HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra 5-kanals-steg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/08 :  22:34:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ställs det lägre krav på ljudet när det gäller SACD och DVD-A i flerkanal också, eller?

Nej det gör det ju som du också vet inte, men det är dock få flerkanalssteg som klarar att ge ett bra stereoljud.För att ta ett exempel här så är den ofta rosade Primare A30.3 enligt Audioactive själva sämre än deras A30.2.

Jag har kvar båda men har bytt upp mig till ett Bladelius Ymer men jag vill förtydliga att varken A30.2 eller A30.3 är dåliga men att dock just A30.2 låter bättre.

Så min rekommendation vore istället att om ekonomin tillåter istället gå på ett stereosteg och ett 3 kanalssteg.

Edit la till text.

MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/08/08 22:36:53
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/08 :  23:09:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att det allmänt ställs lägre krav på ljudet inom hemmabio så tillverkaran medvetet gör sämre konstruktioner var något nytt för min del...

Tillverkare sparar ju alltid in där man kan spara in. Det trodde jag faktiskt att du också visste. Sedan att de medvetet skulle göra sämre grejer är inget som jag har skrivit utan det är något som du verkar vilja tolka in i det jag skrev. Men faktum kvarstår: Det kostar ju klart mer att få ut bra stereoljud ur ett flerkanalssteg.

Men det behöver ju givetvis inte betyda att du inte kan få ett bra ljud ändå,men förmodligen inte lika bra som om du valt stereo.

MvhKristofer
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/08 :  23:29:17  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Nej det gör det ju som du också vet inte, men det är dock få flerkanalssteg som klarar att ge ett bra stereoljud.För att ta ett exempel här så är den ofta rosade Primare A30.3 enligt Audioactive själva sämre än deras A30.2.

Jag har kvar båda men har bytt upp mig till ett Bladelius Ymer men jag vill förtydliga att varken A30.2 eller A30.3 är dåliga men att dock just A30.2 låter bättre.

Så min rekommendation vore istället att om ekonomin tillåter istället gå på ett stereosteg och ett 3 kanalssteg.

Och vilka flerkanalare klarar då att ge ett bra stereo ljud? (om man får fråga igen)
För övrigt så finns det ytters få tillverkare som har 3-kanalare och 2-kanalare med exakt samma ljudkarraktär och om inte de har det så blir ju inte fronten i en hemmabio helt homogen utan då är frågan vad man prioriterar homogen front eller så bra 2-kanalsljud som möjligt.
Och sedan så tycker jag att det finns mycket som låter bättre än Primares slutsteg där ute, A30.2 tillhörde inte direkt toppen bland de slutsteg som jag ägt och testat och jag inte rekomendera det helhjärtat till någon. Skulle tro att tex Nuforce Nuforce MCH-3 flerkanalare är klart bättre än kombin A30.2 & A30.3 (Båda ligger lite över "30" i pris)

Mitt råd är att gå på ett flerkanals slutsteg och lycka till i letandet OcA, ska det bli intressant att se vad det blir!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/08/09 :  18:42:07  Show Profile Send Pettersson a Private Message
quote:
Vill inte ha ett för kyligt ljud, ej heller ett varmt, utan hyffsat neutralt med ett litet värmeinnehåll och bra spänst och hög stampa-takten faktor. Mer hifi än hemmabio-ljud om ni förstår min dåliga förklaring?

Det låter som mitt Parasound HCA-855A, såg ett beg. till salu hifi-magasinet för ett tag sedan, verkar inte vara kvar dock. Använder mitt i min hembio och det är bra tryck i det. Värt att leta efter, och inte så dyrt (mitt kostade 9000:- beg.)

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/09 :  22:31:00  Show Profile Send OcA a Private Message
whiskyman -> En fråga som vi inte fick svar på:

Varför skulle inte du välja Marantz-combon till hemmabion?

Annars får jag tacka för väldigt bra hjälp! Har fått många nya och intressanta uppslag!

Var nere på Lefflers och de hade redan sålt iväg sitt enda ex av Marantz-försteget... Nya kommer i september...
Slusteget fanns dock kvar och den ockulära besiktningen gav klart mersmak! Ser väldigt välbyggt och seriöst ut med massiv kopparskärmning internt och en rejäl traffo...

Annars kanske jag "nöjer" mig med Marantz-försteg och kör aktiva högtalare hela vägen runt... Den som lever får se. Besked bör komma i november då vårat hus äntligen ska vara färdigt. Innan dess blir det inga köp, men jag vill vara ute i god tid för att utvärdera och ta god tid på mig så jag inte gör något förhastat. Har man tur kanske några maskiner finns tillgängliga på beg. marknaden också.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/10 :  12:30:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej OcA jo framförallt beroende på att den endast säljs på Svenska Hifiklubben så möjligheten att kunna testa den mot annan elektronik är som jag ser mycket begränsad.Dvs du kommer inte att kunna låna hem den för att testa hemma och det är väl som jag ser ett relativt stort bekymmer.

