Author |
Topic |
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/05/18 : 23:00:30
|
Pac menar du MUXa till ett resistor nät ? Tja det borde funka minst lika bra det med
Tord: Det finns en länk till diyaudio tidigare i tråden där en kille som lekt med sådana här alldeles för länge och han kommit fram till att just den här är bra. Alla optokopplare har inte fotoresistorer internt utan fotodioder vilket gör dem oanvändara. |
|
|
basse
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2007/05/19 : 13:50:15
|
En liten idé som jag fick när jag funderade på hur man skulle kunna styra dessa utan en vanlig pot var med en PIC som många här tänkt fast då inte med pwm utgången. Om man istället bygger upp ett logaritmiskt resistornät likt de som brukar byggas till relä attenuatorer fast här kan man använda billiga småsignals transistorer istället för relä så får man ju en stabil signal till lysdiodoerna i LDRerna. Blir väldigt billigt och dessutom enkelt att implementera både fjärr och eventuellt en "rotation encoder" (kan det heta rotationsencoder på svenska kanske??). Bara en idé.. |
|
|
josh
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2007/05/19 : 16:24:53
|
En digital potentiometer tex DS1666 borde annars vara ett ganska smidigt och billigt sätt om man vill ha fjärrstyrning och ballanskontroll. DS1666 verkar vara väldigt stabil och borde vara enkel att styra med en PIC. Håller på att bygga fjärrstyrning med en sån och en ATmega till en GGP. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/05/23 : 18:18:17
|
ja jösses vad offline jag måste vara nuförtiden. Missade helt denna tråd, men det blir väl att sätta upp sig under Köpes... |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 15:19:47
|
Bump, har det hänt något ? |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 15:55:52
|
I vad har ni tänkt sätta volymkontrollen? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
BddB
Medlem i AÖ
231 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 17:30:16
|
Ett "passivt" försteg till att börja med. |
http://bennspcb.se |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 17:45:47
|
I ett rörförsteg.. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 18:10:15
|
Senaste budet var att leverans ska ske den här månaden. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 19:09:04
|
Ena paret i ett rörförsteg och det andra blir passivt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 08:47:00
|
Lägesrapport: Jag fick en delleverans igår från RS-Components. 86 stycken så långt, resten dyker väl upp inom kort får vi hoppas. Jag har inte betalt något ännu så det är upp till RS att leverera. Jag antar fakturan kommer med slutleveransen.
Nu ska jag rigga upp en testjigg så att jag kan börja mäta upp dom inom de närmsta dagarna. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 09:04:22
|
Detlåter bra Bernt.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 20:39:17
|
Sådär, nu kom resten av komponenterna!!! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 23:01:23
|
kul men ta det lugnt brådska inte, det tar den tid de tar |
18 ska de va.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/06 : 06:17:34
|
Jag mäter och mäter... Det tar en jäkla tid men utfallet verkar bli bra. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/06 : 07:46:21
|
Jag har inte riktigt förstått hur det går till att matcha sådana här. Hur gör man?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/06 : 14:08:47
|
Jag har en 5V regulator som jag strömmatar med via motstånd på 100ohm, 47k och 100k. Jag har börjat med att dela upp dom i grupper via mätning av motståndet de ger i en punkt. Sedan fortsätter jag inom grupperna för att få till par, kvartetter osv. Mäter de ungefär lika i tre punkter är de bra matchade tycker jag.
Att mäta bara i en punkt räcker nog inte så bra, de kan skilja sig åt rätt mycket i en annan punkt så det har blivit mycket mer jobb med detta än jag föreställde mig. Utfallet är dock bra som sagt, mer än hälften av kopplarna hamnar i någon match.
Jag upptäckte förresten att de redan är märkta med bokstav efter mätvärde på fabrik, det stämmer bra också. - I en punkt. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/07/06 : 14:36:48
|
Tack Bernt för att du lägger ner tid och fixar detta
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/07/06 : 18:36:32
|
Tack Bernt! Jag kan skicka lite tid i ett vadderat brev om du vill? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/22 : 08:55:41
|
Tack för erbjudandet Cittro.
Nu har jag matchat ihop det här så gott jag kan. Det verkar som att vi kan få ihop så alla blir nöjda, till och med den som ville ha sextetter. Utan att ha räknat efter så tror jag att 70% eller så hittade en matchande partner. Så nu tänkte jag skicka ut.
Jag har förfrågan från ett par personer som vill köpa men inte såg gruppköpet i tid pga jobb och annat. Jag har också lyckats ha sönder några själv, så jag tänkte eventuellt köpa några extra också om det finns över någonstans. Därför tänkte jag så här: Skicka ett PM till mig, dels vill jag ha adressen att skicka till och dels vill jag veta om du kan tänka dig att sälja en del av det du beställt till någon annan. Påminn mig gärna också om hur många par/kvartetter osv som du beställde.
Jag har inte slutsumman på vad komponenterna kostade, det var två leveranser och det finns bara faktura på den ena leveransen än så länge. Om man ska gå efter den så hamnar priset på ca 25 kr/st inklusive frakten till mig. Jag måste invänta nästa faktura för att veta exakt, det bör bli en aning lägre i slutändan skulle jag tro.
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2007/07/22 : 21:28:38
|
quote: Jag har en 5V regulator som jag strömmatar med via motstånd på 100ohm, 47k och 100k. Jag har börjat med att dela upp dom i grupper via mätning av motståndet de ger i en punkt. Sedan fortsätter jag inom grupperna för att få till par, kvartetter osv. Mäter de ungefär lika i tre punkter är de bra matchade tycker jag.
Att mäta bara i en punkt räcker nog inte så bra, de kan skilja sig åt rätt mycket i en annan punkt så det har blivit mycket mer jobb med detta än jag föreställde mig. Utfallet är dock bra som sagt, mer än hälften av kopplarna hamnar i någon match.
Så har även de gjort på DIYforum när de mäter upp LDR'na för att få en så jämn volymökning.
Det är ett kanonjobb du gör Bernt du skall ha ett stort tack på förhand.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/08/05 : 14:10:12
|
Påminner om detta:
Jag har förfrågan från ett par personer som vill köpa men inte såg gruppköpet i tid pga jobb och annat. Jag har också lyckats ha sönder några själv, så jag tänkte eventuellt köpa några extra också om det finns över någonstans. Därför tänkte jag så här: Skicka ett PM till mig, dels vill jag ha adressen att skicka till och dels vill jag veta om du kan tänka dig att sälja en del av det du beställt till någon annan. Påminn mig gärna också om hur många par/kvartetter osv som du beställde.
De som redan svarat på min förfrågan ovan har nu ett paket på väg. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 13:46:25
|
Fick hem omkopplarna i dag och får då tacka Bernt för det jobb han har lagt ner på att matcha dem.
En fråga för säkerhets skull: De korta benen är dioden de långe är optocellen stämmer det, sedan är den vita pricken - eller har jag tolkat allt fel?.
Anders |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 15:16:48
|
Allt står i databladet. (Jag har för mig att det är som du skriver men kolla för säkerhets skull)
|
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 16:05:26
|
Jag tolkade databladet så som jag beskriver det och jag tänkte att nu när du har haft med dem att göra så vet du hur det skall vara.
Anders |
|
|
Topic |
|