HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius Tyr, mätningar i High Fidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/02 :  08:12:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mäta och skriva recensionen är inte riktigt samma sak. Stereophile har två olika personer
inblandade i alla (?) artiklar. JA mäter och någon annan står för intrycken.

Jag tycker det hela är olyckligt, håller med Kaffekoppen och Pac om det mesta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/07/02 :  08:13:22  Show Profile Send fripps a Private Message
Jag äger bara elektronik från Bladelius. Har lyssnat på mycket elektronik från Bladelius och tycker det låter jättebra. Uppnebarligen är jag inte köpt eftersom jag betalat för mina produkter. Kan det vara så att jag och Peter W har en likhet, vi gillar båda konstruktionsfilosofin bakom Bladelius produkter?

Har lyssnat på mycket annan elektronik från andra tillverkare, vissa tillverkare har ett ljudideal i sina produkter som jag inte alls gillar medans vänner till mig gillar allt som kommer från den tillverkare.

Att man gillar mycket produkter från en tillverkare behöver inte göras om till raketforskning det är så mycket enklare än så. Man gillar helt enkelt ljudidealet från den tillverkaren.

Tycker synd om de personer som aldrig kan finna glädje när vissa märken får positiva tester. Har man inget vettigare att göra på sin fritid än att gå och irritera sig på sådana saker så är nog inte den positiva testen det största problemet.

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/02 :  09:14:05  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Mäta och skriva recensionen är inte riktigt samma sak. Stereophile har två olika personer
inblandade i alla (?) artiklar. JA mäter och någon annan står för intrycken.

Jag tycker det hela är olyckligt, håller med Kaffekoppen och Pac om det mesta.
Mätningarna är ju ett komplement till lyssningen och för mig är alltså recentionen kombination av både lyssningar och mätningar. Sambandet illustreras genom kommentarer till mätningarna eller hänvisningar i text till mätningar.

Iallafall är det ju en enkel och effektiv metod att kontrollera sina resultat mot varandra - särskillt innan man hänger ut en produkt med felaktiga data. Det är faktiskt inte riktigt okej, även om jag håller med Pac om att vi alla kan göra misstag. Vi får se hur det följs upp.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/02 :  09:56:20  Show Profile Send nin a Private Message
PAC, som jag sa förut, det är en felaktig metod att låta samma person göra alla tester från samma märke. Det skapar en oro för om personen verkligen är helt oberoende. Att alla också fått rejält positiva recensioner gör att det kommer mer bränsle på elden.
Säger inte att så är fallet, men det skapar ju helt klart frågor kring det och det är verkligen olyckligt för tidningen HF.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/02 :  11:21:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Här kommer en kommentar (via mail till mig) från High Fidelity (Lars Erik):
quote:
Jag skulle vilja klargöra några fakta så att forumets medlemmar slipper gissa:

High Fidelity ges ut i en dansk och en svensk edition. Danska High Fidelity har dansk chefredaktör (Michael Madsen) och dansk nyhetsredaktör (Knud Søndergaard). Svenska High Fidelity har svensk chefredaktör (Sven Bilén) och svensk nyhetsredaktör (jag (Lars Erik, Pärs anm)). Tidskriften har både danska och svenska medarbetare, artiklarna översätts alltså åt båda hållen. Redaktionen finns i Köpenhamn, men medarbetarna finns utspridda i båda länderna (själv bor jag i Lund (Lars Erik alltså, Pär anm).

Beträffande Tyr-artikeln och mätningarna hoppas jag att ni kan avhålla er från spekulationer om det ena eller andra tills redaktionen åter är bemannad efter semestern (juli håller vi stängt). Till alla er som postat här utan att ha sett artikeln kan jag berätta att den är skriven av Sven Bilén och mätningarna utfördes av Michael Madsen (som alltid). Artikeln fanns i nr 4/2007, och nästa nummer (nr 6) kommer ut i Sverige den 4 september. Ha tålamod tills dess!

Lars Erik Steinick
nyhetsredaktör
High Fidelity
---

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2007/07/02 :  11:50:27  Show Profile Send Qvist a Private Message
High Fidelity ni tycker inte att det borde utredas nu vad som är fel ?

