HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hur fungerar en extern dac?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beyer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/05/19 :  15:39:35  Show Profile Send Beyer a Private Message
Hej!

Har funderat en del på det här med externa dac:ar. Hur fungerar det? Kan de läsa och tolka olika typer av digitala bitströmmar? Om man tillexempel skickar ut en digital signal från ett ljudkort kan de då hantera både dolby digital samt vanligt wav-format? Och i så fall hur? Den externa Dac:en har den en ljudprocessor med som fixar detta? Eller är det ljudkortet i sin tur som kodar om den digitala signalen innan?

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:14:04  Show Profile Send ljud a Private Message
Det är väl i nästan alla fall PCM ljud när det gäller dacar, Eller är jag ute och cyklar? Alltså inte bitströmmar.

Edited by - ljud on 2007/05/19 17:20:03
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/19 :  18:33:03  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Du har helt rätt. Har inte sett en dac som har Bitstream än.
Men det kanske finns?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/19 :  19:09:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Om bitstream ska hanteras brukar det kallas processor (hembioprocessor eller -receiver).

Vad jag vet kan man normalt skicka en bitstream till en pcm dac också, men då mixas signalen ned till 2-kanals pcm.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Beyer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:27:10  Show Profile Send Beyer a Private Message
Var sker denna mixningen då? I den externa dac:en?
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/20 :  23:19:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Jag har en dac hemma nu och den kan tydligen inte mixa ner bitstream. Det måste vara pcm in.
Men det går väl bra att hålla sig till pcm från ljudkortet.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000