänta på en annons om man inte vill ha den billigt.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/08 :  09:37:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Tråkigt det där med Vincent... Har alltid tyckt att de haft ett lite mer varmare ljud även om alla hifi parametrar varit på plats. Mer design än välljud med andra ord?

Får helt enkelt springa ner till Lefflers och provköra lite. Det verkar som de har fått in dem nu, Marantz alltså...

ATI ska jag också kolla upp. Deras mindre (om man nu kan säga så) fem-kanalssteg ligger väldigt bra i pris och verkar allmänt välbyggt och solit.

Hur är ljudkaraktären på Parasound? Enligt "de lärde" på mer flerkanalsinriktade forum så ska de vara grymma på 5.1, men sämre som rena hifi-steg? Låter lite märkligt i mina öron?

NAD Master har jag hört den integrerade och CD'n ihop med Dali Mentor högtalare och det lät riktigt bra det med. Tyvärr saknas ju DTS-HD och DD-HD decoder i den processorn, men den kanske kommer bli uppgraderad? Däremot sitter det HD-decoders i den mindre processorn från NAD som "bara" kostar 13k! Även analog 7.1 ingång och rumskorr samt bass-management... Tror nog att den är det vettigaste köpet sett till specarna iaf. Den kan allt som Marantz kan, men till halva priset.

Det snyggaste och kanske smidigaste är ju att köpa allt från samma tillverkare och få ett enhetligt utseende samtidigt som enheterna är gjorda för varandra. Tror man kan vinna lite synergieffekter på det trots allt istället för att mixa och försöka matcha med ut/in-nivåer osv osv...

Edit: Faktafel och tillägg...

Edited by - OcA on 2008/08/08 10:19:40
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/08 :  10:33:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Enligt "de lärde" på mer flerkanalsinriktade forum så ska de vara grymma på 5.1, men sämre som rena hifi-steg? Låter lite märkligt i mina öron?

Skulle snarare säga att det är som det brukar. Det är ytterst få flerkanalssteg som klarar av att ge ett bra ljud i stereo.Och det ställs lägre krav på ljudet inom hemmabio eftersom man har en bild också som tar en del av upplevelsen.Men jag hade knappast köpt Marantz kombin i vilket fall. MvhKristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/08 :  10:47:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Vad grundar du det på? Lyssnat på den och inte uppskattat ljudet?

Ställs det lägre krav på ljudet när det gäller SACD och DVD-A i flerkanal också, eller?

Edited by - OcA on 2008/08/08 10:49:08
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/08 :  16:28:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tråkigt det där med Vincent... Har alltid tyckt att de haft ett lite mer varmare ljud även om alla hifi parametrar varit på plats. Mer design än välljud med andra ord?

Mer design än vällljud skulle jag nog inte vilja påstå allmänt, utan det var mest just 996orna som underpresterade klart.
MEN.. man måste lyssna seriöst då märket har gjort så skilt olika konstruktioner ljudkaratärsmässigt som har varit allt ifrån det tydligt varma/mörka(tex.SV-238) till super duper neutrala (tex.SP-991).
quote:
Hur är ljudkaraktären på Parasound? Enligt "de lärde" på mer flerkanalsinriktade forum så ska de vara grymma på 5.1, men sämre som rena hifi-steg? Låter lite märkligt i mina öron?

Låter också märkligt i mina öron, vilka är "de lärde"? och varför är de sämre hifi-steg?
Visst kostar det mer att få ut samma ljudkvalite i 5-kanalare som i ett 2-kanalssteg, men det vet ju alla.
quote:
Skulle snarare säga att det är som det brukar. Det är ytterst få flerkanalssteg som klarar av att ge ett bra ljud i stereo.Och det ställs lägre krav på ljudet inom hemmabio eftersom man har en bild också som tar en del av upplevelsen.Men jag hade knappast köpt Marantz kombin i vilket fall

Vilka flerkanalare klarar då av att ge ett bra ljud i stereo?
Att det allmänt ställs lägre krav på ljudet inom hemmabio så tillverkaran medvetet gör sämre konstruktioner var något nytt för min del...

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/08 :  16:54:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Arcam och Marantz har jag alltid tyckt gjort bra flerkanalsmaskiner som presterar bra i ren stereo...

Angående Parasound så läste jag en tråd på minhembio som var ungefär samma fråga som jag ställer här. Där tyckte några att Parasound låter kalas i 5.1, men inget vidare i stereo... Det kan ju vara andra faktorer än själva slutsteget som spelat in i den ekvationen.

Även jag själv har haft en Yamaha DSP AZ2 som jag tyckte lät bättre i stereo än vad min dåvarande NAD S300 gjorde, så omöjligt är det inte att få bra ljud ur flerkanalare i ren stereo.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:08:35  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Arcam och Marantz har jag alltid tyckt gjort bra flerkanalsmaskiner som presterar bra i ren stereo...

Angående Parasound så läste jag en tråd på minhembio som var ungefär samma fråga som jag ställer här. Där tyckte några att Parasound låter kalas i 5.1, men inget vidare i stereo... Det kan ju vara andra faktorer än själva slutsteget som spelat in i den ekvationen.

Även jag själv har haft en Yamaha DSP AZ2 som jag tyckte lät bättre i stereo än vad min dåvarande NAD S300 gjorde, så omöjligt är det inte att få bra ljud ur flerkanalare i ren stereo.

Folk har allmänt för bråttom med att såga olika produkter/modeller, mycket handlat om system matchning som du är inne på OcA, men visst finns det även produkter som är dåliga.
Vilket Parasound steg är det för övrigt som sågas?

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:21:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Det är det som hembioconsult har med 5-kanaler.

Som vanligt tror jag det är matchningen som gått åt pipan och att man är för snabb med sina omdömmen, precis som du säger.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:33:40  Show Profile Send FBK a Private Message
De har två i Halo-serie på hemsidan, och båda ska enligt flertalet tester och intryck som jag har läst vara mycket bra flerkanalare så det handlar säkerligen om dålig system matcning eller att man helt enkelt inte gillar ljudkaraktären då smaken är olika också.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000