HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Moral gentemot HiFi-butiker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:03:14  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Tack Dan!!

jag kan lova att "utbildningen" och påverkan mot att bli en duktigare lyssnare SJÄLV pågår med oförminskad kraft. För att inte tala om kaffedrickandet

Jag kan uppfattas som en avig person i skrift har jag förstått och fortfarande kommer det in folk som efter en halvtimma plötsligt säger: "men du var ju riktigt trevlig!
har försökt lära mig något av det men det går trögt...

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:05:43  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Oj, här har det kommit några inlägg sedan jag började skriva, men jag tror inte något av dem påverkar min text nedan.
Ang Sladd och MangeW så måste jag säga att båda använder liknande typ av argument, som kan förtydligas från båda håll, med risk för att bli lika långa som nedan

Saklig måste man vara, annars får man en del att äta upp sedan... Vi får se om jag var saklig nog.

Efter detta tror jag att vi är överense och att vi kan korta ner inläggen markant, kanske även diskutera mer konkret kring topic

"Om den är mer lönsam tror jag inte jag påstått. Ur ett aktiemarknad-perspektiv kan den nya produkten sällan konkurrera. Men vi har ju prylarna till något? Under tiden man byter och fixar med begagnade saker (som jag inte tror behåller värdet, dvs någon slags nollsummespel) så lyssnar nyköp-kunden på musik. Bytakunden byter, håller koll på läget, säljer och köper, tar sig fra,. det är två olika förhållningssätt som inte kan ställas mot varanda rätt av. det är detta jag pekar på, inte att nyköp är mer lönsamt.
...
Jag har aldrig kommit med de argumenten. Släpp aktietanken. På 5 eller 10 års sikt kan det dock vara en lika bra affär även i kronor och ören, oavsett vilka intetioner dina vänner har/hade."

Men om du antar att begagnat-kunden köper ett par QRS Nova, (för visst är det väl en möjlighet att någon någonsin skulle sälja sitt par ) då skulle det ju handla om samma produkt och det tycker jag att vi ska hålla oss till för att kunna jämföra. efter 10 år har ju begagnatkunden sparat lika mycket pengar som han gjorde i samband med köpet?

Den begagnade produkten leder ju inte i sig till att han byter snabbare än om han köpt den ny. Möjligtvis förutom den anledningen att personen som köpt nya får så förbaskat mycket mindre tillbaka om han sedan säljer dem igen - och det är här vi har kärnfrågan.

Som du säger vill man som människa minimera förlusten, eller helst inte förlora alls. Detta leder, tror jag, till att flertalet sitter hårt på sitt nyförvärv och lär sig leva med dem trots att de inte var precis vad han/hon sökte. Vilket i sin tur kan leda till en uppfattning om att begagnatköparen byter oftare, eftersom han har möjlighet att göra det med mindre ågren, tack vare en reducerad förlust.

Du tycks ha uppfattningen att begagnatmarknaden till största delen består av människor som köper för köpandet för att sedan sälja och köpa igen under relativt kort tid. Min uppfattning är att du har fel här, men att möjligtvis forumen visar en större andel av denna typen då en person som byter ofta givetvis även syns mer med sina "nytt paket"-trådar" o dyl., vilket ger en skev uppfattning om verkligheten. Ett annat exempel - som även butiker brukar nyttja - är att man lätt kan få uppfattningen om att en viss produkt lider av stora kvalitetsbrister när man läser forumen, just för att de som har problem oftare skriver om dessa än de som inte har problem, av naturliga skäl. Detta exempel stärker inte min teori ang. begagnatköparna, men visar på att forumen ibland kan ge missvisande "statistik".

"Ett "påslag" i jämförelse med begagnatmarknaden? Nu vet jag inte hur du funderar men siffran kan säkert vara rätt. Annars är påslaget (från annat tillverkarland) mer relaterat till frakt, svensk moms och lite till för att kunna hantera en liten marknad. Ligger aldrig på 100% upp i vår butik eller någon av våra agenturer."

Påslag i förhållande till begagnatmarknaden var kanske inte så genomtänkt och relevant av mig, men min tankegång är att om man har stora (eller för stora) påslag, så ger detta upphov till ett förhållandevis lägre andrahandspris som i sin tur ger en större anledning att köpa begagnat.

