Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 23:45:43
|
Under en lång tidsperiod hade High Fidelity Peter Westberg anlitad som skribent. Han testade i princip allt som tidningen skrev om i sin svenska upplaga. (edit: av fin-hifi:n alltså) Han testade t ex krell KSP 7B och KSA 250 tidigt 90-tal med positiva ordalag, han är mannen som testat ALLT det tunga som landat på svensk jord. På senare år har han testat både Nelson Pass och Halcro DM 58, båda med positiva recensioner. Under sent 90-tal till ca 2003 gjorde han en rad tester av prylar från Bladelius/Advantage. De flesta av dessa var mycket positiva. Minns själv en som jag läste med stort intresse, det var jämförelsen mellan Theta Miles och Advantage CD1S, båda balanserade, båda med inbyggd volymkontroll. Jag minns hur han mejslade ut skillnaderna i karaktär så att för första gången FATTADE vad som skilde de två maskinerna åt... Denna test är t ex ingen klockren seger för Advantage-maskinen.
De som nu gnäller, misstänkliggör eller allmänt har fått massivt jante-fnatt och som gick på dagis när Peter recenserat i två decennium redan, glömmer att han är/var en mycket respekterad recensent. Tror någon enda själ att Bladelius/Advantage konkurrenter skulle skicka prylar till test om de uppfattade honom som enögd, köpt, falsk mm. Ingen skall tro att uppräkningen om all de recensioner som skett av samme skribent syftar till något annat är att söla ned oss som företag, Peter som recensent och allmänt - och återigen! - så tvivel om att det nog är något lurt, pengar har säkert bytt ägare mummel mummel. Män som hatar på internet heter det ju. Detta är ett klassikt exempel.
Låt mig då få göra några påpekanden.
Att samme recensent gör så många tester beror på att tidningen i huvudsak hade endast en recensent av Peters kaliber i Sverige.
Under samma tidsperiod höjde Olle Linder i Hi Fi & Musik Advantage CD1 och DAC1 till skyarna. Mats Meyer Lie, Jonas Bryngelsson och Göran Johansson har alla under samma tidsperiod givit både Amplifixen och Thor "årets förstärkare", Balder "bäst i test", höjt Gondul och Grendel(Linder igen) till skyarna, KÖPT IN Thor och Grendel till redaktionen... Men nä, det är något skumt med att Peter Westberg alltid testar Bladelius prylar...
Advantage S1 blev 2001 "årets CD-spelare" i Norge (Fidelity)
Thor 2 blev "Guldmedalj 2006, integrerade förstärkare" (Bild & Ljud hemma)
Kan Bladelius apparater helt enkelt vara ganska bra?
Varför är det inte tillåtet? Varför denna misstänkliggörande verksamhet?
Nu är det några år sedan Peter Westberg testade något från oss och han är inte kvar på High Fidelity.
Men vi måste nog alla ställa oss frågan. Varför skapar man hela tiden en massa rök. Så att man kan säga: Ingen rök utan eld.
Kan vi inte vara en smula stolta över att sverige har ett företag som gör apparaterna i landet (i sin helhet) och som låter kalas i förhållande till prisläget? Visst, vi som säljer och distribuerar är såklart glada över alla positiva tester. Vår försäljning har ökat, de butiker som vill jobba med produkterna är fler, tillverkningen funkar och vi har lager på många produkter. Varför kan det aldrig vara positivt?
Jag kan också berätta om läget ser ut - bakom kulisserna - när det gäller tester - annonsörer i vår del av världen. Men det kan vi ju ta i en annan tråd.
Mätningarna på TYR? Har verkligen ingen aning. Efter Mickes reaktion gick apparaten direkt från High Fidelitys red tillbaka till Micke för koll. Har inget facit på den kollen i dagsläget och är inte i tjänst förrän 1 augusti.
mvh . |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2007/07/01 23:55:26 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 23:48:45
|
PAC, Tycker det är skumt om man vi framstå att man har oberoende tester när samma kille testar dom.
quote: På vilket sätt har LTS ett rullande schema vid testerna av apparater?
Finns en STORT skillnad, LTS testar blint. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 23:49:37
|
Mycket bra inlägg sladd |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 23:50:58
|
Jaha nin så alla på lts e blinda e det de du vill säga?
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/01 : 23:58:09
|
quote: Tycker det är skumt om man vi framstå att man har oberoende tester när samma kille testar dom.
