Author |
Topic |
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 13:18:04
|
Hej! Är det någon som vet om PMC hålls av någon affär i Göteborg? Jag är nyfiken främst på GB1. Vet att de finns i Alingsås, men undrar som sagt om de finns att lyssna på även i Gbg? |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 13:40:50
|
Hej Jonas, Jag kan verkligen rekomendera dig att lyssna på PMC:s sortiment. Tyvär tror jag inte att dessa finns representerade i GBG men du kan ju alltid höra med generalagenten, goldenagemusic.
www.goldenagemusic.com hifi@goldenagemusic.se +46 (0)322 66 50 50
De har egen försäljning men antar att du vill provlyssna. Eventuellt så kanske du kan hitta någon trevlig forum medlem som ställer upp med en provlyssning mot en fika. Bäst är väll annars alltid att du lyckas låna hem ett par för utvärdering i ditt system, i ditt hem.
Lycka till /Patrik
|
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
Edited by - overhang on 2006/09/14 13:41:26 |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 16:42:04
|
Tack för svaret! Jo såklart det är bäst att låna hem. Egentligen är det inte aktuellt för tillfället. Jag är väldigt nöjd med hur mina QRS Merkurius låter, det är bara det att de är så jävla stora. Jag skulle egentligen vilja ha ett par mindre skrymmande högtalare som inte tar upp så mycket plats i blickfånget om man säger så. Vi får se vad som händer. Hursomhelst så om ett byte blir aktuellt så tar jag hem ett par GB1:or på öppet köp... Jag är väldigt nyfiken på PMC:s sortiment så även om jag inte ska byta högtalare just nu skulle jag vilja lyssna på dem. Gillar starkt deras koncept. |
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 16:50:33
|
Har ett par PMC gb1 men bor i Norrköping... En annan kille på forumet har ett par FB1+. Han bor i Västerås. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Telarc
Member
103 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 18:20:42
|
Ågrens Hifi har just fått in ett par PMC. Jag kommer inte ihåg modellen men priset låg på 15000:- |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/09/14 : 18:32:20
|
Om de ligger runt 15k är det med 99% sannolikhet GB1 de har fått in.
Riktigt spelglad golvare med bra flås i botten trots sin litenhet. För extrema basorgier kan en sub behövas, men det gäller väl de flesta högtalare. Till musik presterar de väldigt tight och kontrollerad samt torr djupbas. Heller inget flåsgt basljud, eller bumligt och färgat. Väldigt bra kontur och skärpa i basen. Total kontroll! Dynamiken är också extremt bra. Det smäller till rätt bra när så behövs... Tänk dock på att inte fusla med signalkällorna då de är väldigt transparenta och spelar verkligen det som stoppas in i dom. Ljus elektronik är inget jag rekommenderar till dom då PMC i sig är extremt neutrala och kan bli lite för "på" med väldigt ljus elektronik.
Mellanregister och diskant påminner starkt om en riktigt bra stativare samtidigt som du har ett stabilt och fint basfundament. Till större rum (25-30 kvadrat och större) är FB1+ ett bättre val då spelar djupare och mer bas än lillebror.
Har själv kompletterat med en REL-sub, men det är mest för att fylla ut den sista lilla gnuttan i botten för att få totalt fullregister. Gör sig bäst med filmtittande (suben alltså)
Väl värt att låna hem och prova ett par PMC. VÄldigt spelglada rackare. Klarar alla typer av musik med bravur. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 07:49:05
|
Vad trevligt. Tänkte mig en sväng till Ågrens i eftermiddag för att lyssna och eventuellt köpa mig ett par nya lurar till min mp3-gnagare. Mina Koss SportaPro börjar falla isär. Då får man ju ta med sig några trevliga plattor juh. |
|
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 07:50:09
|
Är det förresten någon som vet i vilket nummer av vår kära Hifi&Musik som GB1 testades? Letade bland lite tidningar hemma igår men kunde inte hitta testen. |
|
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 08:00:45
|
Jag har för mig att det var i hifi& musik 12/04 eller något sådant. Sitter själv mycket nöjd med ett par FB1+. Måste dock hålla med OcA om detta märkes neutralitet. De avslöjar obenhörligen alla svagheter du har i signalkedjan. I mitt fall har jag ännu inte hunnit uppgradera min cdspelare (en gammal Technics PDC 670 ) Den var ok i mitt gamla system men nu är det nästa outhärdligt att lyssna till denna. Jag har provat med andra signalkällor så jag vet att felet inte ligger i förstärkaren (en beggad Arcam alpha 10 i väntan på att jag skall få råd med en bryston rigg) eller i högtalaren. Så jag kan bara rekomendera detta märke men var noga med att se till att ha ordning på grejerna annars kan det bli dyrt om du skall byta allt på en gång.
