HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bladelius Tyr, mätningar i High Fidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/10/29 :  23:17:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Det finns inget som säger att det måste vara fel på mätningen. Det kan lika gärna vara "fel" på lyssningsbeskrivningen.

Knappast, som redan påpekats i början av tråden så måste något vara allvarligt fel på förstärkaren eller fel på mätningen för att få dessa siffror; dist på flera procent i en transistorförstärkare som bara ger ifrån sig en bråkdel av märkeffekten (=angiven max uteffekt)är helt enkelt inte rimligt; om HFs siffror stämmer så skulle Tyr "egentligen" ha en märkeffekt på kanske 20W eftersom en förstärkare måste bottna rejält för attge en dist på 3-7%.
Dessutom så skulle det låta oerhört illa

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/30 :  09:14:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag fick en pratstund med Sven Bilén på Lördagen om just de här mätningarna. High Fidelity gjorde först sina lyssningsövningar och därefter skickades apparaten för mätningar. Sven misstänker starkt att mätresultaten beror på en fraktskada, apparaten blev ordentligt omilt hanterad i transporten.

Om de själva är osäkra på mätningarna så borde de naturligtvis aldrig ha tryckts. De bör se över sina rutiner och även komma med en rättelse.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/15 :  15:34:51  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Årets trådlyft, men jag har en fråga till Kaffeknappen:

Har ni som medverkar i LTS tester alla exakt samma hörselkurva? Om inte så anser jag att LTS metodik som du beskriver på sidan 4 är om inte förkastlig så väldigt dålig för det som du beskriver ni vill åstadkomma.....

/Jonas

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:17:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Årets trådlyft, men jag har en fråga till Kaffeknappen:

Har ni som medverkar i LTS tester alla exakt samma hörselkurva? Om inte så anser jag att LTS metodik som du beskriver på sidan 4 är om inte förkastlig så väldigt dålig för det som du beskriver ni vill åstadkomma.....

/Jonas

Shit asså Man har nästan slutat att häpna över hur dåligt folk är pålästa om LTS "test-metodik", men det här tar fanemig priset

Edited by - Merkurius on 2008/01/15 16:21:50
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/01/15 :  16:25:10  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Shit asså Man har nästan slutat att häpna över hur dåligt folk är pålästa om LTS "test-metodik", men det här tar fanemig priset

Vilken "man" representerar du? Hela befolkningen, LTS-medlemmar eller endast dig själv?

Vore det inte bättre att du förklarar vad du anser vara fel istället för att skjuta jonasz i sank?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/16 :  01:02:13  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Vilken trist kommentar Merkurius.

Personligen så är jag inte instatt i LTS testmetodik för 5 öre. Jag förkastar den precis lika mycket som alla andra tester. Enligt mig så är dessa färgade av förutfattade meningar, och därför inte pålitliga. När alla tycker samma blir jag lite orolig, gäller inom hifi och det mesta. Finner därför jonashs fråga intressant.

Angående Tyr har jag aldrig hört den. Blev det någon klarhet i vad som hände i HF mätningar för de som sitter och mäter sina stärkare hemma och inte blev nöjda med resultatet? Personligen lyssnar jag på min förstärkare (eller iaf signalen den förstärker genom högtalaren) och skulle gärna vilja lyssna på Tyr (trots att jag inte gillade Thor). Gillar att skaffa mig nya lyssningserfarenheter, både på gott och ont.

---
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/16 :  02:26:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, en sak är säker, det är HF, tidningen alltså, som ska ha ris för det där. Vansinnigt att de säger att spelaren fått stryk i transporten till test, vi testar den och den mäter så illa att det är fånigt, men vi gör inget åt det och publicerar det utan någon kommentar?

Det skulle kunna vara en efterhandskonstruktion men det är inget förmildrande. HF har förbrukat mitt förtroende, tar de inte ansvar för det de publicerar så tänker inte jag ödsla tid på att läsa den. Bye Bye HF.

Vore jag företagare och MIN produkt blev behandlad på det viset skulle jag bli mäkta irriterad, jag tycker Bladelius och Hifi Consult har en stor ursäkt att kräva av tidningen. Är det bara jag som tycker High Fidelity sviker alla här? Läsarna blir behandlade illa, tillverkarna blir behandlade illa. Fy fy.

Det här är mina privata åsikter, ingen sanning.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/16 :  02:37:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med dig Claes Ireland.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/01/16 :  09:15:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Vilken "man" representerar du? Hela befolkningen, LTS-medlemmar eller endast dig själv?

Jag menar "jag" här men vet att många andra hifi-intresserad (även de som inte är LTS-medlemmar, jag är för övrigt inte medlem) har ledsnat på påstående som är helt uppåt väggarna

quote:
Vore det inte bättre att du förklarar vad du anser vara fel istället för att skjuta jonasz i sank?

