Author |
Topic |
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/19 : 11:24:09
|
Engelholm: men visst är det märkligt att inte ett uttalande kan komma i tråden? Det röjer ju alla tvivel eller funderingar. Som det är nu så kan man ju iallafall konstarera att det absolut inte gynnar tidningen (eller Bladelius för den delen..)
/Jonas |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/19 : 11:29:18
|
Märkligt kan man tycka men det är ju bara en känsla och inte en sanning.
Orsaken kan vara tidsbrist, prioriteringar på annat som företaget anser viktigare, med mera och andra rimliga förklaringar.
Forum är ju rätt tidskrävande och vissa trådar har ibland en förmåga att aldrig nå koncensus. Från ett företags håll är ju frågan uppenbar - är det värt tiden? Frågan kan ju också spetsas till ytterligare - är det värt tiden att lägga på dom som inte ens kontaktar oss direkt?
I alla välmening. Peace. My 2 cents, osv!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 17:15:32
|
Engelholm: nej det låter som ett prima exempel att inte värva nya kunder; de som inte tar direktkontakt skiter vi i.
Perfekt......suck...
/jonas |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 17:29:56
|
Det är väl inte så konstigt att de inte svarar här i tråden? HF är ju dessutom en dansk publikation väl?
Däremot tycker jag att det riktigt dåligt att de inte klargör det i tidningen. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 18:57:45
|
Jag frågade Sven Bilén på HiFimässan i Malmö om det som skett. Jag postade hans förklaring på sidan 6. Är det möjligen så att det missats????
quote: Jag fick en pratstund med Sven Bilén på Lördagen om just de här mätningarna. High Fidelity gjorde först sina lyssningsövningar och därefter skickades apparaten för mätningar. Sven misstänker starkt att mätresultaten beror på en fraktskada, apparaten blev ordentligt omilt hanterad i transporten.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 19:01:30
|
Vilket då omedelbart borde lett till att man beställt ett nytt ex. för att mäta på.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 19:55:02
|
Precis, det är ju svaret du fått Pac, som gör allt riktigt illa. Ingen kommentar i tidningen alls. Läsarna sviks, producenterna sviks, jag är väldigt besviken på deras beteende. Det ger mig ett riktigt oseriöst intryck. Jag är av åsikten att ska man göra något så ska det göras bra. Varför mäta alls, om de struntar i resultaten inte kommenterar eller drar nytta av det i texten? Bort med mätningarna helt och hållet, det går ju i alla fall inte att lita på, de tillför ju ingenting när det inte går att lita på vad de mätt upp.
Det enda som fått mig att vara avslappnad här hade varit att ett nytt ex hade mäts upp OCH lyssnats på. Det går ju inte att vara hundra på att exet mätte ok innan transporten till mätlabbet. Skrämmande.
Jag är uppenbarligen en av de få som läser HFs mätningar så det kanske bara är ett problem för mig, men då kan ju HF lika gärna ta bort mätningarna.
Nej nu ska jag sluta här, det är väl uppenbart vad jag tycker och vill inte gå över den fina gränsen som jag nu börjar trampa i närheten av. |
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 20:32:19
|
Det finns massvis med sätt den uppkomna situationen hade kunnat hanteras. High Fidelity har valt sin väg. Claes, du, Jonash och Harry hade uppenbarligen valt en annan och hade andra förväntningar. Så kan det vara ibland.
Det går nog inte att komma vidare i sakfrågan. Det bästa man kan göra är att ta med sig erfarenheten och lära av den.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Its-a-Deal
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 20:50:00
|
En liten kommentar i en tråd som förmodligen kan bli hur långvarig som helst.
- High Fidelity och dess medarbetare - eller vilken som helst tillverkare, publicist eller annan aktör - har ingen skyldighet att vare sig läsa eller besvara inlägg i detta eller andra forum.
- Därav följer att ingen som väljer att göra inlägg i detta eller andra forum kan kräva svar. Man kan be någon göra ett förtydligande eller besvara en fråga, men det är något helt annat än tonfallet i många av dessa inlägg.
- Om nu en viss aktör på marknaden väljer att inte engagera sig på sådana plattformar - och i det här fallet är jag ganska övertygad om att det är ett medvetet val som gäller sedan en längre tid tillbaka - så är det också ytterst felaktigt att på detta eller andra forum ifrågasätta deras etik, moral, värderingar, kompetens eller oberoende. För det är ju i den typen av slutsatser, värderingar och omdömen som många av inläggen landar!
Sedan kan man ju också notera att det i det här fallet finns fler än en aktör - frågan berör både High Fidelity och Bladelius. Och om nu ingen av parterna tycks bry sig särskilt mycket om den här tråden - så varför skulle vi göra det? De som vill ta reda på sanningen går och lyssnar.
