HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar låter de olika?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/15 :  08:26:24  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jorma skrev:
quote:
Nej, inte ännu. Det kan ju påverka hur det låter om du får se siffrorna innan du varit här och lyssnat

Ja, det är väl onekligen en fördel att jag inte vet ett dugg om ditt sortiment. Men likväl är det väl så att de dyrare kablarna torde vara mer estetiskt påkostade och ger en hint?

Jag kan iallafall säga att personer jag har det största förtroendet för anser att dina kablage är mycket väl byggda rent hantverksmässigt

Förresten, jag såg att ni gör en kupp och lägger demo vid sidan av mässan så att den sker i lugnare och stabilare miljö - utan mässkostnad. Smart drag. Det blir allt vanligare vid större mässor. Mässan omfattar mer staden än mässhallen numera...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/15 :  10:31:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
om en förstärkare inte tål en viss låg last, det kan jag köpa. Men det är ju en annan sak, såvida dina kablar nu inte är sån magi att de sänker impedansen


Nej, dom sänker inte impedansen, det skulle kunna gå att fixa med en kortslutningen i kabeln, men det är inte alla förstärkare som tål det Det är för hög kapacitans som förstärkarna inte klarar av riktigt och det finns andra fabrikat av förstärkare som tex. Lavardin som har liknande problem om man parar ihop dom med fel kablar. Om man i högtalarkablar sänker kapacitancen så kommer induktansen att öka och det är samma sak där att det finns ett gäng som anser att ju lägre värde på induktansen i högtalarkablar desto bättre kabel och ljud, men så är det inte alltid.

Kaffekoppen, skillnaden i ljud mellan No.1 och den dyrare Prime får du inte med siffror, då dom mäter likadant vad det gäller RCL.
Men utseendet är klart att det skiljer en hel del.

Munchen är egentligen ingen kupp. Vi ville ha varit där på mässan, men i ett av dom riktiga stora rummen. Det fanns inga rum lediga då det är ett begränsat antal och alternativen var att ställa ut i en container ute i stora hallen som är platsbyggd av hårda skivor av spån eller mdf-material som är kass ljudmässigt eller att ställa ut ute stora hallen och torrdema var inget alternativ.

Då återstod en butik i staden eller som vi först var inne på att hyra en svit på ett lyxhotell inne i centrum och bjuda in folk. Med hotellalternativet hade det varit svårare att komma in för folk utan inbjudningskort så det blev en butik i år.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/15 :  12:41:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tror inte det är en nackdel med tanke på det marknadssegment ni riktar er mot!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/15 :  12:50:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Den stora frågan är, vill verkligen folk veta hur det ligger till, även om det är emot vad dom tror sig veta?


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/15 :  13:55:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det var ingen som svarde på om signalkabeln och därmed ljudet blir bättre med lägre kapacitans.
Jag kan sänka kapacitansen i signalkablarna genom att inte lägga på en skärm.
Men ljudet blir sämre med mina kablar oavsett om dom är nära en störkälla eller ej om jag gör det och då får det bli en skärm och högre siffror på kapacitansvärdet.
Detsamma gäller en del andra delar i konstruktionen att mätvärdena vad det gäller C eller någon annan parameter kanske blir sämre men det låter bättre och då är frågan hur avgörande dessa siffror är vid val av konstruktion?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/15 :  15:09:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tja, du skall väl göra kablarna på det sätt som du anser vara bäst.

Kapacitansskillnaden kan ju rimmligen inte öka särskillt mycket och det är dessutom väldigt bra ur andra synpunkter
med skärm just på signalkablarna! Hint: Gemensam jordpunkt. Endast centralenheten* jordad. Resterande enheter jordade via signalkablaget.

