HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Moral gentemot HiFi-butiker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/09 :  08:25:01  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
mayro och FBK:

Att det inte skulle vara avslappnat och svårt att få lyssna i stockholmsbutikerna känner jag inte alls igen. Under de tre år jag gått runt i butikerna för att vaska fram mina nya grejor har jag knappt hunnit komma in i en butik så sitter man i en soffa med mer eller mindre vällagat kaffe och lyssnar. Inte alltid på någoot bra men nästan alltid intressant. Och detta oberoende av om jag kommit in första gången eller redan terroriserat butiken med ett halvdussin besök utan att ha köpt något.

Alla:

För att svara på topic i tråden tycker jag att allt viktigt redan är skrivet. Håller med om den allmänna synpunkten, att så länge man kör med öppna kort gentemot butiken kan man fråga om vad som helst.

Dessutom är jag övertygad om att det i den affärsmässiga relationen är bäst för mig som kund, om jag försöker vara lika vänlig och tillmötesgående mot butikspersonalen som jag vill att de ska vara mot mig.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/02/09 08:26:54
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/09 :  09:32:48  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
mayro och FBK:

Att det inte skulle vara avslappnat och svårt att få lyssna i stockholmsbutikerna känner jag inte alls igen. Under de tre år jag gått runt i butikerna för att vaska fram mina nya grejor har jag knappt hunnit komma in i en butik så sitter man i en soffa med mer eller mindre vällagat kaffe och lyssnar. Inte alltid på någoot bra men nästan alltid intressant. Och detta oberoende av om jag kommit in första gången eller redan terroriserat butiken med ett halvdussin besök utan att ha köpt något.



Jag vill bara påpeka att jag aldrig talat om att det skulle "vara svårt att få lyssna"....
Men nog om detta nu.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/02/09 :  09:50:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
mayro och FBK:

Att det inte skulle vara avslappnat och svårt att få lyssna i stockholmsbutikerna känner jag inte alls igen. Under de tre år jag gått runt i butikerna för att vaska fram mina nya grejor har jag knappt hunnit komma in i en butik så sitter man i en soffa med mer eller mindre vällagat kaffe och lyssnar. Inte alltid på någoot bra men nästan alltid intressant. Och detta oberoende av om jag kommit in första gången eller redan terroriserat butiken med ett halvdussin besök utan att ha köpt något.

Svårt att få lyssna är fel, som mayro påpekar. Men den där totalt avslappnande stilen finns bara i ett fåtal butiker här (har själv druckit kaffe hos någon av dessa)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/09 :  10:01:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mangew:

Jag har läst tråden och det jag ser är att efter mitt blåa inlägg fortsätter du i samma stil. Kriget är nu utökat till mig och Pac också. On topic från dig
ser jag inget alls av nu på slutet. Nu räcker det. Du får ta dig en funderare under kommande månad på hur pass viktigt det här lilla kriget är för dig.

Ditt konto är stängt och om du vill ha det öppnat igen om en månad så maila till postmaster@hififorum.nu så tar vi det därifrån.

MVH Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2007/02/09 :  11:24:16  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Tänkte hålla mig utanför detta "gnabb", men jag måste säga att det framstår lite märkligt för mig att en moderator väljer att endast kommentera ena sidans "angrepp". I det här fallet är dett.o.m. en privatperson "mot" butik. Är inte forumet till för _konsumenterna_ för allehanda konsumentupplysning inkluderat hela kedjan från inköp till musiklyssning?

Jag har inga invändningar mot hårda tag mot onödiga påhopp, men i det här fallet kunde man kanske kommenterat båda sidor för att inte låta ena parten gå "vinnande" ur striden? Vältaliga och omskrivna påhopp är inte bättre än raka i mina ögon.

Jag förstår iallafall MangeW:s frustration och ser ingen anledning till avstängning för att han påtalar denna.
Avslutningsvis så gäller givetvis samma stomme här som på MinHembio - moderatorns ord är lag. Jag respekterar beslutet men vill bara påpeka att forumet inte kommer vara särskilt livfullt om fler av "profilerna" blir avstängda/väljer att avgå.

Det är tyvärr lite strutseffekt på det här forumet tycker jag, om än omvänt i det här fallet då man stoppar motpartens huvud i sanden istället för sitt eget ;)

Mvh

Edited by - HenrikN on 2007/02/09 11:39:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/09 :  12:04:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tänkte hålla mig utanför detta "gnabb", men jag måste säga att det framstår lite märkligt för mig att en moderator väljer att endast kommentera ena sidans "angrepp".

