Author |
Topic |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 10:41:45
|
Vad har Ni för program när Ni gör krets o kopplingsschemor?
Finns det bra gratisprogram som Ni kan rekommendera?
Nyfiken hå hur Ni gör!
Laddade ner ett program som heter "ExperssSCH". Men det verkar minst sagt "primitivt".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/02 10:46:06 |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 11:13:27
|
Eagle funkar bra. DEt finns en gratisversion. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 11:59:39
|
Är det en 30-dagars demo, eller är det obegränsad tid, fast begränsad funktion? Eagle räknar också ut ett bra sätt att sätta komponenterna på, eller?
Mvh Andy |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 13:18:40
|
Gratisversionen av Eagle är begränsad i antal komponenter, antal lager och storleken på kort har jag för mig. Vad jag vet finns ingen automatisk placering av komponenter, iaf inte vad jag sett..
Kretsar kan ej simuleras i Eagle. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 19:15:39
|
Hyggligt av Er "Ädla riddare" att förbarma Er över mina funderingar.
Kmj@:
Verkar absolut inte "helkass"
Andy@:
Eagel verkar vara en "kosta billigt" variant. precis.
reVintage@:
Finns det något "symbolbibliotek" att ladda ner? Har inte hitta något. Men det gick ganska lätt att skapa egna symboler. Det jag såhär omedelbart sakna var "transing", "drossel" och "elyter". Rör symboler har tydligen ingen av programmen.
Mitt behov i dagsläget är i första hand "dokumentation". Simulering får nog räknas till "överkursen".
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/02 19:17:16 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 19:37:06
|
Om du med transing menar transformator så finns drossel uppe på listen. Du skapar en transformator av valfritt antal drosslar som du kopplar ihop som du vill. En transformator ju just ett antal ihopkopplade drosslar. Kan se ännu snyggare ut om man lägger in några streck för att symbolisera järnet. Ellytar (hemska tanke)gör du genom att lägga in text "+" på rätt ställe.
Ang. rörmodeller som definivt finns så fick du instruktioner om var du hämtar dem i min förra post!
Ev. är LTSpice lite överkurs men simulering är definivt det bästa sättet om man vill få en blick i hur kretsar fungerar.
Så om du vill utvecklas och komma någonvart på¨detta område så ska du definivt köra Spice. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 20:17:40
|
quote: Du skapar en transformator av valfritt antal drosslar som du kopplar ihop som du vill. En transformator ju just ett antal ihopkopplade drosslar.
Ska fixas! Sälvklart! Busenkelt!
quote: Ang. rörmodeller som definitivt finns så fick du instruktioner om var du hämtar dem i min förra post!
Basic! Det finns en "steg för steg" beskrivning. Har man blygsamma kunskaper i "anglosaxiska" kan man ta "Karl Anka varianten", titta på bilderna.
Nä allvarligt talat så missa jag det fullständigt Men nu är det fixat. Efter helgen ska det ritas koppling-scheman till till ett rörbygge "a la Bernt J".
Värdet av simuleringar är stort. Det vet jag men får ta det lite "pö om pö".
Tack alla för Er "sommar-kvälls-support"
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 10:49:15
|
Jag kan hjälpa dig med rören och trafoinstruktioner. Men läs trådarna på intactaudio under "sim city". Det finns massor med matnyttigt där. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 17:43:02
|
reVintage@ quote: Jag kan hjälpa dig med rören och trafoinstruktioner.
Det vore ju mycket omtänksamt av Dig. Jag har försökt att få igång "rörsimuleringen". Men det stupar just nu på ett felmeddelande: "Too few parameters for subciruit typ 12at7 (instance: xu1)".
Jag ska säkert fylla i parameterlista men vet inte hur?
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 18:36:28
|
Hämta "dmtriodep.inc" från Intactaudios forum under "sim city" . Hämta också rörsymbolerna därifrån. Se till att de hamnar i "sub" resp. "sym" mapparna. När du står i schemat klickar du "S" och skriver ".INC dmtriodep.inc" och lägger det på schemat. Sedan behöver du bara byta namn på "triode" till önskat rör(måste finnas med i dmtriodep). Om du vill använda ett enstaka rör kan du klistra in subckt:en direkt i "S"-kommandot så att det ligger på schemat. Ta inte heller fel triode-symbol det finns ju både med och utan glöd. |
Edited by - reVintage on 2008/07/08 18:38:50 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 19:49:20
|
reVintage@ Bingo!
Jag hade ".INC dmtriodep.inc" i mappen där schemat ligger (allt enligt "duncanamps" instruktion. Det var det som strula.
Nu kan jag fortsätta min studier. Det är effektförstärkare som står på tur.
Tusen tack för "lotsningen". |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 19:53:52
|
Va Häftigt! Simulera rörsteg!
Här blir man lika nyfiken som en tonårsgrabb! |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/08 21:00:23 |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 22:29:26
|
Jag lånar tråden och utbringar min glädje över att jag fått fart på LTspice jag också. Det tog tid att fatta giget men nu verkar det rulla! Tack reVintage!
Kommer nog kanske frågor snart.. |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/26 : 15:40:50
|
Acebowler: PM:a så ska jag hjälpa dig efter bästa förmåga. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/01/26 : 18:36:43
|
Programmet är bra och hyggliga människor finns det på Forumet.
Det är bara tiden som inte räcker till allt man skulle vilja lära sig.
Men som sagt, vill/kan man så finns möjligheterna här på Forumet.
|
|
|
|
Topic |
|