HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sida om hifimyter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/01/29 :  18:26:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det finns säkra studier inom läkemedelsforskningen som visar att folk faktiskt, i vissa fall, blir friska eftersom dom tror på positiv effekt.

Sån är min mor..Jag är tvärt om..hon är så possitiv till allt(till alla lyckopiller(lyckokablar?),sen när jag börjar på peka hur situation ser ut faller all possitivitet..jag tycker det är bättre försöka stå med båda fötterna på jorden,även om det kan ta ett tag att komma ner dit..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/01/29 18:27:35
Go to Top of Page

Its-a-Deal
Starting Member

46 Posts

Posted - 2008/01/29 :  19:53:13  Show Profile  Visit Its-a-Deal's Homepage Send Its-a-Deal a Private Message
Om man nu ska tro allt man läser så betyder ordet placebo (latin) "jag vill behaga". En synonym till placeboeffekt är förväntanseffekt.

I både svensk och internationell press förmedlades för någon vecka sedan nyheten att dyrt vin smakade bättre - oavsett om det endast rörde sig om olika märkning av exakt samma vin. Det dyrare märket aktiverade fler centra i hjärnan. Förväntningarna adderades till den verkliga upplevelsen och njutningen stegrades.

En kolumnist som kommenterade den här forskningen, Natalie MacLean, The Epilog (http://www.epicurious.com/articlesguides/blogs/editor/2008/01/expensive-wine.html) ger en bra sammanfattning: "I think that the real value of the study is that you should trust your own sense of taste".

HiFi-entusiaster som förekommer på detta forum blir säkert inte lurade mer än vad de själva vill bli. De flesta andra som faktiskt ibland blir lurade köper ofta paket som få av oss klassificerar som HiFi. Så vi låter naturligtvis dem också njuta av sina köp. De enda som kan bli verkligt blåsta är förmodligen de som har mycket gott om pengar och som som helst av allt vill visa omvärlden hur kopiöst rika de är. Och då drabbar det ju ingen fattig!

Så fortsätt att njuta för glatta livet
och glöm besservissrande och det där kivet
Låt kabeln bränna in eller upp eller ner
och tar den slut så köp - det finns fler

PS
De enda som det är synd om i det här sammanhanget är väl de som får sina kickar av att försöka få andra att framstå som mindre vetande. Men mot det finns det ingen medicin - inte ens placebo!

Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!!
Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre!
Äger IT's-a-Deal AB
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/01/29 :  20:08:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Så vi låter naturligtvis dem också njuta av sina köp.

Lev och låt leva.Men åtminstone jag blir då tacksam om någon växlar in mig på rätt spår igen när förväntningarna spelar mig ett spratt.
Och nog kan man spela Mp3 ibland..

Learning by burning..
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2008/01/29 :  21:51:00  Show Profile Send mats31 a Private Message
"Expensive wine tastes better, according to a new research by economists at the California Institute of Technology. Participants in the study tasted two identical wines, but were told that one was significantly more expensive. Not only did they say they enjoyed the pricier wine more, but also brain scans showed that their pleasure centers were more activated by it."

Visst kan det vara så... visst har det hänt att man lyssnat på det otroligt fantastiska ljudet från den dyra CD-spelaren...men vänta nu -- det var ju 2000 kr DVD-spelaren som var inkopplad . Varför kan inte det som gäller för CD-spelare och och uppenbarligen för vin också påverka våra hjärnor att tro saker kring andra dyra = förväntat exklusiva och välljudande komponenter (ex.vis dyra OCH inbrända kablar...). M.a.o. mänskligt, acceptabelt och förklarligt att vi (alla) kan uppleva vårt lyssnande annorlunda beroende på vår vetskap om vad vi lyssnar på.
Det verkar ju uppenbarligen vara en väg för många av oss till det ultimata ljudet (och det är OK, återigen)

Vad jag personligen kan bli lite upprörd över är kvasivetenskap och rena falsarier till förklaringar varför något förbättrar ljudet
(ett klockrent exempel var enheten som på distans förbättrade avspelningen av en CD med hjälp av avancerad kvantfysik (som förklarades på ett oerhört komplicerat sätt, och till och med nämnde namnet på den holländske forskare vars arbete hela uppfinningen var baserad på. Jag mailade forskaren och han tackade mig föratt hela hans forskningsgrupp hade haft otroligt roligt åt den tekniska förklaringen till kvant-CD-avspelningsrenaren.). I sådana fall tycker jag man som konsument har rätt att bli upprörd.
---och jag tänker inte föra inte den diskussionen vidare till högtalarkablar, N.B.

