Author |
Topic |
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 11:42:12
|
Bladelius Tyr är ju den billigaste bladelius stärkaren och testades nyligen i HF.
I HF så mäter de ju upp en del parametrar men kommenterar det inte så mycket.
I vilket fall som helst så mätte det exemplaret så illa att jag inte skulle kunna köpa en Tyr. Då är jag ändå en sån som gillar rör och har dyrare kablar än EKK, rejält med. :)
Dess distortions siffror var anmärkningsvärt dåliga, THD+N var 3-7% vid 20kHz, 2,4 och 8 Ohm, mest dist vid lägre impedanser. Vid 10k ligger disten på 1.8-4%. Allt mätt vid 40 watt. Disten stiger helt linjärt med frekvensen. Dessutom så gott som bara uddatonsdist.
Borde inte ett sånt mätresultat slå igenom på lyssingen? På HF gjorde det inte det, de gav den en riktigt positiv recension.
Fick HF ett dåligt exemplar? De gillade förvisso ljudet, men att det mäter så illa får mig att undra lite. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 13:25:52
|
Än en gång, använd öronen för att avgöra inte tekniska specar.
MVH
Fredrik |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 13:35:30
|
håller med fripps med med en twist. Naturligtvis kan man läsa tester men man bör också lyssna på apparaten. Dock är tekniska aspekter viktiga så den har rätt matchning mot resten av systemet, men läsa hur en maskin låter det kan man inte göra. Så där är jag med fripps. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 14:03:35
|
Det finns gränser, de må vara personliga, för hur illa en apparat skall mäta även om lyssning är viktigt. Jag har inte tidningen framför mig men om det distar 7 % vid 20 kHz eller ännu värra 4 % vid 10 kHz och vanlig last då är det inte acceptabelt i någon värld hur gärna man än vill. Jag finner det otroligt att Bladelius skulle kunna designa en apparat med den typen av prestanda eftersom det skulle vara rent junk om det var fallet. Det måste ju helt enkelt vara en trasig produkt de testat annars är det ju oförsvarbart.
I min mening. |
Edited by - UrSv on 2007/06/27 14:06:29 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 14:40:18
|
det är absolut sant det du säger UrSv, mitt svar gäller enbart generellt och ej specifikt i detta fall utan är en generell inställnnig som jag har (ville bara klargöra detta). dock om de siffrorna du anger stämmer måste den vara defekt.. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 14:40:57
|
fasen får dubbelpost hela tiden |
Edited by - B-200 on 2007/06/27 14:41:15 |
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 14:45:24
|
Håller med Asimov66 om att i matchningsfrågor kan specar vara intressanta, är ingångsimpedansen bra, är mina högtalare rätt last för förstärkaren mm. Jag ägde tidigare ett Burmester 911, på pappret blir detta steg slaget av väldigt många andra steg. Det var dock inte så när man lyssnade och jämförde. Tycker man att något låter bra så är det bra.
|
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 14:51:06
|
quote:
det är absolut sant det du säger UrSv, mitt svar gäller enbart generellt och ej specifikt i detta fall utan är en generell inställnnig som jag har (ville bara klargöra detta). dock om de siffrorna du anger stämmer måste den vara defekt..
Vill bara förtydliga att det var alltså inte jag som angav siffrorna och jag ber således om förebehållet att de kanske itne stämmer. Stämmer de är det ju dock en katastrof. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 14:56:06
|
Ja, det är klart att det är personligt vad man kan acceptera och vad som fungerar bra nog.
Men, jag lovar att man kan identifiera och höra mer än man tror - och de siffror som mätningar visar är hörbara. Tro mig.
Sen kan utrustningen ha andra förtjänster som lätt gör att man kan ha överseende med mycket. Det skall inte förglömmas. Men det kan ju vara en identifikation på att man kanske kan få ännu mer välljud om man bara vet vad man skall leta efter. Och det är ju kul att leta, för vissa tror jag det är det som är hobbyn egentligen ;) Tekniknörd som man är i botten :) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 15:21:24
|
Jo, jag lyssnar absolut, men det måste ju mäta inom någon rimlig gräns. De där resultaten är så illa att jag inte vill ha den hur bra den än låter faktiskt. Som sagt, jag gillar rör med, så jag är ingen "måste mäta perfekt" typ så att säga, men det här är ju så illa att den måste vara trasig i princip. Det måste bara mäta "bra nog" sen avgör öronen. Och hela procents dist i hörbara områden, till råga på allt uddatonsdist, ja då går den bort. Den mäter ju så illa att man inte tror det är sant. Så, öron bestämmer, men om jag vet att den mäter tokilla då vill jag inte ha den ändå. Så, mest öron, men lite mätning med. |
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 15:30:52
|
håller fullständigt med er i det ni säger. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 16:15:28
|
Kommenterade man inte dessa dåliga värden i tidningen? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 16:46:11
|
Nope, inte vad jag kan se, de säger bara att de finns där, inga omdömmen. Märkligt, jag inbillar mig att hade det varit en kinaförstärkare då hade den fått på pälsen, eller kanske inte :) |
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 21:19:38
|
Dist i området 3-7% kan inte stämma. Endera så är det fel på mätningen eller också så har de som sagt ett defekt exemplar där ex. en trissa gett upp. "Normal" distortion för en transitorstärkare är väl runt 0.001-0.01% (?)
