HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikbehandla en Norrlänning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/26 :  15:48:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bra skrivet Morgan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:25:40  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tänkte lite på det här med att täcka upp golvet med mattor och funderar lite på detta.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15594&catalogId=10103&storeId=2&productId=10595&langId=-11&categoryId=16056&chosenPartNumber=40030302

Vad tror ni om att ställa högtalarna på dessa

Från väggen fram till mattan som jag har idag är det ca 90-95.

Dom är billiga och lika tjocka som min nuvarande matta.

Eller finns det andra tjockare runda mattor för ungefär samma pengar

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:32:34  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Diametern är ju bara 70cm, gör varken till eller från.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/26 :  23:35:10  Show Profile Send Snoop a Private Message
Om de nu inte gör minsta lilla ljudmässigt så kanske de kan bli snyggt rent estetiskt

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2006/10/27 :  13:53:30  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Morgan:
Är det absorberande material i olika tjocklekar som gäller för efterklang?
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/10/27 :  19:11:39  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Är det absorberande material i olika tjocklekar som gäller för efterklang?

Jag förstår inte riktigt frågan, dessvärre. Kan du förtydliga den?

Jag anser att man bör eftersträva en efterklangstid kring 0.2 sekunder för alla frekvenser (där man kan tala om efterklang om inte ringning, förstås). Detta kan man om man vill åstadkomma genom att använda absorberande material av en enda tjocklek - antingen genom attt ha tillräckligt tjock mineralull för att dämpa homogent över hela frekvensområdet, eller genom att ha ett förhållandevis tunnt material som stage-drop som man hänger veckat och över stora ytor med varierande avstånd från väggarna. Så, nej, man behäver inte använda material av olika tjocklekar, om man bara vet vad man sysslar med.

Men det är dumt att göra "mellantinget" - att använda ett halvtjockt material på begränsade ytor. Då kan man råka ut för en mycket "sned" efterklang, där låga frekvenser har mycket långa efterklangstider, medan höga frekvenser klingar av snabbt.

Vad det svar på din fråga? Jag gillar egentligen inte att uttrycka mig tumregelmässigt, eftersom svaren blir så oerhört förenklade att de blir nästan felaktiga.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/05 :  22:20:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag kanske kan passa på att ge ett boktips
"Master handbook of acoustics" av Everest
Kostar £17 på Amazon
Boken är köpt och levererad och ett par kapitel är lästa. En vettig bok som ställer lite krav av läsaren.

Positivt med bra och förklarande bilder till den förhållandevis lättlästa (amerikanska) engelskan. Formlerna är enkla och rätt få till antalet. Graferna desto fler.

Negativt är deras jä---a förmåga att hålla sig kvar vid sq ft, oz, lb, inch, å gud vet vad, istället för SI enheter. Hur var det amerikanaren sa:
"We're adopting to the metric system now...inch by inch!"

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2006/11/05 :  23:51:04  Show Profile Send Morgan a Private Message
Gillar du inte Imperial-notation?

Vilket är störst 0.33mm eller 0.31mm? Löjlig fråga, inte sant? Givetvis är 0.33 större än 0.31 - det ser man ju!

Men vad är störst av 1/3" och 5/16"? Ser man direkt att 1/3" > 5/16", eftersom 1/3=0.333333... medan 5/16=0.3125? Jag gör det inte omedelbart, den saken är säker...

Eller när man skall välja borr. Vad är lättast att se skillnad på: 5/32", 1/8" och 9/64" eller kanske motsvarigheterna 4.0, 3.0 och 3.5 mm?

Att man inte tar sig i kragen och börjar köra metriskt är en ren gåta!

Jag är så radikal att jag menar att vi borde mäta huvuddelen av vår tid med hjälp av 10 som talbas!!! Jag tycker att dygnet borde indelas i 10 timmar, som delas i 100 minuter, som delas i 100 sekunder!!! Skillnaden mellan 86.400 sekunder per dygn och 100.000 är marginell. Likaså är skillnaden mellan 1.440 minuter per dygn och 1.000. Måtten blir precis lika användbara i den bekvämare formen på 10-bas.

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/11/07 :  13:38:50  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tänkte passa på att ”låna” tråden för att klämma in en liten fråga . Jag kommer att flytta till en ny lägenhet där det tilltänkta lyssningsrummet har exakt de mått som omnämns i denna tråd. Jag sitter som bäst och försöker klura ut en gynnsam möblering av detta rum. Med tanke på de hemska egenskaper en betongbunker som denna har i basområdet så klurar jag mest på detta i första hand.

