Author |
Topic |
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 10:27:55
|
quote: 40- och 60-gräns testas av vägverket Sverige 12 dec 09:24
Nästa sommar kommer de vanliga 50- och 70-gränserna att bytas ut mot 40 och 60 i ett antal kommuner. Det är vägverket som i ett försök ska se vad som händer med säkerheten och trafikflödena i testkommunerna. I första hand är det Halmstad, Hylte, Luleå, Vänersborg, Växjö och Stockholm som får de nya gränserna, från den 1 juni 2007.
Mycket ska man höra, snart får man väl böter för att man råkar gå lite för fort på trottoaren |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 11:06:55
|
E6 90 till 70 är på G nu, pendlar varje dag... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 13:15:15
|
Spelar mindre roll eftersom de flesta inte klarar av att hålla nuvarande hastighetsgränser...min önskan är betydligt fler poliskontroller och fartkameror. Höga hastigheter orsakar mycket elände och skador & död... bara för att vissa idioter har så bråttom |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 13:24:39
|
Det bästa vore ju isåfall att bötfälla alla som kör för sakta, eftersom de är de som orskar alla galna omkörningar. Om alla höll samma hastighet skulle man ju slippa många, många olyckor.
Och nej jag anser det inte det acceptabelt att ligga i efter någon i 70 på en 90-sträcka (om väglaget tillåter högre hastigheter givetvis, lade till denna parantes efter Boergars inlägg). Detta fenomen är extra tydligt när det finns hastighetskameror, folk ligger neråt 70-80 fast det är 90-sträcka. Kameran tar en först vid 96 så man kan ju faktiskt hålla nästan 105 på mätaren (om man inte gillar marginaler förstås).
För att öka trafiksäkerheten anser jag att man bör slå extremt hårt på rattonykethet och att folk kör obältat. Obligatoriskt fängelstraff för alla med alkohol i blodet i trafiken samt skyhöga böter (femsiffrigt, minst) för alla som kör obältat.
Hetsjakt på Svensson som kör 100 istället för 90 på en torr vägbana med lite trafik är bara dumt. Förstår inte varför vi inte har hastighetsbegränsningar som anpassas efter vägförhållanden, särskilt i vårat avlånga land med såpass extrema klimatvariationer. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2006/12/12 14:25:22 |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 14:16:54
|
JonasY: Det du nämner om hastighetsbegränsningar som anpassas efter vägförhållanden provas på en bit av E6 genom Halland där du får köra upp till 130 vid torr vägbana och lite trafik men där hastigheten sjunker snabbt när regn, snö och köer ökar. Verkar funka bra, vad jag har förstått.
Däremot uppskattar den logiskt tänkande halvan av min hjärna att folk kör 70 på 90-väg. Det betyder väl ändock att förarna anpassar hastigheten efter väglag, väder och kompetens. Det är trots allt så att de flesta inte kan välja bort bilen trots att de blir äldre och reaktionsförmågan blir långsammare. Tycker att det är värre med de som fortsätter att köra som 20-åringar.
Med andra ord: Jag kör gärna fort, men hellre säkert.
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 14:27:23
|
Matte76, 100%
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 14:29:02
|
Boergarsquote: JonasY: Det du nämner om hastighetsbegränsningar som anpassas efter vägförhållanden provas på en bit av E6 genom Halland där du får köra upp till 130 vid torr vägbana och lite trafik men där hastigheten sjunker snabbt när regn, snö och köer ökar. Verkar funka bra, vad jag har förstått./.../
Petimeterkommentar - maxhastigeheten på E6 i södra Halland är 120km/h. I övrigt korrekt beskrivning.
Liknande försök med väglags- och väderstyrning av hastighetsbegränsningen pågår även på E22 i Blekinge, på Ölandsbron, E18 i väster om Västerås samt på Uddevallabron på E6:an. Även system där hastighetsgränsen varieras utifrån trafiksituationen förekommer på en handfull platser i Sverige.
Att system med variabla hastighetsgränser är ovanliga i Sverige beror på att den trafksäkerhetsnytta de tillför i de flesta fall är låg i förhållande till kostnaden. Det finns ofta andra åtgärder ger större trafiksäkerhetsvinst per investerad krona.
mvh/ Jörgen G som emellanåt arbetar en del med försöket med variabla hastigehtsgränser
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 15:37:38
|
Dom jagar inte bilister för att sänka dödligheten. Dom jagar för att få in böter..
Vore det dödligheten dom var ute efter så hade väl inte vägunderhållet varit så dåligt som det är.. Där kan man stoppa vattenplaningar via vattenfyllda hjulspår.. Ha beredskap för ishalka och gå ut före på morgonen än senare som oftast görs.. Som FD tradarförare så har man sett så ofta dom väntar tills olyckorna börjar. Då går dom ut med bekämpningen..
