HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 a men va ### ska dom sänka hastigheten ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2006/12/13 :  10:18:32  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Bättre att kostnaderna för ökad kontroll läggs på att klara upp rån och våldtäkter istället för att jaga bilister. Skall man nu jaga bilister skall dem öka kontrollen vid skolor, dagis m.m och i tätort. Borde kunna bötfälla folk som ej håller hastigheten också, att hålla 70 på 90 väg är orsaken till idiotiska omkörningar och irritation
Sen borde äldre människor få ta om körkortet för att kolla om dem är lämpade som bilister. Det är mer än en gång man varit nära och krockat med "gubbe i hatt" i trafiken pga att dem bara tittar rakt fram och kör

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2006/12/13 10:23:11
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/13 :  10:30:38  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Jonasihm
...Borde kunna bötfälla folk som ej håller hastigheten också, att hålla 70 på 90 väg är orsaken till idiotiska omkörningar och irritation
bla med tanke på att min förra V70 visade 12 km för mycket på hastighetsmätaren, så tycker jag det vore minst sagt olyckligt om något som du nu förslår lagstadgas.

Att det fortfarande heter "högsta tillåtna hastighet" innebär ju att man faktiskt får köra saktare
Att man sedan inte får hindra trafiken onödigt är ju en annan sak.

Edited by - Passerati on 2006/12/13 10:31:40
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2006/12/13 :  10:43:31  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
ok att en hastighetsmätare visar fel kan man ju inte rå för , men då får man tillämpa det du sa, "Att man inte får hindra trafiken onödigt"

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/13 :  12:47:26  Show Profile Send Piggen a Private Message
Min poäng var att jag faktiskt aldrig har sett någon statistik på att hög hastighet faktiskt orsakar huvuddelen olyckor.
Jag är helt på det klara att en olycka, i stort sett utan undantag, blir allvarligare med högre hastighet. Därom råder inget som helt tvivel.
Men att påstå att den största orsken till att olyckor uppstår är att göra det lite lätt för sig.
Fritt ur minnet vill jag minnas att i ca 25% av alla olyckor så har föraren varit alkoholpåverkad, och ungefär lika ofta har orsaken angets till "somnade" (och då ska man komma ihåg att det finns ett stort mörkertal här (i dubbel bemärkelse)).
Sen har vi ju vanlig hederlig oupmärksamhet (som vi alla säkert har gjort oss skyldiga till)... snacka i telefon, glida runt och lyssna på radion, bråka med ungarna i baksätet, lyssna på CD-böcker, klappa hunden, reta sig på medtrafikanter, eller tänka på något helt annat... Att köra bil kräver faktiskt hela ens uppmärksamhet, annars sker det inte på ett säkert sätt! (och leder ofelbart till olyckor, oavsett hastighet!)

Mina fem cent bara...

En liten korrektion/tillägg av första inlägget. I Halmstad (och även Hylte) så kommer 50-sträckor att påverkas. Vissa kommer att höjas, vissa att sänkas.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

Edited by - Piggen on 2006/12/13 12:52:49
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/12/13 :  13:36:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
I Malmö kommer vissa gator där cyklister och gående befinner sig nära biltrafiken att få 40 som gräns, medan andra gator där cykel- och gångbana finns en bit från bilarna kommer att få 60. Detta är ett test som ska inledas från den 1/6 2007. Bra tycker jag! Kommer dock att kräva fler kontroller så att Malmös många fartdårar håller gränserna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/12/14 :  03:23:11  Show Profile Send regner a Private Message
Att lägga resurserna på att jaga fortkörare är i min mening helt fel väg att gå.
Statestiken visar INTE att det är farten som skördad mest dödsoffer utan att det snarare är alla kräk som sätter sig i bilen drogpåverkade.

Här har vi lite fakta:

• Nästan var tredje förare som dödas i trafikolyckor är alkoholpåverkade.
• Hälften av de bilförare som dör i singelolyckor är påverkade av alkohol.
(http://www.vv.se/ddd_templates/Page____9770.aspx)

Visst, hade personerna i fråga hållt farten så hade olycksoffren KANSKE klarat sig, men är man dum nog att köra dogpåverkad så lär man heller inte bry sig om några fartgränser.