"Dock är ju alla kunder som kommer in och behöver hjälp en potentiell framtida kund även inom annat och bör /skall tas om hand på bästa sätt.!

Nu börjar det låta! Mer sådana uttalanden och jag besöker dig snart för ett (evetuellt ) köp.

"Visst är det ett problem och viss kan man visa en annan sida. Tänk dig själv att du i ett kundsamtal får ordet "pris" 5 gånger per minut, en berättelse om vad olika saker kostar på e-bay. audiomarkt etc etc och OM kunden köper si mycket hur mycket kan jag då tänka mig att gå ned.... Vi pratar om första samtalet!! Då är jag garanterat lika återhållsam och den som ringer är i aktievärlden, inte i hifivärlden."

Med önskan att fortsätta skriva under mitt alias, så berättar jag mer än gärna att jag många gånger suttit med den typen av kunder. Min reaktion har nästan alltid varit samma. Jag är inte finare än att jag kan sälja till alla och har jag möjlighet så går jag givetvis ner i pris, speciellt vid köp av ett antal produkter samtidigt. Självklart får det aldrig leda till en nollaffär och jag vill absolut inte kasta någon moralkaka på någon handlare, jag är trots allt glad att ni finns

"Men har jag varit njugg mot "hifiaktehandlare" så tror jag det funkar på ett annat sätt. Vi butiker kan inte vara med i den typen av race. inte om vi vill leva i morgon också. Då "ni" vill ha nytt och behöver oss"

Frågan här är om du kan avgöra vem hifiaktiehandlaren är, jag tror inte att de är riktigt så många som du tror och man får ju _aldrig_ behandla en presumtiv köpare som en sådan och därför anser jag att det är bättre att "slösa tid" på ett par för många, än motsatsen.

Tycker du verkligen att folk har en avig inställning gentemot dig och dina kollegor? I min omgängeskrets tar man mer än gärna en eftermiddag i en trevlig butik för att lyssna, titta och prata med ägaren om diverse prylar som man inte har ännu, eventuellt testa några intressanta högtalare inför en kommande uppgradering. Detta med en mycket lättsint inställning och med enda kravet på handlaren att inte fråga direkt när man kommer in: "Ska ni köpa något?". Handlare med den inställningen är inte många, men de finns, och de får inte besök av oss alltför ofta igen. Största konkurrensmedlet som butiker har mot e-handlare är ju som man så ofta får höra personlig kontakt, service, möjlighet att titta, känna, lyssna...

Mvh
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:33:13  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Oj, här har det kommit några inlägg sedan jag började skriva, men jag tror inte något av dem påverkar min text nedan.
Ang Sladd och MangeW så måste jag säga att båda använder liknande typ av argument, som kan förtydligas från båda håll, med risk för att bli lika långa som nedan

- NEJ! jag önskar bara att man diskuterar utifrån vad som står i tråden, inte utifrån vad man tror sig veta, vilken uppfattning man har om någon annans tänkande som antas ligga fördold etc etc

Saklig måste man vara, annars får man en del att äta upp sedan... Vi får se om jag var saklig nog.

Efter detta tror jag att vi är överense och att vi kan korta ner inläggen markant, kanske även diskutera mer konkret kring topic

"Om den är mer lönsam tror jag inte jag påstått. Ur ett aktiemarknad-perspektiv kan den nya produkten sällan konkurrera. Men vi har ju prylarna till något? Under tiden man byter och fixar med begagnade saker (som jag inte tror behåller värdet, dvs någon slags nollsummespel) så lyssnar nyköp-kunden på musik. Bytakunden byter, håller koll på läget, säljer och köper, tar sig fra,. det är två olika förhållningssätt som inte kan ställas mot varanda rätt av. det är detta jag pekar på, inte att nyköp är mer lönsamt.
...
Jag har aldrig kommit med de argumenten. Släpp aktietanken. På 5 eller 10 års sikt kan det dock vara en lika bra affär även i kronor och ören, oavsett vilka intetioner dina vänner har/hade."