Stoppa ungdommarnas framfart med sina turbobilar på gator o torg.. Dom är klart överrepresenterade även i statestiken...
Så att jaga en svenne för han kör sina 90 blås på en 70 väg lär inte göra direkt underverk mer än i bötekassorna samt statestiken om hur många sk "trafikbrott" man löst...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 16:51:38
|
I en väldigt hög andel olyckor har antingen sömn eller alkohol varit inblandat. Där hjälper inga hastighetsbegränsningar... Vill man verkligen minska antalet döda så borde man ta krafttag mot detta. Hur man gör det, ja det är ju en annan femma. Men tex så kanske det inte borde vara olagligt att sova bakom ratten, då kanske man kunde få lite mer rättvisande statistik....? (som redan är rätt hög) |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 16:58:52
|
Jag brukar köra beroende på hur mycket trafik det är ute. Är det tomt, varför kan man inte då få ligga i 200 km/h för. Om man dör är det ju ens eget problem.
Om man tar kål på nån annan, det kan det gott vara livstidsfängelse på. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 17:37:26
|
Nu hackar jag inte på Martin M som person!!! Det är bara argumentensom är ganska typiska för "Jagkörsåbraochminbilärsåny"lobbyisterna
quote: Om man dör är det ju ens eget problem
Och om Du blir invalidiserad vems problem är det då. quote: Om man tar kål på nån annan, det kan det gott vara livstidsfängelse på.
Lite väl sent med fängelse då kanske.... Bättre att inte dräpa någon
Personligen så har jag aldrig fattat problemet många (män) har med just trafikregler. Stjäla, göra inbrott, misshandel, bankbedrägeri, dråp....De flesta anser nog att det är alvarligt Men trafikregler....ähhh va mesigt! "Jaga riktiga bovar istället!!" Det är ju precis vad de kunde göra om bara alla ultraliberala nötter åtminstonde försökte följa reglerna ÄVEN på asfalt.
Visa samma respekt där ute som Ni gör här inne
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 20:09:37
|
Jag kör ofta mellan Halmstad till Västerås 55 mil(2ggr i månaden ung) och blir SKITFÖRBANNAD på alla jvla fartkameror o skit som man lägger pengar på - "För trafiksäkerhetens skull"
- Jag har 20 mil med älgmark UTAN stängsel - Mer än totalt 5 mil med stenbumlingar i dikena - Inga belysta korsningar - Skitkassa vägar (MKT trafikerade, ändå utan riktig service) - Inga varningsskyltar NGNSTANS där det e mkt vatten under vägen (dvs där det blir ashalt då det fryser!) - Inga varningsskyltar NGNSTANS som varnar för vattenplaning vid regn pga dålig väg
Ovanstående dödar - INTE 10km/h för fort. Dessutom kan man ju undra hur listigt det är att köra och bara titta efter fartkameror ist för att titta efter vilt, BARN etc (nej - man kan inte ha på farthållare hela tiden och nu e det ju böter på 6km/h för fort...)
Dessutom känns det inte befogat att lägga resurser på att sätta dit fortkörare på 110 vägar - fråga alla som känner våldtäkts- /misshandelsoffer där polisen inte hade resurser att rycka ut....... |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 22:02:41
|
Följ hastighetsbegränsningarna så slipper du; - ont i magen
- titta efter fartkameror
- och hela denna diskution
Om en cm kan vara skillnaden melan liv & död så kanske 10 km/h också kan göra det ... varför riskera...
Vi har en 15 år gammal bil men vår farthållare slår aldrig på så mycket som fem km/h ens
Better late than dead
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 02:45:52
|
quote: mayro Dom jagar inte bilister för att sänka dödligheten. Dom jagar för att få in böter..
Vore det dödligheten dom var ute efter så hade väl inte vägunderhållet varit så dåligt som det är.. Där kan man stoppa vattenplaningar via vattenfyllda hjulspår.. Ha beredskap för ishalka och gå ut före på morgonen än senare som oftast görs.. Som FD tradarförare så har man sett så ofta dom väntar tills olyckorna börjar. Då går dom ut med bekämpningen..
Stoppa ungdommarnas framfart med sina turbobilar på gator o torg.. Dom är klart överrepresenterade även i statestiken...
Så att jaga en svenne för han kör sina 90 blås på en 70 väg lär inte göra direkt underverk mer än i bötekassorna samt statestiken om hur många sk "trafikbrott" man löst...
Det du just skrev är även min uppfattning. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 07:31:41
|
Jagar fortkörare för att få in böter som inkomster till staten? Nja knappast va...utan det gör polisen snarare av två orsaker:
1) Lagar är till för att hållas i ett icke anarkistiskt samhälle som ju Sverige är eller "ska" vara och 2) Det är bevisat i otaliga studier och statistik att de höga farterna är huvudorsaken till trafikolyckor där bil är involverad, tillsammans med alkohol då givetvis. Är det riktigt illa kombineras alltför hög fart med alkohol.
