Author |
Topic |
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:13:06
|
är det någon som har erfarenhet av Valutronics subbaslådor. Enligt deras hemsida så verkar det finnas ett par rätt så kompetenta varianter där - f3-18hz! på en av dom. Jag har byggt deras SQ-50 och måste säga att dom upplevs bra nära så bra som dom skryter om i texten på hemsidan. Så kanske finns det även någon sanning i vad dom skriver om baslådorna! ..........Så, är det någon som hört dessa konstruktioner? |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:56:30
|
Det där var årets tips! Skulle vara skitkul att bygga ihop ett par SQ-50! Om de är ens hälften så bra som de antyder så är det rena rama fyndet!
Rent teoretiskt har du byggt två riktigt bra högtalare för under 2000 spänn! Fan vad coolt!
Tack för tipset! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 20:59:06
|
Tjena OcA och varsågod. jag upplever det inte som speciellt teoretiskt hur bra dessa lådor är !! jag vet inte vad valutronics byggen har för status på detta forum men i alla fall så tycker jag att dessa SQ-50 spelar homogenare än mina tidigare Infinity Kappa 7, med en betydligt fastare och djupare bas i alla fall( homogeniteten upplevs kanske så just pga basprestandan)! Faktum är att jag har två REL-subbor ( Storm3/Q100E ) som för tillfället inte ens är påslagna pga att dom "nästan" inte behövs!! Jag skriver "nästan" för att REL-arna tillför förvisso lite men det är så marginellt ! och det är verkligen lite speciellt med ett par tvåvägare som till detta pris har en sådan basprestanda. Men detta kanske är specifikt för hur högtalarna fungerar i just mitt rum. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 22:16:27
|
Kul att det funkar bra!
Har ju själv ett par tvåvägare med transmission-line och känner väl igen mig i det du beskriver om subbarnas överflödighet... Den REL subben jag hade innan jag bytte stärkare försvann illa kvickt när potentare drivning inskaffades och då var subben överflödig. TIllförde inte mycket, utan bara rörde till det i botten.
Själva grundprincipen mellan dessa Valutronics och mina GB1 är rätt lika, förutom själva transmission-line. Annars känns det som ett fullgott alternativ som bakhögtalare i 5.1 uppställningen.
Deras sub-ritningar går ju inte av för hackor heller! Mycket prisvärda verkar de vara. Bara att smälla i ett typ Zachary-substeg från Ljudia och du har bas ner till infraljudsområdet... Stor låda dock, 1 meter hög och 70 djup, men va fan... Ska det vara så ska det!
Spånskiva, runt 200 spänn, element för sub runt 4-800 spänn samt ett passande steg. Sedan lite lim och skruv och kanske lite färg - klart! Värde för pengarna? Skojar du... Kan man ju till och med bygga två stycken utan att det kostar fläsk. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/01/23 : 20:54:10
|
Hej!Lite OT kanske men kan inte lata bli Har oxa byggt SQ50 at en kompis. Nu hade jag dem bara i tva dagar men de lat definitivt bra. Enda anmarkningen skulle vara att de ar lite tunna i mellanbasen. De gar djupt men i mitt rum vart det for mycket runt 40-50Hz. Om jag byggde dem igen skulle jag placera elementen pa sidan av ladan o staga ladan battre. Med den placeringen skulle det bli mer "smack" i mellanbasen. Ar atminstone vad jag vill ha av en hogtalare. Lite mer varme i atergivningen. Vill inte forringa vad Valutronic har tagit fram men Monacor gor valdigt prisvarda element enligt min mening.
MVH, Peter
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 18:33:48
|
jag OT-ar vidare. kan det kanske tänkas att upplevelsen av mellanbasen har att göra med den för dominerande djupbasen ? Jag kör med Behringers digitala EQ och tycker mig inte kunna klaga på något specifikt register - EFTER justering! Justering mår SQ-50 bra av men det har alla högtalare som jag provat behövt !! Intressant är att se EQ-kurvan, för att få till en rak frekvensgång i mitt rum är det ganska marginella justeringar som behövs.På ena kanalen justerar den som mest +-5db från 250hz till 20khz och på den andra +-5,5db ner till 80hz ! Därunder är det som brukligt större justeringar, men mindre än med några andra högtalare jag provat. Dessutom går den ner till 25hz på bägge kanalerna utan att EQ-n behöver justera upp något alls!! Jag förstår att du byggde den lägre varianten, att montera elementena på bredsidan antar jag att du tänkte på för att få stöd av baffeln? eller är jag ute och cyklar i det antagandet? |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 23:57:55
|
Hej Urban! jag OT-ar vidare. kan det kanske tänkas att upplevelsen av mellanbasen har att göra med den för dominerande djupbasen ?
