HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag är besatt. Utan att vilja bli räddad.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/20 :  21:56:07  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag kan inte låta bli att minst flera gånger om dagen kolla in på alla hifi-begnat-sajter på nätet. Jag är rädd att jag skall missa något kul.

ibland har jag INTE KUNNAT på flera dagar. Tycker att det blir jobbigt då.

Steg 1 är att erkänna att man har ett problem:

I'm an addict to this stuff. (And the only Cure I want is the rock group from the 80s)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/05/20 21:58:42

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:00:55  Show Profile Send ninja a Private Message
Steg 2 stäng av internet och lyssna på musik istället !! Det finns alltid "bättre" ...


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/05/20 22:01:33
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:41:40  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Steg 3...Njut

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:42:45  Show Profile Send HNK a Private Message
håller med ninja, jag tror att man faktiskt sitter mer vid datorn än framför stereon, och så ska det väl inte va vi är ju musikinteresserade inte datanördar

Edited by - HNK on 2007/05/20 22:44:04
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:56:11  Show Profile Send iroise a Private Message
Ingår i sjukdomsbilden eller finare uttryckt intresset. :-)
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/20 :  23:05:32  Show Profile Send HNK a Private Message
hehe, kan jag väl erkänna också. Men nu ska jag faktiskt lägga mig och lyddna på en skiva på mp3:n.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/20 :  23:30:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jag har faktiskt blivit bättre på att lyssna mer på musik än sitta framför nätet.

Duktig pojke.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/21 :  00:06:06  Show Profile Send iroise a Private Message
Periodare?
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/21 :  00:14:06  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
ärligt talat så verkar det som det

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/21 :  06:33:29  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Du verkar vara fullt normal =)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/21 :  07:12:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det där med "det finns säkert bättre" verkar drabba de flesta av oss medan vi bygger upp våra erfarenheter. Så istället för att sitta framför internet och söka så kan man "kurera sig" genom att skaffa mer lyssningserfarenheter från fler anläggningar och från konserter.

Förresten verkar konserter vara ett bra "botmedel" oavsett vilken anläggning man lyssnat på.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/21 :  07:22:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Så istället för att sitta framför internet och söka så kan man "kurera sig" genom att skaffa mer lyssningserfarenheter från fler anläggningar och från konserter.



Mycket väl sagt !
Ta gärna med kameran också

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/21 :  10:59:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja. Och lyssna hos andra, åka på mässor osv.
Är man DIYare brukar det räcka med att man löddar lite, sätter upp en tavla eller något så kommer ofta gnistan tillbaka.

Jag fastnar lätt vid datorn, men man kan (om man har en, annars får man skaffa) ta sin bärbara dator och sätta sig i sweetspot om man verkligen inte kan slita sig :)

Jag kollar aldrig säljesannonser, men andra delar av forumet lockar minst lika mycket (intrigerna framförallt ;)
Och detta drar både lite kraft och energi från musiklyssning, vilket är det viktigaste, men man får faktiskt inte glömma att kolla forumen, söka information, tänka och fundera över framtiden, minst lika mycket är en del av intresset.


Edit:
Beroende på ljudkvaliteten på konserter tycker jag ofta man njuter av att komma hem för att det inte låter som på konserten.
Är det verkligen "live-ljudet" vi är ute efter?!

(nu syftar jag på rock- och popmusik)

En musikalisk och medryckande känsla av framträdande får man dock, och den får man inte hemma, hur bra det än låter. Inte ens med musikdvder eller liknande kommer man i närheten.
Dock ger de andra tillfredställanden och fyller fortfarnade någon form av funktion.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2007/05/21 11:15:30
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/21 :  11:11:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det finns också en annan fara för oss pojkar som ju lätt fastnar i bytes- och pryl-karusellen.
Om man kan tänka sig göra ett klipp, komma längre mot de där absolut häftigaste stora hifi-prylarna, leta rätt på chansen.... DÅ kommer man att hamna i hifinirvana.... DÅ kommer allt att sitta som en smäck...

Visst låter det bättre med de där bästa hifi-prylarna. Men om man tar för stora genvägar och gör resan "för fort" har man troligen inte verktyg och erfarenhet att kunna njuta av dem.

Ganska många ledsnar och hoppar av hela cirkusen - besvikna - efter en sådan snabb resa.

Ta nu inte mina ord vare sig personligt eller som allmänt rådande. Men Pacs råd är utmärkt. Många konserter ger också möjlighet att våga välja efter eget öra, inte bara samla hem det som pressen anser är bäst just nu.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/21 :  13:15:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bra inlägg.

Förmågan att själv kunna sondera bland de råd och tips som ges genom att ha en egen relation till det man vill uppnå
kan inte överskattas. Dessutom är det en trevligare resa, dvs att genom musikupplevelser, hitta sin referens.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/05/21 :  13:31:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
En viss "resa" är ju alltid nyttigt att göra som påpekats, vissa kräver snabbare byten medans vissa tar det lite lugnare. En del snurrar runt i en byteskarusell som varken är bra för ekonomin eller hifiintresset (glöm samboliv). Vissa genskjuter målet för snabbt och blir besvikna, men för oss som byter med mål och inriktning kommer man till slut till en punkt där ens ekonomi och logik säger en att "nu räcker det" då man har ett ljud som man verkligen trivs med där varje uppgradering, inte snedsprång, utan verklig ljudförbätring kostar för mycket pengar helt enkelt. Kan man då inse detta, ja då kan man verkligen njuta av sin hobby, sen får man ju lite återfall då och då. Eller skaffar sig en helt ny inriktning att födjupa sig i... vinyl så klart! Cirkusscott igen!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000