Det kan inte vara så att det ramlat bort ett par nollor när de skrev texten? |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 22:28:51
|
Däremot mätte den väl rätt bra i Hifi & Musik om jag minns rätt?
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/27 : 23:57:44
|
Tycker detta visar bra varför man SKALL mäta och inte tro på en tidning som ska vara god vän med annonsörer. Jag är ju knappast förvånad. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 00:31:08
|
Håller med f95toli om inte det framgått tidigare. 3-7 % KAN inte stämma utan det måste vara nåt trasigt som är sönder om den mäter så illa. Allt över 0.5 % för en transistorförstärkare är att betrakta som en anomalitet. |
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 01:09:45
|
nin: Bevisar att du helt uppenbart ej vet hur det ligger till med tidningar, recensioner och annonsering!
MVH |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 02:20:19
|
Apinator, visst, antar du jobbar på en eller? Nej, dessa tidningar ger jag inte mycket för. Samma tidning hade väl stort sett samma kille som gjorde ALLA recensioner av Micke's apparater. Det låter ju....sunt. Eller att man alltid saknar sågningar, alls är antigen super eller "bara" väldigt bra. |
|
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 03:46:49
|
nin: Nej, jag jobbar verkligen inte på nån tidning. Jag ger inte heller mycket för tidningars recensioner, men inte av anledningen att de skulle vara "köpta" av annonsörer utan snarare att folket på tidningarna, precis som många på de olika forumen enligt mej är tomtar utan någon som helst koll. Redaktionen har ju de facto ingenting med annonsförsäljningen att göra, något som många människor inte inser.
MVH |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 07:10:56
|
Att ta förgivet att pressen är köpt tycker jag är lite tråkigt. Men var o en får tycka som dom vill |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Jazz
Member
930 Posts |
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 07:41:17
|
quote: Men var o en får tycka som dom vill
Du menar att var och en får tro som de vill? Ska man tycka något måste man ju ha insikt eller kunskap om detta vilket nog väldigt få eller ingen på detta forumet har. Men visst kan man ibland tro att en tidning som alltid skriver positivt om ett företags produkter och det företaget annonserar flitigt i denna tidning medvetet gynnar företaget med sina recensioner. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 08:18:04
|
Ingen kommentar från hifi consult? Brukar vara snabb... |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 08:33:19
|
Nåväl, mätningen stämmer uppenbarligen inte med lyssningsintrycken. Något skumt med mätningarna är det, eller så påverkar inte dist i de höga frekvenserna så mycket som man skulle kunna tro. De flesta av oss hör inte längre så bra i de frekvenserna. Jag ser ingen anledning att misstro varken High Fidelity eller Hifi 6 Musik som båda gett förstärkaren översvallande goda betyg.
Att det aldrig sågas beror enligt tidningarna på att man inte ödslar papper på produkter man inte tycker om. Man gör en grovsortering innan man går vidare och jag ser inget konstigt i det. Eller har ni det elaka sinneslaget att ni hellre läser sågningar än beröm? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 08:51:27
|
f95toli skrev att det kanske ramlat bort nollor, exeptionella världen. Om det är så bör det komma ett ursäktande i nästa nummer.
Men om det är exeptionella värden och inte en enda kommentar om värdena, då antar jag att de inte har den kunskap de bör ha. De borde inte ha hållt på och mätt när de inte klarar det.
Min slutsats bygger på det f95toli skriver. (Om det exet var sönder så verkar det vara reklampengar som gör att de skriver vackert om ett ex som är sönder. Kolla hur tjejtidningar ser ut nu för tiden, reportage om kläder....parfym mm, med bilder så vackra att texten blir ett fult bihang, är det reportage eller reklam?) |
|
|
Topic |
|