Kan det nog vara, men jag tror mitt rum ar den storsta boven.
Jag förstår att du byggde den lägre varianten, att montera elementena på bredsidan antar jag att du tänkte på för att få stöd av baffeln? eller är jag ute och cyklar i det antagandet
Nu gor du mig osaker men jag har for mig att de var ungefar en meter hoga. Har inte ritningen har och tillsagningen skedde 8 manader sedan. Hmm,borjar bli senil
Japp, stod av baffeln var det tankt. Det kan mycket val vara att jag ar ute o cyklar men atminstone nar jag hade mer tid for byggen o jamforde smal/bred baffel var den sistnamnda battre enligt mig.
Far val ta mig hem till min kompis o lyssna i hans rum + nagra bilder...
Annars generellt tyckte jag de lat riktigt bra for priset. Har ett par Genelec 1030 och sa mycket battre an prisskillnaden indikerar ar de inte. Men som sagt, alldeles for kort lyssningperiod. En sak till, ska nog se om jag kan prova ett baffel steg/eller dampa diskanten litta granna nar jag anda ar hos honom. Vi far se....
MVH, Peter |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 19:35:08
|
peterbrorson, hej att ditt rum spökar kan du nog vara ganska lugn för, utan EQ så har det inte låtit bättre utan än med EQ i något av dom rum där jag hittils haft mina stereogrejor! jag har sett att det har anmärkts på en alltför ivrig diskant av en del SQ-50-byggare. Själv har jag inte upplevt det problemet, inte heller har EQ-n justerat för någon puckel i dom övre registrena. Jag är kanske lite naivt förhoppningsfull när jag gärna vill tro att det fenomenet kanske kan bero på att det kan vara utrustningen före som gör att diskanten utmärker sig!? Att högtalaren är tillräckligt transparent för att avslöja svagheter i signalkällorna !! Det är ju ett ganska vanligt fenomen att så billiga hembyggen som tex SQ-50 hamnar i mindre påkostade omgivningar. Nu vet jag inte vad din kompis har för grejor men själv har jag QUAD CDP-2 och QUAD QC-24 som väl är om inte High -end så i alla fall ganska bra grejor, OBS, jag har även mellan CD och försteg Musical Fidelitys rörbuffert, en helt oumbärlig apparat!!!
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 23:27:22
|
att ditt rum spökar kan du nog vara ganska lugn för, utan EQ så har det inte låtit bättre utan än med EQ i något av dom rum där jag hittils haft mina stereogrejor!
Ar val darfor jag har foredragit slutna lador nar jag byggde som mest ca 20 ar tillbaka. Ar inte mycket for att ha en massa apparater nar man ska anvanda rummet som vardagsrum. Vill helst ha en hogtalare som inte ar spikrak ner till fs, en avrullning i basen passar bast, enligt mig, nar man inte vill ha korrigeringar eller basabsorbenter. Mao, en hogtalare som spelar med och inte mot rummet. Fick hjalp av en engelsman att designa ett par horn som funkar bra i mitt rum angaende basen. De har andra nackdelar men som alltid, kompromisser..
jag har sett att det har anmärkts på en alltför ivrig diskant av en del SQ-50-byggare. Själv har jag inte upplevt det problemet, inte heller har EQ-n justerat för någon puckel i dom övre registrena.
Det ar val en smaksak. Tyckte nog att 1/2-1 decibel mindre skulle gora susen. En annan sak, som inte jag stors av sa mycket, ar att off axis forsvinner mellanregistret. Beror formodligen pa en ganska hog delning till diskanten.
