HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD är det Hifi verkligen.??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/26 :  19:34:43  Show Profile Send Lech a Private Message
Många trådar går som "katten kring het gröt" så därför ....

Hifi normen som sådan är urvattnad och bred så där platsar väl allt in,tom MP3.

Men i verkligheten, så är min frågeställning : platsar CD:n överhuvudtaget in idag i våra anäggningar??? Förutom enkelt handhavande.

Är inte lossless från hårdisken det som ska ta upp kampen mot vinylen i stället.
CD:n verkar ha gjort sitt i denna delikata hobby.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/07/26 19:56:04

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/26 :  20:14:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hahaha, jodå Lech det kallar jag att kasta handsken.

Nog för att jag också hellre spelar en vinylplatta men att dömma ut CDn som ljudförmedlare känns väl hårt. Jag får allt gåshud av en hel del bra CD-skivor också och det räcker för mig. MP3 däremot är totalt stenkallt för min del. En hel generation kan ha gått åt pepparn på grund av det formatat... Niel Young har mer än en poäng i sin argumentation: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69586

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/26 :  20:27:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju klart att CD platsar som hifi. Däremot så anser jag att MP3 och liknande format går bort med undantag av MD. Om vi tittar på vilka format man använder som filmljud på biografer finns det inget format som är bättre än CD. Det är till och med så att SDDS Sony digital dynamic sound som är det senaste i bioljud och är ett åtta kanaligt system. Egentligen är det samma ljud som vi har på våra MD-skivor, alltså bitreducerad 44,1KHz. Jag tror knappast att någon kan höra skillnad på 44,1/16bitar och 96 eller 192/16bitar. Fördelen med att använda 24bitar har man när man spelar in i studion. Man behöver lite marginal så att inte överstyra något i den digitala kedjan. På 50 & 60-talet föreskev DIN normen 30-16KHz+/-3dB & -60dB S/N vid 3% distorsion. Det här var värden som den tidens studio-banspelare klarade av med säkerhet utan Dolby"A".
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/26 :  20:34:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Förstår inte riktigt varför sätta lossless och CD som alternativ till varandra. För mig är losslesslagring bara ett sätt att göra innehållet på CD:n (mastern) mera lättillgängligt. På ett sätt är väl även vinylskivan en distributionsform av innehållet på masterbandet.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/07/26 20:35:09
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/26 :  20:36:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

gcs, på bio har man en "ledstång"() i form av en bild. Nu var det HiFi det handlade om, inte bio

Låt oss hålla oss till tvåkanals HiFi och låta andra forum oroa sig över bilder och bio-format på ljudet.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/26 :  20:39:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Förstår inte riktigt varför sätta lossless och CD som alternativ till varandra. För mig är losslesslagring bara ett sätt att göra innehållet på CD:n (mastern) mera lättillgängligt. På ett sätt är väl även vinylskivan en distributionsform av innehållet på masterbandet.

Helt rätt. Har vi riktigt tur så för framtiden med sig att vi får verkligt högupplösta format via lossless. Vem skulle säga nej till 24bit@196kHz rätt in i ljudavkodaren hemma? Inte jag i alla fall!

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/26 :  21:21:01  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja ni..
quote:
Hahaha, jodå Lech det kallar jag att kasta handsken.

Jag tror snarare att nedladdning ( gärna "on demand" )
i format som true HD kommer att bli framtiden. Nu har jag haft fel en gång förut så... så ta det med en nypa salt.

Att använda CD:n som master för inladdning gör ingen gladare då den från början inte håller måttet.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/07/26 :  21:38:29  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har en Mp3 skiva ( kopia ;) ) på en av mina köpe plattor med Mark Knopfler o Chet Atkins Neck and Neck och jag måste höra väldigt dåligt för nån märkvärdig skillnad är det ej. Fast jag hör å andra sidan inte skillnad på kablar heller så....

Ska jag besöka öron näsa hals eller?!

Daniel

Edit: Lite OT, sorry!

Edited by - Daniel_S on 2008/07/26 21:40:27
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/26 :  22:15:44  Show Profile Send Lech a Private Message
Daniel S
quote:
Ska jag besöka öron näsa hals eller?!