Mjo, kanske det... jo, du har nog rätt. Förlåt om jag tog i för hårt, men jag blev bara så less på ogrundade påståenden.

quote:
Personligen så är jag inte instatt i LTS testmetodik för 5 öre. Jag förkastar den precis lika mycket som alla andra tester. Enligt mig så är dessa färgade av förutfattade meningar, och därför inte pålitliga. När alla tycker samma blir jag lite orolig, gäller inom hifi och det mesta. Finner därför jonashs fråga intressant.

Har jag förstått dig rätt när du säger att du förkastar något som du inte är insatt i F/E-lyssning är ju just den test-metodik som inte är "färgad av förutfattade meningar"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:09:27  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är det bara jag som tycker High Fidelity sviker alla här
Håller också med, det är högst anmärkningsvärt att det inte har kommit någon förklaring
Ps. Sedan kommer nog High Fidelity att självdö snart. Det inte hållbart att ta 79.50kr för en tidning med så lite tester i, som det är numera. Förr så var det både mer tester/reportage och även en skiva med varje nummer och då var tidningen klart prisvärd något som den absolut inte är i närheten av idag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/16 :  16:16:40  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Merkurius...

förklara då för mig hur 10st eller hur många ni nu är kan "komma överens"...det betyder ju att ni reprsenterar en grå massa..

Jag menar att om ni tex 10 personer, som alla GARANTERAT har olika hörselkurva sitter och bedöämmer nånting, så hur kan ni då komma fram till nånting? Jag måste säga att jag tycker att den grej som HiFi&Musik gör, där alla testdeltagarna rankar sina favoriter är ganska bra, för man kan OMÖJLIGT ha samma smak, 10 personer i en grupp lyssnandes samtidigt. Det går helt enkelt inte, om man inte gjort just det jag sade, dvs man har alla gjort höresltester och alla har samma hörsel.

Har alla testdeltagarna på LTS det?

/Jonas

Edited by - jonash on 2008/01/16 16:33:59
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/01/16 :  16:27:12  Show Profile Send Merkurius a Private Message
jonash: Varför ska jag behöva förklara när det mesta står på LTS hemsida? Läs igenom allt där noggrant först och återkom sedan.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/16 :  16:41:23  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag har läst en del nu, och jag vill ha ett klart och koncist svar på följande,

När man gör en F/E mätning på tex ett Slutsteg, enligt den uppkopplingsbild som finns, kommer då när man switchar ljudstyrkan som hgtalaren avger att variera (eftersom signalen går genom en dämpsats menar jag)?

Isåfall har ni ett fundamentalt fel i eran testmetod. BEroende på vad svaret är skall jag förklara varför.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/16 :  18:59:43  Show Profile Send Fluffy a Private Message
quote:
Har jag förstått dig rätt när du säger att du förkastar något som du inte är insatt i F/E-lyssning är ju just den test-metodik som inte är "färgad av förutfattade meningar"

Ska kanske uttrycka mig tydligare, jag förkastar resultaten som dessa tester ger och man ofta blir påprackad. LTS tester är nog säkert i allra högsta grad drabbade av förutfattade meningar precis som alla andra tester. Vill man höra skillnad gör man det, vill man det inte, då gör man det inte heller.

Det är min åsikt som jag försöker låta bli att pracka på folk. Jag brukar ägna mig åt musiklyssning och upplever jag en apparat trevligare än den andra kanske jag byter. Men prislappen styr inte musikupplevelsen här. Inte LTS, H&M, Stereophile mm heller. Kanske därför jag sitter med ett ganska "billigt system".

Sedan förkastar jag ofta saker jag inte är insatt i, senast var det ett teleabonemang från Tele2...

---
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:10:58  Show Profile Send Merkurius a Private Message
jonash: För det första så har jag skrivit att jag inte är medlem i LTS, så det är inte min testmetod.

quote:
När man gör en F/E mätning på tex ett Slutsteg, enligt den uppkopplingsbild som finns, kommer då när man switchar ljudstyrkan som hgtalaren avger att variera (eftersom signalen går genom en dämpsats menar jag)?

Signalnivån till det "sista slutsteget" (dvs. det som är kopplat till högtalaren) i kedjan kommer att vara densamma när man kopplar direkt från försteget till det slutsteget som när man kör genom det testade slutsteget -> konstlasten -> "sista slutsteget". Signalnivån kommer att vara konstant genom bägge kedjor när signalnivån går upp/ner i musikförloppet. Om det inte hade varit så skulle en F/E-lyssning vara meningslös.