Men om du antar att begagnat-kunden köper ett par QRS Nova, (för visst är det väl en möjlighet att någon någonsin skulle sälja sitt par ) då skulle det ju handla om samma produkt och det tycker jag att vi ska hålla oss till för att kunna jämföra. efter 10 år har ju begagnatkunden sparat lika mycket pengar som han gjorde i samband med köpet?

Den begagnade produkten leder ju inte i sig till att han byter snabbare än om han köpt den ny. Möjligtvis förutom den anledningen att personen som köpt nya får så förbaskat mycket mindre tillbaka om han sedan säljer dem igen - och det är här vi har kärnfrågan.

Som du säger vill man som människa minimera förlusten, eller helst inte förlora alls. Detta leder, tror jag, till att flertalet sitter hårt på sitt nyförvärv och lär sig leva med dem trots att de inte var precis vad han/hon sökte. Vilket i sin tur kan leda till en uppfattning om att begagnatköparen byter oftare, eftersom han har möjlighet att göra det med mindre ågren, tack vare en reducerad förlust.

Du tycks ha uppfattningen att begagnatmarknaden till största delen består av människor som köper för köpandet för att sedan sälja och köpa igen under relativt kort tid. Min uppfattning är att du har fel här,

Nej, jag har inte den uppfattningen. Internet och prisjakten och den prishets som tillkommit på mycket kort tid har skapat utrymme för en typ av hobby som jag benämnt hifibytarhobby. Inställningen att vara livrädd att göra en "dålig affär" leder oftare ned i diket än vid mer "normala" inköp. Att handla begagnat som man alltid har gkort har ingenting med detta att göra. Jag har heller aldrig sagt något om hur stor andel av begagnatköparna som jag tror lider av "aktiesyndromet".

men att möjligtvis forumen visar en större andel av denna typen då en person som byter ofta givetvis även syns mer med sina "nytt paket"-trådar" o dyl., vilket ger en skev uppfattning om verkligheten. Ett annat exempel - som även butiker brukar nyttja - är att man lätt kan få uppfattningen om att en viss produkt lider av stora kvalitetsbrister när man läser forumen, just för att de som har problem oftare skriver om dessa än de som inte har problem, av naturliga skäl. Detta exempel stärker inte min teori ang. begagnatköparna, men visar på att forumen ibland kan ge missvisande "statistik".

Instämmer, jämför med tidningsrubriker om "villa brann ned, brandkåren hann inte fram". Hur ofta läser man "villaägare släckte brand själv, brandkåren fick vända utan att behöva använda släckbilen". Det ena är en nyhet och skapar tanken att det är ingen idé att lära sig eller köpa en egen brandsläckare t ex.

"Ett "påslag" i jämförelse med begagnatmarknaden? Nu vet jag inte hur du funderar men siffran kan säkert vara rätt. Annars är påslaget (från annat tillverkarland) mer relaterat till frakt, svensk moms och lite till för att kunna hantera en liten marknad. Ligger aldrig på 100% upp i vår butik eller någon av våra agenturer."

Påslag i förhållande till begagnatmarknaden var kanske inte så genomtänkt och relevant av mig, men min tankegång är att om man har stora (eller för stora) påslag, så ger detta upphov till ett förhållandevis lägre andrahandspris som i sin tur ger en större anledning att köpa begagnat.

Då förstår jag huur du menar och det har jag nämnt i tråden. det är produkter som har mycket "luft" i systemet (för högt/orealistiskt pris), aldrig får riktigt fäste och begagnatmarknaden justerar automatiskt för dessa nivåer då de flesta vet om den reella nivån efter ett tag. det finns alltså ingen sådan stor vinst att hämta.

"Dock är ju alla kunder som kommer in och behöver hjälp en potentiell framtida kund även inom annat och bör /skall tas om hand på bästa sätt.!

Nu börjar det låta! Mer sådana uttalanden och jag besöker dig snart för ett (evetuellt ) köp.

Välkommen!

"Visst är det ett problem och viss kan man visa en annan sida. Tänk dig själv att du i ett kundsamtal får ordet "pris" 5 gånger per minut, en berättelse om vad olika saker kostar på e-bay. audiomarkt etc etc och OM kunden köper si mycket hur mycket kan jag då tänka mig att gå ned.... Vi pratar om första samtalet!! Då är jag garanterat lika återhållsam och den som ringer är i aktievärlden, inte i hifivärlden."