*typ förförstärkarenheten alltså

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/15 :  16:07:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Kaffekoppen,
Har du missat att jag svarade på ditt inlägg i en annan tråd med samma förslag på jordning som du ger nu igen?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60739

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/15 :  16:23:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ja, det hade jag missat faktiskt. Återkommer med kommentarer kring det.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:15:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Du har väl inte glömt komentarerna Kaffekoppen.
Jag tycker att det är viktigt med dom, då dina förslag kan anses vara direkt farliga och det kan finnas en del som gör på det viset i tron att det inte kan vara så allvarligt som det är.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:21:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Nejdå, jag återkommer. Under tiden så kan ju alla läsa din länkade kommentar.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/16 :  21:30:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ok, tackar för det svaret

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/05/17 :  16:09:49  Show Profile Send linnar a Private Message
Fy fasen!
Jo, jag säger så, för efter mitt sista inlägg åkte jag
helt abrupt på en magsjuka utan dess like! Är int frisk ännu....
Jag skall dock försöka mig på ett inlägg.


MatsT:
quote:
Jag tror att det enda vettiga vore att sluta med beviskrav och bara delge andra våra erfarenheter istället. Jag är själv ingen kabelfanatiker på något sätt men tycker rent allmänt att bemötandet av dem som "rullar kablar" är lite tråkigt och "kvasivetenskapligt". Det finns faktiskt fysikalisk grund till att vissa (säkert små) skillnader kan uppstå och det mesta uppstår i gränssnittet mellan kabel och ansluten enhet.

Det är inte detta som är problemet mellan de olika sidorna.
För det första är det inte två sidor utan två sidor med en glidande
skala däremellan.
För det andra är flera av oss helt klar på att det finns en skillnad
både idémässigt och vetenskapligt.

Det som är problemet är när man får höra beskrivningar som trottsar
all logik. Då reagerar i varje fall jag. Det gynnar ingen inom
hifi-hobbyn att beskriva ljudskillnaden mellan ex.vis två mycket dyra
kablar som en del gör. Jag tror jag kan se i dessa omdömen spår av
vad tidningar som "HIGHfidelity" eller "HiFi&Musik" skriver.

Ex:
"Ljudbilden växer i storlek och musikerna tar ett par steg
tillbaka, men utan att det går ut över detaljerna - snarare
tvärt om. Här återges blott med mer fokus på rum, bredd och
höjd i ljudbilden. Är man "perspektiv-fan" kan Jorma Design
No. 1 absolut vara det som dkall till. Detaljförmedlingen är
också helt i topp. Således hör man mer av vad som händer i
bakgrunden, knirkande stolar, dörrar som slår eller bilar
utanför inspelningslokalen hörs plötsligt klart i ljudbilden
som detaljer man knappast ens märkt innan..//"

Ur HIGHfidelity nr 6 2004 av Jan Nielsen.

Liknande överord som helt saknar vetenskaplig eller ens lyssnar-
mässig förankring har jag läst också i HiFi&Musik. Jag har också,
i samma tidningar, läst nästan ännu värre överord om nätkablar.

Dessa tidningar har jag slutat läsa. Dom är helt enkelt inte
trovärdiga. Det som skrivs om ljudskillnader av kablar är rena
lögner och skapar bara debatter där man kastar sk't på varandra.

Kabeln här ovan kostade då 33 000kr och gämfördes med kablar
som kostade mellan några hundra och 13000kr. I samma nummer hade
man också ett "hemma hos"-reportage om Jorma Koski.

Dyker det upp ljudmässiga beskrivningar liknande det här ovan
kommer jag, om jag läser den tråden, att säga stopp och belägg.
Det skall inte klassas som att man kastar sk't på någon utan det
skall ses som ett sätt att dra debatten tillbaka till verkligheten.
Det borde alla göra så att debatten hamnar på en verklig nivå.

Om jag beskriver ljudet mellan olika högtalare på detta vis..:
"...och när jag kopplade över från SuperDuperhögtalaren till mitt
horn steg plötsligt sånagren ut i rummet. Jag såg hans skägg att
det nu var 3mm längre och att skorna var välputsade. När han
gick in i den svåra passagen kände jag hur det blåste runt ansiktet.
Jag hörde också något som var fel, riktigt fel! Jag stängde av och
gick fram för att kolla elementet, jo, där satt ett damkorn på ena
fästskruven....."

Skriver jag på det viset om ljudet ur en högtalare önskar jag absolut
att någon med civilkurrage sätter "P" för dessa dummheter, det främjar hobbyn.



