Author |
Topic |
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2008/02/01 : 22:15:59
|
Hade tänkt att jag skulle kunna använda min balanserade utgång på min CD (Unison Research Unico) in i min hörlursförstärkare (för tillfällen då HSB vill glo såpa och jag vill spisa plattor). Hörlurstärkaren har bara rca in. Alltså köpte jag lite don och lödde ihop en kabel med xlr -> rca.
Kopplade in och fick höra... Dist. Hm. Vred upp volymen på högtalarna (som är rca-kopplade). Dist där med. Kopplade ur rca-sladden och in med xlr-sladden till högtalarna. Dist. Kopplade ur xlr-sladden helt och hållet å tillbaka till rca från CD:n till högtalarna. Allt prima igen.
Har någon lust att bidra med teorier?
Löddade 2 -> pinne och 1,3 -> skärm?
(Ärade moderatorer: Är detta fel forum, vänligen flytta tråden) |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 11:40:13
|
drbob: Ja, det var så lödde jag ihop den...? |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 14:17:38
|
Det verkar som om din Unison Research Unico är lödd enligt en gammal amerikans standard. Amerikanarna är ju lite knäppa(konservativa). Löd 1 till pinne och 2 & 3 till skärm. |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 15:36:18
|
gcs: Testade det. Dist igen. Fast på betydligt lägre volym.
Provade det tredje alternativet och var tillbaka i första läget. Alltså:
2-pinne: Dist på hög volym 1-pinne: Dist på låg volym 3-pinne: Dist på hög volym
"Still confused but on a higher level"
Är bal.utgången korrupt tro? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 17:00:16
|
Om du tar signalen mellan 2 och 3 utan att bygla till 1. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 19:48:51
|
Ryssen: samma sak. Det låter som om signalen ut är på tok för stor.
Börjar få slut på idéer...
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 19:56:35
|
Är det inte så att utgångsspänningen från XLR har högre än från RCA? Jag har varit med om liknande då jag anlutit XLR till RCA.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 20:12:36
|
Japp,kan va så i vissa fall,kolla i instruktionsboken,kanske får dämpa med motstånd. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 22:33:53
|
Mycket märkligt det här. Jag brukar själv använda mig av en XLR/RCA adapter och det har alltid fungerat i alla sammanhang. Det kanske är hel enkelt så att utgången på din förförstärkare inte tål att kopplas om till oballanserat utan man måste använda sig av en 1:1 utgångstrafo för att inte lasta ner utgången. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 23:14:08
|
Eller så är det ingången på lurstärkaren inte tål så hög singnal och distar.dvs CD`n lämnar för mycket för lurstärkaren.Beroende på hur igången ser ut. |
|
Edited by - Ryssen on 2008/02/02 23:14:34 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/02 : 23:33:16
|
Jag tycker att det vore konstigt om hörlursförstärkaren inte klarar några volt inspänning. Vad har du för hörlursförstärkare? Testa med att minska på volymkontrollen hos förförstärkaren. I min rigg har jag kopplat hörlursförstärkaren från pre out eller tape out. Här är utspänningen oberoende av hur volymen står. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 00:21:18
|
Är det denna cd spelare vi pratar om? http://www.unisonresearch.com/unico/unicocd.asp I så fall så står det ju att den har både balanserad och obalanserad utgång. I alla fall mitt delningsfilter lämnar 8v ut balanserat.Det kan ju bli för mycket för ingångs steget,om volymkontrollen inte sitter direkt på ingången. |
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 00:50:02
|
quote: I alla fall mitt delningsfilter lämnar 8v ut balanserat.
Delningsfilter du menar väl CD-spelarens utgång. Hur som helst så borde man kunna sänka nivån från spelaren till c:a 2 volt och då borde inte hörlursförstärkaren kräkas. Finns det ingen manual som det står hur man gör. Normalt borde de flesta förstärkare klara 8 volt in men kanske ändå inte alla. En proffsgrej klarar det tveklöst. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 00:56:09
|
Jo,jag tänkte om jojje hadde manual,eftersom det står på sidan jag länkade till att den har både och bal. och obal. |
|
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 12:18:27
|
Ja, det är den spelaren som Ryssen länkar till. Hörlurstärkaren är en Harmony Design Ear 9. Försteget är ett Dared Audio SL-2000A. Jag har ingen manual till lursträkaren, men CDns ska jag ha. Någonstans där jag inte letat än...
Men varken försteget eller lurstärkaren tål den ballade signalen, jag har ju provat båda. Likaså är det väl lite märkligt att då jag kopplar bal.utgången till lurstärkaren så börjar den oballade utgången till försteget att dista?!? Borde den det?
Tack för hjälpen så här långt...
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 13:23:44
|
Jag kan inte se att utgången är balanserad från förstärkaren. Vad är det för utgångsimpedans på förförstärkaren? Man kan ju fundera på om det möjligen är så att impedanserna inte fungrar ihop med hörlursförstärkaren. Jag tycker också att High End verkar vara som med fullblodshästar, mycket känliga. Så tycker jag att det inte ska vara. Har man betalat så pass mycket pengar så bör man få robusta grejor som man kan lasta ner utan att få distorsion och andra eländen. |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 14:30:26
|
gcs: Antingen missuppfattar du mig eller åxå har jag nu missuppfattat dig. Förförstärkaren är inte kopplad till lurstärkaren. Den balanserade utgången sitter på CDn. Både försteget och lurstärkaren har oballat in. Tanken var att utnyttja båda utgångarna från CDn, en till försteg å en till lurstärk. Men så fort jag kopplar in den balanserade utgången på CDn så distar det. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 16:41:36
|
Om du kopplar den oballade ut från CD till lurstärkaren,vad händer då? Eller hade du provat det? |
|
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 17:08:04
|
Funkar finfint. Så länge bara den obalanserade är inkopplad. Med Oballat till lur och ballad utgång till försteg distar det överallt...
Får nog ta kontakt med importören... |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 17:14:12
|
quote: Får nog ta kontakt med importören...
Ja,är nog bäst det,ska väl inte va så.. |
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 17:55:34
|
Okej jag har nog missförstått dig. Vad du kan göra är att skaffa dig en Y-adapter. Den finns att köpa hos Hifikit och kostar 39 spänn/kanal. Jag tycker ändå att du ska fråga generalagenten. Det vanliga är att en oballad utgång bör vara isolerad från den ballade. |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2008/02/03 : 19:10:24
|
Jo, Y-adapter eller extern (bakvänd) ingångväljare kan man ju alltid köra. Men det är inte lika ballt! (Pun intended )
Kontaktar GA imorrn, tack för hjälpen. |
|
|
|
Topic |
|