Med önskan att fortsätta skriva under mitt alias, så berättar jag mer än gärna att jag många gånger suttit med den typen av kunder. Min reaktion har nästan alltid varit samma. Jag är inte finare än att jag kan sälja till alla och har jag möjlighet så går jag givetvis ner i pris, speciellt vid köp av ett antal produkter samtidigt. Självklart får det aldrig leda till en nollaffär och jag vill absolut inte kasta någon moralkaka på någon handlare, jag är trots allt glad att ni finns

Här i Alingsås sitter vi ju också i en knivig sits. Vi har - beroende på vilket märke det handlar om - mellan 6 och 14 butiker ute i landet som säljer de märken vi ansvarar för. Kunder tror ofta att det blir billigare om man ringer "direkt" till oss. I själva verket kan det ibland vara tvärtom, vi är måna om att butikerna ute i landet skall känna sig trygga och inte förlora affärer till oss som sitter på större marginal.
Den som vill köpa ett helt system av mig får alltid paketpris. Den som får problem med en QRS-Supernova kort efter leverans hör som regel en bil på uppfarten inom en vecka, oavsett var i landet du bor.


"Men har jag varit njugg mot "hifiaktehandlare" så tror jag det funkar på ett annat sätt. Vi butiker kan inte vara med i den typen av race. inte om vi vill leva i morgon också. Då "ni" vill ha nytt och behöver oss"

Frågan här är om du kan avgöra vem hifiaktiehandlaren är, jag tror inte att de är riktigt så många som du tror och man får ju _aldrig_ behandla en presumtiv köpare som en sådan och därför anser jag att det är bättre att "slösa tid" på ett par för många, än motsatsen.

jag håller med, det är skitsvårt men jag försöker alltid ta mig tid.

Tycker du verkligen att folk har en avig inställning gentemot dig och dina kollegor? I min omgängeskrets tar man mer än gärna en eftermiddag i en trevlig butik för att lyssna, titta och prata med ägaren om diverse prylar som man inte har ännu, eventuellt testa några intressanta högtalare inför en kommande uppgradering. Detta med en mycket lättsint inställning och med enda kravet på handlaren att inte fråga direkt när man kommer in: "Ska ni köpa något?". Handlare med den inställningen är inte många, men de finns, och de får inte besök av oss alltför ofta igen. Största konkurrensmedlet som butiker har mot e-handlare är ju som man så ofta får höra personlig kontakt, service, möjlighet att titta, känna, lyssna...

Håller med igen, vi har många trevliga eftermiddagar med avslappnad stämning. det är som regel på nätet som hat och ilska mot hifihandlare avhandlas och det är den mentaliteten jag menar.

Är det nu vi skall bli kortfattade??


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:37:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Den som får problem med en QRS-Supernova kort efter leverans hör som regel en bil på uppfarten inom en vecka, oavsett var i landet du bor.
Snacka om imponerande ljudbild...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:37:26  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag fattar mindre o mindre här.. Är inte handlarna och köparna i samma båt med skillnaden att köparna numera har korken till roddbåtens bottenplugg och handlarna sitter i denna båt... Detta eftersom vi kunder ju faktiskt kan sänka deras trygghet..

Visst kan man lite garva numera som kund åt dessa "handlare" som sugit oss på rätt feta överpriser historiskt sett... Men nu har detta gått så långt så man inte ens fattar det självklara i att handlarna är oroliga av många kunder..

Min åsikt är helt ärligt att vi sitter i samma båt.. Vi kunder kan sänka våra handlare. men se i STHLM hur vår hobby ser ut där.. Hade inte Robban kämpat in med sin nya sattsning så hade Sthlm varit totalt uland på hifi.. Dom andra handlarna där är rent mediokert dåliga i sina sortiment numera PGA den döende marknaden... Och med handlarnas nergång har hobbyn även sjunkit...kanske orkar Robban med att införa högre nivåer av hifi igen i huvudstaden.. Jag hoppas och hejar på allt vad jag kan.. STHLM behöver detta. Ev dras andra handlare med och hela marknaden kan börja leva upp igen..

