HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsellipsen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:05:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Vad menas med begreppet egentligen?

Förekommer i Hr Öhmans vokabulär, och syftar på var i ett specifikt rum man bör placera högtalare och sig själv.

Betyder det den största ellips som ryms i ett visst rum?
Förmodligen inte, eftersom det blir en ganska märklig placering. Speciellt om man även skall följa rekommendationen att ha en triangel med basen 1 och höjden 1,18...

Betyder det kanske att man skall utgå från SJÄLVA FORMEN på ovan nämda ellips, men att man kan göra den mindre, dock forfarande med dess centrum mitt i rummet?

Eller skall jag kanske sluta grubbla? :-)

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:22:40  Show Profile Send MatsT a Private Message
Fånig benämning tycker jag men vad han menar är väl bara att högtalarna skall placeras på ett sådant avstånd från väggarna att ett lagom basstöd erhålls. Ritar man upp detta för en given gögtalare så blir nog resultatet något som liknar en ellips. Anledningen är då att när man flyttar högtalaren i sidled så närmar man sig en "ny vägg" och då måste stödet från väggen bakom minska genom att flytta ut högtalaren från bakväggen.

Edited by - MatsT on 2008/01/14 13:23:28
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:45:58  Show Profile Send marens a Private Message
Tror att det har något med efterklang eller kvoten mellan reflekterat/direktljud att göra.

passar vidare...
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/01/14 :  13:53:31  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag har uppfattat det här med rumsellipsen så här: Väldigt nära en vägg är basen bumlig, medan långt från en vägg låter basen tunn. Det finns alltså ett avstånd från väggen där basen låter naturlig. Du kan höra det själv genom att tala högt med djup röst och samtidigt röra dej sakta från väggen och utåt. Du hittar förmodligen en punkt där din röst låter som naturligast. Gör du detta på flera ställen i rummet så kommer punkten för naturlig bas att finnas på olika avstånd från väggen. Sammanbinder man dessa punkter så blir det en ellips, där basen är naturlig i just ditt rum. Ofta får man naturlig basåtergivning om man ställer högtalarna på ellipsen och placerar sig själv på ellipsen på motsatta sidan i rummet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000