HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För bra ljud!!!???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/03/22 :  20:52:29  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Håller med FBK!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/23 :  00:31:31  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hur viktigt tror ni det är med korrekt naturtrogen återgivning om man lyssnar på elektonisk och syntetisk musik ?

Ingen, eller? Bara det inte är en massa hissad diskant som det kan vara ibland så är jag nöjd.
quote:
Man kan ju inte välja vilken musik man lyssnar på & gillar efter hur väl inspelade skivorna med artisterna är. Gillar man musiken så gör man, är det bra ljud på inspelningarna är det en bonus men det ska inte få styra. DÅ har ens intresse gått över styr.
Nu har jag inte gått och köpt speciela plattor enbart pga ljudkvaliten eller någon speciell stil pga ljudkvaliteten, men jag har märkt att jag har lyssnat mer på vissa plattor och mindre på andra lite beroende på vad jag har haft för högtalare de senaste åren och det är inget vidare tycker jagSå när jag bytte nu igen så var det extra viktigt att högtalarna var hyffsat allround och klarar spela det mesta utan att direkt låta illa med lite sämre plattor. Men så är jag ingen som jagar efter den mest "korrekta återgivningen" på jorden, utan viktigast för min del är att "jag njuter" sedan om det skulle vara färgat eller ej är av mindre betydelse bara mina öron gillar det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/03/23 00:45:15
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/23 :  05:02:03  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Knappast att F/E-lyssna men väl genom diverse manipulationer via brända skivor få fram ett resultat som jag personligen inte är övertygad om att det är så enkelt att få repeterbart för andra testare.



Gäsp, seriöst. Klaga går det ju alltid, men kom med något som är bättre rent vetenskapligt istället. Nej, då är det tyst som vanligt.


quote:
nin, nog borde det gå att få en inspelad cello att låta som en cello. Om inte inspelningstekniken kommit så långt så kan nog lite modifiering av den inspelade ljudvågen nå fram till naturtrogenhet. Och jag tror det finns gott om kammarmusik som är inpelat på ett naturtroget sätt. Men annan musik produceras ju ofta för att höras bra i radion (där funkar det inte med naturtrogen dynamik). Kanske görs konsumenthögtalare för radiomusik och inte för hifi.



Ännu en gång, låter alla mickar lika? Mixar alla studios lika? Mastras alla skivor lika? NEJ.


quote:
Kort ljudminne? Stämmer det? Jag känner igen en människas röst i åratal. Beror säkerligen på att känslor och minnen är med i spelet.



Ja, det stämmer. Tror man räknar med att vid runt 10 sekunder så faller det kraftigt neråt. Det är intressant när jag själv jämför olika utgåvor så är det vid snabba byten jag hittar lättast skillnader.


quote:
Tycker detta börjar likna det vanliga drabblet som ofta förekommer på det andra forumet.



Enda dravlet är det som du kommer med. Som sagt, valet är enkelt, man kan välja precis det man vill.


quote:
Självklart, nin, vet jag att det förekommer oräkneliga apparater i hela kedjan, det mixas, limiteras, mastras och så vidare, vilket gör att det är väldigt svårt att värdera en anläggning utifrån "hur det ska låta" när man inte vet "hur det ska låta". Men har man en inspelning av t ex en cello som är så oförvanskad i inspelningskedjan som det är möjligt, och tycker den låter naturligt, förutsatt att man vet hur en cello låter naturligtvis, då kan man nog vara rätt så säker på att ens egen anläggning inte förvanskar alltför mycket. Och då kanske man vågar lita på att även tillkonstrad musik låter som skaparen av verket, dvs procucenten av skivan, avsett.



Personligen så tycker jag det är ett dåligt sätt att försöka se om anläggningen förvansklar ljudet på vägen. Köper du skiva så kan du aldrig veta hur det har ändrats på vägen. Bästa sättet bör vara att via mätningar och andra tester se om den påverkar signalen lr inte. Om man nu är ute efter en anläggning som inte påverkar. Vill man hellre ha en viss typ av ljud, som jag med rörförstärkare, så kan man ju rent subjektivt välja det.


quote:
Det är mycket olika mellan individer också. Detta påstående att "ljudminnet är kort" är något jag sett att många utan vidare tar som en sanning. Varför är det sant? Troligen för att någon sagt att det är så. Jag tror inte det är sant, jag har träffat personer som minns exakt hur något lät. En generalisering och godtycklighet av den magnituden ska tas med minst en tunna salt.



