HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny stereo mellan 20-50 tkr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2008/01/31 :  15:34:08  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag behöver råd från er.

Jag har suttit med samma system ett antal år nu och är rejält sugen på att byta ut någon komponent. Anledningen är inte att jag är missnöjd, tvärtom då jag tycker det jag har spelar tillräckligt bra. Anledningen är helt enkelt att jag vill ha förnyelse och känna mig lite som ett barn på julafton när man har nya leksaker att leka med.

Detta har jag idag:

källor:
CD Arcam 8SE
Squeezebox v3

Behringer Aktivt filter CX 3400
Behringer rumskompenserare DEQ2496

Förstärkare:
Arcam alpha 9 som försteg och slutsteh till mid/diskant
Vincent SV-233 Som slutsteg till basarna.

Högtalare. 3vägs- hemma konstruerade.

Bas ScanSpeak 10-tum 8565
Mellan Vifa PL18
Diskant ScanSpeak 9500


Högtalarna är välbyggda och innehåller fina kondingar och spolar mm och både låter och mäter bra.

På slutet har jag dock funderat lite på att det är väldigt mycket prylar,kablar, och apparater man skall slå på och av samt att frugan inte är helt road av alla inställningar mm.

Det jag är lite grand ute efter är helt enkelt att få en lite enklare anläggning som skall låta bra, sedan får gärna prylarna vara snygga med.


Jag skulle kunna tänka mig att köra min Squeezebox digitalt i någon integrerad historia och sedan ett par bra högtalare. Dessa skulle sedan kunna kompleteras med en aktiv sub.

Rummet jag har har 4 meter upp i tak och är öppet upp möt kök och hall så det är en rejäl volym som skall fyllas med ljud. Det skall främst låta bra och ofärgat och hantera pop/rock musik och även akustiskt. Djupbas är inget måste men känns trevligt.

Budgeten då? Tja, den kan variera men hittar jag en sak som är prisvärd oavsett prisklass så är jag intresserad.

Jag har nyligen blivit informerad om XTZ som lovordas överallt och man börjar undra hur den utrustning jag har idag står sig mot deras grejor, låt säga att man kör deras stärkare XTZ Class-A 100 D II, deras små 99-26 och 1-2 Subbar. Skulle det för dessa ca 20000kr bli en uppgradering jämfört med det jag har idag eller skulle jag bli besviken?

Egentligen känns det som att jag är ute efter ännu bättre grejor, typ, någon annan firma som gör galet prisvärd utrustning jämfört med konkurrenterna men med en slutnota på mellan 30-50 tkr.

Så kom gärna med era åsikter om hur jag skall gå tillväga.

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/01/31 :  20:42:21  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Måste du vara så radikal att byta ut alltihopa?
Vore det inte julafton att lyxa till någon, eller ett par delar?
Med en sådan budget skulle jag nog börja med att byta ut Behringer-prylarna mot något annat (dBX?). Inte för att dom är dåliga, men jag inbilar mig att det finns vasare produkter.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/01/31 :  21:20:07  Show Profile Send lusse a Private Message
Jag spelar på en DBX driverack 260. Jag kan bara säga att jag älskar denna apparat. Man kan EQ rummet och man har parametriska justeringar också. För mej så har jag alldrig haft bättre ljud i mitt lyssningsrum. Bor du i Malmö trakten så kan vi prova med min om du vill.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2008/01/31 :  22:58:21  Show Profile Send vole a Private Message
Jag tog en bekant med mig ner på Ljudprodukter i veckan (han bor ej här i Malmö)för lite "stereo njutning".
Vi lyssnade på Lavardin IS, Lector Cdp 7 kopplade till Vivid Audio V 1.5.

Is förstärkaren har en otroligt uplösning,detaljförmåga,transparens & realism. När det gäller Vivid Audio så kan jag inget annat än att säga att jag föll som en "fura" redan när modellen K1 demades på Malmö mässan 05.

Vivid högtalare har många av de egenskaper som ett par ESL högtalare har (min uppfattning), dvs. upplösning, "gudomligt" mellan register och enorm luftighet i ljudbilden.
Gällane V 1.5, dvs. stativ modellen så har de ovanmämda egenskaperna, samt en bas som upplevs djup och väl kontrollerad, dvs. där är en tonal balans i registret.
När det gäller Lector Cdp 7 så finns det redan lite att läsa om här på forumet, bla. så har Johan Björklund en sådan ( vet inte om Johan kan erkänna att jag var med på ett hörn när han fick upp ögonen för den ) och för min egen del så kan jag inget annat än säga att den gör sitt jobb med bravur.