Varför då?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:00:54
|
P.S. Lägg av med raljerandet om LTS. Kaffekoppen tycker ju bara att det vore intressant om han och hans kompisar fick en chans med deras testmetoder. Det är väl inget att raljera om! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:02:11
|
hehe den var bra sladd |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:08:30
|
Asså..Var det inte mätningen som var konstig i denna test? Då spelar väl inte själva lyssningen om den är blind eller inte någon roll..
Men kanske var detta en blind mätning och därför blivit aningen knepig,, Så om LTS gör om samma blinda typ av test så blir det ju bara en till liknande felkälla troligen. för inte ens LTS mäter bättre blint än tidningarna gör..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/07/02 00:09:04 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:20:13
|
Sladd skrev: quote: På vilket sätt har LTS ett rullande schema vid testerna av apparater?
Intressant fråga. Testerna utförs i flera steg och med fler inblandade än tidningstesterna.
Testerna sker alltså blint där endast testledaren, som inte deltar i lyssningsövningarna, vet om apparaten finns i signalkedjan eller inte. Testledaren har historiskt varit Ingvar Öhman.
Lyssningsgruppen har varierat med en kärngrupp för att få konsekvens i resultaten. Jag själv deltog för första gången på en test i veckan som gick. Den här delen handlar uteslutande om vilken signalpåverkan en apparat har och där ett varierande antal musikstycken som belyser olika delar av frekvensområdet metodiskt gås igenom. När man fått ett resultat som är konsekvent, och inte kan bero på slumpvalda gissningar byter man spektra. Det hela avslutas med lyssningsövningar där man får en för testgruppen subjektiv bedömning av återgivningen, vilket bifogas testresultatet.
Efter lyssningstesten mäts apparaten upp avseende en mängd parametrar och bifogas artikeln med kommentarer.
Som alla testprocedurer finns det saker man kan ifrågasätta, men just kombinationen av blind lyssning, subjektiva bedömningar och mätningar är den bästa metoden vi kunnat finna.
Testet visar hur apparaten påverkar eller inte påverkar signalen och det kan vara intressant för dem som vill få en bra matchning av sin utrustning, vare sig de vill ha en neutral eller en apparat som förhöjjer eller maskerar vissa områden.
Inom några veckor kommer vårt nya nummer ut där vi har testat fyra olika apparater varav en apparat dubbelt då tillverkaren (som blev tillfrågad om resultatet) ville det och skickade ett exemplar till.
Om du vill Sladd så skall jag tillse att du får ett exemplar skickat till butiken så får du se själv.
Jag tycker tidningen borde reagerat själva över de resultat de fick fram vid mätningarna och bett tillverkaren om kommentarer. Det är uppenbarliggen antingen en defekt utrustning eller så är testet felgjort. Hade LTS testat utrustningen hade det garanterat skett.
ps.. Jag har i grunden ingen misstänksamhet mot någon enskilld skribent, men det är iögonfallande med en tidning som är så beroende av en enda person för testverksamheten. Fördelen är väl att över tid kan läsarkretsen lära sig förstå nyanserna i testresultaten. Jag tänker inte misstänkliggöra testresultaten utan min fråga till tidningen var just hur det kom sig och vilken policy tidningen hade för att försäkra sig om att de uppfattades som objektiva. Sladd har ju gett mig det svar tidningen inte bemödade sig om - de har inte fler resurser att tillgå. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:24:00
|
quote: P.S. Lägg av med raljerandet om LTS. Kaffekoppen tycker ju bara att det vore intressant om han och hans kompisar fick en chans med deras testmetoder. Det är väl inget att raljera om!
Ja, precis. Det var bara ett erbjudande. Jag är nämligen övertygad om att produkten har bättre mätvärden än de av tidningen redovisade.
|
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:27:48
|
quote: Han menar nog att de inte själva vet vem som testar då ingen ser...
Seriöst inlägg ser jag. Hedrar dig som handlare. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:34:13
|
det skulle vara intressant med bladelius "vad som dök upp efter koll på stärkaren" inlägg. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:40:24
|
Ja, helt klart! Och skulle ju vara intressant om HF kunde få en ny fungerande apparat och testa och mäta. Som ett update. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:46:54
|
Ja, rent tjänstefel att inte reagera på de resultaten. Inte bra. Känns inte som de agerat seriöst i testprocessen. |
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 00:49:30
|
nin skrev: "Seriöst inlägg ser jag. Hedrar dig som handlare."
Vi väntar på att få veta i vilken egenskap du skriver och om det finns någon substans bakom det anonyma tangentbordet och trollbeteendet.
