HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 a men va ### ska dom sänka hastigheten ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/15 :  20:00:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Hehe, jag både cyklar och kör buss och kan därmed tycka illa om bilar från två håll...

Förnyade teoriprov bör inte vara något större problem för vana bilister som redan har trafikerfarenhet att relatera alla regler till.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/12/16 :  00:15:36  Show Profile Send rovis a Private Message
Att hantera en rondell är jättesvårt för vana bilförare. Att blinka när man ska svänga höger i en korsning är också svårt. Att blinka när man byter fil är fantastiskt svårt.

Det finns massor av grejjer som många vana förare behöver träna på.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/16 :  00:28:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bilförare i gemen växlar generellt sett inte mellan att köra på trottoarer, kör mot rött, mot enkelriktat osv. osv. osv. Apropå att blinka, hur många cyklister meddelar sina intentioner genom att räcka ut armen? Att köra bil på ställen med många cyklister är en avancerad övning i tankeläsning för att inte köra över flera stycken...

Därmed inte sagt att jag inte har synpunkter på stora mängder bilförare, de driver mig ofta till vansinne, men de spelar oftast inte i samma liga vad gäller att bryta mot trafikregler som cyklister.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/16 :  11:14:36  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Många cyklister kör vettlöst.

Jag brukar räcka ut armen vid filbyte och ibland vid svängar om det inte begränsar manövreringen.

Att köra mot enkelriktat ser jag inte som ett stort problem. Det är sällan så trångt att man inte kan möta en bil (något mindre utrymme än vad som krävs för en bil att köra om en cykel bakifrån). Här tycker jag lagen kan ändras för en del gator.

Rödljus har jag en pragmatisk inställning till. I vissa fall reagerar inte trafikljusens sensorer, i andra är det fördelaktigt att smita lite före så att jag inte är i vägen för bilarna när de börjar rulla. Dessutom är det en smula frustrerande att gröna vågen inte passar cyklister (undantaget när man laddar fullt i 40 km/h nedför Odenplan mot Valhallavägen). Om situationen tillåter, kliver jag av cykeln och går förbi. Lagstiftaren anser det vara OK. Ibland tar det väl lång tid att passera jämfört med om jag sitter på cykeln.

På sätt och vis är det synd att man bygger separata cykelbanor i Stockholms innerstad istället för att vänja bilförarna vid att de inte är ensamma brukare av gatorna. Jag cyklar ofta på vägbanan i alla fall eftersom det går snabbare och cykelbanorna ofta svänger än hit än dit och sedan mynnar ut i vägbanan i 45 grader vinkel där det ofta står en bil parkerad i vägen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/12/16 :  12:06:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Desto lägre hastigheter desto bättre är det för miljön eftersom kraftiga accelerationer och inbromsningar ger mycket utsläpp samtidigt som bilen drar mer bensin ju högre fart.


Det där är lite fel någon gång på 90-talet gjorde Chalmers en undersökning angående detta åt MRF (kan ha fel angående MRF). Där de kom fram till att 50km/h smutsade ner mer än du körde i 120km/h men vid 130km/h så var man tillbaks till samma nivå som vid 50km/h.

Detta gällde både kliniska proven som de praktiska proven ute på vägarna.

Jag läste denna undersökning och blev förbluffad över resultatet testen gjordes med olika bilar för att få ett så bra snitt som möjligt. Alla bilar var "nya" med katalysator, insprut och allt som hör till.

Kraftiga accelerationer tar även en massa soppa och kostar men inbromsningar skall man nog skilja på en ren inbromsning med kopplingen nere detta sätt tar nästan inget bränsle. Motorbroms dvs man låter motorn bromsa istället för fotbromsen kan göra det beroende på vilken teknik som sköter bränsleblandningen.

Det är inga problem med motorbroms då insprutningen då den stängs av och förbrukar ingen soppa då. Men en ren förgasarmotor gör det vid ren motorbroms för den stängs aldrig av pga dess konstuktionen.

Sedan finns mekanisk bränsleinsprutning vs elektrisk där den elektriska är idag överlägsen när det gäller att spara soppa.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8518 Posts

Posted - 2006/12/16 :  12:48:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Sedan finns mekanisk bränsleinsprutning vs elektrisk där den elektriska är idag överlägsen när det gäller att spara soppa.

Och trimma för högre effekt oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000