Det ska finns flera undersökningar på detta. Och det handlar inte om man känner igen en röst, utan SMÅ detaljer. Ska se om jag kan hitta det. Men som sagt, testa själv. Jämför olika mastringar mot varandra. För mig är det mkt lättare att höra skillnad om jag hoppar rätt fort mellan dom.


quote:
Dessa diskussioner har jag Faktiskt.se läst på andra ställen å de leder ju aldrig till någonting.



Nej, det leder ju ingenstans så länge det finns folk som misstror mätningar och vetenskap.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/23 :  06:46:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På tal om ljudminne.

Snackar vi det tonala, ljudbilden eller helheten ? Det räcker oftast med att vara på uselt humör för att det ska låta därefter. Redan där har vi lurat oss själva.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/23 :  07:57:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
quote:Knappast att F/E-lyssna men väl genom diverse manipulationer via brända skivor få fram ett resultat som jag personligen inte är övertygad om att det är så enkelt att få repeterbart för andra testare.




Gäsp, seriöst. Klaga går det ju alltid, men kom med något som är bättre rent vetenskapligt istället. Nej, då är det tyst som vanligt.




Ja, vill man kalla det vetenskapligt så är det högre precision i en vanlig blindtest. Det finns för många osäkra faktorer anser jag.
Synd att du känner dig seriöst trött men våren är ju på väg.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/23 :  10:45:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Nej, det leder ju ingenstans så länge det finns folk som misstror mätningar och vetenskap.


Det samma gäller väl de som misstror sina egna sinnen.

Var och en väljer vad som gäller vid val av utrustning för uppspelning av musik, mätresultat eller sina egna preferenser.

Istället för att slå varandra i skallen med utnötta argument, så var tacksamma för att alla inte tycker lika.

Det finns plats för båda alternativen.

Nin, din innställning är kul, förespråkar F/E, men väljer utrustning efter de sinneliga parameterna, heder åt det

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:17:12  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Bra tråd blir tråkig ioch med LTS-vinklingen tyvärr;-(
Ställningskrig är bara förnamnet....
/Shaft
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:46:10  Show Profile Send huzze a Private Message
Zombie: "Attack-Decay-Sustain-Release"

Du sysslar möjligtvis inte med syntar?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:47:43  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Det räcker oftast med att vara på uselt humör för att det ska låta därefter. Redan där har vi lurat oss själva.
Oh ja. Förväntningar likaså. Vet själv när jag packade upp mina Sonus Faber Electa Amator 1996/97 och slängde i en skiva och tyckte det lät apa. Fast jag visste vad burkarna kan. Det var helt fel låtval och det förstörde hela förmiddagen. Det tog många plattor att rätta till det misstaget...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:53:08  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det var länge sedan jag gjorde några inlägg här på forumet men nu är det dags igen. Om man ska utgå ifrån skivan och hur den är inspelad och använda det som referens hamnar man ofelbart i en komplex problematik. Om man i stället, som Bernt säger, skaffar sig en gedigen uppfattning om hur akustisk musik låter vid olika tillfällen och med olika förutsättningar med allt vad det innebär, lär man finna en stabilare grund att utgå ifrån när man försöker bygga upp sitt system. Enkelheten i detta resonemant går för mig ut på att man lätt kan identifiera sina preferenser. Man kan alltså hela tiden hänvisa tillbaks till sina erfarenheter för att komma så nära som möjligt, i det här fallet, något som, i dina öron, kan betraktas som naturligt ljud. Hur programmaterialet sedan låter, låter jag vara osagt eftersom ingen förutom studioteknikern som mastrade? materialet, givet samma studio vid avlyssning, kan säga hur resultatet egentligen låter. Bra va?

Sedan spelar det väl ingen roll om det inte alltid låter lika bra i anläggning, beroende på om man är på uselt humör eller har vax i öronen. Jag misstänker att man alltid tycker att det imellanåt låter mindre bra, oavsett vilken anläggning man har.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2007/03/23 11:55:21
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/23 :  13:41:52  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Det samma gäller väl de som misstror sina egna sinnen.



Ja, men problemet är att sinnena är rätt så lätta att lura. Tror dom flesta här har någonsin varit med om man hört något nytt eller dyl när man tror man gjort något men faktiskt inte gjort det. Jag har stått i hifi butiken och hört på killar som hörde massa olika nya detaljer när dom trodde man bytte kablar, men det gjorde man aldrig.

Men man måste ju inte gå på dessa mer objektiva tester, det är ju såklart upp till var och en. Men man bör kanske inte påstå dom är mindre rätt än sina egna subjektiva tester.


quote:
Hej!
Bra tråd blir tråkig ioch med LTS-vinklingen tyvärr;-(
Ställningskrig är bara förnamnet....
/Shaft



Ja, det måste vara jobbigt att 2% av dom här kan iaf inse en del fördelar med mätningar och F/E lyssning än helt subjektiva lyssningar. Tycker det är verkligen personer som du som gör stämningen dålig. Exakt vad gav ditt inlägg? Mer än dålig stämning?

