Author |
Topic |
donald
Member
147 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 20:46:57
|
Efter att vara utan skivspelare och vinylskivor under 25 års tid,bestämde jag mig för att skaffa mig en nu igen.Har blivit påverkad av alla skriveriver det har varit om vinylens förträfflighet.Underbart igen att få ställa in nåltryck,antiskating,ock att stå i våg.Kan inte riktigt förklara varför det så förbaskat trevligt att lyssna på vinylskivor igen.Har varit runt på några av Göteborgs Seconhand butker och köpt gamla goa skivor.Det låter helt underbart trots lite brus och skrap.Nu står musiken i högsätet.Har ni liknande reflektioner så tala gärna om det. |
donald |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 22:06:58
|
Vinyl är toppen!
Men sattas på nya 12":are, utan skrap o sprak.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 22:27:05
|
Hade en riktig vinyl-höjdar-kväll hemma hos PG Jeppson i går. Tack för det! Vinyl klarar av att förmedla något levande i musiken som datorn eller CD-spelaren inte gör. Plus att man måste röra sig lite för att vända skivan och byta och så, vilket skulle kunna klassas som motion. Det höjer också livskvaliten. |
Waf, Waf!
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 22:49:10
|
quote: Hade en riktig vinyl-höjdar-kväll hemma hos PG Jeppson i går. Tack för det! Vinyl klarar av att förmedla något levande i musiken som datorn eller CD-spelaren inte gör. Plus att man måste röra sig lite för att vända skivan och byta och så, vilket skulle kunna klassas som motion. Det höjer också livskvaliten.
Det syntes på dig att du gillade vad du hörde .
Och tack själv, hälsa Bernt... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 18:39:51
|
Om man skall ha en bra vinylsvarv som inte kostar skjortan, vad skall man satsa på då??? |
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 18:45:27
|
Välkommen ner i det mjuka, varma, vänliga, härliga, underbara, ... vinylträsket igen Donald.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 22:01:01
|
quote: Om man skall ha en bra vinylsvarv som inte kostar skjortan, vad skall man satsa på då???
Technics SL-1200/1210 MK2 |
Made in SFRJ! First they came; HD 60 fps |
Edited by - ninja on 2008/07/19 22:01:30 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 14:46:08
|
Om man skall ha en bra vinylsvarv som inte kostar skjortan, vad skall man satsa på då???
---
Rega P3/P5 + pickup efter tycke och smak
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 14:56:18
|
quote: Om man skall ha en bra vinylsvarv som inte kostar skjortan, vad skall man satsa på då???
Beror på vad dina skjortor kostar. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Mats h
Member
561 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 17:39:26
|
Kom över lite billig vinyl på loppis för ett tag sedan(Jackson Browne, Steely Dan, Supertramp, Dire Straits m.fl) så nu är man tillbaks till ruta 1. Börja köpa tillbaka alla LP man sålde för ett antal år sedan. Fram med den gamla Thorenaren och njuta av hanteringen med att sätta på en LP skiva och med ett fodral där man kan läsa texten utan att använda glasögon. |
Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 18:04:44
|
Men är det inte så att CD ljudet (när det är korrekt mastrat, tyvärr är det inte alltid det) är mer korrekt och det låter för korrekt och vi inte gillar det så mycket. Man får mer sk "värme" från vinyl. Öhman påstår det också något liknande (om han har rätt eller inte vet inte jag) |
Min fotosida på flickr
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 22:14:52
|
För mig är CD = livskvalitet. Visst låter vinyl bra och ibland speciellt, men det väger inte upp klumpigheten i hanteringen. En smaksak, men jag föredrar CD tack vare smidigare hantering och mindre skrymmande skivor. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 22:49:31
|
En fjärrkontroll är inte livskvalitet för mig .... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 23:11:34
|
Visst är det trevligt med vinyl, men för mig skulle nog topicen vara:
Musik=livskvalitet
När man lyssnar på en bra låt/skiva/konsert, som är riktigt riktigt bra, det är då man bara verkligen uppskattar musiken som musikerna spelat in, och inte formatet som den kommer från.
Sen att det är roligare att äga en vinylskiva än en cd skiva, det håller jag helt klart med om :) |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
Edited by - j0akim on 2008/07/20 23:12:23 |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 08:59:56
|
Hei, Jeg sier ja takk til både LP og CD (og Harddisc).
Man har lett for å glemme at mastering kan variere fra vinyl til CD, slik at en direkte sammenlikning av lyden ikke er mulig.
Muligens er det slik at en middels god platespiller har bedre lyd enn en middels god cd- spiller, men digitalavspillerne at topp kvalitet er fullt på høyde med gode vinylrigger, IMO.
Jeg har selv 2000+ LPer, men innrømmer gjerne at jeg til daglig hører mer på digitale medier enn analoge.
Ellers er jeg 100% enig med jOakim: Musikk = livskvalitet!
