Author |
Topic |
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:12:33
|
Ok, menade mest att jag tror det är få näringsidkare förunnat att kunna ha den tankegången du beskrev och ändå generera tillräckligt med business för att överleva.
Att du själv inte hinner med att hjälpa alla som kontaktar dig i den mån du skulle vilja är en annan femma och fullt förståligt. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:29:36
|
Jos: Ok! Jag tror inte som du - jag tror tvärtom att många näringsidkare måste ta beslut om vad (och vem) som verkligen skall läggas tid på! Men det är jag det... |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 19:54:19
|
Jo men visst är det så! Bara så att jag tolkade inte det du beskrev tidigare som det du skriver nu men då förstod väl jag fel. No offense! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 20:07:33
|
Absolut ingen offence tagen - bara skönt att reda ut det hela!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 20:39:31
|
jonash:quote: Marc, jag skall förklara det så du förstår:
1. Att man på öppna forum får tycka och skriva precis vad man vill, och det kommer det alltid att göras. 2. Att HighFidelity har världens chans att dementera eller bekräfta olika saker i tråden, hur enkelt som helst. Finns det tvivelaktigheter kanske man väljer att inte göra det (OBVIOUSLY, eftersom de inte ens skrivit nåt i tidningen..) och då får man ju ta att det blir mer skit så att säga
1. Är det en insinuation?
2. Visst har de möjlighet att svara, och jag håller med om att det i detta fall innebär en risk att inte kommentera något (förslagsvis i tidningen) som enligt många uppenbarligen måste varit fel. Men efersom du inte vill fråga dem själv, utan istället säger att om de inte svarar här på forumet är det en ursäkt för att kasta mer skit - då undrar jag om det är någon slags schavottering du är ute efter, snarare än att få svar på sakfrågan? |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
Edited by - Marc on 2008/01/22 20:40:15 |
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/22 : 23:35:43
|
Marc: 1. Till vad? 2. Vad är det som säger att jag ej har frågat? Spelar det nån roll?, jag kommer inte ändra min inställning i hur det hanterats.
I övrigt vet jag vad förstärkarna går för redan, så "I couldn't care less" vad de skrivit eller kommit fram till för mätning. Men det är utanför poängen - som du verkar ha förstått.
/jonas |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 04:42:38
|
kan ni hålla er till ämnet tack!!!
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 16:01:13
|
quote: kan ni hålla er till ämnet tack!!!
Det argumenteras om mätningarna, tidningen, Bladelius och deras agerande. Vad är det som inte hör till ämnet??? |
Edited by - jos on 2008/01/24 16:03:17 |
|
|
Its-a-Deal
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 17:35:52
|
quote: Jonash: har du fattat vad ett öppet forum innebär? Precis det du skriver, men tar enbart ställning för ena sidan.
Kanske inte - men jag trodde i vart fall att det var en plats där olika personer kunde framföra sin egen uppfattning - även om den avviker från någon annans. Rätta mig om jag har fel! Ifall ett öppet forum är en plats där det förväntas att "man följer drevet" så skall jag snarast ge plats för andra.
quote: Jonash: Skulle jag gissa så säger jag att du jobber för tidningen. Ditt svar var synnerligen likt ett försvarspläderande..
Om du tar dig tid att följa den här länken http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53&whichpage=61 så hittar du information om vem jag är och vad jag sysslar med. Och som du ser så jobbar jag inte på någon tidning! Sedan - om jag ska vara ärlig - så känns det rätt fånigt att kommentera den här typen av påståenden. Så du får ursäkta mig om jag i fortsättningen väljer att bortse från sådana kommentarer. |
Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!! Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre! Äger IT's-a-Deal AB |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2008/01/24 : 18:36:31
|
Jag förstår inte varför det käftas överhuvudtaget Saken är väl utagerad, eller hur? Ni lär ju inte komma längre. Lås tråden istället......
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 00:49:05
|
ja speciellt bråket och tjafset om peter westberg"" eller hur jos ? |
|
|
Jimmy
Member
245 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 00:51:22
|
jag menar det hör verkligen till om mätningen på en thyr eller hur jos ? |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 01:12:21
|
Ang specar vs uplevda prestanda:
Låter det bra, så gör det.
Läser jag Teknikens Världs test av en intressant bil, och då märker/noterar att dom "mätt fel/skrivit fel/tryckt fel" i specarna, MEN jag gillar bilen jag läste om när jag väl får chans köra den. Ja...då går jag på min upplevelse, och säkert en del annat, men 'skiter i' vad blaskan skrev...
Dom får väl skylla sej själva så att säga, inget att reta sej på allt för mkt.
Inget av mitt här skrivna skall tolkas allför stelt, men *ungefär* där tycker jag det landar för min del.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2008/01/25 01:15:25 |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 09:59:43
|
quote: Ang specar vs uplevda prestanda:
Låter det bra, så gör det.