Oftast kommer tiden och olika händelser, erfarenhter m.m. att utvisa vad som är sant och inte sant. Majoriteten av de lyssnare som fått möjlighet att utvärdera Bladelius Tyr förefaller nog rätt nöjda med det de hört.
För de som verkligen vill påverka High Fidelity så gäller det som många andra sagt här: Ta själv kontakt!
|
Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!! Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre! Äger IT's-a-Deal AB |
Edited by - Its-a-Deal on 2008/01/20 20:50:45 |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2008/01/20 : 21:35:02
|
Its-a-Deal: Touché!
Bladelius, Consulten och HF kanske går efter mottot "All reklam är bra reklam". Personligen skulle jag gärna testa en Tyr trots kassa mätningar i HF, så på mig funkar det... |
--- |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 08:03:04
|
Vi är den ende aktör bland de 3 som nämns vilken är aktiv på forumet. Svar - om de finns - har vi ingen aning om som redovisats förut då sådant gått direkt mellan Bladelius och redaktionen.
Jag kan väl förstå att det är irriterande för dem som kan läsa siffror att dessa var "åt skogen". Säkert har tidningen läst eller hört om denna tråd och tagit sig en funderare, det är i alla fall min gissning.
Om du vill kan du få låna en TYR för lyssning och även mätning Claes. Vi är helt trygga på att en TYR i oskadat skick både mäter och låter bra. Nu senast var en av branschens mest hårdnackade rör-älskare inne i butiken och fällde synnerligen positiva kommentarer över "vad som hänt" med Mickes instegs-elektronik.
Vågar man tillägga att TYR fick "Bästa köp" silvermedalj 2007 av tidningen Bild & Ljud Hemma i konkurrens med en skog förstärkare och på toppen "Årets förstärkare 2007" av Hi Fi & Musik före en radda välrenommerade produkter.
Visst kunde vi klarat oss utan den här tråden, (jag anser inte att den är bra reklam) men ibland går saker fel.
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2008/01/21 08:04:39 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 08:05:41
|
Jag mejlade till Hig Fidelity i denna fråga och fick ett svar av Sven Bilén Han bad mig dock att inte publicera svaret här eftersom han inte är medlem i HifiForum och kan gå i svaromål. Det får jag respektera. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2008/01/21 17:17:16 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 13:02:43
|
Jag har inga misstankar om att Tyren låter illa, jag är bara väldigt förvånad över High Fidelitys agerande och att alla sviks, mest faktiskt HC och Bladelius. |
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2008/01/21 : 17:19:45
|
Sven Bilén skrev i sitt svar till mig att apparaten skickades tillbaka direkt efter mätningen och man har inte hört någonting från Bladelius efter det. Vad som gick fel tycks ingen veta. Shit happens. Det här har tagit alldeles för stora proportioner. Tyr fick ju kanonrecensioner i tidningen och i andra tidningar också. Bl.a beröms den höga upplösningen. Det är det viktiga.
|
Edited by - Björn-Ola on 2008/01/21 17:26:17 |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 11:03:34
|
Its-a-deal:
har du fattat vad ett öppet forum innebär? Precis det du skriver, men tar enbart ställning för ena sidan.
Skulle jag gissa så säger jag att du jobber för tidningen. Ditt svar var synnerligen likt ett försvarspläderande..
/Jonas |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 11:35:24
|
Jonash, vilken är egentligen din agenda? |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 11:57:01
|
Marc, jag skall förklara det så du förstår:
1. Att man på öppna forum får tycka och skriva precis vad man vill, och det kommer det alltid att göras. 2. Att HighFidelity har världens chans att dementera eller bekräfta olika saker i tråden, hur enkelt som helst. Finns det tvivelaktigheter kanske man väljer att inte göra det (OBVIOUSLY, eftersom de inte ens skrivit nåt i tidningen..) och då får man ju ta att det blir mer skit så att säga
/Jonas |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 12:04:57
|
Ur regelboken: quote: §.9.3 Påhopp - företag Att skriva om ett företag eller organisation i nedsättande ordalag tolereras inte, oavsett om det är en sponsor/bannersannonsör på HiFiForum.nu eller inte. Vi vill inte bli utnyttjade i konflikter oavsett om det är en förhandling eller en tvist.
Man kan med andra ord inte skriva vad som helst. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 12:19:38
|
Ingen i High Fidelity är medlem här och har därför ingen chans att försvara sig. Vi har inte någon som helst rätt att kräva att de ska ha koll på vad som skrivs i alla forum. Har ni frågor, gör som jag och mejla dom direkt. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 12:41:03
|
Det är ingen som behöver försvara sig. Vi har fått samma svar från ansvarig utgivare på High Fidelity från två olika håll. Som jag skrev tidigare så lär vi inte få fler eller andra svar från High Fidelity. Det är bara att ta med sig i kunskapsbagaget för framtiden.