Så som sagt.. Detta är ett race där vi bör vara aktsamma om VARANDRA så inte hela sverige sjunker i framtiden PGA handlarna INTE pallar.. Eller att vi kunder anser vi SKALL vinna till varje pris..

Handlarna har skulld själva via alla sina skyddanden av sin egen röv.. JA!!. Men sedan får man ju lov att förstå dom också. Vem fan vore inte skräckslagen om man såg bankens papper och jämförde med egna resultaten..

Jag vet mitt inlägg INTE direkt är on topic här. men eftersom det synes mig finnas ett "vi o dom" här så anser jag dessa ord ändå kan vara viktiga..

Mangew o sladds ordbyten är ju "bara som vanligt".. Så jag ser inte det som så farligt direkt... Lite rens i rören gör en friskare andning brukar det heta.. kanske behöver forumet rensa i rören lite både här o där.. Vad vet jag..

Amen.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:48:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
quote:
Den som får problem med en QRS-Supernova kort efter leverans hör som regel en bil på uppfarten inom en vecka, oavsett var i landet du bor.
Snacka om imponerande ljudbild...
Det där blev ganska kul.



Vad gäller Mangew och HC lilla krig så hoppas jag att det är nog med "rörrensning" dem emellan för den här gången.
(Jag avstår från blå texten tills vidare då minikriget verkar ha gått i stå just för tillfället.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/08 :  16:49:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Vad gäller Mangew och HC lilla krig så hoppas jag att det är nog med "rörrensning" dem emellan för den här gången.


Jo, arbetsdan tog just slut


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:06:31  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Min åsikt är helt ärligt att vi sitter i samma båt.. Vi kunder kan sänka våra handlare. men se i STHLM hur vår hobby ser ut där.. Hade inte Robban kämpat in med sin nya sattsning så hade Sthlm varit totalt uland på hifi.. Dom andra handlarna där är rent mediokert dåliga i sina sortiment numera PGA den döende marknaden... Och med handlarnas nergång har hobbyn även sjunkit...kanske orkar Robban med att införa högre nivåer av hifi igen i huvudstaden.. Jag hoppas och hejar på allt vad jag kan.. STHLM behöver detta. Ev dras andra handlare med och hela marknaden kan börja leva upp igen..

Mer of topic här. Men måste Hifi vara svin dyrt för att vara just Hifi mayro?. Om, så håller de allra flesta på detta forum ej på med just Hifi utan något annat. Robban står för den riktigt dyra Hifin eller mer övre HigEnd skulle jag vilja kalla det för. Högtalare/elektronik som kostar ifrån små pengar upp till 40-60 tusen per enhet finns det gott om hos nästan alla Stockholms butiker.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:10:05  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

quote:
Den som får problem med en QRS-Supernova kort efter leverans hör som regel en bil på uppfarten inom en vecka, oavsett var i landet du bor.
Snacka om imponerande ljudbild...

Ni har väl hört om Q-sound,

Q som i QRS

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/08 :  17:58:16  Show Profile Send Marc a Private Message
Kan inte en av orsakerna till friktionen mellan förstahands- och andrahandsmarknaderna vara att nyttan av en produkt ofta utvecklas så här:



medan priset ofta utvecklas så här:





Egentligen borde det ju vara mer logiskt om de följde varandra.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/08 :  18:37:35  Show Profile Send mayro a Private Message


Jo men FBK. "Utan topp så finns ingen bott".. Ingen av oss har en formula 1 bil.. Ingen vill ens ha en tror jag. Gärna testa en kanske..... Men ändå är den en förutsättning för Hondas motorer skall vara vad dom är idag. Vilket kommer vår mer normala köpekategori till handa..

Samma sak här. OM robban säljer mer "topphifi". Så hör flera denna nivå. Och skaffar sig ett eller två steg ner ev själva i stället för en hemmabio från siba för 995 kr..

Sådant håller en nivå UPPE inom vår hobby..

STHLM har efter dom tunga butikernas aveklande utan snack halkat lååååååångt efter övriga Sverige numera.. Se neråt där Danmark o södra Sverige har flera tunga leverantörer.. Här är det inte dött.. Se klubbstugornas aktiviteter osv. euLUED formligen exploderar med tråd efter tråd ifrån södra domänerna... Det är ju inte BARA en slump detta..