/Patrik |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 08:02:54
|
Ok, svagaste länken hos mig är väl min Pioneer DVD-575. Jag hade ju en Copland 266 tidigare som jag sålde i ett svagt ögonblick. Bara för att jag råkade bli erbjuden en tusenlapp mer än vad jag betalade för den. Dumt dumt. |
|
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 08:20:47
|
Kan verka dumt. Men å andra sidan anser ju lts att din Pioneer dvd skall vara neutral medans technincs är känt vassa (vilket jag förstås inte hade koll på för tio år sedan, samt att min tidigare anläggning maskerade detta väl). Funderar själv på att införskaffa en sqeezebox och helt skippa detta med cd, annars blir det eventuellt en Rega appollo eller något liknande (hm jag sparar vist 4500 på att köpa sqeezeboxen så det borde väll vara givet)
Mitt råd är testa du kommer troligtvis inte att bli besviken, och blir du det så är det ju bara att låta bli att slå till. |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 08:34:58
|
Jo jag vet, den ska visst vara svår att detektera i F/E-test säger de. Skulle dock varit kul att jämföra den med en bra cd-spelare... När jag sålde Coplanden hade jag en gammal Samsung DVD som ersättare innan jag köpte Pioneeren så jag fick aldrig jämfört Coplanden direkt mot Pioneer. Nu för tiden sitter jag dock inte ner så ofta och "finlyssnar" som jag gjorde förr så jag har egentligen inte lust att lägga en massa tusenlappar på en cd-spelare. En annan fråga ang. PMC: Kan man kräma på med dem utan att de tappar andan? Jag vill gärna kunna spela ordentligt högt ibland... Med mina QRS är det inga problem, man kan dra på rätt saftigt utan att det låter kass. |
|
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 08:51:34
|
Jag har då alldrig märkt några direkta problem men har inte heller jämfört direkt med dina burkar. Mina FB1 or står i ell L:format vardagsrum som är öppet mot köket och hallen med en totalvolym om cirka 60m2 och jag har alldrig kunnat vrida på fullt på förstärkaren (Specad och uppmät till lite drygt 105 W i 8 ohm) utan att det blivit snudd på obehagligt högt, har aldrig upplevt några problem med ljudet från mina burkar vid dessa tillfälen.
/Patrik |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 09:39:37
|
Hur mycket kostar FB1? Är det stor skillnad på dessa och GB1? |
|
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 10:03:01
|
Enligt goldenagemusics prislista http://www.goldenagemusic.com/pdf/Homepris.pdf så ligger priset på GB1 på 14990:- Och FB1+ på 26990:-
Går att få tag på till ok pris som begagnat eller demox i england men då får du räkna med cirka 1000-1500 i transportkostnad samt att det är långt att åka om du behöver service eller dylika.
Kolla denna tråd för mer info om import. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51970&SearchTerms=pmc,fb1
Observera vidare att GB1 och FB1+ har en bättre diskant än den äldre versionen FB1, det går dock att uppgradera FB1 till FB1+. Många exemplar av FB1+ som säljs i england är just uppgraderade FB1or. Jag köpte mina FB1+:or just som uppgraderade 2hands ex från england och totalt kostade det drygt tusen kronor mindre än ett par nya GB1 or i Sverige.
Största skillnaden mellan fb1+ och gb1 är nog basförmågan, har dock inte lyssnat speciellt mycket på GB1, sett till priset räknas dock GB1 som den mest prisvärda av flera.
/Patrik |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 12:14:59
|
Det är ett bra pris, dock måste jag rekomendera dig att lyssna på dem någonstans innan du slår till för att så att säga inte köpa grisen i säcken. Om du kommer fram till att detta är en högtalare för dig så kan jag råda dig att be om fler bilder på det specefika objektet för att undvika obehagliga överaskningar samt att bara köpa via etablerade handlare som lämnar åtminstone tre månaders garanti även på demox och andrahands prylar. Det är lätt att se om de är uppgraderade eller inte då den ursprungliga FB1 har en metaldom i diskanten med en liten plastgrill framför, FB1+ använder en silkdome helt utan galler eller grill. Vidare så är det ett annat delningsfilter men detta syns inte utan att du skruvar loss det.
