HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kartan kan komma att ritas om
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/15 :  06:23:51  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Län och landsting byts ut mot några få regioner
Sverige 14 dec 23:18

Statliga ansvarskommittén kommer sannolikt att föreslå att Sverige delas in i mellan sex och nio regioner i stället för de 21 län och landsting som finns nu, uppger Dagens Nyheter. Tanken är att få en indelning av Sverige som stämmer bättre med de statliga myndigheternas. Hur regionerna ska se ut vill man däremot inte bestämma utan väljer att slå fast ett antal kriterier. Förändringen kommer troligen att genomföras närmare år 2014.


Läste och funderar lite kring vad det skulle kunna komma att innebära.

Tycker ni det är någon ide att rita om kartan
(lite kort, utan alltför politiska diskussioner alltså)

Edited by - Passerati on 2006/12/15 06:49:19

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/15 :  06:54:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kalasläge att smälla upp stacket mellan Sverige o Skåne då

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/15 :  06:59:58  Show Profile Send Passerati a Private Message
antagligen håll bara era Eålahuen borta från staketet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/15 :  07:05:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Eålahuen


Oooh du kan till o med svära på Skånska

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/15 :  07:08:36  Show Profile Send Passerati a Private Message
Men lite skämtsamt alltså
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/15 :  07:13:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det hoppas jag för annars blir du Eålarens

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/15 :  07:16:19  Show Profile Send Passerati a Private Message
hehehe nej, nu ska jag ta en bärs och mecka med vinylsvarven så jag kan lyssna på lite AC/DC sen

Edited by - Passerati on 2006/12/15 07:19:12
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/15 :  07:43:45  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Ville bara inflika med att det finns en utomordentlig sida med översättning mellan Skånska / Engelska / Svenska som dessutom gör ett bättre jobb än Babelfish
http://home.swipnet.se/~w-12411/sp/ordlista.htm
Läs och lär, hedningar från NORR

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/15 :  08:33:15  Show Profile Send Passerati a Private Message
Kanon CarlssonH *gör tummen upp*

Men oj vad hårt ordet eålahue var, har nog blivit lite missledd gällande uttrycket av en skåning lustigt nog

Nåja nog om ålhuvuden/hästhuvuden osv.
Vad tycker ni om förslaget som jag quotat i första inlägget

Edited by - Passerati on 2006/12/15 08:35:00
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/15 :  08:48:39  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Vet inte vad jag ska tycka, det är ju minimalt med information (inte från dig, Passerati), bara ett "nu ska vi göra det här, men vi tar detaljerna sedan"
Sedan hur det blir med ekonomin, det återstår att se.
I västsverige är vi vana vid att våra politiker spenderar hur mycket som helst för att spara och så blir det dyrare ändå.
Jag tänker på när de slog ihop regionens tre storsjukhus för att spara pengar, men det blev så dyrt att de vill slänga ut ännu mer pengar för att återställa igen.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/15 :  09:18:29  Show Profile Send B-200 a Private Message
CarlssonH: 100 % rätt tänkt håller med totalt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/15 :  09:38:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
CarlssonH: Är det inte så att den stora förändringen i västsverige redan är gjord? Västra götalands region har ju funnits några år och står väl som "model" för de förändingar som ska göras på annat håll. Om jag minns rätt så var väl skapandet av den regionen "steg 1" för dessa färändringar.

Att de inte specificerar exakt hur regionerna ska se ut beror väl helt enkelt på att det beror på de lokala förutsättningarna, gissningsvis så lär det bli upp till de olika länen och landstingen att komma överens med sina grannar om exakt hur gränserna ska dras. Att göra det centralt är knappast en bra idé.

Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/12/15 :  09:45:31  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Kan gå hur som helst - När Region Skåne bildades var det ju himla bra.
Man har nu bytt alla personer i ledande befattning hur många ggr som helst o ingenting funkar ändå...
Man vägrar helt enkelt samarbeta


People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/15 :  09:49:15  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
f95toli/
Du har säkert helt rätt, mitt inlägg var mest en generalisering
Men, det blev alldeles för dyrt trots allt och det har ju diskuterats olika förslag på att separera storsjukhusen igen.
Naturligtvis kan inte alla dessa beslut göras centralt, precis som du säger utan de inblandade länen och landstingen måste ju få säga sitt och försöka komma överens.
Vi får se vad som händer

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/15 :  10:46:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tror ni vi kan få dem att dra gränsen vid Jönköping ? Så Blir resten Skåne ? (Läs Danmark)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/15 :  11:59:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ser ingen anledning till att rita om nån karta, ett enda rikstäckande landsting känns däremot som en ide värd att titta närmare på.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:11:57  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Över huvud taget känns landstinget svårgripbart där det svävar mellan den lokala och nationella politiken. Eftersom det bara är vissa sakfrågor som avgörs regionalt blir det ett politikens b-lag som agerar. Spontan fråga: Kanske borde vi införa regionala guvernörer med avsevärt mycket mer makt än landshövdingarna?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:34:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Länsindelningen härstammar från Axel Oxenstiernas indelning på 1600-talet och återspeglar inte riktigt hur organisationer och människor rör sig, verkar och arbetar idag. En fördel med nyordning är ju att funktionella regioner får lättare att formera sitt arbete om regionerna är bättre utformade och/eller större. En nackdel kan dock vara att enskilda lokala initiativ och projekt får svårare att hävda sig gentemot den nya större regionala nivån som då närmar sig den nationella...

Frågan är inte helt obekant för mig då jag arbetar som doktorand i regional utveckling och entreprenörskap. Skulle tro att jag hör lika många röster för som emot när jag är ute på "fältet" och pratar med olika aktörer. Det finns dessutom en stark motkraft mot förändring i de rådande strukturer och organisationer som redan finns - länsstyrelser, regionförbund, landssting mfl...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/12/16 :  14:51:03  Show Profile Send matså a Private Message
Skåne tillhöra Danmark? Fy fararo, nej tack.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000