Author |
Topic |
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 08:56:33
|
Nu har jag tänkt lite till :-) Ett helt steg till.
Om de sågar produkter allt för hårt vill kanske inte företag skicka sina dyra monster till dem??? Kan det var så? |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 09:00:31
|
tycka/tro - blev lite fel men många tycker sig vet inte tro sig vet. Men nu e vi snart OT |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/06/28 09:00:58 |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 09:06:17
|
Fakta? Ge oss en mätning till, någon? |
Edited by - Sundström on 2007/06/28 09:11:32 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 14:43:09
|
Det lär nog inkomma svar på vad som "hänt" bara man låter Sladd och tidningen utreda det i lugn o ro.. Det finns nog ingen som inte hajar att nu telefonerna går varma om VAD exakt som hänt samt hur detta skall bemötas samt tillrättaläggas..
Så avakta info utan sprida mer spekulationer borde vara bästa att göra i min otekniska hjärna.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 16:43:18
|
Har en känsla av att Sladd har semester |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 16:50:39
|
Sladden är för tillfället inte inkopplad med andra ord |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
fripps
Member
652 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 18:57:16
|
Har handlat lite hos Hificonsult under veckan och har haft telefonkontakt med Sladd. Han hälsar att han befinner sig i Lappland och kommer ge svar i denna tråd om en vecka när han är tillbaka vid en dator igen.
MVH
Fredrik |
Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50
Medlem i ASO |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 23:29:55
|
Frågan är om det är fel, vad är fel? Mtäningarna eller fel på förstärkaren? Om det är fel på mätningarna, är inte personalen på tidningen kunniga nog att se "oj, detta ser inte rätt ut"? Om det är fel på förstärkaren, hur kan då recensenten lyssna och inte uppmärksamma det? Stor förtroende man får för tidningen då. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 23:32:22
|
Det kan ju också vara tryckfelsnisse som varit i farten. Det vore inte första gången och ett par förlorade nollor är det inte säkert att någon märker i korr-läsningen.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/06/28 : 23:41:01
|
Det behöver väl inte vara tidningen som sköter om mätningen, Vet att "kubmätningar" brukar skötas av nåt företag som är känt för detta.
De flesta av oss vet vad som kan hända under en transport.
OM det är så i detta fall, har jag ingen aning om. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 09:18:34
|
Zalve: tidningen är ju ändå ansvarig utgivare och bör därför minst slänga ett get-öga. Jag tycker det är svagt (och har framfört det till H&M, HF och F) att inte mätningarna kommenteras.
Jag förstår heller inte varför man inte skulle få tycka något om mätresultatet när man får tycka något om färg, fjärr, terminaler, etc. Återigen är Stereophile ett bra exempel. Den som vill ha mätningar får det, den som bara vill läsa subjektiva intryck kan det och jag som vill både och gör så.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 09:31:57
|
Visst är det så EA.
OM nu mätningarna är så dåliga som de verkar vara, så kan man undra om tidningen har tagit kontakt med tillverkaren för att kolla om det är "normalt"
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 11:05:43
|
"OM nu mätningarna är så dåliga som de verkar vara, så kan man undra om tidningen har tagit kontakt med tillverkaren för att kolla om det är "normalt"".
Håller med, detta är helt klart rimligt, men när det gäller H&M så har dom ju, i alla fall på sistone, varit rätt bra på att ge leverantörerna en andra chans då produkterna fått märkliga mätningar (se t.ex. mätningen av YBA för några nummer sedan). |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 13:11:30
|
Alltså, är det bara jag som har det aktuella numret av HF? Mätningen kommenteras i texten som hör till "bilden" på mätningen, inte i själva huvudtexten. Allt som sägs är att THD+N ligger 3-7 %...... inget mer. Men, det visar i alla fall att jag läser av diagrammet på samma sätt som dem. Inga "bedömmingar" görs dock. Lite märkligt, när värdena är så helt uppåt väggen. Tycker jag i alla fall. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 13:46:37
|
Håller med EA om Stereophile. Dessutom brukar de poängtera om något av lyssningsintrycken, positiva som negativa återspeglas i mätresultaten. Mycket pedagogiskt för oss som både är intresserad av den subjektiva prestandan och "varför". |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 14:27:10
|
Det jag undrar mer än om något annat då saker som detta talas om är eftersom just tidningarna tydligen får så många "defekta" saker så dom måste mäta om på nya exemplar eller repararade dito.. Så hur många sådana står hemma hos folk som INTE kan kolla upp dom och är djupt felaktiga..