Den andra frågan angående forumverksamhet så är det självklart att man kan använda ett forum för att fundera på vad som sker och dela kunskap och information med sina vänner. Så länge man håller sig inom lagens råmärken och rimlighetens gränser behövs inga "försvar". Det är en av anledningarna till att vi har regler som ser till att man inte kan "skriva vad man vill".
P.S. Jag vet att vi inte kommit så långt och att vi troligtvis aldrig gör det men här måste jag markera ordentligt för att vi inte skall få några missförstånd: Den som vill förhindra att ett kunskaps- och informations-utbyte inom lagens råmärken sker här på HiFiForum skall söka sig någon annanstans. Jag kommer personligen att slänga ut de som försöker sig på sådant trams med öronen före.
|
|
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 12:44:18
|
MatsT:
okej, fel av mig, man får inte skriva vad som helst enligt reglementet. Men i detta läget (8 sidor in i tråden) så har dte fortfarande inte varit på nån nivå som ens är nära att kollidera med reglementet - om ni frågar mig.
/jonas |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 12:45:33
|
P.S. Vi behöver nog inte oroa oss allt för mycket för High Fidelity. Sven Bile´n vet vad det innebär att vara ansvarig utgivare och han vet att jag har samma funktion på HiFiForum.
|
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 13:08:09
|
quote: En liten kommentar i en tråd som förmodligen kan bli hur långvarig som helst.
High Fidelity och dess medarbetare - eller vilken som helst tillverkare, publicist eller annan aktör - har ingen skyldighet att vare sig läsa eller besvara inlägg i detta eller andra forum.
Därav följer att ingen som väljer att göra inlägg i detta eller andra forum kan kräva svar. Man kan be någon göra ett förtydligande eller besvara en fråga, men det är något helt annat än tonfallet i många av dessa inlägg.
Om nu en viss aktör på marknaden väljer att inte engagera sig på sådana plattformar - och i det här fallet är jag ganska övertygad om att det är ett medvetet val som gäller sedan en längre tid tillbaka - så är det också ytterst felaktigt att på detta eller andra forum ifrågasätta deras etik, moral, värderingar, kompetens eller oberoende. För det är ju i den typen av slutsatser, värderingar och omdömen som många av inläggen landar!
Sedan kan man ju också notera att det i det här fallet finns fler än en aktör - frågan berör både High Fidelity och Bladelius. Och om nu ingen av parterna tycks bry sig särskilt mycket om den här tråden - så varför skulle vi göra det? De som vill ta reda på sanningen går och lyssnar.
Oftast kommer tiden och olika händelser, erfarenhter m.m. att utvisa vad som är sant och inte sant. Majoriteten av de lyssnare som fått möjlighet att utvärdera Bladelius Tyr förefaller nog rätt nöjda med det de hört.
För de som verkligen vill påverka High Fidelity så gäller det som många andra sagt här: Ta själv kontakt!
OMG... Alltså, det är ingen som påstår att någon har en skyldighet att läsa vad som skrivs på HF. Det hör inte hit. De behöver inte "försvara sig i den här tråden".
Det är märkligt att man (OAVSETT KOMMENTARERNA/TRÅDEN HÄR PÅ HF) trycker något som är fel om en produkt som dessutom är negativt för produkten och sen inte rättar det! Att man som läsare ska behöva kontakta en tidning för att påpeka det som i det här fallet är rejäla felaktigheter är ju trams. Ska ligga i deras intersse att inte sprida felaktigheter.
Punkt!
Att Bladelius inte bryr sig om att deras produkt blev felspecad/mätt så till den grad att det skulle kunna liknas vid att BMWs nya M5 fått samma specar som en Trabant får stå för dem. |
Edited by - jos on 2008/01/22 14:23:13 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 14:34:05
|
quote: Från ett företags håll är ju frågan uppenbar - är det värt tiden? Frågan kan ju också spetsas till ytterligare - är det värt tiden att lägga på dom som inte ens kontaktar oss direkt?
Engelholm Audio: Bara nyfiken eftersom du är företagare inom HiFi-branschen. Är det din inställning och den devis du jobbar efter? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 18:55:35
|
Jos: Min erfarenhet är att jag inte hinner med alla som ber/frågar om min hjälp. Alltså måste jag på något sätt göra olika val. Val som jag kan stå för och som är så jysta som möjligt för alla inblandade.
E du mé?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Topic |
|