Nja, jag skrev först åt både HC och Mangew att nu får det vara bra.
Efter det är HC är konstruktiv medan Mangew fortsätter hacka gammal skåpmat trots en extra tillsägelse (nu i blåtext) och fastän det är off topic.
Han går konsekvent off topic och skiter fullständigt i vad jag skriver. Det tröttnar jag på och har jag sagt en sak så står jag för det.
MVH Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/02/09 :  16:42:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag sökte i arkivet för ett tag sedan och fick då upp en riktigt gammal tråd med dessa deltagare bla. morello,Timbre,Öhman,Jorma,nin,Flint,osv. och där kan vi snacka om "gnabb" Tur är att alla har hittat "rätt forum" numera så att vi slipper de stora gnabben här som fanns förr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/09 :  16:59:22  Show Profile Send nin a Private Message
Du är ju kvar FBK

Själv så skulle jag inte lyssna lr låna hem något om jag hade tänkt köpa den från något annat håll. Dock anser jag att internet är kanon, så kan vi slippa massa företagare som håller på med överdrivna priser.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:03:54  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Du är ju kvar FBK

Jag var inte medlem på den tiden, hade inte ens en dator då

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:08:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message
FBK: Vilken tråd är det Jag skulle gärna vilja läsa den
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/09 :  17:31:30  Show Profile Send Marc a Private Message
Som ny medlem här på forumet måste jag säga att jag verkligen är positivt överraskad över alla eftertänksamma, smarta, relevanta och intressanta inlägg i diskussionen. En del har ju ursäktat sig för OT men i nästan samtliga fall tycker jag att det har varit väldigt relevant.

Däremot leder det ju sällan till något konstruktivt med incinuationer och inlägg som sårar andra. Har man en viktig poäng gör man nog sig själv en otjänst om man tror att den får större genomslag bara för att den är aggresiv. Det är iaf min uppfattning.

Förhoppningsvis kan diskussionen fortsätta ändå. Om inte annat får det bli nya trådar med alla nya spännande frågeställningar som kommit fram!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/02/09 17:32:56
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/09 :  18:50:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
FBK: Vilken tråd är det Jag skulle gärna vilja läsa den
Är inte det ett konstigt intresse? Läsa gamla "gnabb-trådar"? Har du inte Kanal 5?

Bättre läsa innehållsrika trådar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/09 :  19:10:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håll er till topic nu pojkar...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/10 :  11:42:44  Show Profile Send huzze a Private Message
Om vi vänder på moralen då?

Hur ofta missbrukar butikerna sin säljar-jargong för att sälja på en dyrare/bättre produkt än nödvändigt?

Var på Audio Concept för att jämföra Totem Hawk med Forest och han höll med mig i min åsikt att Hawk kunde vara mer prisvärd och passa mig bättre en Forest. Han kunde lätt "utnyttjat" situationen och försöka få mig att tycka att Forest är så mycket bättre. Dock så erbjuds jag möjligheten att jämföra hemma, fast i det här fallet ska jag provlyssna igen när butiken flyttat till nya lokaler.

Tänkte ta det här, eller är det bättre med en ny tråd?
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/10 :  12:18:01  Show Profile Send Marc a Private Message
DANG!

Det tycker jag var en skitbra poäng, huzze.

Faktum är att när jag går in i en butik RÄKNAR jag ofta med att försäljarna ska försöka sälja på mig något dyrare för att dra in mer pengar. Och det gäller definitivt inte specifikt för just HiFi. Visserligen tycker jag inte alls om det, och jag kanske drar mig för att gå dit igen, men samtidigt ursäktar jag(!) försäljaren med att det är hans/hennes jobb. Vilket naturligtvis är fel om kunden drar sig för att komma tillbaka.

Men jag har aldrig riktigt tänkt på moralsidan av det tidigare.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/10 :  12:43:24  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag har följt denna tråd med sänning!

Har en "omvänd" fråga:
Jag lånar gärna och ofta ut, förstärkare, CD-spelare, högtalare och kablar. I 4 fall har jag fått tillbaka:

1 utbränt slutsteg som kostar (22.000:-) ...... ingen har haft sönder!
1 strömmrenare (16.000:-) full med repor ... går inte ens att sälja som demo i anslutning!
1 CD spelare med "brännd" säkring och bruten CD-släde.
kablar där kontakter varit avslitna.