För inte så länge sedan så hörde jag förresten att vid ca 80% av alla olyckor (med dödlig utkomst om jag inte minst helt fel) är någon av de inblandade påverkad.

Edited by - regner on 2006/12/14 03:27:24
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/12/14 :  08:08:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
regner: Visst, drogpåverkad och alkoholpåverkad gör ju en ännu mindre lämplig att köra bil än att köra med för hög fart. Det håller jag med om.

MEN! Faktum kvarstår: De allra flesta har vett nog att inte köra påverkad av alkohol eller droger, som tur är! Nej, de flesta kör helt nyktra och en alltför stor del av dessa i för höga farter. Och för hög fart ökar risken för olyckor med en hel del, eftersom reaktionsförmåga och uppfattningsförmåga försämras kraftigt liksom bromssträcka etc. Det är logik att det innebär en kraftigt ökad risk för både förare och andra trafikanter. Risken att dö om man blir påkörd ökar också kraftigt desto fortare fordonet som körde på en körde, skillnaden mellan tex 50 km/h och 60 km/h är mycket större än de flesta tror. Det allra värsta är givetvis en kombination av alkohol- eller drogpåverkan och fortkörning.

Sedan finns det allt vanligare problemet med alla idioter som inte använder 100 % av sin koncentration på körningen utan kanske bränner 30 % av den på att leka med mobilen eller en karta, vilket säkert också orsakar en del olyckor. Men det är en annan historia...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/12/14 08:11:38
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:57:53  Show Profile Send rovis a Private Message

1. Att ta om körkortet när man kommer upp i ålder tycker jag verkar som en lysande idé. Varför inte redan strax efter 30? Ge alla körkort en livslängd på tio år, så blir alla ute i trafiken regelbundet kontrollerade i både teori och praktik. Tid och kostnad är försumbar i jämförelse med vad som läggs på bilen i övrigt.

2. Ungdomar står för oproportionerligt stor del av olyckor och allmänfarligt beteende i trafiken. Min personliga uppfattning är att det har väldigt lite med "körtid" och väldigt mycket med bristande förnuft att göra. Höj åldersgränsen för B-kortet till minst 21, gärna några år till.

3. En okänd men antagligen stor del av singelolyckorna är självmord, där hjälper inga trafikåtgärder.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:09:13  Show Profile Send mayro a Private Message


Japp dra in körkorten direkt man passerat 30.. Låt endast nyligen blöjbytta 25 åringar köra bil på gator o torg.. Äga vägarna med sina turbobilar rita runt på p däcken och rejsa järnet som galningar överallt....

Och införa nya prov osv efter 30 bast.Detta eftersom man ju då anses i samhället blivit en foril numera..... En bra ide det som miljöpartiet kommer älska.. Sedan finns det enbart få bilar kvar på vägarna. Samt en stor stor MEGASTOR mängd nya brottslingar som kör utan körkort..

Man får bygga tusentals nya körkorts fängelser för alla olovliga körningar... feta bötebelopp inkommer från dom bötande körkortslösa..arbetslöshet.. familjetragegier.. och sammhällets kostnader drar iväg drastiskt... fler super ihjäl sig..

tror detta med åldersjagande är totalt felaktigt.. dessutom så testas tex yrkestrafiken redan refgelbundet. Vilket inte ändrat nåt ifråga om olyckor vad jag vet..

