Author |
Topic |
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 16:14:19
|
..för jag har förstått att det finns några här på forumet som kör med sådant til hemma-hifin. Jag har själv investerat i ett par InterM 500Plus och det fungerar fint vill jag bara säga i fall någon undrar ! Men vad jag själv undrar är om någon har åsikter och erfarenhet om hur man ska förhålla sig till volymkontrollerna på PA-stegen. Spelar det någon roll för funktionen och ljudkvaliteten hur rattarna är ställda ? Max läge på PA-stegen och bara lite på försteget eller tvärtom. Eller någonting mitt emellan ? Prova själv är ju naturligtvis det givna svaret och det håller jag på med för fullt men det kunde vara intressant med andras erfarenhet! Tacksam för inlägg! |
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 18:46:10
|
jag skulle gissa på max på slutstegen och lågt på försteget
iaf om försteget är hyffsat påkostat, då ja tror volympoten är av högre kvalite på förstegen än pa slutstegen.
åt anda hållet kan du vinna bättre kanalmatchning då stereovolympotarna kan vara lite ojämna i början av sitt område(låg volym) och slutstegen har monopottar,
sedan kan du även vinna på mer finkontroll genom att lågt på slutstegen ger långt spelrum på förstegets volymhantering (längre avstånd mellan lågt och högt resultatmässigt) |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 21:08:09
|
Nu har jag bara använt PA-steg i PA-sammanhang (sånganläggning) och där låter det bäst (och är smidigast) med slutstegen på precis under max och volymjustering sköts med mixerbordet. |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/24 : 22:39:36
|
OK, tack. Det låter som att bra nära maxvolym kan vara det bästa alternativet. Det med kvaliteten på slutstegets pottar kan ju vara ett ämne för framtida modifikation. Någon som provat byta dessa till bättre kvalitet (Alps blue)och har goda råd att dela med sig? |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2007/12/25 : 08:19:54
|
prova de 24 läges steppade som svalander saluför bland annat?
då får du friheten att bestämma själv hur finkänsligt/högt det skall gå, med "samma" ljudkvalitetoavsett läge:) |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/12/25 : 10:26:45
|
Urban, Intelligent Sound utför moddningar på dessa slutsteg vilket gör dom klart mera distortionsfria och upplösta i ljudet, att först och främst dämpa upp det skramliga chassiet med självhäftande dämpplattor för att i möjligaste mån undvika återkoppling är en vettig åtgärd att börja med. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/25 : 10:51:22
|
Tack för tipsen, |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8626 Posts |
Posted - 2007/12/25 : 15:22:09
|
Om du kommer fram till att det funkar bäst med volymen på max,bypassa volymen.eller sätt dit en omkopplare. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/25 : 15:27:52
|
OK, nu blev det lite tekniskt ! Men med omkopplare menar du att förbikoppla volymkontrollerna helt ? Jag är inte aå tekniskt bevandrat själv men har en bekant som är radiotekniker, ska ta upp detta med honom |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8626 Posts |
Posted - 2007/12/25 : 16:09:06
|
quote: Men med omkopplare menar du att förbikoppla volymkontrollerna helt ?
Ja,om man inte nöjer sig med att ha den fullt på skruvad,är en omkopplare "nästa steg". |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/26 : 17:15:28
|
jag tror dock att InterM-arna får finna sig i originalskicket, i alla fall så länge garantin gäller. Sedan är det ju också så att börjar man modda så är det svårt att sluta och just nu känns det som att det får räcka med det Valutronic SQ-50-projekt jag laddar upp inför - har beställt elementsats. OBS!! Har vridit upp pottarna nära maxläge och och jag ska inte säga säkert att det blev bättre men det blev definitivt inte sämre! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/26 : 19:16:01
|
OK, intressant ! kan denna moddning göras med volympottarna kvar i sin originalposition ? Med det menar jag att dom sitter kvar i frontarna men "benen" omkopplade |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/12/26 : 19:53:55
|
Ja så tolkar jag det. Bara att koppla om benen så att säga och in med ett motstånd. Motståndet måste avpassas mot resistansen i potten med. Sök och du ska finna. www.hi-fiworld.co.uk har ett forum, där hittar du info om det, om jag minns rätt. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/27 : 08:13:04
|
den som söker, han letar ! Skämt åsido, detta verkar intressant. Ska undersöka det närmare. Tack för tipset !! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/12/27 : 11:15:54
|
Gain på slutsteg skall sättas så att när källan har högst utsignal skall du precis få klipp indikation, alternativt om du har lite kraftigare slutsteg än du egentligen behöver skall gain sättas efter den maximala ljudnivå du önskar få när källan har maximal utnivå.
Risken med att gaina upp allt vad som går att att du kan få en obehaglig överaskning om något skulle gå snett tidigare i signalkedjan, du kan även få problem med brus på högkänsliga högtalare.
Själv har jag ställt gainen så att jag får lagom högt vid fullt flås från källan, på detta vis undertrycker jag eventuellt brus och kör så högt jag anser att högt skall vara. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/27 : 19:05:32
|
ännu ett användbart tips, tack för det martinsson |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2680 Posts |
Posted - 2007/12/30 : 19:33:12
|
Tjenare!
Håller med Martinsson!
