HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PP med 6p14p
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/01/24 :  21:43:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag tänkte bygga mig en stärkare som slår Leben CS300 på fingrarna (det kan ju inte vara så svårt? )
Jag avser att köra med ryssar i både försteg o slutsteg, 6n1p (ecc88)samt 6p14p (EL84)
Jag slängde ihop en skiss här:

Vad tror ni?

Livet är för kort för mono

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/25 :  10:38:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bara för att inte "vara som alla andra" skulle jag bygga en sådan här:
http://diyaudioprojects.com/Tubes/EL84-Push-Pull/.
Tror du kan byta ut ECC802:an mot en 6N2P, men är dock inte säker.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/01/25 :  12:03:35  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag har ju funderat på LM317 som strömgeneratorer, jag är dock allergisk mot en gemensam strömgenerator på katoderna, jag vill ha separata, LED-bias går bort iallafall, jag vill inte ha ett disco
men en LM317 per ben kanske vore bra..

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/25 :  14:26:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
I exemplet jag hänvisade till ingår den gemensamma strömsänkaren i fasdelningskretsen. Jag ska bygga det där steget med 6L6 vad det lider.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/25 :  16:28:39  Show Profile Send reVintage a Private Message
Mr. Triatic:
Din idé är trevlig. Men är det inte samma lösning som i din tråd där vi modifierade E12? För Klass-A ligger gränsen vid ca 9-10k Raa och 250V.

Genom att använda www.revintage/PPABAMP.xls kan du optimera Raa och Ua för Klass-A.

Här finns mätningar av ryska rör:http://www.klausmobile.narod.ru/testerfiles/index.htm

Nu är surgubben igång:

Fantasifull kille i "diyaudioprojects"-tråden: Han lyckas få ut 18W i klass-A med B+240V, Iq=83mA(inmatad effekt 20W) och 2st EL84! Kanske polare med Joe Labero!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/25 :  16:34:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Var inte sån nu!!!

Jag såg en kinesisk (!) SE-stärkare med EL84 som gav 18W/kanal. Fast de flesta watten kom från nån IC-krets ...
Oavsett vad, tycker jag idén är läcker (och enkel).
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/01/25 :  16:48:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Hehe, nä, inte bråka nu -Wattarna skiter jag i!
Ja, min B+ ligger lite i snålaste laget, men med lite fjäsk kanske det funkar, det stämmer Gubben, grunden är Edison 12 med sin concertina, jag har tittat på en waveburn splitter men jag har bara en känsla av att det skulle tappa sin balans när temperaturerna driver iväg, svinget skulle ju lätt räcka, men jag vill inte bygga in nåt som känns fel från början.

Edited by - mr. Triatic on 2009/01/25 16:49:35
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/25 :  19:41:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
Konstruktionen kallas "self-split" och är gammal som gatan....

Med 8k, 250V och EL84 får man som mest ut ca 5W med pentodkoppling.

Tror att mest info finns på www.diyparadise.com

Med en effekttriod på ingångssidan och en effektpentod på utgångssidan kan det bli riktigt kul....... Ex.vis 45 och EL84.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/01/25 :  20:49:32  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
men vänta nu, lite mer kräm borde jag få ut, 250v har jag från trafon, det blir ju närmre 300 i B+ på anoderna.
Jo, ECC88 på ingången är ju ganska tråkigt, kanske skulle drista mig till en 6AU6 i första steget, måste bara undersöka vad jag har i gömmorna..

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/25 :  22:08:24  Show Profile Send reVintage a Private Message
Problemet är att du inte kan köra mer än ca 250V om du ska köra klass-A. Klass-AB är en annan sak......

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000