Jag är kanske lite naivt förhoppningsfull när jag gärna vill tro att det fenomenet kanske kan bero på att det kan vara utrustningen före som gör att diskanten utmärker sig!? Att högtalaren är tillräckligt transparent för att avslöja svagheter i signalkällorna !! Det är ju ett ganska vanligt fenomen att så billiga hembyggen som tex SQ-50 hamnar i mindre påkostade omgivningar. Nu vet jag inte vad din kompis har för grejor men själv har jag QUAD CDP-2 och QUAD QC-24 som väl är om inte High -end så i alla fall ganska bra grejor, OBS, jag har även mellan CD och försteg Musical Fidelitys rörbuffert, en helt oumbärlig apparat!!!
Sjalv testade jag dem med en ~25 ar gammal NAD 7020 o en Panasonic discman. Denna discman ar valdigt behaglig i diskanten sa tror inte det berodde pa den iallafall. Min Naim anlaggning ar hos doktorn for rehabilitering, sa har inte en susning om hur det skulle lata. Hmm, forhoppningsvis battre!! Rorbuffert, har aldrig provat/hort ngt sadant.
MVH, Peter
|
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2008/01/26 : 11:46:05
|
Jag byggde SQ-50 för ungefär fyra år sedan. Jag tycker det låter bra, mycket bra för det priset. De kan bli lite grötiga i ljudet vid komplex musik (flera gitarrer, synthar osv). Det verkar iofs bero mycket på vilken inspelning det är också.
Om jag skulle bygga ett nytt par skulle jag lägga mer energi på att bygga en stadigare låda. Tjockare material med stagningar och bitumen på väggarna. |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/26 : 15:26:13
|
tråkigt att det inte verkar vara någon på detta forum med erfarenhet av Valutronics subbaslådor MEN SQ-50 kan också vara ett intressant topic. Jag kan verkligen hålla med om att kvaliteten på inspelningarna kommer fram med dessa lådor, dom verkar i alla fall inte smickra sämre sådana! Före SQ-50 körde jag senast med QUAD 11l som var en trevlig högtalare men den kändes instängd och dynamikbegränsad jämförelsevis! Och olika skivor hade en tendens att ha ett likartat "sound" Peter, du nämner baffelsteg. Menar du då en tjockare baffel för baselementet ala´ Ino Audio eller är det någon annan finess du menar? Och om det är en tjockare baffeldel för basen du menar, hur beräknar du tjockleken på en sådan?
|
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2008/01/26 : 15:47:24
|
Han menar antagligen baffelns utformning och diskantens placering på denna. Detta påverkar frekvensgången hos diskanten. Det går att simulera sådant med t.ex The Edge.
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns en del att hämta genom att optimera baffeln. Jag har svårt att tänka mig att det är optimalt att ha baffeln insänkt i lådan som den är på SQ-50. |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/01/26 : 16:51:55
|
ok,the Edge - I´m lost ! skämt åsido så förstår jag mig så lite på den elektriska/tekniska delen av att konstruera högtalare så jag nöjer mig än så länge med att bygga efter färdiga recept.
Angående försänkningen så är det är dock inga problem att ha försänkningen på baksidan eller så kan man helt undvika den genom att anpassa måtten vid tillkapning av materialet. Eller som jag gjorde och använde tjockare material varvid försänkningen så att säga försvann automatiskt.
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/01/27 : 18:53:39
|
Hej pa er! Nja, inte riktigt, Det jag namnde var mera en elektrisk kompensering. Diffraktionsforlust om jag oversatter ratt. BSC=baffle step correction/circuit
http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm Notera exemplet, f(3) = 115/W(B) F(3)= Hz dar nivan ar -3db 115=345m/s dividerat med 3
ok,the Edge - I´m lost ! skämt åsido så förstår jag mig så lite på den elektriska/tekniska delen av att konstruera högtalare så jag nöjer mig än så länge med att bygga efter färdiga recept.
Jag ar heller inget geni, foljer man bara graskaggens rad brukar det ga bra Tva saker till bara, som alltid ar arslet bakat hur man an vrider pa sig. Kompenserar man diffraktionsforlusten som i exemplet pa lanken ovan, sanker man kansligheten 3db! Vidare finns det dom som anser att alla komponetnter i signalvagen ar till ondo. Om man referar till var medfodda sittdyna igen. Smaken ar som baken, delad.
Har provat denna formel o kan val saga att den funkar bra.
MVH, Peter
PS: ratta mig ngn om jag har fel har |
Edited by - peterbrorsson on 2008/01/27 18:55:00 |
|
|
|
Topic |
|