HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl=livskvalitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/23 :  13:43:52  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
När man byter spår på en vinyl då måste man lämpligen dra ner lyssningen en smula för att inte riskera att knäcka högtalarna.

Hur menar du? Sänka volymen mellan låtarna? Är vinylljudet svårare för högtalarna? Jag fattar inte riktigt...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/23 :  14:16:20  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hur menar du? Sänka volymen mellan låtarna? Är vinylljudet svårare för högtalarna? Jag fattar inte riktigt...
Vänta så ska jag förklara. Det händer att man kanske efter att man lyssnat på spår 1 & 2 från en vinyl vill hoppa till spår 5. När man lyfter på pickupen får man ett bump och ännu värre bumb när man släpper ner pickupen igen. Den "hära" bumpen får bashögtalarens kon att göra ett stort utslag som i värsta fall kan skada elementet. Speciellt om då man har ett kraftigt slutsteg som eventuellt t.o.m är DC-kopplat. Det är anledningen till att man bör sänka volymen något när man flyttar puppan till ett annat spår på skivan.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/23 :  14:49:56  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
NU fattar jag, tack för den begripliga förklaringen. "Bumpen" har jag hört.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/07/23 :  15:04:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag har ingen skivspelare nu mera..och jag tvivlar på att det kommer att anskaffas någon...pga av smidigare hantering och att CD tar mindre plats. Jag känner dock av ibland att ljudet har mer "flyt" på LP...i synnerhet då på stillsam musik.

Jag minns för sådär en 20 år sedan (då hade jag skivspelare) att en vän till mig ständigt trackade mig för att jag inte hade gått över till CD. Vid den tidpukten så SKULLE man bara spela av med CD "punkt slut".

Vid ett par tillfällen så lyssnade vi på en singel som jag hade köpt billigt nånstans...plötsligt så var den killen inte lika säker längre.

Hur som helst. Han gick väl inte å bytte ut sina CD till LP eller så...men man slapp ju tjatet.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/07/23 15:05:11
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/23 :  15:32:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja allt var bättre förr eller hur? Jag vill minnas att Philips kassetten kom 1964. (Grundig hade också en liknande samtidigt som dock ej var kompatibel)Det tog mig 28år innan jag ansåg att kassetten var tillräckligt bra så att jag kunde köpa mitt första kassettdäck. Då handlade det om frekvensomfång, distorsion och bandbrus. Det fanns en utveckling i slutet av 70-talet som gick ut på att minska bruset och distorsionen på vinylskivor. Det var dBx och CBS som stod för två olika system. Jag har bara hört det från dBx som jag tycker låter dunderbra. Det skulle vara kul om man tog upp tillverkningen av dBx-encodade skivor och decodrar. Jag tror att det skulle intressera väldigt många hifi-nissar/or.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/08 :  08:52:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
CD tar mindre plats
Särskilt när man drar in dom på hårddisken...

Ska man hantera skivor så föredrar jag vinyl. Det är mycket mera känsla i det formatet, plus att man inte kan "zappa" runt med fjärrkontroll. Stora, fina omslag!

Men för det mesta är det bekvämligheten som tar överhanden för min del. Och då är CD fullständigt passé, det är hårddisk som gäller!!! Ren soffpotatislyssning alltså.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/08/08 :  10:20:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nja Bernt, CD är fortfarande det format som säljer överlägset bäst, och vad jag vet är nerladdning ännu inte i närheten...förhoppningsvis förblir det så, men troligen inte... och för förvaring är CD överlägset. Tar betydligt mindre plats än vinylskivor, och är bra för lång lagring så länge man inte missköter dem så det blir repor. Jag har många skivor som är 15 år gamla och fortfarande fungerar perfekt. Att hårddiskar kraschar är ganska vanligt...vissa tar backup men långt från alla.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/08 :  10:34:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vem har pratat om nerladdning??? Inte jag iaf. Rippa in alla CD på hårddisken och släng upp dom på vinden menar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/08/08 :  11:00:17  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Man har väl speglade diskar på servern där hemma
annars kan man ju förlora allt vid en krasch. Bilder o musik.
Sen hade det varit bra med en blueraybrännare också för ta backup på allt....

