HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sida om hifimyter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/01/30 :  20:55:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ett problem med fakta som man bör betänka, för att det skall kunna upphöjas till fakta skall det kunna upprepas av andra det som sker. Sen kan en sak man upplever vara riktig fast man kanske kommer med fel förklaring eftersom man dragit fel slutsats om vad som hände. Om man då får kritik att det där inte stämmer så kanske man skall fundera själv också hur man kom fram till sina slutsatser. Upplevelsen behöver ju inte vara fel och det kanske inte heller är den som kritiseras.
mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/01/30 :  20:58:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Upplevelsen behöver ju inte vara fel och det kanske inte heller är den som kritiseras.

Då kanske det framgår av kritiken,eller inte?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/30 :  21:07:28  Show Profile Send marens a Private Message
Upplevelsen känns ju meningslöst att kritisera, det går ju inte. Vad ska man säga, "du upplevde något annat än du upplevde"?

Däremot kanske eventuella slutsatser utifrån upplevelsen kan ifrågasättas om det finns skäl till det? Det är ju inte alls samma sak.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/01/30 :  22:30:28  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Min erfarenhet av olika forum är att dom flesta deltagare blandar då och då ihop saker i en diskussion eftersom man inte har den omedelbara kontakten som i ett verkligt möte, där man tillsammans kan reda ut en felsägning innan någon av parterna tar illa upp. Det är ju lite svårare på forumen då ma kanske kommer tillbaka 2 dagar och 10 sidor senare för att korrigera något.
Och dessutom så tilltalar folk ofta varandra på ett bryskare sätt på forumen än vad man skulle göra om man diskuterade samma sak i verkliga livet. Vissa tolkar allt bokstavligt och blir irriterade på felskrivningar medans andra tar det kanske med ro och försöker läsa in och förstå vad den andra verkligen menar.
Men presenterar man något som fakta så bör man inse att om man inte är säker på att detta gäller i alla sammanhang så bör man begränsa "sanningen" till att gälla test tillfället.
Om man säger att jag har testat och kabel A är vass medans kabel B är mörk och fyllig, bör man göra tillägget "i min anläggning". Om man inte gör det och någon annan testar i sin anläggning och förhållandet plötsligt är A låter öppen medans B låter instängt så gäller alltså inte den första sanningen utan tillägget att det är enligt ens egna erfarenheter. Petigt kan man kanske tycka men om man däremot säger at jag har testat i 14 anläggningar och ibland med blindtest och i alla har jag funnit A låter vasst och B mjukt så kan en annan läsare förmoda att det nog är så.
mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/01/31 :  00:07:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tja,efter att som hastigast "öjnat" igenom lite forum,bloggar och dyligt.Känner jag att det är dags att skärpa till mig med att tala i "jag form"om jag skulle råka nämna nåt lyssninsintryck så inte nån mot förmodan skulle få för sig att ha exakt samma anläggning som jag.

Learning by burning..
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/03 :  17:59:19  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag har arbetat med läkemedelsforskning många år, bl.a. i ett CNS-projekt på Astra. Där konstaterade man att placeboeffekter ibland kunde bli över 50% d.v.s. mer än hälften av dom sjuka som fick sockerpiller istället för aktiv substans upplevde att dom mådde bättre när man utvärderade t.ex. en ångestdämpande medicin. Det här med musik handlar ju också mycket om känslor och just där tror jag att vi är extra känsliga för suggestion. Om det är suggestion eller fysikaliskt mätbara saker det här med inspelning av kablar vet inte jag, men jag förhåller mej sunt skeptisk. En intressant aspekt är ju att det egentligen inte spelar nån roll varför patienterna mådde bättre, det viktiga är ju att dom gjorde det, kanske kan man se på kablarna på samma sätt...

rolnor

Edited by - rolnor on 2008/02/03 18:22:32
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/02/03 :  18:40:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
En intressant aspekt är ju att det egentligen inte spelar nån roll varför patienterna mådde bättre, det viktiga är ju att dom gjorde det, kanske kan man se på kablarna på samma sätt...

En itressant iaktagelse kan oxå vara att det finns folk som tror blint på läkaren och mår bättre då,även fast dom i verkligeten håller på förgör sig själva med tex räkningar upp över öronen,och vräkningen är nära,men det vet inte läkaren..ett exempel bara..

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2008/02/03 18:43:35
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/02/03 :  20:06:28  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
En itressant iaktagelse kan oxå vara att det finns folk som tror blint på läkaren och mår bättre då,även fast dom i verkligeten håller på förgör sig själva med tex räkningar upp över öronen,och vräkningen är nära,men det vet inte läkaren..ett exempel bara..

Där har jag varit; Hade läst om Krell FPB200, att den var så fantastisk, kunde på den tiden inte mycket om HiFi(gäller fortfarande). Tog kontakt med Urban på Esoterisk i Uppsala, han kom med Krellen och ett par Alòn högtalare och fin-kablage. Jag lyssnade och försökte att "tycka om" ljudet, tänkte att när det är så här dyrt så MÅSTE det vara bra. Min bror som jobbar proffesionelt med musik och studio kom hem till mej och sa att det lät SKIT, då blev jag lite mer skeptisk och kom nog fram till att han hade rätt(!!) Bytte då Krellen mot en ARC VT100 och då blev det mer njutbart...
En ganska pinsam historia

rolnor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2008/02/03 :  20:32:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message

Learning by burning..
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000