Det skadar ju Bladelius på ett negatift sätt om ni gjort fel.

Om nu inte mätningarna är korekkte vill säga, fast det lär väll vara fler än ni som kommer att mäta på den där stärkaren.
I så fall kan man ju ifrågasätta både bladelius och High Fidelity.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/02 :  11:54:27  Show Profile Send nin a Private Message
Det konstiga är ju att man inte uppmärksamma mätningarna.

Sedan är det ju skumt om apparaten var trasig redan vid lyssningstestet, att han inte uppmärksamma det.

Ja, det ska bli intressant att få klarhet i denna historia sen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/07/02 :  11:56:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Fy sjutton vad bra att vi fick information direkt från High Fidelity! Det bugar och bockar iaf jag för. Spekulationer är inget som jag vill att HiFiForum.nu skall användas till och det är anledningen till att jag deltar i denna tråd.

Lars-Erik, jag finns nåbar på både pac(a)hififorum.nu och postmaster(a)hififorum.nu.

Nåväl, låt oss gå tillbaks till ämnet efter denna OT från min sida.

Nin,
så när du skriver att du tycker att det är skumt så är du orolig för att Peter W inte skulle vara oberoende? Eller är det tidningens anseende du är orolig för? Du menar altså att det är av omsorg för Peter W och High Fidelity som du skriver som du gör i denna tråden

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/02 :  12:42:18  Show Profile Send nin a Private Message
PAC, Ja, det är ju inte bra om det börjar gå rykte om att HF inte är oberoende och att samma person gör recensioner av samma märke och alltid ger det kanon recensioner. Håller du inte med om det eller?
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/07/02 :  13:03:24  Show Profile Send fripps a Private Message
Ge dig nu nin. Ha din ståndpunkt, skriv den en gång men tjata inte ihjäl oss andra som vill läsa intressanta saker på Hififorum. Hificonsult har gett en kommentar i denna tråd, HF har gett en. Det finns inget mer att spekulera kring, svaren kommer efter semestern. Allt annat tjafs har ett annat intresse än att veta om mätningen är fel eller inte

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/02 :  14:08:45  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
fripps,

Nin svarar bara på tilltal i frågan. Skall han skita i moderatorernas undringar?

Jag tycker precis som du att han har klargjort sin syn flera gånger, men det verkar
inte som om alla uppfattat det korrekt.

Nu tycker jag det är nog med OT.

Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/07/02 :  14:38:52  Show Profile Send fripps a Private Message
Kaffekoppen,

Diskussionen som nin håller har ingenting med topic att göra. Vill han/hon köra en sådan diskussion så kan han/hon starta en ny tråd som intresserade kan läsa. Detta var min poäng, kanske otydlig.

MVH

Medlem i ASO
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/02 :  15:37:11  Show Profile Send nin a Private Message
fripps, Öppna ögonen, det är PAC som frågar mig och jag svarar.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/02 :  18:31:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det verkar mer vara du som inte svarar och Pac som frågar om gång på gång.

kaffekoppen: gillar du nins typ av aktiviteter?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/02 :  19:05:50  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Sladd,

Det där är en OT fråga som du kan få svar på PM om du vill veta.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/07/02 :  20:06:43  Show Profile Send esl a Private Message
Efter att ha kollat recensionen och lyssningsintrycken så kan det bara vara tryckfelsnisse som varit framme!

Alla andra alternativ bör kunna uteslutas.
Betänk om mätningen vore sann!!
Skulle en van lyssnare med bra grejjer i övrigt glatt lyssnat igenom material med 4% uddatonsdistortion??
NEJ!

Alltså:
Recensenten är inte och har nog inte varit "köpt" oavsett om han testat 10 apparater innan av samma fabrikat.
Vi kan fortfarande lita på att Fysiken och Biologin och Psykologin som ligger till grund för våra vetenskapsområden: vågrörelselära, linjär elektroteknink, hörselsinne, samt perceptionspsykologi, fortfarande går obefläckade ur även denna apparattest och visar sig än en gång tillförlitliga!

