Author |
Topic |
|
Mr Largo
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 14:46:46
|
Hej Hifi Forum.
Jag har ett litet bryderi med mitt senaste inköp. Jag hoppas någon här kan komma med några goda råd.
Jag har som många andra försökt att kombinera 2kanal och flerkanal, dock med blandad framgång.
Det system jag har nu är ett par Dynaudio 1.3 mkII som frontar/musiklyssning, en Dynaudio 122c center och ett par Dynaudio 42 som surround. Detta driver jag med en Rotel kombo Rsp-1066 och Rmb 1075.
Dock tycker jag att ljudet i mina 1.3 mkII har blivit lite mindre dynamiskt, ljusare, lite basfattigare jämfört med det som jag drev dem tidigare med, vilket var ett Rotel Rb991 steg och en Yamaha rx-v1300 som användes som försteg.
Som ljudkälla (2kanal) använder jag en SONY 222 ES CD/SACD och kör analogt från den. Mellan dem sitter en QED silver spiral.
Att 1075:an inte har samma kraft som 991:an är ju ganska självklart men vet nån om det skiljer dem nåt i karaktär, eller är det försteget som gör skillnaden? Sålde tyvärr min 991:a innan jag hann testa det ihop med Rsp 1066.
Jag står lite i valet om hur jag går vidare, köpa en ny CD? eller ett separat steg till mina 1.3 mkII?
Jag skulle gärna vilja få ett lite varmare ljud med lite mer klipp i basen och gärna lite mjukare diskant.
Jag är dock nöjd med ljudet som hembio så jag vill ogjärna byta ut försteget.
Tar varmt emot alla råd jag kan få.
Mvh Anders |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 15:31:54
|
quote: Jag skulle gärna vilja få ett lite varmare ljud med lite mer klipp i basen och gärna lite mjukare diskant.
Du skulle ha köpt mitt McCormack DNA1 Deluxe låter det som. Jag drev ett par Contour S3.4 förut med det och det lät ungefär som du beskriver att du vill ha det. Dynaudio överlag händer det mycket med när de får rejält med kraft och ström, kan med fel grejer låta otroligt tråkiga och odynamiska. Mitt råd är ett rejält slutsteg, men samtidigt så vet jag inget om din Cd-spelare där du får komma med den exakta modell beteckningen då jag inte hittar någon som heter SONY 222 ES CD/SACD. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 15:54:50
|
Jag har också Dynaudio och Rotel och jag upplevde nåt liknande när jag bytte ut min HK. Jag tyckte att det blev lite kallt och hårt, men jag tror nu så här i efterskott att det är nog så det "ska" låta. HK receivern jag hade färgade ganska mycket, för mycket bas osv, lite loudness-känsla om man så vill. Det jag till sist kom fram till är att rotel elektroniken krävde mer av rummet, det blev mer och mer tydligt, att när diskant och mellanregister spelade ut ordentligt, mer energi helt enkelt, så blev reflexer i rummet också mer påtagliga. Kanske tråkigt svar, men ändå. Ett rum som låter mycket, bidrar ju knappast till bättre dynamik, men jag vet ju inget om ditt rum.. |
|
|
Mr Largo
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 16:19:20
|
quote: Mitt råd är ett rejält slutsteg, men samtidigt så vet jag inget om din Cd-spelare där du får komma med den exakta modell beteckningen då jag inte hittar någon som heter SONY 222 ES CD/SACD
Tror den heter Sony SCD-C222ES, USA modell, köpte den för en billig peng beg. Tror det var instegsmodellen för växlare i ES-serien. Inte lätt att hitta nåt vettigt om den på nätet men så här ser ut. http://www.epinions.com/Sony_SCD_C222ES_619847/display_~reviews
Vad kan ett McCormack DNA1 Deluxe kosta beg. mån tro? |
Edited by - Mr Largo on 2006/12/19 16:33:44 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 00:08:48
|
quote: Vad kan ett McCormack DNA1 Deluxe kosta beg. mån tro?
De som har varit ute har varit pris på ifrån 7000-9000kr lite beroende på om det har varit den vanliga DNA1 eller Deluxe versionen. Jag rekomenderar slutstegs byte innan byte av CD-spelaren. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
|
Topic |
|