Däremot håller jag med om att man inte kan köra 70 på en 90-väg tex eftersom man då kan orsaka farliga omkörningar etc. Är det 90 håll 90 eller strax under osv! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2006/12/13 07:51:40 |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 08:12:59
|
matte76: "2) Det är bevisat i otaliga studier och statistik att de höga farterna är huvudorsaken till trafikolyckor där bil är involverad"
Är det verkligen det? Jag har faktiskt aldrig sett någon statistik som antyder det. Har du någon länk till det? |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 08:38:38
|
Utan att tveka kan jag anse att farten alltid är den i slutändan avgörande faktorn.
ex hade man hållit lägre hastighet hade man kunnat stanna osv på äkta bilskolemanér |
Edited by - Passerati on 2006/12/13 08:40:09 |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 08:45:21
|
Har tyvärr inte möjlighet att leta fram något i skrivande stund.
Men det borde finnas lite matnyttigt på vti:s hemsida www.vti.se.
Dessutom har vi ju det gamla kära(?) sambandet från fysiklektionerna i skolan en gång i tiden:
- rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten är väl ett samband som tydligt nog visar att farten har en mycket stor betydelse för den skada som sker vid en kollision?
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/12/13 08:46:35 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 08:47:00
|
quote: Är det verkligen det? Jag har faktiskt aldrig sett någon statistik som antyder det. Har du någon länk till det?
Piggen: Har ingen länk men googla och du skall säkert finna . Ren logik säger dock att höga hastigheter försämrar reaktionsförmågan och andra faktorer som behövs för att vara en god förare. Chansen är liksom mycket större att undvika en krock om du håller lägre fart och därmed har mer tid att hinna reagera...sunt bondförnuft enligt mig. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 08:48:06
|
Det verkar inte som så många av er har koll på vad skillnade av dessa km/h gör.
Att som fotgängare bli påkörd av en bil i 40 km/h, då är det 20% risk att man dör
Att som fotgängare bli påkörd av en bil i 50 km/h, då är det 70% risk att man dör
Ganska stor skillnad, med detta i vetskap så har jag svårt att förstå att folk tycker det är onödigt att hålla efter fortkörare i tätort. Eller är det så att ni tycker det är ok att bli av med era nära å kära för att man får räkna med lite förluster??
/Anders |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 09:11:42
|
quote: Ovanstående dödar - INTE 10km/h för fort.
short_cuts: Jo det kan det visst göra, se siffrorna secanbj redovisar. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 09:35:57
|
på 110väg spelar nog inte det så stor roll om du kör på en fotgängare?????? |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 09:44:38
|
quote: på 110väg spelar nog inte det så stor roll om du kör på en fotgängare??????
Nej, det har du nog rätt i men jag menade mer på vägar med lägre hastigheter, som 30/50/70. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
short_cuts
Member
560 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 09:46:37
|
Dessutom står antalet påkörda människor för en försvinnande liten del i statistiken (cyklister räknas som fordon, även om många cyklister tror att de e gjorda av stål....) av de som blir skadade i trafiken. Det finns INGEN statistik som bevisar att hög hastighet är orsaken till trafikolyckor. Man pratar hela tiden om hastighet men det finns inget samband som är framlagt mellan antalet olyckor per månad och fordonens hastighet vid olyckstillfället. Givetvis dör sällan folk i trafikolyckor om hastigheten är noll...
30 och 50 väg är JÄTTEVIKTIGT att man respekterar!
När man höjde hastigheten i halland från 110 till 120 på E6 så måste man verkligen tagit risker! Alla resurser som läggs på fartkontroll på fyrfiliga E6 tex är ju till för vår säkerhet - nu höjde dem till 120 och säkerheten är som bortblåst |
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 09:57:21
|
Nu vet jag ju inte varför vi diskuterar motorväg eftersom det Vägverket skall testa är i tätort. Och det första inlägget ondgjorde ju sig över sänkningen till 40
"Hastighetsgränserna kommer att vara 30 som idag på särskilt utsatta platser, i bostadsområden och centrumområden, 40 i första hand på länkar i huvudnätet för biltrafik där oskyddade trafikanter blandas med biltrafik och där det finns övergångsställen samt 60 på leder med separata gång- och cykelvägar, inga övergångsställen och få korsningar."
/Anders
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 10:03:39
|
quote: på 110väg spelar nog inte det så stor roll om du kör på en fotgängare??????
Men det säger sig självt att hastigheten påverkar stoppsträckan!
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Topic |
|