Btw, jag är inte med i LTS och jag har en gosig rörförstärkare.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/23 :  14:50:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sluta tjafsa på varandra nu! Tjafset hör inte hemma på HiFiForum.nu så ta det någon annanstans!



Dags att återgå till fikastundens diskussionsklimat.

Det är precis inom HiFi som med allt annat, det finns bra och dåliga dagar. Det gäller oavsett om man har nya grejor i anläggningen eller inte.

Men när man har nya grejor i anläggningen blir det helt plötsligt viktigt att man inte förleder sitt eget omdömme. Ger man sig tid(någon månad eller två) och ser till att man inte stressar så brukar man kunna hitta fram till vad man egentligen hör oavsett hur mycket bling, bling man uppfattar vid den första kontakten av DUT'en(Device under test).
Jag brukar alltid ha kvar min gamla referens för att kunna koppla tillbaks efter ett tag(några veckor) för en reality check.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:08:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Jag brukar alltid ha kvar min gamla referens för att kunna koppla tillbaks efter ett tag(några veckor) för en reality check.



Hmm, modigt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:16:59  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Jag brukar alltid ha kvar min gamla referens för att kunna koppla tillbaks efter ett tag(några veckor) för en reality check.

Enda sättet att prova kablar på för min del
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:50:04  Show Profile Send fripps a Private Message
Det är väldigt lätt att göra rymdforskning av det mesta. Hade det funnits en subjektiv(skrev fel) objektiv sanning så hade det funnits en tillverkare av högtalare, en tillverkare av förstärkare mm.

Tycker jag att min anläggning låter bra så är den bra eftersom det är jag som skall leva med den. Har vid något tillfälle fått klagomål på att det fanns andra anläggningar som spelade skönsjungande damer bättre och det var ju dåligt att min dyra anläggning inte kunde detta. Jag lyssnar aldrig på skönsjungande damer så jag bryr mig inte.

Hifi är väldigt enkelt "Tycker du det låter bra så är det bra", lita alltid på dina egna intryck. Skit i mätningar och tekniska specar, passar ljudet dina preferenser och stämmer med dina referensramar så har du hittat rätt.

//Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO

Edited by - fripps on 2007/03/23 16:00:30
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:54:54  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Det är väldigt lätt att göra rymdforskning av det mesta. Hade det funnits en subjektiv sanning så hade det funnits en tillverkare av högtalare, en tillverkare av förstärkare mm.



Nej, en subjektiv sanning är ju svårt, eftersom den är subjektiv. Men objektiv sanning är ju en annan sak. Sen kan man såklart subjektiv föredra något helt annat, det är ju självklart.
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:59:31  Show Profile Send fripps a Private Message
Nin: mitt fel, skrev fel. Satt och tänkte på att allt är subjektivt och råkade skriva det

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO

Edited by - fripps on 2007/03/23 16:03:54
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/03/23 :  16:26:59  Show Profile Send niklass a Private Message
Jag har köpt min anläggning för att jag ska kunna njuta så mycket som möjligt av den musik jag gillar att lyssna på. Det är den enda orsaken.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/03/23 :  19:42:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ger man sig tid(någon månad eller två) och ser till att man inte stressar så brukar man kunna hitta fram till vad man egentligen hör oavsett hur mycket bling, bling man uppfattar vid den första

Ja,så hinner humör svängningar och förväntningar stabilisera sig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/23 :  20:14:25  Show Profile Send Peg a Private Message
on topic: Nej man kan inte få för bra ljud för då är det inte bra längre. Alternativt skaffa några inkopplingsbara mysrör i kedjan för de dåliga inspelningarna.


off topic:
Utvärderingsmetoder:
Alltså det finns fördelar och nackdelar med alla sätt om vi börjar med några av nackdelarna:

F/E:
Funkar bara riktigt bra på stärkare och är egentligen bara värt något om hela kedjan vore neutral vilket är väldigt svårt att uppnå eller mäta. Frågan är ju också hur mycket det är värt med ett absolut neutralt steg när högtalarna färgar mycket mycket mer ?

Mäta:
Mätningar är oftast väldigt simplistiska och kör med en eller två sinusar i taget vilket är långt ifrån riktig musik och missar mängder av problem. Finns tyvärr ingen mätutrustning som bara spottar ut sanningen om hur bra en apparat är i skalan 1 till 10.

