Author |
Topic |
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 00:18:34
|
Hur låter denna högtalare? Gör Canton bra grejer? För mig är det helt okänt även att dom funnits länge. Varför jag undrar är att denna modell går att köpa för ca 1200 euro överallt i Tyskland medans billigaste jag sett i Sverige ligger på 24985 kr. Känns som ett "fynd" till priset om man jämnför men är det bra högtalare? Hur är karaktären på dom osv ? |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 08:06:55
|
Priserna i Tyskland är oftast per styck av nån anledning, så 2400 euro bör de kosta om du köper två...
Annars har du nog hittat århundradets fynd!
Har bara lyssnat väldigt hastigt på ett fåtal modeller, men det lät rent, snyggt och rappt de korta stunderna jag lyssnade. Inte världens roligaste eller mest musikaliska högtalare kanske, men korrekt och nykter i sin spelstil. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 11:43:43
|
Jo jag känner till det men just denna modell dumpar dom ut nästan överallt. Silver ligger på ca 1200 euro och sen svart pianolack på ca 1400 euro och det är per par garanterat. Antar att det kan vara för modellen har gått ut och som jag fattat ersatts av 890.
Jo ser man till priset känner jag att man "borde få mycket valuta för pengarna" men samtidigt är ju frågan hur dom låter =) Ändå över 10 000 kr om man får hem nåt man verkligen inte gillar alls =P
Har du provat dom "större" modellerna tex 809 eller var det dom mindre budget modellerna du lyssnade på ? |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 13:13:55
|
Har lyssnat på Karat och GLE-seriens golvare, men inte särskillt ingående, så man får väl mer se det som en snabb provlyssning. Kringutrustning har varit Marantz i båda fallen.
Tyska hifi-firmor brukar ha rätt bra dealar... FInns en ÅF i Tyskland som erbjuder Klipsch RF-82 för runt 8500sek ink frakt, vilket är rätt prisvärt jämfört mot de 11000sek de kostar här hemma.
Kolla upp frakten också så att de inte tar ut för mycket i det ledet. Butiken som säljer Klipsch tar 25 euro för frakt till Sverige.
Bästa är väl att låna hem och lyssna, men annars kan du säkert sälja dem vidare utan problem om du inte skulle gilla dem.
Köp inte olyssnat bara, utan helst låna hem. Sedan är det upp till ditt samvete om du vill köpa dem billigare i Tyskland. Eller ställ frågan till din lokala butik varför de tar 10000kr mer än den tyska, eller om de har ett demo-ex de kan sälja billigare till dig? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2008/08/06 : 09:16:02
|
Har Karat 709 DC själv och är mkt nöjd. De har ett detaljerat ljud samt har fint drag i basen, lagom mjuk diskant och ett öppet mellanregister. Venton lär inte vara sämre precis... Har du kollat upp om priset var per styck eller per par? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2008/08/06 : 11:23:20
|
quote: Har du kollat upp om priset var per styck eller per par?
Det är per par. Finns många firmor i Tyskland och på tyska Ebay som säljer dom för detta priset. För det priset bör dom ju vara klart prisvärda....
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
mieron
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2008/08/06 : 17:00:15
|
Nu vet jag inte exakt hur dessa låter men jag har lyssnat lite med Vento 802 och Primare på Pause i sthlm och jag gillade inte hur det lät. Det känns som om Ventoserien är aningen vass och analytisk. Väldigt mycket HiFihögtalare, väldigt lite metalhögtalare skulle jag nog vilja säga.
Sen gällande Canton och Tyskland har det alltid varit nästan halva priset mot för Sverige. Köpte mina första Canton LE190+150CM för 4000:-, motsvarande i svenska butiker då var närmare 8000:-.
Frakten kan nog komma upp i 600-800kr för två golvare. Lycka till med köp! |
Mitt system: http://www.minhembio.com/mieron |
|
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 12:18:48
|
Får tacka för snabb analysen Mieron! Får hem ett par DLS R66 nu i veckan som ska bli roliga att prova även att det är en relativt liten högtalare. Får se om den faller mig i smaken och passar rummet eller om det låter som det är en popcorn maskin som smattrar i ett hörn =) |
|
|
|
Topic |
|