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2008/08/08 11:01:45
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/08/08 :  11:10:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Rippa in alla CD på hårddisken och släng upp dom på vinden menar jag

Ahh. Så kan man ju göra, men det är inte rätt

Nej allvarligt, visst är det ett sätt att lyssna på musik. Men risken är ju att lyssningen blir mer av en slit- och släng-vara där "skivan" försvinner och man bara lyssnar på en massa låtar utan någon själ. Dessutom är man beroende av datorn vilket jag personligen ogillar vad gäller seriöst musiklyssnande.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/08/08 :  11:40:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag brukar provocera lite, de flesta har inte klart för sig hur bra vissa professionella ljudkort är.

Men vad gäller vinyl så finns inte såna alternativ. Där blir det det gamla sättet.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2008/08/08 11:41:16
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2008/08/08 :  12:20:07  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag har gärna kombinationen hårddisk för digitalt media och vinyl för "riktig" lyssning. CD-skivor klarar jag mig utan.

Edited by - -AG- on 2008/08/08 12:21:00
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/08/08 :  20:22:20  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Nej allvarligt, visst är det ett sätt att lyssna på musik. Men risken är ju att lyssningen blir mer av en slit- och släng-vara där "skivan" försvinner och man bara lyssnar på en massa låtar utan någon själ. Dessutom är man beroende av datorn vilket jag personligen ogillar vad gäller seriöst musiklyssnande.

Musik utan själ???
Seriöst Musiklyssnande???
Blir trött...

rolnor
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/08/09 :  08:21:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
rolnor: Risken skrev jag, inte att det måste vara så! Men att risken finns kan du väl inte neka till... Dessutom skrev jag att jag personligen ogillar datorn vid seriös lyssning!

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/08/09 :  13:47:08  Show Profile Send rolnor a Private Message
OK, ibland kan man ju överreagera, du får ju såklart tycka vad du vill, samtidigt måste ju jag få reagera som jag vill..

rolnor
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/08/09 :  19:58:40  Show Profile Send Joacim a Private Message
Som nybliven "vinylare", kan jag bara hålla med om vad som nämnts

Upplever inte bara att musiken är bättre, utan också att själva lyssnandet blivit bättre. Man tar sig mera tid och njuter av musiken, och kan spela av en hel sida... Vid CD upplever jag att det blir mer zappande fram och tillbaka!?

Rent ljudmässigt håller jag vinylen nästintill ojämförbart bättre mot CD, på i stort alla parametrar, förutom att det kan vara lite knaster ibland...
CD'n känns "död" och "livlös" i jämförelse (men det kan kanske bero på att man inte har en tillräckligt bra spelare att jämföra med )?!

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/08/10 :  08:19:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Vid CD upplever jag att det blir mer zappande fram och tillbaka!?

Joacim: Detta argument har jag svårt att köpa, det är ju upp till en själv om man zappar eller inte! Det är jättebra att möjligheten finns tycker jag, personligen är det sällan jag zappar. Men vissa skivor innehåller bara några bra låtar, då är det frustrerande att sitta och lyssna på dåliga låtar och inte "kunna" byta låt (bökigt att byta låt med vinyl).

quote:
Rent ljudmässigt håller jag vinylen nästintill ojämförbart bättre mot CD, på i stort alla parametrar, förutom att det kan vara lite knaster ibland...
CD'n känns "död" och "livlös" i jämförelse (men det kan kanske bero på att man inte har en tillräckligt bra spelare att jämföra med )?!

Nja, ljudkvaliteten beror inte främst på mediet utan snarare på mastringen. Det finns en del exempel på cd-skivor som låter minst lika bra som sin vinylmotsvarighet. Tyvärr är det inte så ofta så eftersom nya cd-skivor ofta mastras dåligt (=med för hög utnivå vilket ger dålig/komprimerad dynamik). Du kanske har haft för dålig cd-spelare Joacim eller (troligare) helt enkelt lyssnat på dåligt mastrade cd-skivor när du jämfört. De dåliga är tyvärr klart fler än de som mastras bra, men gott om undantag finns som tur är. Jag har hundratals cd-skivor med kanonljud. Vinyl är för bökigt vid hantering och förvaring för min del.