Visst, men med de specarna som denna förstärkare fick kan man lätt sålla ut förstärkaren, om man nu inte tycker om dist vill säga... För en dist på 3-7 % är garanterat hörbart |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 10:27:55
|
Ok sry för off topic: Fattar inte vad det är för gnäll om att låsa tråden eller att vi ska hålla oss till ämnet.. Vakna upp, det är ett forum ni är inne på. Dvs ett ställe där allt kan diskuteras till oändlighet och så länge folk vill fortsätta diskutera finns väl ingen anledning att stoppa tråden? Är det någon enskild som bestämmer när ämnet är utagerat? Om man inte vill läsa så behöver man inte.. |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 10:35:39
|
Edison: Ditt eget exempel: När Teknikens Värld nu ska mäta prestanda på den Saab och Volvo som du är intreserad av så visar det sig att volvon bänkar 35 hk och tar 27 sek för 0-100 medan saaben har prestanda i klass med övriga bilar i klassen.
Skulle du ändå tänka att "äh, den kanske inte upplevs så långsam så jag åker o testkör i alla fall.."?
|
|
|
jonash
Member
299 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 11:30:16
|
Its-a-deal:
det är ett öppet forum, du får göra som du vill (i princip)!
/Jonas |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 13:34:47
|
Märkligt att tidningen inte kollar upp en apparat som blivit skadad vid transport innan test och framför allt efter mätningarna. Dessutom bli det ju än märkligare att denna kraftiga dist inte kunde höras vid lyssningen. Det måste bara vara ett tryckfel annars tappar i alla fall jag förtroendet för den tidskriften.
För Bladelius elektronik är mitt förtroende orubbat då jag ägt två Bladelius-kontruerade apparater som jag varit mycket nöjd med + att det jag hört i butik/mässor från nyare Bladeliuselektronik varit riktigt välljudande |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 14:01:07
|
Men vad är det här för tramsigheter? HiFiForum är ett öppet forum där vi vill ha en lugn och respektfull diskussion med "fikastämning".
quote: Ok sry för off topic: Fattar inte vad det är för gnäll om att låsa tråden eller att vi ska hålla oss till ämnet.. Vakna upp, det är ett forum ni är inne på.
Jos, du har helt rätt, det är dags att vakna upp nu. Du missar återigen att vi har regler samt att vi eftersträvar fikastämning. Nu är det dags för en förändring. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 14:18:44
|
Dan, som jag fattat det så menar tidningen på att apparaten skadats vid transport från lyssningsstället till mätstället, alltså skadan ska ha inträffat efter lyssningen. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 14:35:39
|
Aha. Nåja. Det är ingen rolig historia i alla fall och det visar ju på vikten av korrekturläsning och ordentlig koll på vad man testar och skriver. Sådana här missar kan ju få stora konsekvenser för dom tillverkarna/importörerna som lämar in en apparat för test. Trots allt negativt som skrivs om facktidningar så verkar ju folk läsa dom i alla fall
Nåväl. Det mesta är väl sagt och skrivet om detta och förhoppningsvis har lärdom tagits av tidningen |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 14:38:06
|
Tja Dan, jag förstår inte heller att tidningen inte kommenterar, rättar, det här i tidningen, helt oförklarigt och oförsvarligt i min bok. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 15:46:08
|
Pac: Jag ger upp
quote: Aha. Nåja. Det är ingen rolig historia i alla fall och det visar ju på vikten av korrekturläsning och ordentlig koll på vad man testar och skriver. Sådana här missar kan ju få stora konsekvenser för dom tillverkarna/importörerna som lämar in en apparat för test.
Precis. Hade man själv en tillverkning/agentur hade man ju dragit sig från att låta den testas om man vet att de inte rättar direkta felaktigheter.. Har för mig att HiFi & Musik brukar vara rätt snabba att rätta de fel de skriver. Har i alla fall läst rättningar de lagt in. Men rättningar är ju aldrig lika tydliga/synliga som den ursprungliga felaktigheten/artikeln var å andra sidan... |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 19:59:24
|
Jag har ändrat åsikt. Om det är som Billén säger, vilket det förmodligen är tills vi vet motsatsen så har HF gjort vad dom kunnat. Har dom frågat Bladelius och ingen svarat så är det inte HF's fel att dom blev tvungna att skriva det dom skrev. Dessutom tycker jag det inte är värt att ens bry sig om längre. Och i synnerhet inte att bli osams om.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2008/01/26 : 02:17:40
|
"Och i synnerhet inte att bli osams om"
Roger that!
-----------------
Jos: Sant ang din jämförelse, visst.Klart jag inte ville tro på 'TV' om dom skriver testfakta om en bil så uppenbart tokfel, så som du exemplifierade, jag menade mer att jag inte skulle fästa mej särskilt mkt vid det, utan isåfall dra mina slutsatser om tex ett köp från min egen erfarenhet/andra källor. Visst skulle jag kunna tycka i det tänkta fallet att 'TV' borde korrigera sej etc, som många skrivit HF borde gjort...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Topic |
|