Fluffy:

quote:
Ska kanske uttrycka mig tydligare, jag förkastar resultaten som dessa tester ger och man ofta blir påprackad. LTS tester är nog säkert i allra högsta grad drabbade av förutfattade meningar precis som alla andra tester. Vill man höra skillnad gör man det, vill man det inte, då gör man det inte heller.

Jag tycker som sagt att det är tråkigt att du förkastar något som du tydligen inte vet vad det är. Skeptisk ska man absolut vara men att bara förkasta saker utan att läsa på om dem låter bakvänt tycker jag. När det gäller LTS-testerna så testas först testobjektet öppet för att utröna om det finns några skillnader mellan ex. två slutsteg. När man väl lyckats bena ut skillnaderna så lyssnar man på stegen blint för att höra om skillnaderna kvarstår (om man nu lyckats hitta några skillnader öppet). Detta för att undanröja alla "förutfattade meningar" som finns kring testobjekten
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/17 :  18:33:36  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Merkurius,
okej.

Personligen måste jag säga att jag tycker hela deras metod verkar vara att gå åt fel håll, för att försöka isolera steget så adderas det mer saker i signalkedjan. Okej, jag förstår hur de tänker, men jag anser nog att man kan bedöma elektronik på andra sätt än de sätt som de vill.

Alla rör-förstärkare måste ju verkligen bli skräp i LTS metod, för alla rörsteg förvränger ju signalen, somliga en del, andra ännu mer..

/Jonas
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/17 :  20:20:16  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Merkurius: Accepterar helt klart din åsikt och din tillit på LTS tester. Dock anser jag personligen att de är "åsiktsfärgade", hoppas du accepterar det också. Jag litar mao precis lika lite på dessa som alla andra. Dock lyssnar jag alltid på åsikter, må det vara LTS eller H&M:s. Och delar gärna med mig av mina egna.
Det jag INTE gillar med LTS är att vissa av deras medlemmar (nu menar jag inte dig, om du nu ÄR medlem) härjar runt och ofta kallar folk för mindre vetande mellan raderna för att någon kanske hör skillnad på en kabel eller dylikt. Åsiktsfrihet ska givetvis råda, inte åsiktsförtyck eller idiotförklarande. Låt folk tycka och tänka, håll med eller håll inte med, men lägg fram det snyggt och med respekt.

MVH

---
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/01/17 :  21:16:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jonash, detta var inte årets trådlyft. Det var årets OT...

F/E-lyssning och LTS variant av den brukar med jämna mellanrum dyka upp. Om man söker i arkivet så hittar man en del trådar som kan ge svar. Men det är synd att styra om denna tråden som handlar om High Fidelitys testmetod till att handla om testmetoder i allmänhet.

Kan vi inte flytta över F/E-lyssningsdiskussionen i en separat tråd?

Edit: det gäller att hålla reda på tidningarna och att kunna stava...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/18 :  00:05:19  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
PAC:

sorry för OT. Men för min del så är jag "klar" i tråden, om även att jag också gärna skulle se en förklaring från HighFidelity.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/01/18 :  07:36:39  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
om även att jag också gärna skulle se en förklaring från HighFidelity

Har du sagt detta till High Fidelity? Om inte, hur stor är chansen att du annars ska få en förklaring?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/18 :  09:20:07  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ehm, det är cirka 15 personer i den här tråden som efterlyser samma sak.

Menar du att jag skulle kontakta dem personligen för att få ett svar, för de inte "vågar" skriva här på ett offentligt forum?

Skandal isåfall.

/Jonas
Go to Top of Page

Fluffy
Member

166 Posts

Posted - 2008/01/18 :  19:16:32  Show Profile Send Fluffy a Private Message
Nu läser dom väl inte på HiFiForum kanske, även om man tycker att de borde göra det. Flera andra forum också givetvis.

---
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/01/18 :  19:30:40  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Ehm, det är cirka 15 personer i den här tråden som efterlyser samma sak.

Menar du att jag skulle kontakta dem personligen för att få ett svar, för de inte "vågar" skriva här på ett offentligt forum?

Skandal isåfall.

/Jonas

Vad är det som säger att High Fidelity verkar på hiforum?

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/19 :  10:19:15  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Vox: nej det kan du väl ha rätt i. Eller så har de inte stake helt enkelt...jag vet ju vad jag gissar på, för det vore konstigt om detta inte nått fram till dem, även om de inte läste här från början...

//Jonas
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/01/19 :  10:45:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jonash.
Feedback bygger på att återkoppla till den som berörs. I detta fall mellan dig och tidningen. Klart du skall köra rak kommunikation med dom!

Samtidigt kan du säga att du tycker dom är fega eller saknar stake som inte finns på forumet. Troligen får du svar. Kanske får du rätt. Kanske blir dom bättre. Kanske förstår du dom bättre.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000