Vad kostar då detta kalaset ??
Nja, det ligger ju en bit över 50-tusen (högtalaren är den största kostnaden) men om jag får använda dina ord, dvs. "galet prisvärd utrustning" så kan jag inget annat än säga att denna kombination är det.


All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/01/31 :  23:28:48  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Så kom gärna med era åsikter om hur jag skall gå tillväga.

Lyssna och åter lyssna runt så mycket som möjligt, det är mitt råd. Är ursvårt att ge dig några råd/förslag när man ej har en aning om hur dina nuvarande högtalare låter tex. Arcam grejerna låter väl som Arcam brukar göra dvs åt det neutrala. Enda som jag verkligen kan rekomendera utifrån det du skriver är att du lyssnar på Ino Audios pi60 då de tillhör de mer ofärgade kategorin av högtalare och även spelar riktigt djupt. Men eftersom du verkar ha en rejäl volym att fylla så kan det kanske passa bättre med valfri högtalare och en riktigt super subba som tex http://www.hificenter.se/index.php?r=a&o=22&cat=200

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/31 :  23:29:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
vet inte om Johan kan erkänna att jag var med på ett hörn när han fick upp ögonen för den

Absolut !
Många ggr börjar ett köp med att någon nämner nått man aldrig har hört talas om

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/31 23:36:45
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/31 :  23:50:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Lyssna på Intelligent sound IS66 om du har möjlighet.http://www.hifiborsen.se/produkter/is66.asp

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2008/02/01 :  09:32:42  Show Profile Send mangs a Private Message
Tackar för era svar!
Jag skall kolla upp lote av den utrustning ni nämner. Eftersom jag liksom de flesta av er andra befinner mig i Malmöregionen kan ju även jag provlyssna de prylar ni rekommenderar.

Givetvis beöver jag inte byta ut alla prylarna men min ursprungliga tanke var dock att till viss del bli av med aktiva filter, rumskompenserare etc.

Jag vet iofs inte om detta är rätt väg att gå då jag nu lyckats uppnå ett mycket bra ljud i min lyssningsposition. Jag skulle också uppleva det som om utrustningen jag har idag är hyffsat neutral. Dock har ju de flesta prylarna en del år på nacken och tekniken går framåt. Det var just därför jag frågade om XTZ som är nya prylar som enligt rykten skall låta oerhört bra i förhållande till vad de kostar.

Dock i mitt fall känns det ju sådär att byta ut de saker man har idag mot dessa för att inse att det jag hade var bättre. Drför känns en uppgradering som verkligen märks intressant. Högtalare är där jag har störst intresse dels pga mina egna DIY-byggen men även pga att jag anser att det är den del i kedjan (förutom rummet) som påverkar ljudet mest. Sedan skulle jag gärna ha en rejäl förstärkare med effektresurser så det räcker och blir över. Kombinationen med högtalarna är ju som sagt viktig här.

Rummet jag har är som sagt stort och äter en del bas (gipsväggar) så om högtalarna i sig inte klarar av att leverera bra bas så måste det kompletteras med sub.

Idag klarar jag mig utan sub tack vare det aktiva filtret och rumskompenserare för att få upp känsligheten i basområdet.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/02/01 :  10:44:03  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag är radikal av mig. Om jag satt med denna anläggning
skulle jag sälja Arcam-förstärkarn och Behringer-prylarna
och skaffa någon bas absorbent, en DAC, och högtalare.

Sådana ideér har jag. Och då skulle det likna det jag
sitter med nu, själv.

Martin
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/02/01 :  16:27:53  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hej! Går själv i liknande tanker men känner mig själv för väl. Nästa dag kommer jag bara att börja bygga ut bio systemet istället.
Men, när jag funderade så tittade jag på krells KAV serie. Tycker de är prisvärda och du kan säkert knipa den integrerade,snygga, KAV-400 för rimliga pengar begagnat. Hade nog jag gjort.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2008/02/01 :  20:13:04  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Kan du bjuda på lite bilder på rummet?

Möjligt att akustiska åtgärder kan ge ett ordentligt lyft.
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2008/02/04 :  18:35:07  Show Profile Send jiha a Private Message
Så här skulle jag välja!

Förmodligen grymt prisvärt paket med tanke på volymer, sen är dom ju otroligt "snälla" mot ögonen också..
A-S2000

CD-S2000


Till öronen: PMC FB1


Borde kunna rymmas i din budget (utan moms)...

Edited by - jiha on 2008/02/04 18:37:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000