Detta gäller ju även dessvärre B&W och Classé.

Men det finns ju givetvis mycket annat intressant och den kombination som jag nämnde var endast för att FBK ville ha ett exempel, dvs det var inte något annat som han tydligen verkar vilja få det till.

Men dock så kostar ju den kombinationen runt det dubbla mot vad du angav så den går ju bort.

Sedan så stöder även jag den tanken på att ha samma tillverkare av förstärkningen genom hela linjen och väntar för egen del på nästa flerkanaliga Bladeliusslutsteg.

Mvh Kristofer
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/10 :  12:35:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message
HiFiKlubben säljer inte Marantz...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/10 :  13:02:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Näha har de slutat med det?
Då tog jag fel, det var bra det. Då är det ju klart mer aktuella och då ändrar jag mig beträffande att jag inte skulle funderat på dem.För det ändrar ju på allt.MvhKristofer
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/10 :  13:24:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är bra många år sedan de sålde Marantz, men de säljer däremot systerföretaget Denon.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/10 :  14:20:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo jag såg faktiskt en annons i Hemmabio idag men hade inte reagerat vid det förrän nu. Men Denon har väl varit "deras" märke rätt länge? På samma sätt som Nad.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/08/10 14:20:28
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/11 :  00:20:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Låter som du får plugga på lite angående marknaden whiskyman,det händer saker ganska ofta och angående Denon/Nad så har de sålts av klubben mycket länge. Hur länge exakt kan kanske någon svara på, men när mitt Hifi intresse började -90 så fanns dessa märken under klubbens tak.
quote:
Dvs du kommer inte att kunna låna hem den för att testa hemma och det är väl som jag ser ett relativt stort bekymmer.

Allmänt så brukar man kunna få låna hem och testa demo grejer innan köp av klubben, men man få betala hela köpe beloppet för det man ska testa hemma som man sedan får tillbaka vid återlämnandet. Vet ju att det finns handlare som man har fått låna av och testa hemma utan att man måste ha lagt hel köpebeloppet och det är ju lite enklare, men då måste man nog känna handlaren lite så de vet vem man är.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/11 :  09:21:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men jag skulle ändå aldrig ens fundera på att köpa Marantz eftersom de inte riktigt ligger i de prislägen där jag handlar hifi.Samt att jag jobbat inom PA branschen det senaste året så därav har jag inte haft tid att lägga på så mycket vanlig hifi utan när det funnits tid har det endast varit High End vilket jag inte anser att Marantz är. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/08/11 09:26:18
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2008/08/11 :  11:32:19  Show Profile Send Svante F a Private Message
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/foerstaerkare/nad_m25_effektfoerstaerkare_grigio.htm

Jag har inte hört så många multikanals-slutsteg men jag kan säga att NAD M25 är grymt bra. Är själv spekulant på ett sådant.
Har haft M3 (den integrerade) innan jag gick över till 5.1.
M3 kändes mkt prisvärd(byggkvalitet som en riktig High-End apparat) och det verkar M25 också vara.Har även provlyssnat M15+M25 och i mitt tycke kan den kombinationen faktiskt konkurrera med M3 när det gäller 2-kanalsljudet.
NAD Master-ljudet upplever jag som högupplöst och tydligt utan att bli ljust eller vasst.Och väldigt kraftfullt/dynamiskt.

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/08/11 :  11:33:24  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jo men jag skulle ändå aldrig ens fundera på att köpa Marantz eftersom de inte riktigt ligger i de prislägen där jag handlar hifi.Samt att jag jobbat inom PA branschen det senaste året så därav har jag inte haft tid att lägga på så mycket vanlig hifi utan när det funnits tid har det endast varit High End vilket jag inte anser att Marantz är

Och då blir man ju nyfiken på var går då gränsen mellan Hifi och sk. High End.?
High End brukar ju innebära = dyrt, så då borde väl detta vara High End även om det nu råkar vara ifrån Marantz. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=22526

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/11 :  12:00:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Om High-end härleds från en viss priskategori så vet jag i så fall flera exempel där hifi slår high-end. Jag anser dock att begreppet skall sättas i samband med ljudkvaliten.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/12 :  14:46:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej HighEnd har ju sällan så mycket med priset att göra utan mer med ett förhållningssätt från tillverkaren att bygga något extra.Dvs inte "mainstream".Dock så finns det en del tillverkare som gör högt prissatta produkter som jag ändå inte skulle vilja kalla High End, men nu är vi klart offtopic. mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/08/12 14:47:00
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000