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/08/10 :  08:55:39  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej,
Ursakta for lite ot men prova detta program angaende komprimeringen av CD skivor. Red Hot Chili Peppers "Californication" blir lyssningsbar efter detta reningsbad.

http://www.cutestudio.net/

Peter
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/08/10 :  09:14:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
peterbrorsson: Kan det programmet verkligen fungera? Tveksam till att man kan reparera något som gjorts fel från början, men ska testa...

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/08/10 :  09:28:47  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
matte76,
Denna fraga/pastaende har jag fatt sa manga ggr att jag sager bara, prova sjalv! Kostar inte mer an en skiva. Jag pastar bara att olyssningsbara skivor blir lyssningsbara. Huruvida det later som det var tankt, vet bara studion nar det galler elektronisk musik. Jag kor bara pop o rockskivor i detta program, som ar hart komprimerade.

Peter

Edited by - peterbrorsson on 2008/08/10 09:30:23
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/10 :  10:05:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det verkar som att programmet gör motsvarande sak som t ex "Clip restoration" i CoolEdit Pro/Adobe Audition.
Min erfarenhet är att det kan hjälpa till viss del på sådant som klipper lite men att få tillbaka något som liknar det som fanns innan misshandeln med kompressorn går ju inte. Den datan är kastad för länge sedan så det enda programmet kan göra är att approximera hur det borde vara.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/08/10 :  19:06:57  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
ztenlund,
Om programmet gor att jag kan lyssna pa hela skivor, utan att kasta ut den efter tva latar ar jag nojd. Slutdiskuterat for mig nu.
Over till topic nu!!

Peter
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/08/10 :  19:57:57  Show Profile Send Joacim a Private Message
matte76: Håller med om att det är upp till en själv vad gäller zappandet, men vinylen är så behaglig att det så att säga blir behagligt att bara lyssna igenom en sida?! Det är lite "contemplation" över vinylen (man måste ta ut skivan ur fordral, lägga på, sätta på puck, lyfta pickup etc...).
Vid CD-spel kommer mer otålighet på något sätt per automatik (säkerligen helt personligt...)

Vad gäller CD-skivor så har jag också väldigt många bra inspelade skivor på CD typ: Original Master Recordings, XRCD, XRCD2, DVD-A etc etc. Jag har varit väldigt nöjd med många av dessa skivor, tidigare ...

Det går ändå inte att jämföra!
Jag har nu ca 100-talet vinyl, och nästintill vad jag än sätter på så spelar det bättre än alla mina CD, oavsett vad...
Det är en helt annan känsla eller rättare sagt en annan dimension.
Närvarokänsla, naturligt, musikalitet, upplösning, dynamik, position, ljudbild etc etc

Håller inte fullt med Dig om ""Nja, ljudkvaliteten beror inte främst på mediet utan snarare på mastringen.""
Det ena är digitalt och det andra är analogt, två helt skilda tekniker...
Efter mina sena "vinyl-upptäckter", så lutar jag nästan åt det motsatta, dvs tvärtom (såvida mastringen inte är en hel katastrof förstås...)

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/08/10 :  20:20:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Joacim: Dock finns det exempel på cd-skivor som låter minst lika bra som vinylmotsvarigheten. Det finns inget "magiskt" som gör att vinyl alltid låter bra, många vinyler låter också illa. Ta tex Mudcrutch senaste skiva, som finns som "Audiophile version" (CD:n) om man köper vinylen. Denna cd-skiva ska låta exakt lika bra som vinylen (har inte lyssnat själv). Ett annat bra exempel är cd-spåret på de av Steve Hoffman remastrade Creedence-skivorna (som är SACD). Dessa låter enligt vad jag läst t.o.m bättre än vinylskivorna. Alltså: Det beror mest på mastringen, vilket bevisas av bland annat ovanstående exempel.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000