HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Internkablage i högtalare (lackad koppartråd)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/01/22 :  19:52:50  Show Profile Send asto a Private Message
Hej.

Tror jag sett någon någonstans använda lackerad koppartråd som internkablage i högtalare.
Jag tänkte prova detta i mina 2-vägare då jag har lite 0,8 och 1,2mm liggandes.
Men nu undrar jag om det t.ex är till fördel att tvinna den?
Är det någon risk att lacken kan skavas bort med tiden med kortslutning som följd?
För och nackdel med olika tråd diameter till bas och diskant?
Andra för och nackdelar?

Någon som provat och kan ge ett utlåtande?

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/01/22 :  22:10:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag har fyrflätat högtalarkabel med lackad koppatråd. Det var inga problem med den iallafall, inga ofrivilliga kontaktytor och den verkar skavtålig. Fast det tog en halv evighet att fläta förstås, det tar betydligt längre tid än att fläta vanlig plastisolerad kabel. Köpte min tråd på Elfa. Den lacken måste ju tåla att man lindar spolar och trafos med den, så... njae, den borde knappast skavas bort särskilt lätt. Det krävs en del jobb för att få bort lacken från ändarna också, när du börjar skava av med t.ex. en brytbladskniv eller skalpell så märker du hur hårt och tjockt det faktiskt är.

P.S. På en såpass kort bit kabel som det blir internt i en högtalare så undrar jag om det har särskilt stor betydelse att du dimensionerar det olika till diskant och bas. Visst, vill du få upp motståndet lite till något element så varför inte ta en extra tunn kabel till det elementet. Någon tredjedels ohm kanske det kan bli om du använder en redigt tunn kabel... D.S.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2009/01/22 22:17:29
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2009/01/22 :  22:19:51  Show Profile Send classe a Private Message
petter har det på hornen.

18 ska de va.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/01/23 :  14:35:25  Show Profile Send asto a Private Message
Tack för svar.

Kan tänka mig att flätningen är lite tidsödande, så jag tar nog skruvdragaren och gör det lite enklare för mig. Blir ju även lite svårt att fläta 2 ledare Min tråd är också köpt på Elfa så då kanske jag kan känna mig trygg.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/01/23 :  14:54:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vet inte om jag inbillade mig men, som Classe sagt tvinnade jag med
skruvdragaren. Det gick bra, ingen kortis eller så. Däremot tyckte
jag mig uppleva ett diskantbortfall. Den långa och ganska hårt
tvinnade kabeln hade blivit en spole... När vi var hos Intelligent
Sound var alla kablar flätade, även internkablaget, med FYRFLÄTA,
sån där som gör att ledarna går i var sitt plan. Vid termineringen
löder man bara ihop tåtarna två och två igen. Det var tydligen det
enda rätta, speciellt med tanke på att det finns rät starka
magnetfält i närheten av högtalarelement...

http://www.svalander.se/teknik/kablar/flata.htm
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/01/23 :  15:25:08  Show Profile Send asto a Private Message
Shit, blir ju ett evigt flätande om man skall ha 2+2 till varje element. I mitt fall 6 element.
Det skulle kanske bara vara positivt med ett litet diskantfall i mitt AMLHS projekt då den stiger lite med ökad frekvens. Ja, det är väl bara att prova lite olika varianter. Tusen tack för värdefulla tips.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/01/24 :  10:34:32  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
För basen kanske det inte spelar nån roll om du får diskantbortfall? Du skulle kunna fläta bara diskantkablarna.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/01/24 :  11:44:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har skrivit att jag använder koppartråd det gör jag till diskanterna som är magnetostater dvs banddiskanter jag använde först en flerkardelig typ av kabel men tyckte att det var alldeles för diffus återgivning. Jag började att prova med 0,3 mm tjocklek och ökade efterhand och fann att det började låta väldigt bra vi 0,65mm och slutade där förmodligen finns det säkert mer att hämta för jag fortsatte inte. Jag fyrflätade inte utan bara tvinnade dem lite lätt för att de inte skulle spreta åt alla håll.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2009/01/24 11:45:45
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/01/24 :  18:01:57  Show Profile Send asto a Private Message
Tack för att ni delar med er...

Aj aj aj, nu har jag skavsår på flera fingrar, har idag limmat ihop mina högtalarlådor. Medan limmet torkat har jag roat mig med att fläta fyrfläta

Det blev 0,8mm till diskant och 1,2mm till basarna. Vi får se hur det funkar...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000