Eftersom hörnen oftast verkar boven i dramat funderar jag mest på vad man kan göra med dessa förutom att shoppa från Svanå eller ta fram verktygen och börja bygga o.s.v. (Naturligtvis är detta också tänkbart, men jag har ingen bra lokal att snickra i och det är kallt utomhus i Umeå på vintern…)

Tanken slog mig då: vad händer om man placerar en bokhylla i ett hörn? En variant är att ställa de två delarna längs respektive vägg och låta dem mötas i ett hörn. En annan variant är att ställa en liten hylla ”tvärs över” hörnet i 45 grader så att det bildas ett tomrum bakom inne i hörnet.

Skulle någon av dessa varianter överhuvudtaget ha någon teoretisk positiv inverkan på basåtergivningen i rummet? Om man i variant nummer två fyller ”tomrummet” i hörnet med en massa mjuka fluffiga saker?

Ovanstående resonemang bygger på att högtalarna placeras längs en långvägg och lyssningssoffan längs motstående långvägg cirka 50 cm ut från väggen
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2006/11/07 :  17:54:40  Show Profile Send JD a Private Message
Hej....Varför inte Svanå? Justerbara basabsorbenter V4or V6or mm.. Så om man skaffar annan bostad längre fram är det ett mindre problem.... Sen har vi den estetiska biten!! I mitt som snart är färdigbehandlat (Taket kvar) med Svanås produkter så har det varit mycket lovord ifrån både ljudtekniker och audiofiler i sin helhet...Men framför allt kvinnor....Slå den om du kan!!!

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/07 :  18:27:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
JD: Det är inte helt utan att man blir lite sugen på att se lite bilder på ditt rum

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2006/11/07 :  18:33:20  Show Profile Send JD a Private Message
Det kommer när det är färdigt....

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/07 :  18:57:55  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag skulle jättegärna vilja ha ett helt rum fyllt med svanå grejer, gillar rum ssom är behandlade med deras grejer, men nu är budgeten begränsad och jag tror att detta som morgan föreslagit kommer bli bra.

I vanlig Snoop manér så kommer de väll ta ett tag innan de blir något gjort, men jag ska göra det som har sagts iaf

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2006/11/07 :  19:53:56  Show Profile Send JD a Private Message
Hmm...Här har du Morgans förslag....Bilder säger mer en tusen ord...

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/07 :  20:14:22  Show Profile Send Snoop a Private Message
Nja JD nu var du nog lite väl rolig

Morgans förslag går att få till väldigt tjusigt, vi får se hur det blir i slutändan.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/07 :  21:37:15  Show Profile Send Manga X a Private Message

Väljudande & tjusigt... eller hur var det nu!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2006/11/07 :  22:00:07  Show Profile Send JD a Private Message
Hittade faktiskt tråden som ett "seriöst akustikförslag" på Faktiskt.se Akustikreglering hos Sanny
enligt mätningarna gick det nu inte så bra
För att hjälpa gänget på traven hur man tolkar kurvorna:
det är praktiskt omöjligt att dämpa ett litet rum med enbart mjuka absorbenter eftersom redan vid 80 Hz krävs 1m i diameter. (har påpekat detta tidigare på forumet)
I Sannys fall användes ej bredbandiga absorbenter utan för stor del tunna mattor o dyl. Akustiskt kommer rummet i obalans vilket medför bumligt ljud och dämpad diskant)
Kurvorna visar att ringa absorbtion sker under 200 Hz.
Mitt tips är följande
Använd bredbandsabsorbenter efter tycke och smak samt membran eller Helmholts absorbenter under 200 Hz

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/11/07 :  22:04:05  Show Profile Send ninja a Private Message
Tack Morgan, väldigt intressant ock lärorikt! Det uppskattas verkligen!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/07 :  23:12:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
I det fallet som var om mitt vardagsrum så handlade det ju inte om att sätta upp massa täcken eller tyger.

Utan här snackar vi om en stor bred dämpvägg sen mycket dämpning uppe vid taket.

Hur resultat blir vet jag inte dock innan det är testat.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2006/11/07 :  23:35:19  Show Profile Send Morgan a Private Message
JD. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta när jag läser ditt inlägg om "seriöst akustikförslag" på faktiskt.se... Du skymfar mig å det grövsta. Fy så trist att behöva bli bemött av en sådan attityd!

Hemma hos Sanny_X hade vi ett akustikmöte där vi lyssningsjämförde ett något sånär hyggligt akustikbehandlat rum med ett helt obehandlat rum. Vi var ytterst begränsade, eftersom vi inte skulle möblera om och spela på andra hållet i rummet, och inte kunde bygga upp en riktigt lämlig simulerad dämpvägg eller använda de lågfrekvensabsorberande produkterna just så som de var tänkta.