Så jo FBK.. Finhifi ÄR en förutsättning för våra andras intressen skall frodas samt hållas vid blommning...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/08 :  20:32:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Är inte handlarna och köparna i samma båt med skillnaden att köparna numera har korken till roddbåtens bottenplugg och handlarna sitter i denna båt...

Det var en rolig beskrivning av den symbiosen som finns mellan handlare och köpare. Det är dock viktigt att man inser att du skrev köparna och inte köparen...

Ett typexempel på att kunden försöker påverka handlaren ger MangeW här i tråden.

quote:
STHLM har efter dom tunga butikernas aveklande utan snack halkat lååååååångt efter övriga Sverige numera..
Ja så kan man se det. Men, man kan också se det som att HiFi-handlarna avvecklat eftersom underlaget för dem sinade. Det gäller att hålla isär orsak och verkan i sådana här komplexa system.

EoJeud har redan tagits som exempel så låt oss fortsätta med det.
Anledningen som jag ser till att det formligen exploderar i Malmöregionen är att entusiasmen frodas som aldrig förr i den Skånska myllan. EoJeudar'na har skitroligt med sin hobby och delar oförtrutet med sig av sin entusiasm till vem som än vill delta.
Min bedömning är att EoJeud's fenomenet beror på en enda faktor. Det är ENBART den öppna, glada och vänligt sinnade stämningen bland EoJeud'arna som gör att de kan vara sin egen lyckas smeder och ingeting annat. Allt annat blir supportfunktioner som bjuds in för att bibehålla stämningen och ge influenser. Men, grunden till allt är stämningen och respekten mellan medlemmarna.
De är en unik samling jättehärliga människor som vårdar varandra. Det är fantastiskt att få se detta hända!

Symbiosidén som nämndes är precis det jag upplever att det handlar om. Vår hobby, som de flesta andra, baseras på respekt mellan individerna som utövar den och entusiasmen dessa känner inför den. Det är följdaktligen en symbios mellan entusiaster, klubbar, handlare, tillverkare, tidningar ... ja, kort sagt mellan alla som har med HiFi att göra och den enande kraften är entusiasmen inför hobbyn.
Så, fram för fler samförstånd, Fikastunder, Skivträffar, demos, kafferep och glädje så får vi vår hobby att växa och vara rolig för alla.

Om vi nu skulle återgå till topic så känns det som om konsensus just nu är att man som kund skall vara juste och inte köra falskspel. Vill man låna något så be om det och gör det inte under falska förevändningar utan spela med öppna kort.

Det är en bra konsensus. Falskhet har nämligen en härlig förmåga att komma tillbaks och bita en i baken. Eller, uttryckt på ett annat sätt, "som man sår får man skörda".


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/08 :  20:42:12  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Ett typexempel på att kunden försöker påverka handlaren ger MangeW här i tråden.


Öh, ok?

Jag vet inte om du bara blandar ihop nåt nu eller så vet du mer än jag själv vet?

Det enda som jag anmärker på ang. Hifi Consult är att han själv inte verkar förstå att disskussionen i denna tråd kommer från hans allmänt aviga inställning till allt vad internet handel är och speciellt de som köper per privatimport som han gång efter annan lagt spydiga kommentarer om eller på annat sätt förstört för. Det hänger ju liksom med i liknande disskussioner som den här.

Om Sladd diskuterade vilken aktie han handlat med idag så skulle jag skita i den diskussionen.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2007/02/08 20:53:35
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/08 :  21:36:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag trodde vi diskuterade moral gentemot hifbutiker. Topic handlar om det.

en "allmänt avig inställning" vet jag inte att jag torgfört i denna tråd. Du är i denna tråd nu mangew. har du något du vill sälja, gör det i en egen tråd.

När har jag någonsin "förstört för" någon som privatimporterar? Nu får detta få ett slut

Jag anmäler dig nu till admin, detta är inte OK. jag är en hederlig handlare och du skall f-n ta mig inte få hålla på och jaga bara för att du tycker det är kul. Ett flertal gånger har jag denna tråd försökt värja mig utan resultat. Kan du inte föra en vanlig diskussion om ett ämne?

nog nu
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/08 :  21:44:44  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Ja så kan man se det. Men, man kan också se det som att HiFi-handlarna avvecklat eftersom underlaget för dem sinade. Det gäller att hålla isär orsak och verkan i sådana här komplexa system.