Not:
1. Jorma Koski är en mycket trevlig person, ingen skugga skall falla över honom.
2. Inlägget innebär inte att det saknas skillnader mellan kablar


Edited by - linnar on 2007/05/17 16:15:45
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/17 :  16:51:49  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag tycker inlägget saknar verklighetsförankring, så... stopp och belägg!

Den verkligt verkliga verkligheten verkar inte vara på samma ställe som min.

I jämförelse mellan tre högtalare jag gjorde för en massa år sedan hade jag nästan en sådan "skägget har växt 3 mmm" - upplevelse. menar du att jag var full då? Eller befann mig i "The twilight zone"

I jämförelse mellan en kabel för 1000:-, 10 000.- och en för 100 000:- så är det ofta just detaljer av den art som artikeförfattaren beskriver som gör mycket tydlig skillnad. Man upplever lokalen bättre, vad som sker under inspelningens gång, om där är 2 eller 4 altfioler i orkestern, om high-haten låter som glas, porslin, mässing eller som en high-hat, knarrande scengolv och en massa massa ljuvlig 3D

Har du inte hört detta själv Linnar så gör det ju inte per automatik att det blir mindre giltigt, mindre verkligt (för t ex mig då)

"Det som skrivs om ljudskillnader av kablar är rena
lögner och skapar bara debatter där man kastar sk't på varandra."

- är förmoligen det underligaste som skrivits i hela tråden - IMO Det är att kalla dem lögner som skapar debatten.

jag trodde hela den här tråden hade kommit ett steg längre än så?

Med önskan om att Linnar inte skall känna sig personligt påhoppad eller elakt behandlad

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/17 :  17:34:26  Show Profile Send Eref a Private Message
linnar! Ett mycket sansat och bra inlägg!
Håller med om det mesta. Möjligen tycker jag inte man skall döma ut de nämnda tidningarna bara pga detta. Det finns annat som är läsvärt där...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/05/17 :  18:35:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
Målande beskrivningar upplevs lätt som överdrifter men det är bara någons åsikt som framförs. Tolkningen är sedan fri och andra åsikter kan framföras som t.ex att "jag tycker beskrivningen överdriver skillnaden" eller "så har inte jag upplevt det när jag testat". Det är rätt stor skillnad på det och att direkt komma med krav på att den som beskriver en upplevelse skall bevisa att den är sann eller ett påstående att det är inbillning eller "hjärnspöken".

När det gäller kablar reagerar jag mest på när någon skriver om en kabel som om den generellt skulle låta på ett speciellt sätt oavsett var den är inkopplad. Det kan knappast vara sant.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/05/17 :  19:58:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Eftersom jag gjort ett nedslag i verkligheten idag så tar jag tillfället i akt och redogör för en "äkta kabelhistoria".

Jag har ägnat mig åt att modifiera en Quad 405 som sedan kontrollmättes och fungerade helt tillfredställande. Sedan skulle jag bara funktionstesta en annan förstärkare som nyss inhandlats och till min förvåning mätte den inte helt perfekt. På 10kHz fyrkantvåg syntes ganska tydliga ringningar och ena kanalen var värre än den andra med ringning vid 2 frekvenser. På ingången på detta slutsteg sitter det en 220kohm potentiometer per kanal och när jag vred ned dessa från maxläget försvann ena ringningen och fyrkantvågen rundade av på karakteristiskt vis. På en kanal fanns dock en ringning kvar och jag gillar inte när fyrkantvågen ser olika ut beroende på potentiometerns läge heller och det var väldigt stor skillnad mellan max och min i det fallet.

Jag tog lite kaffe, spelade lite musik och tänkte...

Normalt löser man sådant här med ett filter på ingången men direkt på ingångskontakten gick det inte att löda in ett RC-nät och jag gjorde lite annorlunda istället. Först bytte jag potentiometrarna eftersom jag hade 220k i mitt lager och dessutom flera så att jag kunde matcha 2 st.

Innan jag drar fortsättningen skall jag beskriva varför det var olika resultat på de 2 kanalerna. Från potentiometrarna gick det kablar till 2 kretskort och kablarna var olika långa. Millerkapacitansen i kombination med serieresistansen i potentiometern vid neddragning från maxläget var det som snyggade till fyrkanten men eftersom kablaget var olika långt på de 2 kanalerna fungerade det inte likadant.