Asså tänk bara denna svindlande tanke grabbar.. För den ÄR djupt svindlande helt ärligt om ni funderar lite..
För just tidningarna får ju inte en sämre transport gjord än vi vanliga dödliga så att säga. utan högst densamma faktiskt.
Sug på "den" en stund.. Fast nu vart jag nog ot kom jag på..
edit rättade |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/06/29 14:45:00 |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 16:55:56
|
Mycket intressant synpunkt, Mayro!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 17:42:11
|
Spekulationer! Det kan ju likaväl vara så att tidningar får första eller andra exet från linan, tidspress att få iväg för att testet skall komma med i ett visst nummer, etc.
På inget sätt en ursäkt för att få göra "fel"...men vi är ju för bövelen mänskliga.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 23:16:06
|
Äsch EA. Jag spekulerar inte.. Jag gav en sak att fundera över en stund som jag tänkt på ibland som angränsar till topic här..Så noll spekulationer ....
Och OM man tror som du säger är det skrämmande att tillverkarna släpper så kassa saker ut över huvud taget någonsin..
nej Ea.. Spekulationer är fel ord..Detta är en svindlande tanke helt enkelt. Samt enbart det och inget annat. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 23:43:36
|
Mayro, vi får se vad din förstärkare mäter framöver då |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 00:04:09
|
Vill du fråga byggaren saker får du sända honom frågor..men jag gissar vi köpare kommer få se hur våra stärkare uppför sig..
men det har inget med att göra angående fundera på hur saker vi vanliga får fungerar egentligen då så ofta ändå just tester påvisar att saker har rena felaktigheter för sig. menar nu inte just mätningarnas presterande utan felaktigheter på produkten..alltså rena fel som kan reppareras.. Eller justeras.osv... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 00:09:23
|
quote: Mayro, vi får se vad din förstärkare mäter fram över då
nin, lyssna och kom med ett omdömme när du väl har lyssnat på lennart's rörstärkare, mäta kan man göra när som helst,
Passa på när mayro tar en tripp uppåt landet, du kommer inte att gråta när de spelar, tro mig.
För mig finns det bara en förstärkare som matchar, och det är B.A.T... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
Edited by - PG Jeppsson on 2007/06/30 00:10:23 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 00:15:58
|
Jag vet inte hur tidningarna gör när de testar, jag vet bara hur LTS hanterar frågan. Vi ber om ett ytterliggare exemplar om vi får funderingar över hur det ligger till med ett resultat. Våra tester tar ju liksom alldeles för lång tid och tar för många personer i anspråk förövrigt för att kunna utföras på annat än ideel grund.
Och inte tusan slipper vi kritik heller :) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
Edited by - kaffekoppen on 2007/06/30 00:17:17 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 01:29:47
|
quote: nin, lyssna och kom med ett omdömme när du väl har lyssnat på lennart's rörstärkare, mäta kan man göra när som helst,
Handlar inte om det utan att han verkar gilla hoppa på ett visst märke och nu var det dåliga mätningar, därför undra jag hur hans mätte. Jag är inte ute efter någon ny rörförstärkare så jag är nöjd med det jag har. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 10:18:26
|
Mayro, du säger att spekulera är fel ord.quote:
Äsch EA. Jag spekulerar inte.. Jag gav en sak att fundera över en stund som jag tänkt på ibland som angränsar till topic här..Så noll spekulationer .... <snip>nej Ea.. Spekulationer är fel ord..Detta är en svindlande tanke helt enkelt. Samt enbart det och inget annat.
Svenskt uppslagsordquote: spekulerar [spekul'e:rar Uttal] spekulerade spekulerat spekulera(!) verb fundera (kring ett svårt problem) <A & (över x)>
Referens: länk
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/06/30 10:19:04 |
|
|
Topic |
|