HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sida om hifimyter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2008/01/27 :  15:30:19  Show Profile Send DonMega a Private Message
Läste den här sidan om olika myter som finns inom hifi världen.

http://www.audioholics.com/news/editorials/flushing-out-myths-in-consumer-audio

exempel från sidan Do cables really break in?

No. Cable break in is a myth to convince consumers to keep the cables for longer than the return period

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/27 :  15:57:45  Show Profile Send CC a Private Message
Inga nya "myter" med andra ord...

OBS! Allt som står på Internet är inte nödvändigtvis sant... ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/01/27 :  16:16:48  Show Profile Send Jamo a Private Message
Dom får gärna låna mina nya kablar ett par månader.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/27 :  19:30:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skönt med folk som är tvärsäkra på sin sak. Bara att läsa in vad de skriver så slipper man tänka själv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8442 Posts

Posted - 2008/01/27 :  19:35:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Läste oxå på ett annat forum en som hadde nån blogg,och var tvärsäker..
det var nåt med nån Bäver..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/27 :  20:07:16  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Exemplet är ju helt skapat ur en idé att folk köper saker som de inte lyssnat på hemma, blir övertygade av en säljare och luras att behålla produkten över en viss datum då returrätt eller ångervecka skulle ha gått ut. (sedan står säljaren där och skrattar hela vägen till banken)

Eftersom inga seriösa affärer sker på det viset anser jag följande bevisat:
audioholics.com till en mytspridande sida.
mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2008/01/27 :  21:08:02  Show Profile Send mats31 a Private Message
Å andra sidan låter den nästan dom dom flesta här i denna tråd är tvärsäkra att audioholicssidan har fel och att kablar blir bättre av att brännas in...

M
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/27 :  21:11:51  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Å andra sidan tycker jag det bästa är när folk lyssnar och avgör själva om det är myt eller inte.

---
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/27 :  21:29:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Mats 31:

Jo, de här sidorna används ju av musik och hifiälskare och de är vid det här laget kräkfärdiga på alla som berättar hur fel dom har (idiotförklaring) eller hur lurade dom blir (infantilförklaring) och hur sanningen egentligen ser ut. (besserwisseri/misslyckat eget liv - förstör andras)

Sakfrågan: Om kablar behöver brännas in? Vem bryr sig, man lyssnar på inspelade hemma före köpet och sedan äger man väl dom ett antal år? Fokus på fel saker...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/01/27 :  21:36:26  Show Profile Send svejk a Private Message
När jag blir gammal skall jag tycka så (fyller 50 snart) Men eftersom jag fortfarande är nyfiken och har en hobby som lever skiter jag i detta.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:08:13  Show Profile Send mats31 a Private Message
Nej men snälla hifikonsulten, lugna ner dig. Jag bara konstaterade högst ödmjukt att det lät som väldigt många här visste vad som var fakta, och jag tog inte ens ställning i frågan eller berättade hur fel eller rätt nån har.
Därmed behöver du varken bli kräkfärdig eller känna dig infantil.

Om jag får vara besserwisser så är din beskriving av ordet besserwisser lite långtgående men de är OT och mindre viktigt.

PS. Jag lyssnar via inbrända kablar. Det blir så med tiden.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:19:22  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Å andra sidan låter den nästan dom dom flesta här i denna tråd är tvärsäkra att audioholicssidan har fel och att kablar blir bättre av att brännas in...

Jag har erfarenhet av kablar som tagit veckor på sig att börja låta bra, men jag har också haft kablar som låtit acceptabelt direkt.

Problemet vi har är en förväntan att allt ska vara allmängiltigt i alla sammanhang (livet hade kanske blivit lättare då), men speciellt inom hifi är det sällan så. Kombinationer av utrustning, akustik, personlig smak gör att situationen avgör upplevelsen (såvida man inte bestämt sig i förväg förstås).

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:48:39  Show Profile Send DonMega a Private Message
" Top Ten Signs an Audio Cable Vendor is Selling You Snake Oil

Watch out if a Cable Vendor or Manufacturer:

1. Promotes that their product allegedly eliminates audio related Skin Effect and/or "Strand Jumping" problems.
2. Claims revolutionary breakthrough in cable technology by polarizing or biasing the dielectric using a battery.
3. Promotes that their products eliminate "Audiogenic", "Diode Rectification" or any type of non linear distortions.
4. Physically places (+) and (-) wire leads in separate dielectrics not closely spaced in a common jacket.
5. Claims vast improvements in sound by inserting "Cable Elevators" to raise the cables off the floor and minimize electron misfiring or static energy fields.
6. Claims that cryogenically freezing cables improves fidelity or measurably changes electrical properties after the cable is restored to room temperature.
7. Claims that their cables require a "Break In" period.
8. Claims that measurements cannot quantify why their designs are superior and often misapply engineering principles in their reasoning but abandon the associated governing laws and metrics that establish them.
9. Claims audible differences exist between stranded and non-stranded wires of same gauge rating, geometry and conductor spacing.
10. Claims audible differences between silver and copper cables of equal design geometry and gauge.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2008/01/28 :  00:20:29  Show Profile Send mats31 a Private Message
DonMega: Ska du citera får du väl ta med hela listan -- sista biten var lite kul skriven iaf:

Bonus Scams

1.Sells speaker cables or interconnects costing more than a plasma TV or a lease on a new Infinity G35 sports coupe.