Gör inte det ,jag var där förra veckan och fick min dom.
Dom gav nog förklaringen till att även jag inte hör skillnad på kablar. Nu är detta OT ifs "åsså".

Däremot hör jag skillnad på vinyl och CD vad det nu kan bero på.
Vad som är bäst är självklart en sak för var och en.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2008/07/26 22:18:30
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/27 :  00:51:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Okej Pac om det inte passar sig med bioljud så kan berätta att det var just inom filmen som stereo ljudet fick sin serösa början och som senare blev till glädje för oss idag. Jag tycker definitivt inte att cd-ljudet är dåligt även om det finns bättre format. Det blir nog svårt för de allra flesta att hör någon avgörande skillnad i en blindtest. Det förvånar mig också att många föredrar vinyl framför CD-skivan. Vinylskivan är elektromekanisk från början till slut och har en massa svagheter som t.ex signalbrusförhållandet. Dessutom så är det så att ju längre speltiden är(över 23min.) desto lägre medelnivå och därmed sämre S/N. Annars för mig personligen är musiken det viktiga och det spelar då ingen som helst roll med vilket format jag får det hem till mig. Är det bra musik så kan jag njuta bara det inte distar, knäpper och brusar och det får inte heller vara en MP3:a.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/07/27 :  02:31:51  Show Profile Send rolnor a Private Message
Verkar lite som tråden är till för att provocera, jag undrar om inte ljudet på vinyl också är färgat om än på ett annat sätt än CD-formatet??? Själv så lyssnar jag ofta på iTunes MP4 komprimerade musikstycken, har testat att jämföra samma låtar på CD och MP4, men jag kan inte höra någon skillnad. Tur för mej med tanke på tillgängligheten som iTunes ger. Itunes har ju nu en del musik i 256k-format (iTunesplus)och jag tror att när alla har bra bredband så kommer dom säkert att gå över till filer med bättre upplösning.
Nackdelen med att ha all musik i datorn är ju såklart risken för t.ex. blixtnedslag (min bror fick en dator stekt på det sättet).
Rätt kul att bli provocerad, får upp adrenalinet lite, tack för det!

rolnor
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/27 :  08:12:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Rolnor, sitter man med Klipsch corner horn och njuter, som Lech, så är man inte rädd för lite dynamik.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/27 :  09:54:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tror det finns en stor fara i en "on demand"-värld, iom. att utbuded smalnar. Idag köper du kanske en skiva för att du gillar en låt, då får du med ett gäng andra låtar som du kanske inte gillar direkt, men med tiden så blir de riktigt bra. Om du då kan välja att ladda ner bara det du var ute efter i första läge så missas ju allt det andra.....och det kanske drar ut på andra hållet också...banden får bara göra en låt istället för en "platta" och då blir det "One hit disasters" snarare än "wonders"

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/27 :  10:12:37  Show Profile Send Lech a Private Message
Visst tråden skapades för att provocera.
quote:
Verkar lite som tråden är till för att provocera,

Att provocera fram en debatt om framtidens musiklagring.
Nu startade det en annan tråd strax efter så det blir lite kaka på kaka.

Vinylens förträfflighet mot CD:n diskuteras frekvent här och på andra forum. En känd kabeltillverkare skriver bla att han inte kan lyssna på CD efter att lyssnat på sina kakor. ( jag tror honom )

Provokationen blir ju därför: vad gör vi åt det här? Vad kommer sen som är bättre än CD mediat.
Pac skriver om en förlorad generation pga MP3, frågan är om inte CD generationen också är en förlorad generation.

Stå på. Handsken är kastad...............