Lösningen då!
Jag satte 100pF parallellt över potentiometrarna och tog ingångssignalen via 15kohm i serie. Resultatet blev fantastiskt bra!
En snygg fyrkant med samma form oavsett potentiometerns läge och inga ringningar.

Alltså:
Jag har här redogjort för hur kablage kan påverka en signal högst påtagligt och hur matchning löser problemet. Om jag inte mätt och korrigerat kretslösningen själv hade jag i princip kunnat få samma fina resultat om jag använt en kabel med lämplig kapacitans från en förförstärkare med relativt hög utgångsimpedans!!

Allra bäst är förstås att göra kretslösningen mer okänslig för kablage och utgångsimpedans i föregående steg och det har jag gjort. Alla har ju inte tillgång till mätutrustning eller kunskap heller för den delen och då kan man med lite tur få till det med kablar och matchning.

Jag har inte provlyssnat före och efter och kan inte säkert påstå att skillnaden är hörbar men enligt min erfarenhet av liknande modifieringar tidigare håller jag det för sannolikt.

Edited by - MatsT on 2007/05/17 20:02:39
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/17 :  21:49:42  Show Profile Send Lech a Private Message
När fan blir gammal blir han religös.

Kablar :atiest

Men nu har jag sett det.

Har en kamera anläggning (digital) som enligt leverantören BOSCH ska ha partvinnat snöre i nätverket. Ha, ha tänkte jag och köpte motsvarande INTE partvinnat på Elfa för halva priset.

Resultatet blev inte vad jag förväntade mig. Brus, skit och Vademecum!!"!

Lösningen: Partvinnat!!!

Hur i hel..

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/17 :  21:52:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
MatsT, jag tycker dina inlägg är ett föredöme vad gäller tonläge, ödmjukhet och innehåll. Tack!

Lech, där ser man!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/17 :  21:56:46  Show Profile Send Lech a Private Message
Bernt
Ödmjukheten ökar också med åren trots allt.
Det här blev mer än påtagligt.
Har skiftat fram och tilbaka men faktum kvarstår.!!
Begriper NOLL!!! ( som vanligt kanske)

quote:
Lech, där ser man!


MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/05/17 23:06:43
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/05/18 :  01:18:48  Show Profile Send linnar a Private Message
Med tanke på de ödmjuka svaren på mitt tillspetsade
svar tycker jag faktiskt att nivån är rätt .

Jag vill bara påpeka att min syn på kablar endast
handlar om högnivåkablar och el-kablar.
Signal- eller data-kablar är något helt annat.
Är inte särskillt insatt i det heller .

"Målande beskrivningar upplevs lätt som överdrifter men det är bara någons åsikt som framförs."
- Självklart är det så! Jag både målade och överdrev en smula....

Quad 405 har haft andra likartade "problem" tidigare
har jag läst i några tester för länge sedan. Det handlar
dessutom om lågnivå.



När man talar om sladdar kanske man skall säga några
ord till sladd:

"Den verkligt verkliga verkligheten verkar inte vara på samma ställe som min."
- Verkligen ?

"//...knarrande scengolv...//"
- Om man hör golvet knarra genom kabeln måste något vara riktigt fel...

"Det som skrivs om ljudskillnader av kablar är rena
lögner och skapar bara debatter där man kastar sk't på varandra."
- Håller med om att det låter konstigt...när man plockar ur texten
ur sitt sammanhang.

"Har du inte hört detta själv Linnar så gör det ju
inte per automatik att det blir mindre giltigt, mindre
verkligt (för t ex mig då)"
- Det där sista inom parentes är det viktigaste i meningen.
Så är det naturligtvis. Det är bara en själv som kan avgöra
vad som är bäst för mig.


"Med önskan om att Linnar inte skall känna sig personligt påhoppad eller elakt behandlad"
- He,he, jag som med pedagogiskt lung lyckades hålla en dialog med Gignos....


Raka dig sladd med eller utan sladd!