Kaffekoppen:
Inte meningen att göra narr av LTS, ber om ursäkt.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 01:03:28
|
Hifi Consult,
Ingen fara. Föreningen var mycket tacksamma till det fina bemötandet vid din mässa för ett antal år sedan. Jag hoppas vi kan återta det samarbetet, även om det var blev lite tristare senast. Det är en fin insats för hifiintresset i landet. |
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 01:04:06
|
quote: Jaha nin så alla på lts e blinda e det de du vill säga?
Ber om förlåtelse jag med. Jag tycker det hade varit kul att se en test från lts |
Edited by - dwain on 2007/07/02 09:03:22 |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 06:35:10
|
Bra jobbat Nin.
Snacka om trollfria forum och sedan vara känd som det värsta trollet av alla i åtminstone tre ljudforum. Nej, påhopp är inte OK på HiFiForum.nu./Pac
Man blir bara så trött....
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 06:47:59
|
nin, du har fortfarande inte förklarat varför du vill "påpeka att":quote: Påpeka att det är väldigt skumt att samma person recenserar allt från samma kille under flera års tid.
Seså, sluta mumla och för fram argumenten nu.
quote: Känns inte som de agerat seriöst i testprocessen.
Testprocessen? Nej, alla som suttit och gjort mätningar vet att felmätningar hör till vardagen. Att ifrågasätta sina mätvärden är en viktig del av mätprocessen. Så en felaktig siffra i en tidning pekar snarare mot att faktagranskningen i publiceringsprocessen brustit. De mätvärdena borde någon som faktagranskat reagerat på.
Fel kan vi alla göra. De kommer säkert att reda ut det här och komma med någon förklaring så småningom.
Edit: mer förklarande text |
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 07:14:31
|
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Känns inte som de agerat seriöst i testprocessen. --------------------------------------------------------------------------------
Det är faktagranskningen i publiceringen som brustit. De mätvärdena borde någon som faktagranskat reagerat på.
Ja, men det är frapperande att man inte använt mätningarna för att få stöd till sina lyssningsupplevelser. Det är uppenbart att lyssningarna och mätningarna är helt isolerade händelser och man har inte försökt hitta någon korrelation dem emellan. Hade så skett hade varningsklockorna ringt och man hade kunnat utröna om testexemplaret var defekt, eller i bästa fall mätutrustningen.
I dagsläget finns ju risken att de publicerade lyssningsupplevelserna är utförda på en defekt apparat. Och det är ju inte bra varken för tidningen eller produktägaren. |
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 07:17:22
|
Se där. Pac editerade sin text just medans jag skrev :) |
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 07:24:05
|
quote: Se där. Pac editerade sin text just medans jag skrev :)
Ja, det blev för kort och inte tillräckligt med argument.
Då tycker du inte du heller att testprocessen brustit utan pekar också på publiceringen. Vi är överens.
|
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 07:46:07
|
quote: Då tycker du inte du heller att testprocessen brustit utan pekar också på publiceringen. Vi är överens.
Att publiceringen brustit är vi nog alla överrens om. Det var inte bra.
Men själva testprocessen innehåller ju brister om man inte verifierar sina lyssningsupplevelser mot mätningarna.
Hade det gjorts hade man ju kunnat se:
a) Mätningarna är "omöjliga" till en fungerande transistorapparat. b) Eftersom mätningarna är "omöjliga" kan ju mätningarna vara felaktiga eller.. c) Lyssningsövningarna är utförda på en defekt apparat.
Alternativ c) är ju sämst om man låter det gå till tryck. Det väcker ju funderingar över om man verkligen kunnat få sådanna lyssningsintryck med en apparat som mäter så som den gör.
Låt oss för tidningens skull hoppas att det är alternativ b) som är det aktuella....
Så visst anser jag att hela testprocessen måste vara uppbyggd så att även om mätningarna och lyssningarna sker separat (det gör ju LTS också) så måste man efteråt jämföra de resultaten med varandra för att få en helhet och verifiera resultaten mot varandra. De borde se över rutinerna.
Jag tycker vidare att det är underliggt att man inte kommenterat mätningarna. Kanske insåg någon att det var något fel, men man hade tidspress för pressläggning?
I vilket fall så är publiceringen i sin helhet olycklig, mest för tillverkaren, så vi får hoppas det kommer en bra förklaring! |
|
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2007/07/02 : 07:55:58
|
Appropå det här med att det hela tiden är samma kille som mäter. Ser inget konstigt i detta då tidningen främst är en översatt version av en dansk tidning, mao de har ingen redaktion i Sverige.
Vidare har jag inte direkt hört någon klaga på att det alltid är samma person (John Atkinson) som mäter i princip allt som recenseras i Stereophile.
/Patrik |
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
Edited by - overhang on 2007/07/02 08:35:02 |
|
|
Topic |
|