Pa slutsteg är gjorda för att spela starkt under flera timmar utan att krokna. I ett pa system är man inte bekymmrad om slutstegen går i klass A eller B eller hur mycket skräp det är i signal vägen. Det ska bara funka trots överstyrning. Om det brusar eller brummar på låg (hemma) volym är inte det hela världen bara det funkar utan brum och brus på full volym utan att klippa.
Det innebär inte att pa steg låter sämre. Hela grejjen är att det ställs olika krav på Pa kontra hemma system.
Med Klass D tekniken så suddas dessa gamla ramar ut mer och mer.
När det gäller discjockey cd's så har jag sett (och även gjort fina) servicear. Häll en Rom och Cola i en Mark Levinson så har du problem men i dom enkla DJ cd's så är inte det hela världen
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8626 Posts |
Posted - 2007/12/30 : 19:56:28
|
quote: Om det brusar eller brummar på låg (hemma) volym är inte det hela världen bara det funkar utan brum och brus på full volym utan att klippa.
Är det då inte läge att anpassa försteget så att det,om P-A stegets nivå reglering står lågt ställt för att undvika brus.Jag menar ett försteg med hög utnivå,om man nu ska ha P-A steg.. |
|
Edited by - Ryssen on 2007/12/30 19:56:58 |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2007/12/31 : 12:26:27
|
Jag har nu efter lite trixande ställt PA-pottarna på ca kl 12, detta lite på grund av att dessa InterM brusar lite väl mycket vid högre nivåjustering. Denna brusnivå uppfattas kanske lite hög också pga av att jag sitter så nära högtalarna, ca 2m. Denna situation hoppas jag förbättra senare när mitt nya "pojkrum" blir färdigt, 27m2 mot nuvarande 12m2. Annars låter det förb-at bra med PA-slutsteg måste jag säga, jag körde tidigare med QUAD 606 och det var ett slutsteg jag var nöjd med, men att få 2X500w/8ohm för bara 6260:- och ytterligare ett snäpp bättre ljudkvalitet ( som jag upplever det!! )kan jag bara beskriva som ett klipp!! |
|
|
Sanny_X
Member
181 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:27:27
|
Vilka högtalare använder ni när ni utvärderar slutsteg? |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:46:01
|
i detta fall Valutronics SQ-50, tidigare Infinity Kappa7 och QUAD 11l |
|
|
imaster
Member
152 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 20:51:31
|
quote: Vilka högtalare använder ni när ni utvärderar slutsteg?
Generellt det jag har hemma och har lyssnat in mig på. Nu var det bra länge sen jag bytte högtalare så jag vet precis hur mina gamla B&W:er ska låta, det gör det lätt(are) att utvärdera slutsteg. Kör med ett RAMSA WP-1200 PA-steg, det levererar 2x120 W RMS i 8 ohm eller 400 W RMS i 8 ohm bryggat.
Jag tycker man får otroligt mycket för pengarna med PA-steg, generellt tycker jag inte om ljudet i PA-grejjer men just slutstegen brukar vara riktigt bra, i alla fall när man rör sig i min prisklass. |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 19:17:49
|
Jag själv känner mig oerhört tillfreds med mitt val av slutsteg och det känns smått otroligt att jag någonsin kommer att införskaffa något annat.
Jag gillar "den där känslan" man får när man vet att det är riktiga grejjer man använder, en form av trygghet kan man säga, att det därtill låter bättre i mina öron än näst intill allt annat jag lyssnat på gör ju inte saken mindre trevlig.
När man vrider upp och energin sprids i kroppen, leddarna blinkar så smått och man vet att man har mkt långt kvar till någon form av risk för haveri på grund av för hårt pressad utrustning, dvs om man någonsin kan nå dit, jag tror inte det.
Det är en härlig känsla, riktigt kul och energigivande och det ju så det skall vara. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 20:16:45
|
Martinsson skriver: quote: Jag själv känner mig oerhört tillfreds med mitt val av slutsteg och det känns smått otroligt att jag någonsin kommer att införskaffa något annat
.Tänka sig att jag känner likadant med mina slutsteg. Jag vet inte om man kan kalla dom för PA slutsteg men på den tiden när jag köpte dom för 34 år sedan hette det studioslutsteg. Ibland brukar jag tänka om någon av dom går sönder vad gör jag då. Jag vill ju ha fullt DC kopplade slutsteg och dom är väl inte så många. Jag var dum när jag sålde ett HK Citation 16 för det var också ett väldigt bra kraftpaket. Men om något illa skulle hända då blir det nog några av samma slag som martinsson har. Martinsson du är mycket välkommen hem till mig när du nästa gång besöker hufvudstaden.
|
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 23:13:20
|
Jag har själv ett labruppe steg som jag kör med volymen ca 5-7dB under nivån från försteget, då detta är kopplat till mina passiva subbar. När jag bi-ampar mina Jamo burkar ställer jag ner de till ca 3dB under för att nå bästa balans och ljud. Får se hur det går när jag får klart mina filter till basarna, då kommer det bli ljuv musik. Nu spelas de odelade och det blir inte så jättebra.
Ja vad vill jag få sagt med detta, PA steg fungerar bra med min Hegel H1 och jag kör strax under maxnivå på slutstegsvolymen. Mvh |
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
Topic |
|