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2008/07/27 10:13:19
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/27 :  10:19:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/27 :  10:42:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det finns väl egentligen bara tre kanaler för musikdistribution som syns tydligt i dagsläget:

- Blueray är en tydlig väg framåt nu när HD-DVD vikit sig. Frågan är vad de kommer att använda för format till Blueray-skivorna. Någon som vet
- Nedladdning; Music Giants med flera håller på att skapa nedladdning på laglig väg. Music Giant erbjuder högupplösta format(upp till 11Mbps(vad nu det blir(SACD???)))
- Vinyl

Finns det fler alternativ

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/27 :  10:48:42  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vinylens förträfflighet mot CD:n diskuteras frekvent här och på andra forum. En känd kabeltillverkare skriver bla att han inte kan lyssna på CD efter att lyssnat på sina kakor. ( jag tror honom )
Det brukar vara samma folk som hävdar att rör är så fantastiskt mycket bättre än trissor, mysgubbar som egentligen inte är särskilt intresserade av hur signalen såg ut från början!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/27 :  11:07:09  Show Profile Send Lech a Private Message
he he
För att undvika spekulationer: Ja jag är en mysgubbe.[:p
quote:
Det brukar vara samma folk som hävdar att rör är så fantastiskt mycket bättre än trissor, mysgubbar som egentligen inte är särskilt intresserade av hur signalen såg ut från början!

Däremot lyssnar jag gärna på/via Hightech.

Den "bästa" hittills ,till mig överförda musiken/kvaliteten har laddats ner via satellit. Radio Pukas ll via satellit in i min DAC slår CD:n med bravur.

MVH
Lech ( mysgubbe )

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/27 :  11:16:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lech,
datoruppspelning funkade väl fint det också när CH, Preben och jag var
där?
Din Sony (?) CD är mer en möbel/entusiastpryl än bästa tänkbara CD-ljud.
(Hoppas du tar det på rätt sätt, det är ärligt menat.)

Det finns CD-spelare med bra ljud, men de tenderar att vara
dyyyyra tyvärr. Därför har jag själv valt datorlösningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/07/27 11:17:04
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/07/27 :  12:11:11  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Det mjuka och behagliga ljud som kommer från vinyl känns inte riktigt bara som en fördel av formatet. Det känns som om man har mjukat till ljudet redan i mastering. Detta borde man lätt kunna överföra till uppspelning av andra format.
Däremot får mycke musik mer liv och kropp med vinyl och det kan jag tillskriva formatet.

Det känns ibland som att vissa personer skulle behöva ett helt eget forum för vinyl och låta oss andra slippa bli påminda om vinylens ljudmässiga övertag.

Skämt åsido så tycker jag cd är hifi oxå. Om alla skulle välja bort någon del av vårt intresse så hade det blivit magert. Jag hade tex valt bort alla anorektiska, överanalytiska och basbristande högtalare direkt.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/07/27 :  13:16:23  Show Profile Send Lech a Private Message
Bernt

quote:
datoruppspelning funkade väl fint det också när CH, Preben och jag var
där?
Din Sony (?) CD är mer en möbel/entusiastpryl än bästa tänkbara CD-ljud.
(Hoppas du tar det på rätt sätt, det är ärligt menat.)

Yamaha är spelaren som på sin tid kostade 55' som kanske är en relik (entusiast spelare ) i dagsläget.
Ch:s HTPC spelade bra men den kan ju bara återge det vi stoppar in i den.Det gör att CD rippning faller som källa.

Hur dyr än en CD spelare är så är den inte bättre än den CD den återger/spelar.
Jag tycker inte det är "god enough" för att vara HiFi idag år 2008.
Framtiden är nog ändå dator ( HTPC? ) men hur få in högklassiga material i den?
Har lekt lite med satellit överföring digitalt in i min PC för transport till en DAC och sedan ut i "mysanläggningen".
Det finns en del live sändningar där uppe som klår alla CD skivor/spelare oavsett pris.

Nackdelen är att i dagsläget finns ingen "on demand" möjlighet alls.
Tekniskt är det ju möjligt då man kan köpa filmer så.

Denna lösning är inte realistisk för en massdistribution till gemene man. Men visst går det......

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/07/27 :  15:04:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
CD:n verkar ha gjort sitt i denna delikata hobby

Så har man sagt i åratal och år 2008 är det fortfarande fel.

Det finns MASSOR av cd-skivor som har ett utmärkt ljud så visst 17 är CD hifi, inget snack om saken. Lyssna från hårddisk saknar helt känsla och känns sterilt och trist medan vinyl är klumpigt och bökigt IMO. Länge leve CD!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/07/27 15:09:53
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/07/27 :  15:30:03  Show Profile Send edison a Private Message
"Rolnor, sitter man med Klipsch corner horn och njuter, som Lech, så är man inte rädd för lite dynamik"

Pac:
Är det verkligen dynamikbrist hos MP3 vs CD tex?