Orsak o verkan som sagt. Inte direkt helt nya begrepp för underteknad kan nämnas..

Handlarna slutade visa tung hifi i Sthlm. För att ens FÅ gå ner i rummet o kolla tung hifi hos Lars Benktson tex så var man snudd tvingad att lägga ett fullt kreditkort i kassan..samt ha ett namn om sig osv. Det var INTE bara att "titta in"..

I takt med att man sedan märkte att kunderna inte fanns kvar efter "yuppiedyket" på 90 talet så hittade man inte tillbaks eftersom den "Vanliga" kunden inte fått "komma till"..

Om du minns så gjorde jag en bildtråd i ämnet butiker i Sthlm. Där visade jag bilder ifrån denna källare numera med all sin hemmabio.. Och ett par ensamma Sonus Faber som enda rest av allt vad tyngre hifi heter fanns där...(Dom andra besökta var även dom relativt fattigt beväpnade med hifi kan man lugnt påstå.)

I det rummet tronade det en gång förr divor samt Snell och sonusar med inramning av feta krellar... Jag som då "fattig vanlig" fick via hjälp Peter Westberg på high fidelity en privat visning o lyssning där nere i "guldrummet då det var relativt nybyggt..".. Vilket få var förunnade att få göra direkt från gatan så att säga...

Jag anser att orsak o verkan ÄR just som jag skrev och inget annat..Butiker som söderöver inte gjort som man i "yuppistaden" Sthlm hade levande handlande kunder kvar som köpte tv samt annat smått. Och dom fick fortfarande höra att det fanns "finare hifi" då dom köpte den nya tv´n då den gamla pajade. Nyrekryteringen pågick fast lågkonjukturen var tung..

I Sthlm fanns inte dessa butiker kvar och den "vanliga" kunden tappade all kontakt med saker som inte stog i pallställ... Och jag menar verkligen ALL kontakt.. All hifi som inte fick plats 20 paket på samma hyllplan var borta..

Så orsak o verkan... Jo absolut till 100%..

Men nu får detta vara.. Det blev lite ot. Sorry för detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/08 :  21:45:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
HF: Minnet är tydligen dåligt?

Och det är din fulla rättighet att anmäla till admin om det känns ok!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/08 :  22:39:42  Show Profile Send huzze a Private Message
En till moraltanke då:

Jag vill trots att jag ibland kanske vill ha ett lägre pris, ändå säga att jag har hög moral mot våra specialistbutiker.
T ex när jag köpte min Audiopro sub, så gav jag en hifi-handlare möjligheten att ge mig samma pris som Onoff. I det här fallet handlar det om ren expediering, jag vill inte provlyssna eller låna hem, jag ska handla rakt över disk. Då anser jag att det nästan vore tjänstefel om butiken inte går med på det. Visst sämre marginal på varan men en snabb omsättning av lagret och butiken förhindrar att omsättningen hamnar hos de stora drakarna samtidigt som jag hellre gynnar den lokala specialisten.

Marc:
Dina funktioner är tänkvärda, men så är det även med bilar. Det kostar att vara den första som fiser i lädersätet. Å andra sidan så vet man aldrig med begagnat hur saker skötts. Man kan titta och lyssna, men det är omöjligt att veta om högtalarna bottnats t ex.

Däremot vad gäller prisvärdheten i långa loppet som diskuterats fram och tillbaka, så självklart, beåller man en produkt över flera år blir den procentuella värdeminskningen/år bättre. Har svårt att se att det finns så många som leker byteskarusell med enbart nya prylar, då är man snart ruinerad.

Min flickvän som är rätt förnuftig tyckte att det kunde väl vara ok att provlyssna i en butik en produkt som man eventuellt tänkte köpa begagnat (eller är det också för magstarkt?), men aldrig låna hem. Då får man väl låna av den som säljer!