Moralen?? Ingen vill stå för de kostnaderna ...

När saker "bara går sönder" vem skall stå för kostnaderna??

Jag lånar fortfarande gärna ut för "prövning" i hemmet, men jag vill gärna ha en liten handpenning! Som naturligtvis återfås när varan kommer helt tillbaka (ev avdrag för frakter)!

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/10 :  13:37:17  Show Profile Send Stickan a Private Message
Wolfgang:I de fallen är det kundernas fel att grejorna gått sönder.
Lånar man ut hela prylar och får tillbaka söndriga är ju fallet solklart.
I övrigt vill jag säga att vi har väl ett ansvar gentemot varandra som försäljare och kund.

Det finns Hifibutiker med konstig inställning samt egna regler för hur köp skall gå till.
Öppet köp t.ex tillämpas inte överallt - borde vara en självklarhet. Om man ej är nöjd och inte får pengarna tillbaka inom 30 dagar utan tvingas köpa annat för samma summa är i mina ögon kriminellt.

Dessutom håller jag med många andra här om att speciellt Highend-segmentet har kostat alldeles för mycket i många många år.
Därför ser jag nätbutikernas konkurrens som enbart nyttig, och gnället från Hifihandlarna om "dumpade" priser är bara skitsnack då vi konsumenter betalat för mycket för länge.

Har haft turen att få fantastisk service i alla avseenden hos en Expertbutik i Malmö - tills alldeles nyligen då jag lämnade tillbaka en dvd som inte fungerade som den skulle(för "hundrade gången").

Helt plötsligt kunde jag ej få en ny maskin tillbaka utan fick istället pengarna tillbaka då de inte längre ville låta mig byta för att det hade hänt för ofta osv och bla bla bla.
Att dvd-spelarna inte har fungerat är sannerligen inte mitt fel, jag är försiktig och rädd om apparaterna och har helt enkelt haft en osannolik otur med just dvd-spelare.

Den butiken förlorade mig som kund då jag köpte en ny dvd hos en konkurrent istället.
Detta tycker jag är tråkigt då jag fått en förstklassig service och ett vänligt bemötande av Expertbutiken i många år, OCH - lite bättre priser.
Till saken hör att de fått en ny butikschef som tydligen inte förstår vad bra kundrelationer vill säga.

Jag kan mycket väl förstå om jag uppfattas som en besvärlig eller gnällig kund, men att kunna byta ickefungerande grejor är väl inget konstigt. Jag menar att nya produkter skall fungera 100% felfritt annars åker de tillbaka direkt....är väl inget konstigt med det

Det var lite åsikter ifrån mig i ämnet, ha en bra dag.



Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/10 :  13:47:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Huzze:

Å ena sidan är det som säger butikens jobb att ta in så mycket pengar som möjligt.

Å andra sidan tror jag alla butiker har en produkt som de anser är extremt prisvärd och mer än väl matchar den kund som kommer in och säger att "jag har lyssnat på X högtalare för 37 000:-, på Y högtalare för 39 000:- och nu undrar jag vad du säger om detta".

Om man förhör sig vad kunden är ute efter så kan man ju få flera poäng genom att rekommendera en högtalare som är billigare i pris men mer än väl matchar vad kunden vill ha. Tror jag inte är specifikt för vissa butiker. I det spelet ligger ju också i andra skedet att det finns pengar "över" till ett rack eller bättre kablar och kort sagt ett bättre ljud i slutändan som gör kunden lycklig längre. Kunder har ju inte alltid fått saker och ting rätt från början och ger sig in i letandet med tron om en viss prestanda kostar en viss peng.

Det finns kanske butiker som har inställningen att "idioten ville ha en sådan och jag säger inte nej när plånboken är öppen". De som säljer hifi idag vet bättre, garanterat.

Marc:

Det handlar i någon mån om att sänka garden och hitta en butik som du TROR på. Jag skulle aldrig handla en kostsammare vara på något ställe där jag förväntade mig att bli behandlad som en tillfällig plånbok på besök.

Wolfgang:

det där är inget kul...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/10 :  13:56:18  Show Profile Send Marc a Private Message
Wolfgang: Jag förstår till 100% den frustration och hjälplöshet man som handlare känner vid ett tillfälle som de du beskriver! Och det spelar ingen roll att de flesta av hemlånen är ok - det är så klart totalt oacceptabelt med varje förstörd produkt!