Jag trodde nog att MP3-formatet enbart krymper musikfilens storlek genom reducerad datamängd vilket påverkar (= försämrar) upplösningen men inte dynamiken.
Dvs även om (fast) MP3 inte ger full upplösning så borde en MP3:a fortfarande ge dynamik nog för att även "klara" av att ge dynamisk upplevelse genom ett par rejäla Klipsch... (?)

Att det sen inte är en optimal balansering "källmaterial/uppspelningsapparatur" att spela MP3 gm en högpotent anläggning är ju en sak för sej...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/07/27 15:30:49
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/07/27 :  17:09:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Lyssna från hårddisk saknar helt känsla och känns sterilt och trist medan vinyl är klumpigt och bökigt IMO. Länge leve CD!

Nu har mannen med generaliseringarna varit framme igen,
På vilket sätt är Hårddisk mer sterilt än CD? Att du inte kan kladda ner skivorna med fingeravtryck ?

I längden (LÅNGT bort), så blir det streaming och Vinyl (för de djupt intresserade)
För mig så har inte CD någon fördel kontra Vinyl OCH streaming ihop.

För att svara på Lech fråga.
Har det med mediat att göra ??? Det är ju bara skillnader i lagringsteknik.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/07/27 17:10:40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/07/27 :  18:03:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Nu har mannen med generaliseringarna varit framme igen,
På vilket sätt är Hårddisk mer sterilt än CD? Att du inte kan kladda ner skivorna med fingeravtryck

"mannen med generaliseringarna"? tack för ett nytt öknamn Zalve!

Jag skrev ju "IMO" inte sant? Mer sterilt eftersom handhavandet är mer flyktigt/ytligt enligt mig (jag vet att många håller med) och man inte får till booklet etc. Kladda ner skivor kan man ju göra, men att rengöra dem är en smal sak. Och hur ofta sker det om man är rädd om sina grejor? Men allt är ju en smaksak, jag skrev bara vad jag tycker. CD:ns fördel är handhavandet, förvaringen och i en del fall ljudet som faktiskt kan vara riktigt bra (jag har massor av cd-skivor med kanonljud, även om andra inte är så bra; allt beror på hur det mastras). Dessutom kan man släppa förbättrade versioner med extramaterial etc (tex "deluxe editions").

Vinylens fördelar är ljudet, den nostalgiska faktorn samt häftiga omslag (säger bara Stones "Sticky fingers" och "Velvet underground & Nico", riktigt coola). Men enligt mig är det bökigt handhavande och skrymmande förvaring som gör att jag föredrar CD.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2008/07/27 18:05:36
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2008/07/27 :  20:58:25  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
CD skivan var ett under i lagringskapacitet när den kom. Men med dagens utveckling av hårddiskar kapacitet/pris är den inte längre så intresant som lagringsmedia.

Musik i digital form behöver inte heller distrubieras till en kund på en fysik skiva, utan med dagens internetbrandbredd kan högkvalitativ musik laddas ned relativt fort.

Så tekniskt sett är CD skivan ifrånsprungen och uråldrig.

En annan tankeställare (när vi nu talar kvalitet) är dock varför SACD aldrig har slagit. Kan det varit avsaknad av billiga spelare?

Frågan är dock (i hifi samanhang intresant) vad framtidens digitala musik kommer i för kvalitet och distrubitionsform. Kommer man nytja bandbredden, blue-ray eller något annat. Eller får vi stå ut med 16 bit 44.1kHz bara för att CD är största standard just nu.

Så lite övriga komentare från min sida:
Musik lagrad på dator behöver inte kännas sterilt eller tråkigt, det beror på hur man lägger upp det hela för att få en bra översikt av sina skivor. Tyvär är nog avsaknaden av bra och smidiga program med grafisk hantering sällsynta idag.

Tillhör de som gärna också vill ha en booklet när jag lyssnar på musik.

Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000