Subjektivt lyssnande:
Oj oj var ska man börja dagsform ? ljud minne eller minnet i största allmänhet ? vax ? Man kanske helt enkelt glömde lyssna på basen koncentrerat eller missade att nån trumma lät plastigt ?


Fördelar då ?
F/E:
Hyffsat objektiv metod med resultat som förmodligen kan reproduceras av andra !

Mäta:
Mätningar kan tex. avslöja rena defekter,hjälpa till vid konstruktion och se till att vi inte väljer för klena steg eller för tungdrivna högtalare. skitbra !

Subjektivt lyssnande:
Största fördelen är ju att man kan pröva ett helt system på en gång och att det är exakt så här man kommer lyssna på musiken. Tappar man kontroll över den stampande foten är väl det ett gott tecken ? Kan bli ganska bra efter en långtids utvärdering.

Så vilken metod väljer man ?

Mitt svar är: helst alla på en gång i lagom dos efter tycke och smak !

Det finns ju ingen anledning att ignorera att en mätning säger att ens högtalare kommer brinna upp av för mycket DC med en viss förstärkare eller att ens öron säger att något inte går att lyssna på !
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/23 :  21:17:18  Show Profile Send rolnor a Private Message
fripps;

Jag hade en fin röranläggning med ännu finare burkar som jag tyckte spelade "min" musik jättebra. För en tid sedan uppgraderade (ljudmässigt, prismässigt så var det en nedgradering)så tyckte jag att min musik lät ännu bättre, det här är förstås självklart, men man kan omvärdera vad som är en "bra" anläggning. Nu så tycker jag att mina gamla grejjor var ganska dåliga. Jag tycker att den här diskussionen är viktig och ibland får man faktiskt försöka hålla tillbaka gäspningar när man tycker att den segar till sej.

rolnor
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/03/23 :  21:51:52  Show Profile Send fripps a Private Message
Rolnor: Vad som är det bästa ljudet för en kan självklart variera över tiden och har inget med pris att göra. Att man ändrar sig har oftast att göra med att referensramarna breddas. Det jag vill trycka på är att om jag är nöjd med mitt ljud så är det bra. Sen kan bra alltid bli bättre. Kan anläggningen bli för bra? För min egen del tror jag aldrig att anläggningen kan bli för bra då allt hela tiden är en fråga om kompromissens storlek och placering i ljudkedjan.

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/23 :  22:34:15  Show Profile Send rolnor a Private Message
fripps;

Jag tror inte heller att ett system kan bli för bra, det som kanske inträffar vid en uppgradering (som påpekats)är att man får andra inspelnings/mixnings/mastrings (och därmed även genre) prefferenser, kanske att man lystnar mer på t.ex. "bra" live-inspelningar. Så har det blivit för mej. Förövrigt har jag en känsla av att flera här är rörande överens om sakfrågan, men kanske vill formulera saken annorlunda.

rolnor
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/23 :  22:47:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Hifi är väldigt enkelt "Tycker du det låter bra så är det bra", lita alltid på dina egna intryck. Skit i mätningar och tekniska specar, passar ljudet dina preferenser och stämmer med dina referensramar så har du hittat rätt.

Bra sagt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/24 :  08:24:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi har en härlig förmåga att "slänga ut barnet med badvattnet". Argumenten dras så långt att vi totalt missar sammanhanget.
Som vanligt ligger "sanningen" någonstans mitt i mellan alla ståndpunkter.

quote:
Hifi är väldigt enkelt "Tycker du det låter bra så är det bra".


Det skriver jag också under på med den lilla passussen att man inte skall ha bråttom.

Att bygga ihop en bra anläggning tar tid. Man skall ge sig tiden och njuta av framstegen, ett åt gången. De är en del av hobby'n. Låt forskningen skötas av de som tycker det är roligt och njut av din hobby.

Ta det lungt och bygg anläggningen långsamt så minskar risken för att man hamnar fel och se för guds skull till att skaffa live referenser.
Jag fattar inte varifrån stressen med att skaffa nya grejor kommer ifrån? Det kommer att finnas prylar att testa om ett år också så skit i stressen. Ge upp "grann-racet", låt "grannen" "vinna" så kanske han också slutar och blir en klokare människa på köpet.

Visst kommer det att bli en del felkliv på vägen. Men säg det liv som är spikrakt? Det är bara på TV de får allt att se predestinerat ut... Att göra fel är en del av njutningen och av att leva.
Man går inte rätt 100% av gångerna men även i avstickarna finns det lärdomar att dra. Om inte annat så lär man sig en del om hur man själv fattar sina beslut om man orkar analysera felklivet.

Nej, sluta stressa och njut av det som redan står i racket.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000