Att helt sluta låna ut produkter för hemlån är förmodligen ingen hållbar affärsmässig lösning heller. Därför tycker jag att den handpenning som du tillämpar är en utmärkt lösning. Eller kanske att dra en kreditkortsslip på beloppet, utan att dra det från kontot. Om sedan produkten går sönder/inte kommer tillbaka är det bara att dra pengarna. Men det förutsätter kanske att det finns pengar på kontot...

En nyfiken fråga: hur stor andel av hemlånarna skulle du uppskatta att det är som verkligen är inriktade på att köpa produkten de lånar, jämfört med de som är mer generellt nyfikna?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/10 :  14:48:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tack för svaren ... Och det är ju som "Sladd" säger: man spånar hos kunden så att man inte erbjuder fel produkt. Så att jag fortsätter att låna ut "som vanligt".

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/10 :  15:32:34  Show Profile Send huzze a Private Message
Hi Fi Consult:
Helt enig - don't leave money on the table
Kund vill köpa högtalare för 30', men kommer ut med högtalare för 25' och kabel för 3'. 2' under budget och bättre ljud samt ett ömsesidigt förtroende. Självklar win-win sitution

Creative Audio:
Skittråkigt för mig är deposition självklart och att man betalar för sig. Folk tecknar hemförsäkring, nån "försäkring" ska butiken ha

Edited by - huzze on 2007/02/10 15:35:13
Go to Top of Page

HenrikN
Member

77 Posts

Posted - 2007/02/11 :  01:04:13  Show Profile Send HenrikN a Private Message
Efter upplysning via PM så vill jag förklara ett otydligt påstående från min sida. Jag skrev på i mitt inlägg 2007/02/08 : 12:32:55 "Ett annat problem är när du, som jag hört dussintals historier om, missbedömer en person för att vara "avigt inställd" och missar ett av dina livs förtjänster. Personen ifråga hade egentligen bestämt sig för en komplett uppsättning Bladelius och feta QRS, med snokar som var värda sin vikt i guld gånger 3, men först ville veta hur butiken agerade när man ställde på lite, t.ex. för att få en uppfattning om hur eventuella framtida problem skulle komma att hanteras..."

Detta var menat som ett exempel där jag olyckligtvis formulerade mig som att det kom från verkliga händelser. Jag känner alltså till ett dussintals tillfällen där butiker med den inställningen som hificonsult har, har förlorat stora affärer. Dock ej en enda från just denna butik, ännu.

Mvh
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/11 :  15:15:53  Show Profile Send nin a Private Message
Detta med att säljare rekomenderar "billigare" saker över dyra kan ju även vara så att dom har mkt bättre marginaler på den billiga och det kan både vara smidigare och mer ekonimiskt att sälja den.
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/11 :  19:56:24  Show Profile Send fripps a Private Message
En tanke om topic

För att vi skall kunna utveckla vårt intresse så krävs bra forum som skriver om hifi (både tidningar och internet) samt butiker till vilka vi kan åka för att lyssna igenom flera olika anläggningar och konfigurationer för att hitta "vårt" ljud. I sverige har vissa butiker även en viktig roll som mässarrangörer. Angående moralen, vill vi ha kvar möjligheten att slinka förbi en hifibutik så bör vi gynna butiken när vi vill uppgradera eller starta intresset för hifi.

Hur roligt skulle det vara att ha ett hifiintresse om det närmsta vi kommer produkten är lite bilder på internet och en massa "bra" utlåtande från folk jag inte har en aning hur deras preferenser ser ut.

Handlar alla mina prylar nya av butik, ja det är från Hificonsult. Bor 30 mil från Allingsås och det har inträffat mer än 5 gånger att Sladd "kommit förbi" med lite prylar jag var intresserad av att höra, andra gånger har det kommit via bussgods. Har råkat ut för problem vid något tillfälle och då dök HC-bussen upp med inhyrd förare dagen efter jag ringde. Den servicen skojar man inte med.

Har träffat på folk som byter mycket och ofta. Allt är bättre, eller åtminstone de 5 första timmarna sen byts det igen.

Tog fasta på något som skrevs tidigare i tråden, 10 år gamla saker för en spottstyver är en bra affär. Köpte en Pentium P75 för en 500, vilket klipp. Nu skall jag installera Windows Vista

Edit: Förtydligande

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO

Edited by - fripps on 2007/02/11 21:17:25
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/11 :  21:02:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Edit.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/02/12 10:26:19
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000