Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 09:54:40
|
quote: Det var ej min mening att skapa psykisk eller fysisk ohälsa här på forumet.
Jodå, så var det nog. Du var inte alls ute efter att skapa en dokusåpa...
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
DonMega
Member
184 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 10:46:11
|
Nej absolut inte någon brandfackla. ville bara informera om den sidan. Förlåt för min existens |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 10:58:32
|
lol |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 11:04:08
|
Tänkte bara på lite källkritik? Var det inte Audioholics som hyllade ett antal av Machina Dynamicas konstruktioner? Slå mig gärna på fingrarna om jag har fel!
Machina Dynamica är väl ändå bluff-företagens hövding och härförare vad gäller just hi-fi?
Hur kan ett sådant företag få otroligt fina omdömmen, medan man totalsågar tex kablar?
Acceptans för hokus-pokus på ett ställe och inte ett annat tyder ju inte direkt på någon vettig linje hos de där gökarna...
Men, jag kan ha fel, säg till i så fall så det inte börjar brinna i serverparken! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 11:14:21
|
quote: Förlåt för min existens
DonMega, först försöker du få igång ett flame war. Sedan ber du om ursäkt för din existens när det inte lyckas??? Äh, nu riktar vi vår tid och energi mot något trevligare.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
DonMega
Member
184 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 11:25:03
|
Men varför måste det bli så upprört?
Kan inte vuxna människor diskutera utan personangrepp? |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 11:40:38
|
HiFiConsult skrev (angående att kablar påstås ha sin resonansfrekvens vid 1,5-2kHz):
quote: precis, 4:an är inte rätt så som det presenteras, därför min invändning.
Men då frågar jag nyfiket i bästa mysfikastämning - Hur ska det presenteras så det blir rätt?
Jag förstår uppriktigt inte vad som menas.
M
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 11:51:23
|
quote: Men varför måste det bli så upprört?
Kan inte vuxna människor diskutera utan personangrepp?
DonMega, den enda som verkar upprörd här är du. Du är genomskådad för att du försökte få igång ett flame war med dina inlägg men här finns inga personangrepp.
Flame wars kan du läsa mer om här http://en.wikipedia.org/wiki/Flame_war
Jag vill inte ha flame wars på HiFiForum. De gör att vi förlorar intressanta och HiFi-kunniga medlemmar som hellre gör annat än sitter och käftar om ointressanta subkulturer. Jag ser mycket hellre att vi på HiFiForum för en juste dialog där vi kan lära oss av varandra. Så, det är åt det hållet vi går.
|
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 15:29:51
|
Kul att se att ingen nappade på det feta betet trots flera försök att fiska!
Ingen upprörd, inga personangrepp. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 15:38:49
|
Jag skrev: Here we go again, så fel man kan ta! |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 16:09:32
|
quote: Kul att se att ingen nappade
Gammelgäddor nappar inte, tittar bara på inne i vassen |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 16:21:59
|
Som en ren observation finner jag det intressant att det är de trådar ingen vill se/höra talas om; som läses mest...
|
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 16:25:07
|
Egentligen inget konstigt blir det t ex bråk på stan mellan människor så stannar andra för att titta eller vid olyckor! |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 16:52:11
|
Verkar vara en seriös sida det där, det vet väl alla vanliga icke hifinördar att det bara är bluff och båg i hifi-branschen. Nästan alla som inte är hifi-entusiaster som jag känner säger ju att vi hifinördar blir blåsta på massa pengar, speciellt kablar, det låter ju bra med en stereo på elgiganten och resten är bara pengarna i sjön..................... |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 22:13:50
|
quote: Gammelgäddor nappar inte, tittar bara på inne i vassen
Roligaste jag hört idag. |
--- |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 22:49:21
|
quote: det låter ju bra med en stereo på elgiganten och resten är bara pengarna i sjön
Glöm inte att mata med högupplöst MP3 i 128kbit, så fixar enhancern i burken ren high-end. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 23:31:20
|
Hei Jeg er meget imponert over hvordan både moderatorer og forummedlemmer håndterer slike "flaming"- innlegg som åpningsinnlegget i denne tråden. Det gjør meg glad for å være medlem her. mvh tkr |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 02:38:47
|
quote: Gammelgäddor nappar inte, tittar bara på inne i vassen
Ja.det är väl så det bör vara,när de (gädorna)övat upp sitt tålamod tillräckligt.