Men likväl lyckades vi uppnå mycket goda resultat av akustikbehandlingen. De mätningar vi gjorde är "quick-and-dirty"-mätningar som likväl ger vid handen att vi uppnådde särdeles goda resultat med en mycket kort och homogen efterklangstid över schröderfrekvensen. I mätningen finns en artefakt, nämligen den högre uppmätta efterklangstiden kring 130-280Hz. Denna är med största sannolikhet ett rent mätfel - inte en akustisk egenskap hos rummet.

Du har totalt fel när du hävdar att vi inte använde bredbandiga absorbenter hos Sanny. De tubetraps som användes har sitt absorptionsmaxima kring 200 Hz. Flera av de täcken som hängdes upp hade så stor distans till väggen bakom att deras absorptionskurva går rakt ner till under 200Hz. Du far alltså med osanning. Varför gör du det?

Att det enligt mätningarna inte gick så bra, som du skriver, är ren rappakalja. Det ser närmast idealiskt ut från 300 Hz och uppåt - det enda område där mätningarna är tillförlitliga. Vi uppnådde efter omständigheterna och med begränsningarna helt superba resultat. Lyssningen gav dessutom tydligt vid handen att vi verkligen lyckades. Ljudet blev ruggigt mycket bättre i det behandlade rummet.

Och jag vet inte varför du vill påstå att detta skulle vara ett "seriöst akustikförslag". Visst är det seriöst så till vida att jag är nöjd med resultatet, givet begränsningarna. Men det är inte seriöst med avseende på utseende, och det är ingenting jag alls skulle rekommendera till någon. Då jag tar mig an ett uppdrag och tar betalt för det så ser jag till att det blir en funktionell helhet som ser vacker ut - eller så tar jag inte uppdraget alls.

Nåja. Jag skall lugna mig en smula. Du menade kanske ingenting illa, utan bara uttryckte dig på ett sätt som råkade träffa mig på fel punkt. Jag har satt foten i munnen förut, så jag vet att sådant kan hända.

Jag är helt inne på din linje, med avseende på att inte använda för tunna material (eller för tunna geometrier, i alla fall). Man vill givetvis uppnå ett resultat där efterklangstiden är något sånär homogen - låg säga mellan 0.15-0.25 sekunder i hela frekvensområdet över schröderfrekvensen. Man vill absolut inte att det skall vara så som det tycks vara om man ser på den underliga mätningen i Sannys rum - att ett enskilt frekvensområde har väsentligt längre efterklangstid. Men i verkligheten var det inte så som det såg ut på kurvan. TimDec hade helt enkelt troligen inte ännu sorterat bort detta frekvensband, som egentligen ligger under schröderfrekvensen.

Det fanns INGA tendenser till bumligt ljud och dämpad diskant i Sannys rum då det var behandlat, helt enkelt. Men jag vet precis hur det fenomenet låter, och jag vill instämma i din varning för att en akustikbehandling lätt kan barka dithän, om man inte ser till att få tillräckligt effektiva absorbenter i de lägre frekvensområdet.

MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2006/11/07 23:39:06
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2006/11/08 :  01:01:49  Show Profile Send JD a Private Message
Efter att ha läst de mesta av dina inlägg här på forumet så sägs det inte mycket om lågrekvensabsorbtion. Att ge förslag på absorbtion över 160 Hz är ju inte direkt svårt även om du envisas med att lägga in heltäckninmgsmattor och gardiner (ska det vara någon vits med en gardin för absorbtion under 160Hz måste det vara tunga grejer ca 400gram/m2 och ut från väggen ca 0.5m ) vilket genast snedvrider den akustiska balansen i rummet. Det går inte att kompensera för 25 m2 absorbtionsyta som absorberar över 5000Hz. Lika lite som att du kan få en absorbtion under 160 Hz runt 0.15s som du förordrar därover, om du inte gör om vardagsrummet till en studio
Eftersom du placerar dina "basfällor" i hörnen är de ju upptagna för de som gör nytta under 100 Hz.
Gör som smårumsakustikerna börja med grunden, musiken måste vila på ett fundament som inte färgar mellanregistret. detta kan endast göras med helmholtzaborbenter eller panelabsorbenter .
Har man fått iordning på dessa hemska problem kan man försiktigt gå vidare med bredbandsabsorbenter eller bredbandsdiffusorer
Man bör respektera högtalartillverkaren och se till att man inte EQ hans tilltänkta frekvensgång med ett rum i akustisk obalans.
Ett litet råd: smårumsakustikerna använder ej efterklangstid utan titter endast på energitidskurvan för rummet och Schrödertrådarna i de lägre frekvenserna. fördelen med detta är att man kan se hur klangen ligger kvar i rummet, alla tidigar reflexer som kan stöka till det, vattenfallet i basen , studera den viktiga HAAS effekten mm

