Author |
Topic |
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 18:38:21
|
He He Flerkanalsljud har kommit och gått sen 70-talet. Det började med 4-kanal på Vinyl och nu är tom 7.1 i den digitala världen. Hittills har det bara blivit "flopp".
Får vi fler öron än två så..
MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 20:13:59
|
Det är ju det som är så bra med 5.1 att man inte behöver fler än ett par öron. Med 7.1 har man fejkat två extra kanaler så det kan man ju vara utan. Fyrkanalsflereo på 70-talet var ju inte äkta om man inte räknar med JVC. Men JVC´s system som förövrigt hette "CD-4" var inte nog bra. Frekensomfånget i frontkanalerna var 30-15KHz och i bakkanalerna inte större än 30-7KHz för att inte tala om S/N som var ganska dåligt. Nä det är konstigt det här med tanke på att folk sitter där hemma och tittar på film i 5.1 och tycker att det är bra. Det kanske är så att det är lättare att sitta ner och titta på en bra film men kanske är det få som vill sitta ner och lyssna på musik. Här kan man ju fundera över varför Stig Carlsson lyckades sälja in sitt koncept hos det svenska folket. Ja det blev mycket OT men jag kan avsluta med att jag tycker definitivt att CD är Hifi. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 20:23:30
|
Jag hade chansen att lyssna både på Peter McGrath på Arken 2006 och på Ray Kimber på CES samma år. Det finns riktigt bra flerkanal. Demon som Peter McGrath hade på Arken gjorde nog att flera tappade hakan.
Det finns flera problem med flerkanalsformatet; kostnader, utbudet och att några av de som mastrar fortfarande befinner sig på "imponator"-stadiet är bara några av dem. Men när det stämmer så spelar det helt otroligt bra.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 21:49:29
|
quote: Många trådar går som "katten kring het gröt" så därför ....
Hifi normen som sådan är urvattnad och bred så där platsar väl allt in,tom MP3.
Men i verkligheten, så är min frågeställning : platsar CD:n överhuvudtaget in idag i våra anäggningar??? Förutom enkelt handhavande.
Är inte lossless från hårdisken det som ska ta upp kampen mot vinylen i stället. CD:n verkar ha gjort sitt i denna delikata hobby.
Vad är det för något som du egentligen vill diskutera, ljudkvalite eller handhavande? Handhavande mässigt så är det miiiiil mellan vinyl och lossless och CD hamnar mitt i mellan så varför skulle det inte platsa? Ljudkvalite mässigt så sågar jag inget pga det finns både bra och dåliga spelare oavsett om det är CD eller vinyl och Dacar. Sedan att många kopplar en separat Dac till sin Cd-spelare istället för att byta spelare är ju pga att Dac är mycket mer kostnads effektivt. Håller nog med Eliot att den här tråden är absurd. quote: He He Flerkanalsljud har kommit och gått sen 70-talet. Det började med 4-kanal på Vinyl och nu är tom 7.1 i den digitala världen. Hittills har det bara blivit "flopp".
Får vi fler öron än två så..
Och varför har det blivit en flopp, inte pga ljudet i alla fall. Men det kostar klart mer än 2-kanal och kräver att man har möjlighet att placera alla burkar optimalt om det ska bli bra, men kan man det och har slantarna så blir det en ruggigt trevligt upplevelse med flerkanal.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 22:05:28
|
quote: Och varför har det blivit en flopp, inte pga ljudet i alla fall. Men det kostar klart mer än 2-kanal och kräver att man har möjlighet att placera alla burkar optimalt om det ska bli bra, men kan man det och har slantarna så blir det en ruggigt trevligt upplevelse med flerkanal.
Precis, synd bara ett många hängde på den här flerkanalstrenden som sattes igång utan att egentligen sätta sig in i hur allt fungerade, men framförallt för att få en trovärdig filmupplevelse så krävs en "viss" kvalitet på grejorna, det finns ju surroundsystem för några få tusenlappar på marknaden som oinsatt folk köper i tron att de ska få en sann upplevelse i bioljud. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:19:26
|
Lech, jag fick inte in Pukas. Men nu tar jag in Danmarks Radio P2 på HTPCn via satellit. De direktsänder från Royal Albert Hall i 224kbps 48kHz. Jag förstår precis vad du menar!
Spelar in direkt på hårddisken. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:43:34
|
Tänk vad gött, framtiden är redan här. Det strömmar högkvalitativ musik genom internet, en audiofil och melomans önskedröm. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 21:49:17
|
Ja, det här var riktigt intressant! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 22:48:42
|
Det är verkligen spännande! Risken finns att det här blir en Teknik tråd, och det var inte meningen. ( spjutspets teknologi idagsläget ) Bossens ( Bruce Springsteens) sändes ex.vis live från Ullevi via satellit.
Problem finns självklart idag med denna transmission men tekniken finns och fungerar ypperligt. Slår CD med bravur.
För mig personligen kan jag övervinna dessa och jag lagrar bara det jag vill. ( bits förbrukning ) Lyssnar gör jag gärna då reportoaren är bred och stor. Vissa favoriter som Pukas ll är default in i mysanläggningen.
Bernt du ska få "siffror att ratta in" in HTPC:n för Pukas.
Vinyl och HD är nog det bästa ....????
MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 18:39:27
|
Inte konstigt att man hör skillnad på vinyl och CD; den där stora plastbiten susar och brusar det ju så mycket från att man blir irriterad bara pick-upen träffar ytan...
/Jonas |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 22:52:22
|
quote: Inte konstigt att man hör skillnad på vinyl och CD; den där stora plastbiten susar och brusar det ju så mycket från att man blir irriterad bara pick-upen träffar ytan...
|
Waf, Waf!
|
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/08/12 : 13:38:15
|
Inte konstigt att man hör skillnad på vinyl och CD; den där stora plastbiten susar och brusar det ju så mycket från att man blir irriterad bara pick-upen träffar ytan...
....Det avhenger vel litt av hva slags platespiller, arm og PU du bruker? mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/08/12 : 14:11:49
|
quote: ....Det avhenger vel litt av hva slags platespiller, arm og PU du bruker?
Ja det är ju klart att det spelar roll vad man har för skivspelare och pickup. Som exempel kan en skivpelare ha olika mycket rumble. Just detta är kanske inte så stort problem idag. Men annars är det ändå så att en vinylskivan har avsevärt mycket sämre S/N, distorsion och annat jämfört med digitalt. När man graverar ett lack och sedan lyssnar har man bara det brus som eventuellt fanns på masterbandet. Men sedan ska lacket bli en pressmatris och då tillkommer det brus under processen. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/08/12 : 16:57:08
|
quote: Inte konstigt att man hör skillnad på vinyl och CD; den där stora plastbiten susar och brusar det ju så mycket från att man blir irriterad bara pick-upen träffar ytan...
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Topic |
|