En sak vet jag då,att min rörlurstärkare låter bässt när den blivit varm. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 08:51:51
|
"Som en ren observation finner jag det intressant att det är de trådar ingen vill se/höra talas om; som läses mest..."
Kallas populärt katastrofturism |
Riktiga förstärkare går på 3 faser! |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 10:43:27
|
Det enda jag har emot är att man gör det till en "det är bluffmakarnas fel, de vet att de lurar folk medvetet"-fråga.
Oftast är det ju folk som utifrån sin egen erfarenhet som tror på sina produkter som tillverkar och säljer dessa "scams".
Vi kan ta exemplet med inbränning av kablar. Nu är det säkert ingen hemlighet att jag inte tror på detta. Men om vi bara tittar på vad som sker. Kablar säljs, lyssnarna upplever en förändring av ljudet i takt med att de använder kablarna. Säljarna vill helst ha nöjda kunder och de vet av erfarenhet att kunderna blir nöjdare efter ett tag, när de vant sig vid produkten (oavsett om det har något med förändringar av verkligt ljud pga kabeln att göra), därför rekommenderas ibland en "inbränningsperiod".
Man behöver liksom inte leta bedragare (i så fall kan vi hitta bedragare precis överallt inklusive i oss själva), det räcker med att konstatera att kunderna, försäljarna och tillverkarna upplever det på ett visst sätt som gör hela transaktionen och marknaden möjlig vare sig det har sin förklaring i psykologi eller kablarnas elektriska egenskaper.
Annars tycker jag det är bra att man gör folk uppmärksamma på fysiken bakom hur kablar mm fungerar. Det vi vet om hur de fungerar alltså och hur man därifrån kan göra rimlighetsbedömningar om vart man kan hitta förklaringar till sina upplevelser. Om det är kablarnas egenskaper man bör fokusera på eller något annat som inte har med det elektriska i kablarna att göra egentligen. |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 10:47:00
|
Mycket "bull" på den sidan.... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
DonMega
Member
184 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 10:51:08
|
Marens jag lyfter på hatten och bugar ödmjukt. Smart |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 12:45:10
|
När jag fick mina Stefan Audio art lurkablar så stod det något om att man skulle göra om nån yttre behandling (antistat eller vad det var?)med nåt års mellanrum,jag knycklade ihop papperet och slängde. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 17:11:30
|
Jag hör också till dom som misstänkte vad som komma skulle, när jag såg tråden först. Att dessa trådar ska vara sådana vattendelare! (eller ska jag våga säga känsliga/ömma/etc?) Vi har alla olika uppfattning, vinkling och tro. Det är nog bara upp till var och en att bedömma vad som är rätt och fel. Utan att dra några paraleller till andra områden, måste vi nog inse att placebo-effekter förekommer även inom vårt område. Men denna effekt ska absolut inte hånas eller förkastas. Det finns säkra studier inom läkemedelsforskningen som visar att folk faktiskt, i vissa fall, blir friska eftersom dom tror på positiv effekt. Jag är övertygad om att detta gäller även oss. Om jag tycker något låter bättre i mina öron, är det rätt för mig, och då kan jag med gott samvete lägga kulor på det som grannen föraktar. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 17:40:51
|
Vi har alla olika uppfattning, vinkling och tro. Det är nog bara upp till var och en att bedömma vad som är rätt och fel. Utan att dra några paraleller till andra områden, måste vi nog inse att placebo-effekter förekommer även inom vårt område. Men denna effekt ska absolut inte hånas eller förkastas. Det finns säkra studier inom läkemedelsforskningen som visar att folk faktiskt, i vissa fall, blir friska eftersom dom tror på positiv effekt. Jag är övertygad om att detta gäller även oss. Om jag tycker något låter bättre i mina öron, är det rätt för mig, och då kan jag med gott samvete lägga kulor på det som grannen föraktar.
Hmm, precis min asikt, Forstar inte riktigt nar vissa ska skriva andra pa nasan hur allt ar funtat. Ar val inget fel nar det ar sakligt framfort med respekt. Problemet ar nar det blir hanfullt och patroniserande. Sjalv har jag tyckt vissa saker blir battre, (Speciellt nar man gjort det sjalv)men med tiden kommer man underfund att det kanske var inte sa bra. Naval, min asikt atminstone!
MVH, Peter |
|
|
Topic |
|