HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Verkstaden satte motstånd mellan + och - på output
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/09 :  14:51:45  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag ger upp nu.

Om inte elekekroniken tar skada av motståndet så får jag leva med maskinen tills den totalt ger upp.

Det verkar som övrig elekronik inte tar skada av de svar jag fått. Så då får det va som det är nu.

Man kan inte vinna jämt.Man slår sig bara blodig och får magont. Egentligen är inte en Spelare värd det.

Om ingen annan påstår att elekroniken tar skada av motstånden i slutkedjann får jag leva med
att verkstaden tog ett överpris.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/09 :  15:02:39  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Man kan inte vinna jämt.Man slår sig bara blodig och får magont. Egentligen är inte en Spelare värd det.

Vissa strider är inte värda att ta om det kostar för mycket energi.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2008/01/09 :  15:14:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Om ingen annan påstår att elekroniken tar skada av motstånden i slutkedjann får jag leva med
att verkstaden tog ett överpris.

Var det inte tal om nån dynaik bgrännsare här förr,stämmer inte det i detta fallet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/09 :  15:20:19  Show Profile Send hman a Private Message
"hman, din analys tar inte hänsyn till att de beskrivit i detalj hur de bytt saker. Påverkar inte det?"

Ibland kan det göra en skillnad, men eftersom Poppen har öppnat aparaten kan leverantören hävda att han har förverkligat garantin. Det jag syftade till var att leverantören verka sakna reparatörs kompetens, eftersom den första reparatören fick sparken i den första posten. Darför betvivlar jag starkt att leverantören kan ge Poppen den total översynen som skulle göra honom nöjd.

Sedan tycker jag att de har gjort ett riktigt skitjobb av Poppens Cd spelare. Det är därför jag tyckte att poppen borde ge spelaren till Harmony Design, så han kunde få ordning på spelaren ordentligt. Det är alltid tråkigt att köpa något för mycket pengar som inte fungera som det ska. Innan jag jag fick nyss om Harmony Design fick jag slänga en dyr CD-spelare med läsningsfel eftersom det inte fanns någon som kunde laga den.


Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2008/01/09 15:22:45
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/09 :  16:10:21  Show Profile Send poppen a Private Message
Det kostar ju 3000 att laga den hos harmony skicka den från Stockholm är heller inte billigt.

Bättre att sälja aparaten för c a 5000 den tycks ju enligt reparatören vara felfri.

Köpa en rörbestyckad CD spelare för 5000 på en seriös affär på Drottninggatan i vår huvudstad.

Det är faktiskt än bättre deal för mig.

Vet inte om dynamiken blivit sämre verkar bara som ljudbilden blivit luddigare. men jag kanske inbillar mig.

Det är samma reparatör som lagat aparaten helea tiden. Olyckligt vis deras mest okunniga.

Men om den inte tar skada av motståndet så får jag leva med erfarenheten att alla människor är inte ärliga. Och alla reparatörer har inte yrkesstolthet.

Att montera en restor över båda polerna på RCA utgångarna hade jag faktiskt själv kunnat gjort. Det är mycket enklelt.

Frågan kvarstår dock klara elektroniken det ?

Allt annat kan vi lägga åt sidan

Edited by - poppen on 2008/01/09 16:35:59
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/09 :  16:34:15  Show Profile Send hman a Private Message
Att sälja och köpa en annan CD spelare som klarar av Pink Floyd Cd:n, är nog det jag själv hade gjort.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/09 :  17:44:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kontakta tillverkaren och förklara för dom. Kräv en ny spelare direkt från fabriken eller distributören i Sverige.
Sen tycker jag att du kan nämna namnen på alla inblandade...personer och företag.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/09 :  17:55:46  Show Profile Send poppen a Private Message
Aparaten är 7 år gammal tillverkas inte längre.

Garantin gäller inte så länge.

Men det är bara återförsäljare som får laga den.


Men jag vill veta skadas elektroniken av motståndet bryggkopplat mellan live och jord på utgången.

Edited by - poppen on 2008/01/09 17:58:08
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/09 :  18:53:00  Show Profile Send hman a Private Message
Det är skillnad på får laga och kan laga har det aktuella fallet visat sig. Det är lite som en begagnad bil; när den är ny går man till märkesverkstad, men sedan löser man saker själv eller anlitar en sakkunnig inom det aktuella området. Jag har svårt att tänka mig att en produkt är så pass unik att det inte går att hitta alternativ till orginal delarna. Emedan, hoppas jag verkligen att någon här eller på DIY forumet kan svara på din återstående fråga och att du blir nöjd till slut.


Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/01/09 :  19:04:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har svårt att tänka mig att elekroniken tar skada av en lägre last. Däremot tycker jag att "reparationen" ej är fackmannamässigt utförd.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/01/09 :  19:22:52  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Om du har en cd som är sju år gammal och således ingen garanti får ju tom min mormor laga den om du godkänner det. Det är ju upp till dig att avgöra om butiken är lämplig.

Återförsäljaren skall ju ge blanka fanken i vad du lämnar den, eller har jag missat något?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2008/01/09 23:58:43
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/09 :  20:20:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Erik uttrycker det bra tycker jag. Som jag skrev förut så tror inte jag heller att elektroniken skadas av detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/09 :  21:18:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


quote:
Men det är bara återförsäljare som får laga den.