Edited by - linnar on 2007/05/18 01:23:33
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/18 :  03:20:59  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Det var ju inte helt oväntat att den här tråden skulle bli lång...

Intressan med resultatet som Lech fick med sin digitalkameraanläggning, men blir resultat av kabelbyten mer trovärdiga när man kan se resultaten än när man kan höra dom?

Kablar handlar om matchning, fel kablar i fel anläggning låter skräp.
Rätt kablar i rätt anläggning kan göra väldigt mycket positivt ( jodå jag har hört själv )
Vill man inte tro på kablars inverkan på ljudet? Prova inte några andra kablar då, och missa kanske en hel massa bra som anläggningen kan prestera. Men påstå inget utan att ha testat!

Har man provat att byta till dyrkabel och det inte blev nån egentlig skillnad till det bättre, prova någon billigare kabel eller något annat märke då, för det är inte säkert att just den svindyra kabeln av just det märket passar bäst till den anläggningen man har.

Jag har provat kablar till förbannelse och finner det fascinerande att en del inte hör nån skillnad mellan kablar, eller har dom inte provat bara för att dom inte "tror" på det?

Jag har också ratat dyrare kablar än jag har för att dom inte har passat i min anläggning,
så något blindtest behövs inte, jag tittar inte på prislappen och blir "påverkad" av den utan lyssnar istället.

Är det dom här jättedyra kablarna som gör att skon klämmer hos en del?
En jättefin jättedyr kabel kan inte rädda en jättesunkig anläggning, men i ett miljonsystem
så kanske en högtalarkabel för 100.000:- spänn från någon speciell tillverkare gör all skillnad i världen.
Det är därför det finns olika tillverkare och olika prisnivåer, för att alla ska få det som passar just dom.

Hur mäter kablarna då? Inte bryr jag mig i alla fall, jag har anläggningen till att lyssna på musik, inte sitta och mäta på.

Sådär, nu har jag vräkt ur mig mina åsikter om kablar. Lycka till med tråden i fortsättningen!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/18 :  05:40:23  Show Profile Send Eref a Private Message
Förtydligande av min "snälla" kommentar till linnars inlägg härovan.
Jag har absolut inget emot målande beskrivningar i Hifisammanhang.
Det kan vara fantasieggande och roligt. Dessutom är det ju väldigt svårt att beskriva det man hör.(Jämför vinprovning.)
Det som jag tycker är löjligt är när man beskriver sladdar på det viset. Extra löjligt och på nåt sätt fördummande om sladdarna kostar tiotusentalskronor om du frågar mig.
Som MatsT så bra beskriver så handlar det om att sladdar låter olika ihop med olika komponenter. Om man levererar såna där målande beskrivningar så är det ju inte sladden man pratar om utan kombinationen.
Jag tycker det är en väldig skillnad när man pratar om högtalare.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/18 :  09:25:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Linnar skrev:

"//...knarrande scengolv...//"
- Om man hör golvet knarra genom kabeln måste något vara riktigt fel...

Aha, det är DÄR skon klämmer. Ett missförstånd helt enkelt. Du skall lyssna i högtalarna, inte i kablarna. (Hur har du provat, plus till höger öra och minus till vänster)


mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:17:49  Show Profile Send linnar a Private Message

Till verkligheten dvs om "Kablar låter de olika?"!

Från början, i tråden, ville jag fokusera på vad som
låter rätt inte vad som låter bra.
Jag försöker alltid att utgå från hur det skall låta
ur högtalarna.
Jag vet att det kan vara personligt hur det skall låta
men om man lysssnar på live så är det så det skall låta,
det är ju just live.
Om man sedan försöker få det att låta så ur högtalarna
har man exakt ljud. Om man sedan kopplar till andra
kablar som förändrar ljudet låter det följaktligen inte
som förut dvs det är inte längre exakt ljud.

Om ursprungskabeln var en vanlig enkel högtalarkabel
eller något annat är ointressant. Det intressanta är
frågan om en "bättre" kabel alltid låter närmare exakt
ljud eller inte.
Om det endast handlar om att få bättre ljud, ett ljud
som tilltalar lyssnaren mer än att låta exakt då handlar
det inte längre om exakt ljud eller Hifi utan då handlar
det om bra ljud.

