HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius Tyr, mätningar i High Fidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/30 :  11:34:54  Show Profile Send mayro a Private Message

Nin

Var du tolkar in att jag talar om ETT VISST märke skall bli kul att se..

Och då du inte kommer finna detta intolkade eftersom det inte finns så hoppas jag du lägger av med detta sökande av bråk du håller på med överallt och hela tiden...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/06/30 11:43:43
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/30 :  11:38:22  Show Profile Send mayro a Private Message

Bra EA. Då har man lärt sig nytt på forumet igen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/01 :  14:21:19  Show Profile Send nin a Private Message
Du har i flera trådar innan sagt din ogillan för ett svenskt märke och hur du inte fattar hur den kan få bra recensioner.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  14:25:54  Show Profile Send mayro a Private Message

Nin Skärp dig nu.. Annars får faktiskt jag be moderatorerna nu ta tag i dig rejält här.. Det får finnas en viss hejd på ditt "blanda och ge" stuk du håller på med.. och här försöker du tydligt o klart just SKAPA något helt själv..

Så ge dig ..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/01 :  15:30:55  Show Profile Send nin a Private Message
Bara berättat vad du själv säger. Att du inte har koll på vad du själv säger och tycker kan jag inte rå för.

Sedan vill jag ta upp det jag sagt innan om att samma person recenserar samma märker åter och åter så är Rydbergs lista mycket intressant:

Jag blev lite nyfiken av relationen Bladelius - Peter Westberg. Jag har ju en massa High Fidelity-tidningar liggandes och jag tänkte att jag skulle kolla upp vilken eller vilka av de 14 recensenter som skriver om Bladelius produkter, det borde ju vara hyffsat jämnt fördelat för att tillgodose läsarna med trovärdiga recensioner kan man tycka.

Detta är vad jag fann:

Nr 2/1998 Advantage P1 och A300 av Peter Westberg
och Michael Madsen(mätningar)

Nr 5/1998 Advantage T-1 och DAC-1 av Peter Westberg

Nr 3/1999 Advantage CD1S av Peter Westberg

Nr 6/1999 S.A.T. Ampifix av Peter Westberg

Nr 7/2000 Advantage S-2 och S-250 av Peter Westberg

Nr 8/2000 S.A.T. CDfix av Peter Westberg

Nr 3/2002 Advantage S1 av Peter Westberg

Nr 5/2003 Bladelius Grendel av Peter Westberg

Nr 2/2004 Advantage Thor av Peter Westberg

Nr 8/2004 Bladelius Gondul av Peter Westberg

Peter Westberg har alltså skrivit ALLA* recensioner av produkter som kommer från bladelius design group och som publicerats i High Fidelity. Jag tänker dock inte dra några slutsatser av detta mer än att jag tycker det är olyckligt. Alldeles oavsett om det som står är sant blir man ju lätt skeptisk till att bara höra samma killes åsikt igen och igen. Recensionerna är också i genomgående väldigt positiva, Peter Westberg sparar inte på superlativen.

Edit: * Ska tillägga att jag saknar en del tidningar 1998 och 1999 så om testerna av Phonofix och M300 som också recenserats i High Fidelity är skrivna av Peter Westberg vet jag inte. Det är ju dock ingen högoddsare att de är det direkt

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/01 :  15:49:41  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag tänkte gå in och förklara hur det ligger till med testen av TYR i High Fidelity, nyss hemkommen från Ammarnäs.

men jag tappade lusten.
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:14:27  Show Profile Send mayro a Private Message

Asså nin..Påvisa exakt VAR i denna tråden jag har visat minsta agg mot NÅGOT speciellt märke ..

Däremot kan man lätt se din väg du söker nu via dessutom starta rena klappjakten med urdrag kopierat här.. Jag förstår sladd inte orkar ens bry sig...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/01 :  17:33:27  Show Profile Send nin a Private Message
Inte agg, men uppfattat som du inte gillar märket och inte förstått varför det fått så bra kritik. Sedan är det självklart, för dom som är intresserad av en öppen debatt, att ifrågasätter en tidning som använder samma recensent till minst 14 produkter från samma kille, och såklart får alla väldigt bra kritik.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/07/01 :  18:37:29  Show Profile Send edison a Private Message
Ska det verkligen anses "självklart" att alla Bladdeprylar får "väldigt bra kritik" bara för att samma person beskrivit dom???
Varför det?

Vad säger, till exempel, att för att Peter W tyckte Advantage P1 var skitbra 1998, han också "självklart" skulle tycka att Bladelius Gondul var skitbra år 2004, SEX år efter den första artikeln???

Visst KAN det vara så att Westerberg är polare med Bladelius, men utan att veta det kan det inte anses *självklart" att Peter W gillar alla "gamla, nuvarande och kommande" Bladeliusprylar.Inte ens OM de vore kompisar var det en självklarhet...

Men visst, tidningen skulle ju MKT enkelt kunnat förekomma såna spekulationer gm att låta olika folk skriva om märkets apparater, och kanske har dom (vääääldigt) sent omsider tänkt till...senaste hyllningen skrevs inte av PW...
...men, shit...en hyllning var det ju även nu

Kanske är det High Fidelity som tidning som *älskar* allt Micke B tagit i, tar i, och kommer att ta i(?)