Helt ärligt får man nog acceptera en viss dödlighet oavsett det KÄNNS bra eller ej... Och med vår trafikdödlighet så är vi väl redan oerhört förskonade

Någon som vet hur det ser ut i vår omvärld statestikmässigt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:14:29  Show Profile Send rovis a Private Message
Ähh, nu tror jag du läste mig fel. Att man regelbundet (t.ex. var tionde år) behöver förnya sitt körkort genom att göra om proven betyder ju inte att man drar in allas körkort för gott. Och det är ju ingen som tvingar en att vänta med att förnya till efter det gamla gått ut, man kan ju lika gärna göra det ett år eller två innan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:30:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ny uppkörning:
Om lösningen vore att alla skulle ta om körkortet med jämna mellanrum så borde ju, enligt den logiken, sådana med nytaget körkort vara synnerligen bra trafikanter... Problemet är troligen inte att folk inte vet utan att de har helt fel attityd och det lär inte en uppkörning, där man kan ställa sig in, förändra. Dessutom är det ju så att de som statistiskt sett är inblandade i minst olyckor är de äldre förarna.

Åldersgränser mm:
Vad gäller åldersgränser är det genomgående problemet att det finns 25-åringar som är mer omogna än 18-åringar, precis som tvärtom. Det finns dock onekligen ett attitydproblem, jag har haft körkort sedan studenten (2002, men övningskörde ovanligt mycket och långa sträckor innan dess) och kör väl mellan 1000 och 2000 mil om året. Jag vet inte hur många gånger man (av polare, särskilt en av dem som dessutom själv inte har något körkort...) fått höra att man kör som en kärring, för att man ungefär håller sig till hastighetsgränserna och inte är medlem i "Essingeleden Slalom Club"... Värt att notera är att till skillnad från dem har jag varken smällt någon bil, fått böter eller blivit av med körkortet. Däremot har jag blivit påkörd bakifrån av en knarkare och fått ena bakdörren intryckt av en kvinna på typ 35 år med nytaget körkort när bilen stod parkerad.

Dödlighet:
Jag orkar inte leta reda på någon statistik nu men Sverige ligger oerhört bra till vad gäller trafikdödligheten. Sedan frågar jag mig dock ibland om det inte borde talas mer om svårt skadade. Vad är poängen med att flytta folk från kategorin dödade till svårt skadade om det innebär ett liv som "grönsak", som det kallas på engelska.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/14 :  18:10:57  Show Profile Send mayro a Private Message


Med dom idiotprov dom har numera så skulle jag omgående bli av med körkortet.. Samt troligen en stor del andra erfarna duktiga bilförare..Förare med fläkfritt körande i årtionden..

Medans läs o studivana yngre skulle klara det galant. Fast dom krockar titt o tätt...och leder skadorna i trafiken totalt sett överlägset.

verkar ju synnerligen konstruktivt att införa ditt förslag rovis..... Och ser man det i ljuset att äldre förare än 30 inte direkt det övervägande problemet... utan det är unga män UNDER eller runt om den åldern och inget annat...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2006/12/14 :  18:35:26  Show Profile Send Draken a Private Message
Varför inte införa ett test var 10:e eller 20:e år?

Kräv att alla bilskolor måsta ha en bilsimulator och att alla måste under ett visst år genomgå en tvådagars rep.kurs med teori samt att köra speciellt utvalda ”körsituationer” i denna bilsimulator.

Allt för att uppdatera föraren i de senaste ”nymodigheterna”.
Och om man skulle bedöma att ”eleven/kursdeltagaren” total saknar säkerhetstänkande eller kompetens i övrigt – kan/bör krav på en ny utbildning krävas.

Flyget, både militärt och civilt har regelbundna uppföljningar, som om inte rätt kompetens visas, genast resulterar i tillfälligt flygförbud tills rätt kompetens uppnåtts igen.
Utöver detta är det regelbunden läkarkontroll för att fortsätta vidmakthålla sin behörighet.
Kanske skulle man kunna införa en sådan kontroll till att börja med?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/12/14 :  19:03:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
I danmark provade de 130 istället för 110 och fick FÄRRE olyckor. Så det finns det bevis på.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/14 :  19:51:08  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
130 Får man köra nu i Danmark, men det är typisk när man kommer ut av stan att det är så, i tät orten är det typ 110 och 90 som gäller, men så är det så klart skyltat. Dom 130 är INTE skyltat. Så om man på motorväg inte mötas av et 110 eller 90 skylt inom 3-4 km, då är det bara att köra 130.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/12/14 :  20:01:13  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag tycker på ett sätt att det är bra att man har lägre hastigheter på vissa ställen. MEN många klarar inte ha koll på trafiksituationen när de sitter o stirrar på H-mätaren för att hålla 30.