Edited by - huzze on 2007/02/08 22:41:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/08 :  23:53:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mangew:
Jag undanbad den här typen av krigföring tidigare idag, nu är du igång igen och hackar. Det är du som
startar om igen, inte HC. Lägg ner genast, fortsätter du nu i samma stil så blir det en månads semester.
MVH Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/02/09 :  00:03:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Mayro! Nu bytte du ut Hifi mot Topphifi angående det som Robban säljer, så då utgår jag ifrån att vi pratar samma språk
quote:
Handlarna slutade visa tung hifi i Sthlm. För att ens FÅ gå ner i rummet o kolla tung hifi hos Lars Benktson tex så var man snudd tvingad att lägga ett fullt kreditkort i kassan..samt ha ett namn om sig osv. Det var INTE bara att "titta in"..

Det verkar som om många handlare utanför Stockholm har en klart mer avslappnande attityd mot kunder som kommer in i butiken.
En lite historia:
Tror det var Arken mässan -02 som jag skulle besöka, om jag minns rätt.. Jag kom ner till Göteborg redan på Fredagen och tänkte besöka lite Hifi butiker för att fördriva tiden lite. Så jag tänkte börja med Linn butiken och Ågrens eftersom de låga ganska nära varandra. Och samma senario uppstod hos båda dessa butiker och det var att de frågade om jag ville ha hjälp när jag kom och jag berättade då att jag skulle besöka mässan och bara tittade runt lite. Titta du runt och säg till om det är något som du undrar över eller vill lyssna på. Vill lyssna på tänkte jag, jag tänkte ju bara titta. Jag har ju inte tänkt att handla något och så erbjuder de en att få lyssnaJa, jag var lite förvånad på den tiden. Och än idag i vissa fall, så existerar inte den mentaliteten här i Stockholm. Och det slutade hos båda dessa handlare att jag satt och lyssnade ganska länge, och en liknande händelse hände mig när jag var på besök i Norrköping häromåret. Så ibland så önskar man att man bodde på västkusten

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/02/09 00:05:26
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/09 :  02:42:24  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro! Nu bytte du ut Hifi mot Topphifi angående det som Robban säljer, så då utgår jag ifrån att vi pratar samma språk


ordpolis där

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

RatInACage
Starting Member

28 Posts

Posted - 2007/02/09 :  04:35:49  Show Profile Send RatInACage a Private Message
HC skrev "Jag kan uppfattas som en avig person i skrift har jag förstått"
Oerhört mycket mer än du någonsin kunnat ana........

Angående Hi Fi Consults eventuellt dåliga minne:
Vad är preskriptionstiden för tidigare inlägg på detta forum? Dvs, giltighetstiden?
Hur länge behöver man stå för vad man eventuellt har skrivit utan att klä skott för detsamma?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/09 :  06:26:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan vi inte bara gå tillbaka till Topic

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/09 :  06:43:03  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Min flickvän som är rätt förnuftig tyckte att det kunde väl vara ok att provlyssna i en butik en produkt som man eventuellt tänkte köpa begagnat (eller är det också för magstarkt?), men aldrig låna hem. Då får man väl låna av den som säljer!

Glömde nämna en fördel med ovanstående.
Rätt butik kan komma med andra förslag än det man provlyssnar, något som passar bättre i ens system, kanske t o m billigare än den begagnade produkten, fast ny!!
Helt klart tror jag på samarbetet mellan en duktig butik som mer kan ses som handledare än säljare för att hjälpa en att hitta rätt.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2007/02/09 :  06:49:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Mangew:
Jag undanbad den här typen av krigföring tidigare idag, nu är du igång igen och hackar. Det är du som
startar om igen, inte HC. Lägg ner genast, fortsätter du nu i samma stil så blir det en månads semester.
MVH Bernt


Ta nu och läs denna tråd igen, samt om du vill påminna dig lite läs gamla trådar. Man måste vara 2 för att dansa, det är skitdålig stil av er att ge en skulden bara för att den andra grinar lite. Du vet mycke väl med dig att Sladd ger ifrån sig provokationer medvetet eller ej.

Jag undrar också vad PAC egentligen menade?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2007/02/09 06:51:27
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/09 :  06:58:18  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Kan vi inte bara gå tillbaka till Topic

Jag försöker ju...
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000