Varför säger du så

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2008/01/09 :  21:19:05  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Skulle du koppla in CDn på ett försteg med 122ohm inimpedans istället för 50kohm? Spelar det någon roll? Tycker du skall ge det ett försök till med antingen generalagenten, direkt mot tillverkaren och förklara vad de gjort, för jag skulle personligen inte gilla att de lastar ner utgångssteget på det viset. Jag har för mig att utimpenandsen på utgånsstegen i CD/försteg ligger runt 300 ohm eller så, vilket innebär att det får jobba lite hårt. Men det är min helt privata inställning som inte har något med erfarenhet att göra, vet inte ens om utgångssteget har så hög utimpedans, bara att jag har för mig jag läst 300ohm som "låg" i reklam, vad det nu säger....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/01/09 :  21:23:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Sen tycker jag att du kan nämna namnen på alla inblandade...personer och företag.
Varesig Poppen, reparatörer eller återförsäljare skall upp på någon skampåle hos oss. HiFiForum är ingen skampåle.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/10 :  08:27:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är inte fråga om skampålar, det är fråga om att varna andra för det företaget...konstigt att man kan tillåta gräl om vilken kabel som är bäst, men inte tillåta en varning för sådant som verkligen är viktigt...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/10 :  08:41:51  Show Profile Send poppen a Private Message
Men vilken nytta gör då brygkoplingen mellan polerna på RCA utgången ?

Jag tror fortfarande att ursprungsfelet ligger i nätdelen då spelaren matade ut liksröm även i det sk. standbyläget. ( men det spelar ingen roll nu )

Om inte elekroniken tar skada av motståndets blygsamma kortslutning i utgången så accepterar jag lagningen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/10 :  08:53:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men vilken nytta gör då brygkoplingen mellan polerna på RCA utgången ?

Den gör ingen nytta, förutom att den döljer felet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2008/01/10 :  09:25:11  Show Profile Send MartinN a Private Message
Kan man ställa frågan varför inte en kondensator
löddes dit istället för motståndet ? Det vore
väl ganska fundamentalt ? Men kanske en sådan
skulle vara litet 'dyrare', i polypropylen ?

Skulle en kondensator ha varit att föredra ?

Reparatörer är också människor som kan råka
ut för något som de inte har kunskaper att
rätta till, men då tycker man att de borde
erkänna detta och visa tillmötesgående på
annat sätt, ex. genom att ge tillbaka på
betald reparation, kanske 30%-50% rabatt.

Martin
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/01/10 :  09:36:03  Show Profile Send 80-talet a Private Message
förstår inte heller varför du envisas med att lämna in din spelare på detta ställe. är Cdn 7år så ta den till ett ställe/person som du har förtroende för!

och om de inte tar din reklamation/inte vill lyssna i butiken så skicka rekommenderade brev med kopia till ARN/konsumentombudsmannen och påpeka att du gör detta så kanske det blir lite fart. och försök få ett expert utlåtande från någon annan om att det är en felaktig lagning och bifoga detta. skulle även ta kontakt med importör/distributören/tillverkaren för att få ett utlåtande från dem, samma sak här; skicka samma brev/mejl till den reparatör du har problem med.

eoJeud
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/10 :  09:38:16  Show Profile Send poppen a Private Message
Just det som jag trodde. Den döljer felet. men om det skyddar rörförstärkaren får jag leva med det.

Motståndet blokerar likströmen ? men vad är då best en plypryplen eller motståndet ?

Då det verkar som jag får dölja felet best själv.

Vilket värde ska då polypryplen ha ?

Tacksam för svar


Att öppna den och löda loss displayen klarar jag inte själv. annars hade jag lagat den själv


Edited by - poppen on 2008/01/10 09:54:44
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:21:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag fattar inte varför det inte sitter en dc-blockare på utgången från början. Det är ju standard. Har du dessutom en dc-blockare på ingången i försteget spelar det ingen roll om du har DC på utgången. Kanske det är någon som moddat den före dig och tagit bort utgångskondingen. DC på upp till 500 mV före kondingen är inte ovanligt.
Annars är 100uF med en 0,1-1uF filmkonding parallellt rimlig gissning - inte över ingången utan innan den i serie.
Vad glad jag är för att jag har Quad...perfekt service.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:29:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Driver CDn ett rörsteg så räcker 1 uF. Koppla i serie med signalen dvs löda loss kabeln till mitten av
RCA-kontakten och löda in kondingen emellan kabeln och kontakten. Motståndet på 122 ohm som nu är parallellkopplat
över RCA-kontakten måste du i så fall byta mot ett högre värde (t.ex 100k) om du sätter in en konding.

OBS! Att göra på det viset har inte heller åtgärdat grundfelet.

Förresten det här med att lasta ner en utgång behöver inte vara negativt, det är en av flera parametrar man kan leka med för att få till rätt sound.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:31:39  Show Profile Send poppen a Private Message
Kan du förlara lit bättre. Tack ! Ok om jag ersätter resistorn med en polypryplenkondensator kan jag bloker liströmen. AA har inte polypryplener på sina utgångar som standard.
Om det är bättre sätt att dölja felet så kanske jag ska löda dit i stället,
men motståndet var kanske effektivare därför sattes det dit. För att bli av med mig.

Vad är best för ljudkvalitetn. lite läckage kanske man får leva med ändå.
mem 0, 5volt respektive 0,15 volt var ganska så mycket.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/10 :  10:40:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För ljudkvaliteten tycker jag personligen att konding påverkar mera.

Jag tycker inte heller att en likspänning på 0,15 volt till ingången i
ett rörsteg är något problem över huvud taget. Det ska dock inte vara
likspänning på utgångar i CD-apparater, kopplar man transistorprylar på
det så kan det gå riktigt galet. Rör är mer förlåtande i det avseendet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000