Är du intresserad är det bara att ringa Götet bästa smårumsakustiker
Claes Olsson Genelecs representant för inmätning av deras monitorer i Norden. Duktig pedagog och tar sig tid.
Nämnas kan väl okså att Svanå gör dessa mätningar vid hembesök.
Så fort ekonomin tillåter beställs den sista delen av projektet taket som enligt Matts ssätter den sista spiken i rumsnoderna runt 80 Hz.
Återkommer därefter med bilder.

Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2006/11/08 :  13:48:39  Show Profile Send JD a Private Message
Fick meil av Svanå Matts han tycker det är dags för ett kunskaps lyft på forumet inom smårumsakustik. Förslaget är att Ingemar Olsson Audio Datalab ska hålla ett seminarium om små rumsakustik i Stockholm. Tid senare delen av januari -07. Ingemar räknas som en av världens mest kunniga inom området. Han var först med att bygga en studio där Haas effekten togs i beaktande på 60-talet!
Några punkter som han förklarar
1 Rumsresonansernas uppkommst och hur man tacklar dessa
2 varför man använder energitidskuvan i små rum och inte efterklangsmätning
3 varför reflexerna är så viktiga för taluppfattbarheten och hur de ska behandlas för att komma i rätt tid och amplitud.
Fyll gärna på med egna frågor som ni vill han ska klargöra.
Matts garanterar en underhållande dag med Ingemars så välkända utskällningar när kunskapsluckorna visar sig hos frågeställaren
Kostnad 5000 ex moms samt en rejäl middag som han uttryckte sig
Finns intresse så lägger vi upp en egen tråd om detta .

Visst är akustikfrågor intressant och ett kunskapslyft för forumets medlemmar skulle säkert vara av godo.
Dock så hör inte marknadsföring för kommersiella aktörers tjänster hemma i våra diskussionstrådar!

Mvh
/ztenlund

Edited by - ztenlund on 2006/11/08 18:31:31
Go to Top of Page

Julian
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/11/08 :  14:02:37  Show Profile Send Julian a Private Message
Jag skulle hemskt gärna delta i ett sådant seminarium!
Starta gärna en tråd i ämnet.
Go to Top of Page

Morgan

415 Posts

Posted - 2006/11/08 :  14:18:39  Show Profile Send Morgan a Private Message
JD. Du skriver
quote:
Ett litet råd: smårumsakustikerna använder ej efterklangstid utan titter endast på energitidskurvan för rummet och Schrödertrådarna i de lägre frekvenserna. fördelen med detta är att man kan se hur klangen ligger kvar i rummet, alla tidigar reflexer som kan stöka till det, vattenfallet i basen , studera den viktiga HAAS effekten mm

Man måste grovt dela in ett rums akustiska egenskaper i tre olika områden, och lära sig att tänka om dessa på lite olika sätt:

Under rummets lägsta fundamentalmod uppvisar det kavitetsverkan. En viss del av denna bör man kompensera för, och en del av den bör man ha kvar för att uppnå verkligt realistisk återgivning.

Över detta frekvensområde, upp till schröderfrekvensen, har man det problematiska området med resonant avklingning. Det finns många olika sätt att angripa detta frekvensområde med akustiska åtgärder. Man kan med fördel använda ett flertal basmoduler, för att genom lämplig geometrisk utspridning av dessa se till att inte slå an vissa lågfrekventa problematiska rumsmoder. I det lite högre registret, men fortfarande under schröderfrekvensen (80-250Hz ungefär) så brukar man inte sällan ha förhållandevis hög modtäthet. Jag menar att man mycket väl kan specialdesigna helmholtzresonatorer för att gå in med högt q-värde vid speciellt problematiska områden här, men att man också med fördel kan se till att bygga mycket stora bredbandiga helmholtzabsorbenter med lågt q-värde i syfte att helt enkelt korta rummets efterringningstid vid alla problematiska moder. Har man särdeles stora bekymmer med anhopning av moder vid något frekvensband bör man förstås försöka möblera om, eller så måste man gripa in med helhotzabsorbenter med högt q-värde. Jag kan inte tänka mig att vi är oense på denna punkt.