Vi lär väl inte få veta...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/07/01 18:44:15
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/07/01 :  19:13:23  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vad trist att stämningen i tråden pajjade så totalt att sladd tappade lusten att ge ett svar på en intressant fråga. Jag förstår sladden dock.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/01 :  19:37:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ja, det hade varit intressant att höra hans kommentarer. Hoppas han hade en trevlig tripp iallafall :)

Förresten, vad gäller nin´s lista kan jag säga att jag fann den sammanställningen så frapperande att jag skrev till tidningen ifråga
förra året och frågade om hur det kom sig, och vilken policy de har. Jag fick aldrig något svar.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/01 :  21:27:23  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag tänker inte ens komentera dig Nin. Detta är helt enkelt bara för barnslig för att få min uppmärksamhet.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/01 21:27:41
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/07/01 :  21:50:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är Sven Bile'n som gjort recensionen om Tyr.
Peter Westberg finns inte med denna gång.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/07/01 :  21:54:37  Show Profile Send esl a Private Message
Det måste vara tryckfelsnisse som varit i farten... Gainklone mäter betydligt bättre (och låter säkert bättre enl de DIYare som byggt den) så jag vågar satsa på att det är feltryck.

Inte "ens" de sämsat rörstärkarna mäter så illa... och dessutom är det UDDATON???

nåt är galet...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/01 :  22:10:10  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
1)
Vi lämnar ett helt vanligt produktionsex till High Fidelity för recension och hör under tiden inte ett knyst från tidningen.

2)
Recensionen blir mycket positiv

3)
Micke Bladelius är i ett ärende i butiken, kikar på testen, ser mätningarna och utbrister: Va! den där måste det ju vara fel på!

4)
Vi har sedan inte hört något i ärendet vidare.

Var och en får dra sina slutsatser men om en tidning ägnade sig årt "köpt" verksamhet, borde inte upplägget vara en smula smartare och mer tillrättalagt då?

Rydbergs gamla skit kan vi ta igen, det gick ju kalasbra sist...

mvh
.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/01 :  22:12:07  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Rydbergs gamla skit kan vi ta igen, det gick ju kalasbra sist...

Lägg av! Det är väl VERKLIGEN av intresse om samma person recenserar samma märke hela tiden?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/01 :  22:19:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag sa ju att vi kan ta det igen.

mvh
.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/01 :  22:56:17  Show Profile Send dwain a Private Message
Man kan fråga sig om folk inte har annat för sig än å gnälla? tycker det är en otroligt tråkig stämning som florerat på detta forum nu på senare tid. Sen nin tror du verkligen att testerna är köpta? Och om du tror det så är det väll bara för dig att skita i att köpa produkten. Det är konstigt vad alla vet bäst hela tiden. I mina ögon så är det bara en massa trams hela tiden å en massa totalt onödiga utalanden från okunniga personer som tror dom vet så jäkla mkt. Ush detta börjar bli väldigt tråkigt. Detta forum har alltid varit ett forum där inget bråk eller käbblande har varit i några större omfattningar men nu börjar det bli lite som ett annat forum vars namn jag inte tänker nämna Varför fokusera på att smutskasta olika märken eller tidningar som testar produkter? Är det helt enkelt så illa att highfidelity inte får tycka bladelius produkter är bra? Det hade varit så mkt roligare om folk inte höll på med en jäkla hetsjakt hela tiden. Hur vore det om sladd fick en chans att förklara vad som hänt innan en massa människor ska hänga ut produkten som om det vore skit?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/01 :  23:04:09  Show Profile Send nin a Private Message
Sa jag att testerna var köpta? Påpeka att det är väldigt skumt att samma person recenserar allt från samma kille under flera års tid.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/01 :  23:14:36  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja men det kanske är han som får just det uppdraget? Jag tycker inte det är konstigt alls då jag har hört alla i princip alla bladelius produkterna och tycker dom är riktigt bra. Just det att man håller på å sprider misstankar. Vet du vad nin jag tycker du ska låna hemma en bladelius produkt och testa den själv och sen uttala dig. Exempelvis Tyren. Jag tror säkert det finns någon butik som skulle vilja låna ut ett ex till dig på prov några dagar. Kan säga att du kommer nog bli väldigt förvånad över vad den kan prestera. Kan säga att då det var demo på den lilla burken tillsammans med qrs merkurius 2 så spelade det otroligt bra med en otroligt maffig kraft. Och distortion näääää det fanns där inte en uns av
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/01 :  23:30:22  Show Profile Send nin a Private Message
Hört flera av hans grejer, nog dom flesta, så nog har jag hört det. Har inget med saken att göra, det handlar om vara oberoende vid tester. När samma person gör dom så får man helt klart ett stort problem.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/01 :  23:30:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag skulle gärna låna nått exemplar och testa med LTS ... är övertygad om att vi får fram ett bättre resultat än den där testen. Det är ju uppenbart att något är fel med testen som nämnts.

Men jag tycker inte det är lämpligt att samma person genomgående testar en tillverkare. Det ger frågetecken om objektiviteten, det går inte att komma ifrån.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/01 :  23:33:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

På vilket sätt har LTS ett rullande schema vid testerna av apparater?

mvh

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/01 :  23:37:24  Show Profile Send dwain a Private Message
Nja jag tycker inte det är ett stort problem. Jag läser testen å sen åker jag å lyssnar på produkten ifråga. Det är först då man kan bilda sig en uppfattning. Sen tror jag säker lts skulle kunna få fram bättre mätvärden då dessa uppenbarligen inte stämmer som du säger kaffekoppen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/07/01 :  23:41:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Intressant fråga det här. Uppenbarligen var antingen det exemplaret av Tyr som testades trasigt eller så var det något som gick fel med mätningarna.

Nin,
quote:
Påpeka att det är väldigt skumt att samma person recenserar allt från samma kille under flera års tid.
kan du inte förklara varför du tycker det är skumt

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000