Tar sjansen på å linke til en test Bergen Lydlaug har gjort som illustrerer mitt poeng: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16240.0.html
Deler av testen har jeg også lagt ut på Hififorum, hvor den fikk lite oppmerksomhet. Kanskje fordi den går imot oppfatningen her om at vinyl = bra og digitalt = dårlig?
mvh
|
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/07/21 09:07:31 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 09:38:25
|
quote: En fjärrkontroll är inte livskvalitet för mig
Inte för mig heller, men nog 17 är det gött alltid
Det finns dock fler fördelar med CD och det finns en hel del skivor med bra mastring också, även om tyvärr många nysläpp mastras med för hög kompression.
quote: Sen att det är roligare att äga en vinylskiva än en cd skiva, det håller jag helt klart med om
Nja det beror på vilken cd-skiva vi pratar om. Jag älskar tex de cd-skivor som släpps som "collectors edition", "deluxe edition" etc. Massor av extralåtar, ibland livekonserter och fet booklet |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2008/07/21 09:41:02 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 09:57:10
|
Är av samma åsikt och smak som Matte. Tycker också att fördelarna med cd:n överväger och har inte ens någon vinylspelare. MvhKristofer |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 11:42:25
|
Om man spelar över ett masterband som kan vara ett analogtband med eller utan brusreducering till en CDR-skiva av god kvalitet. Då kommer det att låta precis likadant som den ursprungliga mastern. Men om man har möjlighet att jämföra mastern med en pressad vinylskiva så kommer det inte att låta exakt lika.Så har det i alla fall varit vid de tillfällen som jag varit med om. Vinylskivan har många parametrar som definitivt är sämre en rätt använd digitalteknik. Med rätt användning menar jag att man t.ex inte får styra ut för fullt i dom digitala pluggarna och inte heller köra upp till 0dBf. Det här är en vetskap som inte så många känner till och det är även för mig en ny kunskap. Jag har själv inget emot vinyl och jag har samlat på mig väldigt många vinyler, åtminstone skivor före 1980. Jag tror för övrigt att mycket av det här med vinyl handlar om nostalig, men det kan ju vara trevligt med det. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 12:32:16
|
För min egen personliga del har jag slutat att fundera på den exakta anledningen till att jag föredrar vinyl. En blandning av nostalgi, gott ljud och trevliga konvolut kanske. Har dock inget direkt emot CD. Trevligt att kunna spela i bilen osv. Sedan som sagt varierar ljudkvaliten men kanske ofta beroende på mjukvaran?
Intressanta upplysningar, gcs. Kanske förklarar den sämre kvaliten på en del CDskivor? |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 21:22:35
|
quote: Intressanta upplysningar, gcs. Kanske förklarar den sämre kvaliten på en del CDskivor?
Nja det stora felet med många av dagens CD-skivor är nog att man pressar upp nivån så pass mycket att alla topparna på transienterna klipps av och plattas till. Det jag tidigare syftade på, där handlar det om att musiken distorderas med flera procent. Det hindrar ju inte att de flesta CD-skivor ändå ligger på flera procent. Ett exempel kan kanske vara Santana - Supernatural och Pink Floyd - The division bell. Jag har själv inte kollat dessa två men jag vet säkert att dom är mycket hårt limiterade att det rimligen borde finnas en del distorsion. Vi ska inte heller glömma att det också finns en hel del dåliga pressningar av vinylskivor. Jag vet att man åtminstone på 70-talet fuskade med inblandning av kasserade skivor. Men man tog först bort skivetiketten innan man malde ner resten av skivorna. |
Edited by - gcs on 2008/07/21 21:26:35 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 19:47:16
|
Under 70-talet förekom det olika "protester" mot kassa vinylpressningar, direktgravering är en av dem. Det vanligaste var att man tillverkade för många skivor innan matrisen byttes ut. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 21:44:20
|
Herrejävlar vad jag har njutit idag,trots ett mm-steg istället för mc och med onoff-kablar inkopplade(ja...just det de röda och vita Så gott det låter.
Men kan det inte förutom ljudet bero på att det är svårt att sitta och koncentrera sig genom en cd på 16-17 låtar för att inte tala om hur enklet det är att hoppa över den där lite sämmre låten med fjärren och vipps så störs man i lyssningen av bara möjligheten att kunna.... En lp innehåller ofta färre låtar,lättare att fokusera än en 16 låtars cd där 8 låtar bara finns med för att det fanns plats på cd:n
mvh Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 21:52:27
|
Vinyl=livskvalitet, håller jag med om och då inte bara musiken utan även själva handhavandet av lp-skivorna. Även inköpen är roliga och hålla ordning bland dem. Allt kringarbetet som är så kul är mindre kul med Cd men de behövs också i min värld, periodvis spelar jag väldigt mycket cd. Ursäkta om en liten jämförelse cg/vinylsmög sig in här, det var inte det tråden handlade om! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 22:07:06
|
quote: Men kan det inte förutom ljudet bero på att det är svårt att sitta och koncentrera sig genom en cd på 16-17 låtar för att inte tala om hur enklet det är att hoppa över den där lite sämmre låten med fjärren och vipps så störs man i lyssningen av bara möjligheten att kunna.... En lp innehåller ofta färre låtar,lättare att fokusera än en 16 låtars cd där 8 låtar bara finns med för att det fanns plats på cd:n
Detta är inget problem för de flesta, jag kan njuta av 16-17 låtar i rad utan problem om de är bra. På de flesta skivor finns dock ett antal mindre bra låtar, som då är smidiga att hoppa över om man känner för det med hjälp av fjärren. Byta låt med vinyl är bökigt. |
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 22:56:47
|
quote: Även inköpen är roliga och hålla ordning bland dem.
Ja det finns ju inte samma utbud på vinyl. Sedan en sak till. När man byter spår på en vinyl då måste man lämpligen dra ner lyssningen en smula för att inte riskera att knäcka högtalarna. |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 23:45:27
|
Nej utbudet är inte alltid så stort iaf är de inte lätta att hitta, de riktigt roliga skivorna dessutom kostar de i regel en del! |
|
|
Topic |
|