Över schröderfrekvensen kommer så det frekvensområde där det är relevant att tala om efterklangstid. Därunder är den korrekta termen "avklingningshastighet". Var schröderfrekvensen hamnar beror på en mängd faktorer: Rummets form, absorptionskaraktär och mängden och distributionen av diffuserande element. Det är i detta frekvensområde där jag menar att man bör se till att efterklangstiden är 0.15-0.25 sekunder ungefär. Helst så "rakt" som möjligt.

Men man måste förstås också ta hänsyn till det forskningsområde som kallas "psykoakustik" - läran om hur vi tolkar och uppfattar ljud. Vi är exempelvis mycket känsliga för efterklang/ljud underifrån, medan vi inte fäster så stor vikt vid vad som kommer uppifrån. Varför det är på det viset kan vi bara gissa - kanske för att ormar och farliga djur vi inte vill trampa på brukar finnas på marken, medan få faror lurar i träden. Vi har kanske därför blivit känsligare för just ljud underifrån. Man kan tydligt se i örats överföringsfunktion till trumhinnan att ljud underifrån förstärks i frekvensområden där hörseln är extra känslig. Man bör därför utan tvekan se till att man dämpar golvet riktig väl, menar jag. Har man hört ett rum med eller utan heltäckningsmatta (med snabbt byte mellan med/utan) så vet man hur enormt stor skillnad det gör, när man slipper den obehagliga efterklangen underifrån.

Det finfina är att man inte behöver vara så rädd för stora absorptionsareor högt upp i frekvens, bara man relativt har ganska stora absorptionsareor vid lägre frekvenser. Om man har ett rum på 50m3, och har en absorptionsarea vid 5KHz som är 45 kvadrat och en absorptionsarea vid 500Hz som är 35 kvadrat, så ställer man inte till med någon skadlig ojämhet i efterklangstiderna för olika frekvenser. Man får då 0.178 sekunder vid 5KHz och 0.229 vid 500Hz. Den psykoakustiska effekten av (hur vi uppfattar) den lilla ojämnheten är helt försumbar i jämförelse med den psykoakustiska effekten av att inte alls göra några åtgärder för att sänka efterklangstiden. Den grumling som en lång efterklangstid åstadkommer är enormt mycket mer skadlig för hur vi uppfattar ljudet, än att vi skulle få en lite ojämn efterklangstid.

Men en kraftigt ojämn efterklangstid (över schröderfrekvensen, alltså) är förstås hemskans otäckt att lyssna på. En massa tunna textilier hängda i felaktiga geometrier (nära väggar) och en massa högfrekvensabsorption utan lågfrekvensabsorption ger ett hemskans obehagligt ljud, eftersom man hör extra tydligt hur efterklangen grumlar i det lite lägre frekvensområdet (300Hz-1KHz), utan att få den kompenserande/döljande/maskerande "lystern" som en lång efterklangstid vid högre frekvenser kan ge.

När du skriver att smårumsakustikerna inte använder "efterklangstid", utan tittar endast på energitidkurvan för rummet, så har du fel. Det må kanske vara sant för de smårumsakustiker du känner/känner till, men det är inte en sanning överlag. Jag vet åtminstone två ytterst kompetenta smårumsakustiker som i allra högsta grad resonerar i termer av efterklangstid: Lindroos och Öhman. Jag betraktar dem båda som ohyggligt mycket kompetentare vad avser psykoakustik än andra svenska akustiker som sysslar med hifi. Men det är ju bara min värdering, baserad på vad jag har hört i rum som akustikbehandlats av olika firmor/personer.

MVH
/Morgan

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/08 :  15:12:57  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
5000 kr plus moms var helt hårresande dyrt! Ingvar Öhman höll ju en psykoakustikföreläsning helt gratis härom månaden (de skaffade lokal genom KTH). Tyvärr missade jag den.

Ingvar Öhman är även han en kommersiell aktör som delvis agerar på samma marknad, men med en annan strategi. Att hålla den här typen av föreläsningar skapar rimligen intresse för hans tjänster och således är de nog inte helt gratis ("There's no such thing as a free lunch"). Jämför att du får provsmaka på någon ost e dyl när du går och handlar.

Mvh
/ztenlund

Det finns annars ett kurskompendium till ljuddelen av medieteknik grundkurs (2D1574) som ger en bra introduktion till lite allt möjligt:

http://www.kth.se/student/studiehandbok/kurs.asp?Code=2D1574

"Ternström S. Kompendium i Ljud, 100 kr. Finns att köpa på KOD:s studentexpedition."

...perspektiv...
.

Edited by - ztenlund on 2006/11/08 18:49:50
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000