M.a.o kan jag nog respektera dom HIFI-komponenttillverkare som marknadsför sina produkter som dom vore exklusiva dyra viner (upplevelsenjutning) och dom som vill köpa dessa produkter kommer säkert väldigt ofta att vara nöjda med sina köp

MEN
jag respekterar absolut inte dom tillverkare som skriver att xxx exempelvis baseras på den unika HutteBlutte-teflonisolatorn med minimal elektronminneseffekt som skapar den intertransienta svärtan som bara en HutteBlutte-sladd kan skapa (lurendrejeri med 99.99% sannolikhet).

I all ödmjukhet --och inget flame war

M

Edited by - mats31 on 2008/01/29 23:37:03
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:02:32  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej!
Maste delge en anekdot.
Jag och ett par kompisar var pa massan ute pa Hisingen? i GBG for x antal ar sedan.
Vad som var festligt var att 3 av 4 tyckte att ett budgetsystem for 12000 sek, bestaende av CD, forstarkare o hogtalare, var det som lamnade ett bestaende intryck av massan!! Av det kan man ju kanske dra slutsatsen att de som riggade upp denna anlaggning kanske var mer kunnig an de andra. (Eller vi stendova)

Tankvart mahanda!!

MVH,
Peter
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:14:20  Show Profile Send marens a Private Message
mats31: Jo, jag håller med där. Fast som jag sa, de som marknadsför produkterna mha kvasivetenskapliga förklaringar tror ofta på förklaringarna själva. Det gäller att ha det i åtanke.

Man kan ju inte säga till någon som tror på att kablar bränns in att de inte gör det med någon vidare succé. Spelar ingen större roll hur mycket man har på fötterna, det går alltid för den som tror på kabelinbränning att hitta en för dem acceptabel förklaring och det kan även vara så att de inte behöver någon förklaring utan tror på det ändå. Är sas inte intresserad av att veta så mycket som möjligt utan nöjer sig bra med ovissheten. Kanske tom tycker ovissheten är skönt. Man vill blunda för vissa saker och det måste få vara ok det med.

Däremot så tycker jag de som vågar framföra fakta ofta behandlas på ett nedtystande sätt. Det är mycket slå för öronen och säga "allallaoooo" ibland. Om man inte är intresserad av att veta mer om något så kan man ju faktiskt vara tyst och låta det gå förbi.

Likaså har ofta de som framför fakta viss bristande social kompetens i sitt agerande som faktiskt motverkar kommunikationen av faktan. Detta ofta pga bristande förståelse för entusiasmen och det genuina intresset som ligger bakom och skapar marknaden (snarare än illvilja och girighet som verkar antydas ibland) som jag beskrev tidigare.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:15:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Måste ta ett annat exempel när personalen på en on... butik tutar i folk att medföljande högtalare till en mobiltelefon ger kanonljud!Till folk som inte är det minsta bevandrade i det hela,då var det nära att jag traskade till butiken..Jag menar driver personalen med folk eller tror dom på det själva?

Learning by burning..
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:17:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Rum, uppställning och inte minst musikval påverkar väldigt mycket liksom sinnesstämmingen hos lyssnaren vid tillfället. Det är stor skillande på pigg, mätt och belåten jämfört med trött, grinig och hungrig i slutet av mässdagen.

För övrigt är jag bara inne och katastrofturistar och väntar i vassen bland gammelgäddorna.

*varning för OT-trollning...
Jag undrar om den här tråden i gammal god stil omnämns på något annat lite mer fanatiskt.se forum? I så fall pm:a länk.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:32:40  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Man kan ju inte säga till någon som tror på att kablar bränns in att de inte gör det med någon vidare succé.

Upplevelserna är sannerligen olika, inget fel i det! För egen del upplever jag att kablar bränns in, och det är minsann inget eftersträvansvärt, det är bara plåga och väntan och frustration innan det börjar låta bra. Jag önskar inget annat än att kablar låter bra från första minuten, men i min värld är det dessvärre inte så.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:50:20  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Jamo,
Om jag kan undra lite forsiktigt om inte ett byte av kablar andrar lite grann pa det invanda ljudet? Darmed tar det ett tag att bli van vid detta och att till slut tycka att det blivit battre efter ett tag.