Ta en sväng förbi ågrens och om du fortfarande är intreserad så kan du undersöka importspåret vidare allternativt köpa direkt i Sverige av tex ågrens. Lycka till!
/Patrik
|
Edited by - overhang on 2006/09/15 12:16:12 |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/09/15 : 16:03:36
|
Vill slänga in en liten varning för ek-utförandet. PE-Audio i Västerås fick retunera ett antal exemplar, då eken hade flagat. Om det bara var måndagsex har jag ingen aning om. Och provlyssning: Finns inte möjligheten hos Golden Age i Alingsås?
Annars kan jag inte annat än varmt rekommendera PMC. Just att dom är så neutrala gör att du kan mekka ihop det ljud du föredrar med elektronik och kablar. |
|
|
vincent
Member
235 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 08:27:58
|
Helt suverän högtalare, jag hade ett par och jag har ALDRIG hört något liknade i den prisklassen som spelar lika bra. Kommer säkert inte att göra det heller. |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 08:48:02
|
Hej! Jag kom till stan för sent i fredags så jag hann inte bort till Ågrens. På lördagen fanns det inte heller tid för det skulle springas på stan och fika med kompisat och leta skor mm till damen... Det får bli en en annan gång, tur att jag inte har speciellt bråttom. |
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 11:37:54
|
Det är väl värt att vänta på...
Som Vicent säger så finns det ingen motsvarighet i prisklassen. De sopar banan med mina gamla B&W 801 t.o.m... |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 11:39:24
|
quote: Som Vicent säger så finns det ingen motsvarighet i prisklassen. De sopar banan med mina gamla B&W 801 t.o.m...
Nja...? |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 12:13:04
|
Jo, faktiskt...
Var gamla 801F modellen och jämfört med dem har PMC bättre detaljering, dynamik och ljudbild. 801'an hade iofs mycket mer baskapacitet, men med nya REL-subban så är det problemet löst också...
Mina 801'or krävde sannslösa mängder effekt för att vakna. Tungdrivet är bara förnamnet... Dessutokm stora och skrymmande, så jag håller mina PMC högre rent ljudmässigt och även estetiskt. |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2006/09/18 : 14:52:18
|
Någon som äger eller lyssnat på OB1? Känns som en möjlig uppgradering i framtiden när man väl torskat helt på PMC. Har FB1+ idag. |
|
|
Graziano
Member
89 Posts |
Posted - 2006/12/18 : 19:37:53
|
Hej på er PMC-vänner! :D "Riktigt spelglad golvare med bra flås i botten trots sin litenhet, tight och kontrollerad samt torr djupbas, bra kontur och skärpa i basen". Det tycker jag är en utmärkt beskrivning på basen, som OcA gjorde!
Jag är väldigt glad att ha hittat denna lilla golvare, för det var just denna bas jag letat efter då den är väldigt "rolig", och passar mycket bra till den musik jag lyssnar på. Jag har en spännande framtid till mötes då jag har allt att uppgradera till mina GB1:or :D
Test på båda FB1+ och GB1 finns på följande länk, leta rätt på PMC i menyn bland märken, så finns de båda där att läsa om.
http://www2.bildochljud.se/kopguiden.html
P.S kan tillägga att jag bor i Karlstad om någon vill provlyssna GB1 ! :) |
Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde |
|
|
pewe
Member
335 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 10:28:53
|
En svår fråga kanske: men hur står sig dessa båda modeller mot, säg, Audiovector Mi3 Signature SE eller Avantgarde SE? Vet att det är svårt att jämföra men upplever man subjektivt en kvalitetssskillnad ljudmässigt åt det ena eller andra hållet?
Anledningen till frågan är att jag aldrig gillat uttrycket "de spelar bra i sin prisklass". Vad betyder det? Antingen är det bra ljud eller så är det inte. Uttalandet förutsätter ju också att allt som är dyrare är bättre, något som jag tror de flesta här inte håller med om.
Prisskillnaderna är ju i detta fallet rätt stora till AV:s nackdel. Intressant att höra era erfarenheter |
Edited by - pewe on 2006/12/19 10:34:30 |
|
|
Topic |
|