Hur skall man kunna hålla koll på alla skyltar i dagens tempo ? om det är olika hastigheter i olika delar av en stad eller i olika städer ? ALLA vet att det är 50 i stad / by.

Med låg hastighet tappar folk koncentrationen, de sitter o glor på allt annat.

I Malmö snackas det om att bli 30 i hela stan.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/12/14 :  20:10:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Att ta om körkortet när man kommer upp i ålder tycker jag verkar som en lysande idé. Varför inte redan strax efter 30?


Att ta om körkortet varje år tills man är 30 vore väl bättre! Kolla olycksstatistiken.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/14 :  20:27:55  Show Profile Send mayro a Private Message

Va fasiken.. OM man kan köra ihjäl folk på fyllan o bara få nån månad för det på kåken så är väl inte hastigheter stora problem direkt...

Men fylla o bilkörning är inte inkomstbringande ifråga om BÖTER.... Så där är mäniskors liv skit samma...

Detta fjantande med pettitessmilimetersnicksnackande kontroll Sverige är rent skrattretande..

för högt betalda tolar som inget har att göra är det som kommer på sånt dumt som att sänka ÄNNU mer...Synd Danmark förlorade kriget för länge sedan...

Nu får tråden nog vara för min del.. Man surnar ju till då man bara tänker på hur idiotiskt det är. och värre blir det för varje förslag som läggs tydligen..

Som sagt... Nu får tråden va...hua va irriterad man blir... brr...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/12/14 :  21:05:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Icke att förglömma i dessa klimatförändrings- och växthuseffektstider: Desto lägre hastigheter desto bättre är det för miljön eftersom kraftiga accelerationer och inbromsningar ger mycket utsläpp samtidigt som bilen drar mer bensin ju högre fart.

Bortsett då alltså från att lägre hastigheter minskar olyckrisken och även risken för svårare skador eller död vid påkörningar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8518 Posts

Posted - 2006/12/15 :  03:15:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Icke att förglömma i dessa klimatförändrings- och växthuseffektstider: Desto lägre hastigheter desto bättre är det för miljön eftersom kraftiga accelerationer och inbromsningar ger mycket utsläpp samtidigt som bilen drar mer bensin ju högre fart.

Ja men desto fortare gör vi ju slut på bränslet som kommer från jordens innre,så vi får ta fram cykeln någon gång...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/12/15 :  14:00:24  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag cyklar mina 6km+6km till posten varje dag, det ger mig moralisk rätt att tänka självgoda tankar om mina medtrafikanter. Det är nästan värt mer än sparade pengar, sparad tid och god kondition. =D
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/15 :  14:25:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om det är några som generellt sett skulle behöva undervisning om trafikregler så är det cyklister...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:26:59  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Som någon här på forumet har som signatur:

Det är inte farten som dödar - det är smällen! Eller på engelska:
It´s not the fart that kills - it´s the smell! (med reservation för stavning )

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/15 :  16:17:04  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Det är inte farten som dödar - det är smällen!


ulfsan: Hur allvarlig smällen blir avgörs i princip helt av farten... men den engelska översättningen var kul

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/15 :  16:43:00  Show Profile Send mayro a Private Message
Förr blev vi raggare av med lappen då vi gled runt.. Numera skall all bli cruisers med 30 som full fart...

Tänk att vi alltid haft rätt fart egentligen hela tiden vi USA bilsåkande..
Det är ni fartdårar som haft fel hela tiden ju...

Dessutom glider vi fram i 80-90 på sommarvägarna.. Så som sagt... Vi är ett rent föredömme ..

men för inte sååå länge sedan fanns det speciella grupper inom polisen som jagade oss PGA detta med våra lägre hastigheter..

tänkvärt ev...

Edit. att vi också samåker är ju rena rama milöpartistuket.. Så dubbelt så tänkbart..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/15 16:45:20
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000