Nar jag byggde hogtalare som mest, flera hundra ar sedan, tog det ett tag att bli van vid det "nya ljudet". Efter ett par veckor kandes det som om de blivit battre. En del ganger gick man tillbaka till de foregaende hogtalarna och samma process borjade om, trots att de hade blivit anvanda av kompisar och inte blivit oanvanda under tiden.

MVH,
Peter
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/01/30 :  00:38:44  Show Profile Send Jamo a Private Message
Om det är någon som känner igen sig så kan ni trösta er med att ni har en olycksbroder här. Jag häller inte mer fotogen på den här brasan utan slutar här.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/01/30 :  01:39:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmmm,jag känner igen mig..ibland kan det till och med låta sämre efter ett tag,tills jag byggt något nytt..
Men inte brinner det väl här?

Learning by burning..
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/01/30 :  09:27:40  Show Profile Send TomasF a Private Message
Tack DonMega för att du visade till en intressant om än jobbigt förnumstig och kanske lite inkorrekt hemsida.

/Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/30 :  09:31:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Likaså har ofta de som framför fakta viss bristande social kompetens i sitt agerande som faktiskt motverkar kommunikationen av faktan. Detta ofta pga bristande förståelse för entusiasmen och det genuina intresset som ligger bakom och skapar marknaden (snarare än illvilja och girighet som verkar antydas ibland) som jag beskrev tidigare.
Instämmer. Fast jag tycker inte alltid deras "fakta" stämmer med mina erfarenheter. Tänker då på inbränning av kablar. Jorma lämnar inte ut några icke inbrända kablar för provlyssning hos kund och jag har hört anledningen till det väldigt tydligt.
Jag har själv ingen förklaring till fenomenet och folk får gärna kalla det för en myt. Det gör mig inget.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/01/30 09:33:31
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/30 :  10:44:42  Show Profile Send marens a Private Message
Bernt Jansson: Faktan stämmer ju oavsett vilka erfarenheter man har, om det är fakta vill säga. Sedan är det ju upp till var och en att bedöma utifrån faktan hur rimligt man tycker att det är att kablar bränns in. Faktan räcker ju bara så långt att man inte vet att de bränns in, det säger ju inte direkt emot dina erfarenheter.

Jag tex gör ju bedömningen utifrån faktan att jag inte tror på inbränning, trots vittnesmål om upplevelser av motsaten. Någon annan, du tex, kanske gör motsatt bedömning. Upplevelserna går inte att förklara på något annat sätt än att kablarna bränns in på något sätt tex.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/01/30 :  10:53:02  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Jamo,
Det ar bara min uppfattning av amnet. Och nej, tycker inte att det brinner an
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/01/30 :  11:07:55  Show Profile Send Jamo a Private Message
peterbrorsson: OK

Jag är ännu inte tillräckligt rutinerad forummedlem för att i tid inse i vilka ämnen man bör förhålla sig vänligt neutral. Gammelgäddorna kan det där...

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/30 :  11:25:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Marens, du har en poäng där. Det man reagerar på angående social kompetens är folk som läst sina läroböcker och av sitt sätt att föra sig verkar utgå från att ingen annan läst dem och därför ser som sin uppgift att skriva folk på näsan om vad det minsann står i böckerna. Det blir till något som nästan liknar religiös fanatism. De här personerna inser inte att en del av de som hävdar att fenomenen existerar är ordentligt pålästa och högutbildade de också. Vi har t.ex en trogen kund som doktorerat i kemi och jobbar som forskarledare. En mer ödmjuk person är nog svår att hitta tror jag.

Jag kommer själv inte att hävda att kabelinbränning är fakta, jag lämnar det upp till var och en att bedöma. Och något korståg om detta blir det inte, vi nöjer oss med att göra det åt kunden och då blir det inget för honom/henne att fundera över.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:00:47  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Har sjalv en Naim anlaggning dar signalkabeln ska vara vand at ett hall. Jag har aldrig funderat sa mycket pa detta. Har vant den som Naim rekommenderat o lamnat det darvid. Nagra ggr har man val undrat vad i hela varlden det skulle gora for skillnad...men, har aldrig kommit mig for att testa en annan riktning

Bernt, man behover inte vara hogutbildad for att vara social kompetent. Manga hogutbildade jag jobbar med ar nast intill omojliga att samarbeta med. Det ar nog snarare medfott eller upptranat med tiden.