Glad HiFi sommar!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/07/02 :  20:46:10  Show Profile Send nin a Private Message
Sladd håller på med sina vanlig tjuvnyp, heder till denna försäljare. Har svarat PAC flera gånger, om han inte förstår vad jag menar kan knappast jag belastas för, knoppen verkade fatta iaf.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/07/02 :  21:09:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nin, du börjar tråden med ett par inlägg
quote:
- ...inte tro på en tidning som ska vara god vän med annonsörer. Jag är ju knappast förvånad.
- Nej, dessa tidningar ger jag inte mycket för.

De talar helt emot att det är för High Fidelity's eget bästa som du nu tycks vilja inbilla mig.
quote:
Ja, det är ju inte bra om det börjar gå rykte om att HF inte är oberoende
Den gubben går jag inte på! Du driver den här frågan av helt andra anledningar. De ryktena som du så gärna vill skydda High Fidelity emot har du redan börjat sprida och du använder HiFiForum för att göra det.

Att använda oss för att svartmåla/baktala/misskreditera/ärekränka/hoppa på/... är inte OK. Det vet du redan.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61330&whichpage=3

Både jag och Bernt har hittat dig på gränsen många gånger på sistone. Nu är bägaren rågad. Nu går det inte längre.

Du har ju redan haft en semesterperiod från HiFiForum. Den gången var det för att du ständigt och enträget gick off topic. Nu verkar du ha bestämt dig att använda oss för svartmålningar och off topic igen.
Din förra semesterperiod var på en månad. Nästa steg i semestertrappan är sex månader. Om du vill komma in igen efter årsskiftet så maila till postmaster(a)hififorum.nu

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/07/02 :  21:16:09  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ursäkta en som inte känner till alla sammanhang gällande vem som känner vem och vem som är med i olika andra forum och en som inte riktigt vet vad vissa som finns här eventuellt kan ha hetat tidigare...

Att tidigare signaturen Sladd av någon anledning bytt namn till Hi Fi Consult har jag hunnit lära mig. Det kanske beror på att han övergått från vanlig dödlig (ansvarig för Forumet var det väl?) till näringsidkare, är min tanke...

...men Nin: Vem är knoppen? Jag känner igen det namnet sedan flera år tillbaka, men kan inte se det här idag. Jag har för mig att han var testansvarig på LTS. Vem avses?

Och jag undrar också (eftersom du så agressivt sticker ut näsan i olika trådar) vem du är och vad du har för bakgrund. Många skulle nog uppskatta att du presenterar dig; helst i en egen tråd (Medlemmarnas system lämpligen). Jag hoppas slutligen att stämningen här på Forumet kan bli bätttre utan en massa pajkastning mellan olika grupper som inte lyssnar på den andres argument. Tjat-trådarna tar ju aldrig slut... Att det blir så i kabeltrådar är ju välkänt och nästan bara att förvänta. Men varför i en sådan här tråd, där förklaringen (kanske) är på gång bara vi väntar lite...? Semestertider ... eeeh... går det möjligen att respektera?

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/07/02 :  21:21:48  Show Profile Send iroise a Private Message
Visdomsord från ulfsan
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/07/02 :  21:37:24  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Jag började skriva mitt inlägg (och lade sedan ut det) innan Pac hunnit lägga ut sin inlägg ovan. Nu har "semestertider" eventuellt fått en annan betydelse, men mitt inlägg måste väl ändå ligga kvar för att allt inte ska bli ännu mer förvirrande, eller hur?

Dock funderar jag på om inte inlägget skulle tas bort, eftersom Nin inte längre kan svara...(det är OK för mig om Adm tar bort det)...

/ Ulf

Edit: Ytterligare en ursäkt till Nin pga att jag nu ser att han presenterade sig i "skall alla presentera sig eller?"-stickytråden sid 59 kl 00:24 i natt. Så då blev min undran ovan helt onödig - ålder, jobb, "hifihistorik" mm framgår där. Men i övrigt kvarstår mina tankar...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2007/07/02 22:00:33
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/02 :  21:39:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Du har ju förtydligat, så det är väl inget problem
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/02 :  23:04:44  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Han kallade mig för knoppen... det skulle säkert varit koppen. Andra kallar mig lite sensuellt för KK. Kaffekoppen är väl för långt...

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/03 :  09:14:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja du verkar vara KK med många...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/07/03 :  12:15:15  Show Profile Send iroise a Private Message
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000