Det jag vill säga är att exakt ljud eller bra ljud är inte
alltid samma sak. Två helt olika anläggningar som båda
låter exakt måste låta lika annars låter en av dem eller båda
inte exakt.

Vad jag vill komma fram till är att kabelns del i att få fram
exakt ljud är ytterst marginell oavsett pris på anläggning
eller kabel. Detta bygger jag på att skillnaden mellan olika
kablar finns men den är så liten att experter runt om i Världen
tvistar om det överhuvudtaget går att höra den skillnaden.

Om man vill ha exakt ljud är det alltså inte kabeln man skall
fokusera på.

Naturligtvis är det som MatsT skriver om anpassning mellan komponenter
mm. I min beskrivning här ovan ingår naturligtvis att anläggningen
redan är anpassad osv.

I övrigt är jag öppen för att jag har helt fel när jag säger att
skillnaden mellan kablar knappt är hörbar. Jag tar risken att tillhöra
den del som inte har guldöron tillräckligt för att höra skillnaden
eller att jag inte tagit mig tid nog att lyssna RIKTIGT jäkla noga.

Men, nu måste något vara fel imitt inlägg, för enligt flera andra
inlägg hörs skillnaden mycket tydligt. En del tycker sig fått en
ny anläggning med byte av kablar medan andra kan höra orkestern
plötsligt stå inne i rummet och spela live. Man hör plötsligt stolar
knarra och bilar köra förbi utanför inspelningsplatsen osv.

I så fall behöver man ju inte ha något guldöra för att höra skillnaden
det räcker med en ganska tillyxad hörsel (nåja!).

Då kommer genast nästa fråga:
Varför tvistar ingen om att olika element eller förstärkare eller CD-spelare
osv låter olika? För mig är svaret självklart: Därför att det hörs väldig
tydlig skillnad, finns alltså inget att tvista om.

Sensmoralfråga:
Varför tvistar även olika guldöron frågan om man kan höra skillnader mellan olika
kablar. För mig är svaret självklart: Skillnaden är knappt hörbar!


Amärkning:
1. Det finns kablar med filter. Dessa är inte med i mina tankar
2. Lågnivåkablar mm är ej med.
3. En del förstärkare kan bli bättre med en viss typ av kabel pga
konstruktionsfilosofi.


PS
Tjöta inte om att det tjötas för mycket höra eller inte höra.
Tråden är ju skapad just för en sådan diskusion.
DS
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/18 :  14:40:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi är ånyo ej överens.

jag vet inga experter som tvistar om kablar. Alla kabelexperter jag känner är helt eniga om att kablar är en mycket viktig del i en kedja av ljudåtergivare, att jämställa med vilken annan komponent som helst. (må vara inte lika avgörande skillnadsmässigt som en högtalare t ex) Och som vilken annan komponenet som helst så är det skillnad på ljudet i olika kablar.

Inte nödvändigtvis dyrare = bättre och inte nödvändigtvis en kabel = passar all kringutrustning.

jag vet dock massor av experter som tvisatr om det är någon skillnad på CD-spelare t ex, bara ettor och nollor...

jag har också läst om de som anser en 15 år gammal stärkare låter lika bra som de nya och ibland väldigt kostsamma slutstegen på marknaden.

Inte är folk eniga

Det behöver inte vara fel på ditt inlägg Linnar och det behöver inte vara fel på dina öron. Du har lika mycket rätt som någon annan att tycka si eller så.

Linnar skrev:

"men om man lysssnar på live så är det så det skall låta,
det är ju just live.
Om man sedan försöker få det att låta så ur högtalarna
har man exakt ljud. Om man sedan kopplar till andra
kablar som förändrar ljudet låter det följaktligen inte
som förut dvs det är inte längre exakt ljud."

Din idé om att ljudet skulle vara precis som i verkligheten är ju mycket bra. jag har aldrig hört det på en "normal" anläggning och defintivt aldrig med kablage som kostat mindre än en ny Volvo. Om jag sätter in enklare kablar så kommer ljudet att bli förändrat. Till det sämre och inte heller ett exakt ljud.

Så vi är väl överens

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000