MVH,
Peter
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:09:51  Show Profile Send marens a Private Message
Bernt: Jag skulle tycka det vore intressant om ni brände in kablarna utan att tala om det för kunderna. Jag kan mycket väl förstå att ni inte skulle vilja göra det iom att det ligger i erat intresse att ha en öppen relation till era kunder.

Men det är kul att leka med tanken. Hur många som på egen hand skulle bränna in kablarna och uppleva en förbättring. Jag tror ju att just pga att ni talar om att kablarna är inbrända gör inbränningen överflödig och inte att ni gör det. Alltså att det är en suggestiv effekt. Precis som att man talar om att lödningarna är gjorda på ett visst sätt eller vad som helst egentligen. En för kunden betryggande information.

Fast det blir ju väldigt hypotetiskt. Det hela bygger ju i erat fall som sagt på en öppenhet mellan kunderna och tillverkaren, att bara rycka bort detta skulle ju skifta balansen och kanske skapa helt andra kunder.

Anledningen att jag kom att tänka på detta var att du skrev att kunderna inte behöver fundera på detta. Om så vore fallet så skulle ni ju inte behöva tala om det för kunderna heller, om de inte redan funderade på det alltså.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:28:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt, man behover inte vara hogutbildad for att vara social kompetent. Manga hogutbildade jag jobbar med ar nast intill omojliga att samarbeta med. Det ar nog snarare medfott eller upptranat med tiden.
Jo, det är vad jag menar också. Utryckte mig nog oklart om du uppfattade det på annat vis.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/01/30 :  12:42:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Tvärsäkerhet är ju ett intressant fenomen.

Det tycks ju vara eftersträvansvärt att vara tvärsäker. En "potent" egenskap, liksom...

Men, om man är tvärsäker, är man inte lite avstängd då?
Jag menar, den som redan vet vad som gäller bör väl per definition inte behöva fundera så mycket?..
Lite tillspetsat en person som slutat tänka.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/01/30 :  14:09:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det man reagerar på angående social kompetens är folk som läst sina läroböcker och av sitt sätt att föra sig verkar utgå från att ingen annan läst dem och därför ser som sin uppgift att skriva folk på näsan om vad det minsann står i böckerna.

Kan berätta en snutt från när jag gick min behandling (kännsliga saker)
Vi var 5st i gruppen,och efter halva tiden (3 veckor)började folk knorra vad det var för dynga..då ställer sig behandlingsledaren i auktoritär ställning,händerna bakom ryggen och gungar fram och tillbaka,och säger"jag var en av sveriges mest framsgångsrika bankmän när detta kom"Han hadde alltså sadlat om till behandlingsledare.
och vad kunde vi småfräsare säga om det,ingenting..så sa han "och jag var bara EN som gömde mig bakom min fina utbildnig"och vem var mer kompetent än han att säga det?Statsministern kanske?
Jag ska inte skriva vad han tyckte om sjukvården,då åker jag ut..
OT men KAN vara en jämförelse i det stora.

Learning by burning..
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/01/30 :  17:43:59  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Däremot så tycker jag de som vågar framföra fakta ofta behandlas på ett nedtystande sätt. Det är mycket slå för öronen och säga "allallaoooo" ibland. Om man inte är intresserad av att veta mer om något så kan man ju faktiskt vara tyst och låta det gå förbi.

Kring vissa ämnen på forumet saknas ett visst mått av ödmjukhet. Helt klart. Dessa tabubelagda ämnen brukar jag följa, men inte kommentera. Tycker dock en hel del.
Ödmjukhet är en dygd. Oavsett hur mycket man kan, kommer det alltid någon som är mer insatt och kan få en att fråmstå som ett fån.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/01/30 :  18:17:56  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
[i)Ödmjukhet är en dygd. Oavsett hur mycket man kan, kommer det alltid någon som är mer insatt och kan få en att fråmstå som ett fån.[/i]

Men det ar val bra, da far ju dem som kan mer bransle att delge sina kunskaper
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000