HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tänkte komplettera med slutsteg, förslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/13 :  18:39:44  Show Profile Send niklass a Private Message
Tjena!

Jo, det är sant, det är ytterligare en tråd som frågar efter en rekommendation på prylar...

Såhär är läget, jag var o lyssnade på en anläggning igår och det lät helt förträffligt. Jag trodde/tyckte att jag till slut med diverse uppgraderingar fått till den där punchen i mellanbasen som jag så länge letat efter. Men så satt jag där och kände i mellangärdet, det jag saknar här hemma, dyrt var min första tanke, men det får det vara värt helt enkelt.

Det steg som levererade krämen där var ett NAD s200 och ett sånt skulle jag nog köpa direkt om jag hittade ett begagnat. Problemet är ju bara att de inte är helt lätta att få tag på så till slut kommer jag till min fråga.

Vilket steg skulle kunna tänkas låta ung. likadant som ett s200 för ung. samma pengar?
Jag är ute efter det där torra och rappa ljudet som jag tycker att s200 har haft i de anläggningar jag haft tillfälle att lyssna på det.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/01/13 :  18:48:26  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Ett Acurus A250 + ett försteg, du kan kränga av försteget, Acurus ska vara riktigt sjysst.
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2676

Eller ett Rotelsteg med tre kanaler, är nog inte så dumt det heller.
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2302

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/01/13 :  19:16:07  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Tex ett Rotel 991 slutsteg, det tror jag t.o.m kan vara bättre...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/13 :  19:23:10  Show Profile Send Marc a Private Message
Hej Niklass,

Är du helt säker på att det var just slutsteget som gav det där bra ljudet du upplevde? Vill inte säga att det inte var förstärkaren, utan bara väcka några funderingar. Finns det möjlighet att det även kan ha varit någon annan del i kedjan, eller ett exempel på bra matchning eller helt enkelt ett bra rum? Om det går vore nog det bästa om du kunde låna hem slutsteget för att se om du uppnår den effekten du vill hemma hos dig i den egen anläggning. Så att du är säker på att du jagar efter rätt del i kedjan så att säga.

Mvh,
Marc

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/13 19:24:11
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/13 :  20:08:54  Show Profile Send niklass a Private Message
Marc: du har såklart helt rätt, men jag tror att jag är rätt säker på att det var ju stegets karakteristik som sken igenom. Jag har nämligen lyssnat på några olika anläggningar med rätt olika förutsättningar, men med ett s200 i signalkedjan och tycker mig hitta en gemensam faktor som jag verkligen gillar.

Kon & GF: tackar! ska kika på det där.


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/01/14 :  11:03:01  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Ett annat fint steg:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2687

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/14 :  11:37:54  Show Profile Send Marc a Private Message
Aha, då verkar det ju vara just det steget.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2008/01/14 :  12:12:39  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Enligt den här tråden verkar ju S200 vara i stort sett samma stärkare som NAD 218.
quote:
ag, jag har påtalat det många gånger precis som ni säger, att S200 är en 218 i lite finare chassi, det är små andra skillnader.

Från:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14001
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:00:07  Show Profile Send niklass a Private Message
Ja finishen är faktiskt inte så viktig för mig. Jag tänker ändå inte ha det i blickfånget.

Jag kikade lite på dynamic precision steget tidigare faktiskt. Tyvärr känner jag inte till mycket när det gäller det märket och som vanligt är det lite för långt att åka för att lyssna på ett enda steg. :/


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000