Author |
Topic |
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 20:00:02
|
Hehe, jag både cyklar och kör buss och kan därmed tycka illa om bilar från två håll...
Förnyade teoriprov bör inte vara något större problem för vana bilister som redan har trafikerfarenhet att relatera alla regler till. |
...perspektiv... . |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2006/12/16 : 00:15:36
|
Att hantera en rondell är jättesvårt för vana bilförare. Att blinka när man ska svänga höger i en korsning är också svårt. Att blinka när man byter fil är fantastiskt svårt.
Det finns massor av grejjer som många vana förare behöver träna på. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/12/16 : 00:28:12
|
Bilförare i gemen växlar generellt sett inte mellan att köra på trottoarer, kör mot rött, mot enkelriktat osv. osv. osv. Apropå att blinka, hur många cyklister meddelar sina intentioner genom att räcka ut armen? Att köra bil på ställen med många cyklister är en avancerad övning i tankeläsning för att inte köra över flera stycken...
Därmed inte sagt att jag inte har synpunkter på stora mängder bilförare, de driver mig ofta till vansinne, men de spelar oftast inte i samma liga vad gäller att bryta mot trafikregler som cyklister. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/12/16 : 11:14:36
|
Många cyklister kör vettlöst.
Jag brukar räcka ut armen vid filbyte och ibland vid svängar om det inte begränsar manövreringen.
Att köra mot enkelriktat ser jag inte som ett stort problem. Det är sällan så trångt att man inte kan möta en bil (något mindre utrymme än vad som krävs för en bil att köra om en cykel bakifrån). Här tycker jag lagen kan ändras för en del gator.
Rödljus har jag en pragmatisk inställning till. I vissa fall reagerar inte trafikljusens sensorer, i andra är det fördelaktigt att smita lite före så att jag inte är i vägen för bilarna när de börjar rulla. Dessutom är det en smula frustrerande att gröna vågen inte passar cyklister (undantaget när man laddar fullt i 40 km/h nedför Odenplan mot Valhallavägen). Om situationen tillåter, kliver jag av cykeln och går förbi. Lagstiftaren anser det vara OK. Ibland tar det väl lång tid att passera jämfört med om jag sitter på cykeln.
På sätt och vis är det synd att man bygger separata cykelbanor i Stockholms innerstad istället för att vänja bilförarna vid att de inte är ensamma brukare av gatorna. Jag cyklar ofta på vägbanan i alla fall eftersom det går snabbare och cykelbanorna ofta svänger än hit än dit och sedan mynnar ut i vägbanan i 45 grader vinkel där det ofta står en bil parkerad i vägen. |
...perspektiv... . |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2006/12/16 : 12:06:53
|
quote: Desto lägre hastigheter desto bättre är det för miljön eftersom kraftiga accelerationer och inbromsningar ger mycket utsläpp samtidigt som bilen drar mer bensin ju högre fart.
Det där är lite fel någon gång på 90-talet gjorde Chalmers en undersökning angående detta åt MRF (kan ha fel angående MRF). Där de kom fram till att 50km/h smutsade ner mer än du körde i 120km/h men vid 130km/h så var man tillbaks till samma nivå som vid 50km/h.
Detta gällde både kliniska proven som de praktiska proven ute på vägarna.
Jag läste denna undersökning och blev förbluffad över resultatet testen gjordes med olika bilar för att få ett så bra snitt som möjligt. Alla bilar var "nya" med katalysator, insprut och allt som hör till.
Kraftiga accelerationer tar även en massa soppa och kostar men inbromsningar skall man nog skilja på en ren inbromsning med kopplingen nere detta sätt tar nästan inget bränsle. Motorbroms dvs man låter motorn bromsa istället för fotbromsen kan göra det beroende på vilken teknik som sköter bränsleblandningen.
Det är inga problem med motorbroms då insprutningen då den stängs av och förbrukar ingen soppa då. Men en ren förgasarmotor gör det vid ren motorbroms för den stängs aldrig av pga dess konstuktionen.
Sedan finns mekanisk bränsleinsprutning vs elektrisk där den elektriska är idag överlägsen när det gäller att spara soppa.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8664 Posts |
Posted - 2006/12/16 : 12:48:34
|
quote: Sedan finns mekanisk bränsleinsprutning vs elektrisk där den elektriska är idag överlägsen när det gäller att spara soppa.
Och trimma för högre effekt oxå.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|