Author |
Topic |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 19:52:50
|
Hej.
Tror jag sett någon någonstans använda lackerad koppartråd som internkablage i högtalare. Jag tänkte prova detta i mina 2-vägare då jag har lite 0,8 och 1,2mm liggandes. Men nu undrar jag om det t.ex är till fördel att tvinna den? Är det någon risk att lacken kan skavas bort med tiden med kortslutning som följd? För och nackdel med olika tråd diameter till bas och diskant? Andra för och nackdelar?
Någon som provat och kan ge ett utlåtande?
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 22:10:52
|
Jag har fyrflätat högtalarkabel med lackad koppatråd. Det var inga problem med den iallafall, inga ofrivilliga kontaktytor och den verkar skavtålig. Fast det tog en halv evighet att fläta förstås, det tar betydligt längre tid än att fläta vanlig plastisolerad kabel. Köpte min tråd på Elfa. Den lacken måste ju tåla att man lindar spolar och trafos med den, så... njae, den borde knappast skavas bort särskilt lätt. Det krävs en del jobb för att få bort lacken från ändarna också, när du börjar skava av med t.ex. en brytbladskniv eller skalpell så märker du hur hårt och tjockt det faktiskt är.
P.S. På en såpass kort bit kabel som det blir internt i en högtalare så undrar jag om det har särskilt stor betydelse att du dimensionerar det olika till diskant och bas. Visst, vill du få upp motståndet lite till något element så varför inte ta en extra tunn kabel till det elementet. Någon tredjedels ohm kanske det kan bli om du använder en redigt tunn kabel... D.S. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2009/01/22 22:17:29 |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 22:19:51
|
petter har det på hornen. |
18 ska de va.
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 14:35:25
|
Tack för svar.
Kan tänka mig att flätningen är lite tidsödande, så jag tar nog skruvdragaren och gör det lite enklare för mig. Blir ju även lite svårt att fläta 2 ledare Min tråd är också köpt på Elfa så då kanske jag kan känna mig trygg. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 14:54:42
|
Vet inte om jag inbillade mig men, som Classe sagt tvinnade jag med skruvdragaren. Det gick bra, ingen kortis eller så. Däremot tyckte jag mig uppleva ett diskantbortfall. Den långa och ganska hårt tvinnade kabeln hade blivit en spole... När vi var hos Intelligent Sound var alla kablar flätade, även internkablaget, med FYRFLÄTA, sån där som gör att ledarna går i var sitt plan. Vid termineringen löder man bara ihop tåtarna två och två igen. Det var tydligen det enda rätta, speciellt med tanke på att det finns rät starka magnetfält i närheten av högtalarelement...
http://www.svalander.se/teknik/kablar/flata.htm |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 15:25:08
|
Shit, blir ju ett evigt flätande om man skall ha 2+2 till varje element. I mitt fall 6 element. Det skulle kanske bara vara positivt med ett litet diskantfall i mitt AMLHS projekt då den stiger lite med ökad frekvens. Ja, det är väl bara att prova lite olika varianter. Tusen tack för värdefulla tips. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 10:34:32
|
För basen kanske det inte spelar nån roll om du får diskantbortfall? Du skulle kunna fläta bara diskantkablarna. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 11:44:19
|
Jag har skrivit att jag använder koppartråd det gör jag till diskanterna som är magnetostater dvs banddiskanter jag använde först en flerkardelig typ av kabel men tyckte att det var alldeles för diffus återgivning. Jag började att prova med 0,3 mm tjocklek och ökade efterhand och fann att det började låta väldigt bra vi 0,65mm och slutade där förmodligen finns det säkert mer att hämta för jag fortsatte inte. Jag fyrflätade inte utan bara tvinnade dem lite lätt för att de inte skulle spreta åt alla håll.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2009/01/24 11:45:45 |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 18:01:57
|
Tack för att ni delar med er...
Aj aj aj, nu har jag skavsår på flera fingrar, har idag limmat ihop mina högtalarlådor. Medan limmet torkat har jag roat mig med att fläta fyrfläta
Det blev 0,8mm till diskant och 1,2mm till basarna. Vi får se hur det funkar... |
|
|
|
Topic |
|