2.Claims wire is directional.

3. Slaps RLC boxes on their cables.

4. Claims of Speaker Cable Resonance at Audio Frequencies
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/01/28 :  00:21:43  Show Profile Send CC a Private Message
Och?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/28 :  00:29:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Mats 31:
ingen fara, jag blir inte personligen kräkfärdig längre, se det som en termometer från en som varit med länge...

PS. Jag lyssnar via inbrända kablar. Det blir så med tiden.

Precis! Inte så mycket att orda om.

I övrigt så förespråkar jag de sista punkterna 1-4 dagligdags fast punkt 4 är inte riktigt rätt beskriven.

Punkt 1 begriper jag inte riktigt heller. Verkar som om killen tycker att en kabel som kostar som en plasma-TV är "scam" ?
En plasma kostar väl inte mer än 25 nuförtiden

Allvar:

Det bor inget välljud i kablar, enbart oljud.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2008/01/28 :  00:45:03  Show Profile Send mats31 a Private Message
Nja ...ingen mening att starta den 3000:e kabeldiskussionen ...för alla dessa påståenden är gamla och sönderdiskuterade.

vad jag däremot tyckte var kul, nytt och fräscht var nr 4. -- att en högtalarkabel har resonanser i mellanregistret (1500-2000 Hz).
Eftersom den kabelleverantören har räknat (eller mätt) c:a 1000 ggr fel är det en himla tur att dom inte tillverkar TV-antenner. Då skulle spröten vara c:a 0,25 mm långa och hela antennen c:a 1,5 mm lång . Någon får blindtesta om det blir någon bild från den antennen. Kanske mikrodynamiken och transparensen i TV-ljudet blir fantastiskt mycket bättre??????

Edited by - mats31 on 2008/01/28 01:03:26
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8442 Posts

Posted - 2008/01/28 :  02:03:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nej,det är ju djupet i bilden som förbättras...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/01/28 :  07:21:47  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
mats 31:
precis, 4:an är inte rätt så som det presenteras, därför min invändning.

Ryssen:
Jepp. Eller var det svärtan?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/01/28 :  07:38:08  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Någon får blindtesta om det blir någon bild från den antennen.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/01/28 :  07:40:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
När jag blir gammal skall jag tycka så (fyller 50 snart) Men eftersom jag fortfarande är nyfiken och har en hobby som lever skiter jag i detta.

Klockrent Svejk. Det är lustigt hur lite kabeldebatterna handlar om ljud. De får alldeles för stort utrymme.
quote:
Skönt med folk som är tvärsäkra på sin sak.
Det är just tvärsäkerheten som avslöjar ett debattinlägg. Man skriker ut sin åsikt från den "högst belägna" bastionen man kan hitta. Det är det som gör det till ett debattinlägg snarare än en diskussion. Man söker inte kunskap. Det är tämligen svårt att höra något annat än sin egen röst när man skriker för full hals...
Nej, debatterna är inte till för att få mer välljud. De är till för att påverka andra och att skapa sekter. Debattörerna går igång på själva argumentation och skiter fullständigt i ljudet. Det handlar om att vinna en argumentation och att få anhängarna att sluta upp mot en utomstående fiende, inte om att nå insikt. En debattör följer gärna upp med sarkasmer för att reta sin motståndare och elda på debatten ännu mer. Man kan till exempel skriva
quote:
Å andra sidan låter den nästan dom dom flesta här i denna tråd är tvärsäkra att audioholicssidan har fel och att kablar blir bättre av att brännas in...
Ett sådant inlägg handlar bara om att försöka elda på för att hitta en antagonist att "sticka kniven i".
Mats & DonMega, sluta försöka använda oss som en bastion att skrika från. Genom att göra det så förstör Ni ett i övrigt väldigt trevligt och fint forum. Vill Ni skapa en dokusåpa så gör det någon annanstans.
På HiFiForum försöker vi bibehålla en stämning som liknar det man har runt ett fika bord. Om frågan var huruvida inbränning funkar eller inte eller något annat så ställ dem istället.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/28 :  08:05:58  Show Profile Send iroise a Private Message
Tänkte direkt jag såg tråden: here we go again!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/01/28 :  08:43:06  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Tänkte direkt jag såg tråden: here we go again!


Amen, broder

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2008/01/28 :  09:29:37  Show Profile Send DonMega a Private Message
Det var ej min mening att skapa psykisk eller fysisk ohälsa här på forumet.

Trodde ni var intresserade bara.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/28 :  09:40:19  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Trodde ni var intresserade bara.


Samma gammla skåpmat, och de allra flesta är inte det minsta intresserade utan lyssnar och avgör själva.
quote:
När jag blir gammal skall jag tycka så (fyller 50 snart) Men eftersom jag fortfarande är nyfiken och har en hobby som lever skiter jag i detta.

Bra inläg svejk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/01/28 :  09:44:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är alltid brandrisk när någon startar en tråd utan tydligt syfte och bara "informerar" om ngt kontroversiellt. Tråden får ett syfte om det ingår en fråga eller egen analys+slutsats. ( Dock inga garantier att den inte går överstyr ändå).

Tänkte också "here we ...", men jag att det har hanterats av tråddeltagarna utan skyttegravar denna gång (so far). Nu vet jag att just denna post inte för diskussionen framåt, så den är OT....men ville ändå notera detta.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000