Author |
Topic |
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 01:57:48
|
Hejsan! Jag är väldigt sugen på att köpa ett bra ljudsystem som ska ge välljud för en lagom slant.
Det som jag fått för mig ska lira hyffsat tillsammans är en XTZ class A-100 förstärkare, samt XTZ 99 W2MT högtalare. Förstärkaren: http://www.fyndborsen.se/ecommerce/produkt_win.php?main!filter!Prodnr=10444
Högtalare: http://www.fyndborsen.se/ecommerce/produkt_win.php?main!filter!Prodnr=11085
Även om det inte är i en så väldigt hög prisklass så känns det ändå som att ljudet jag får av detta kanske räcker till? Läst en del tester och det låter ju som att prylarna kan vara bra! :)
Någon som har synpunkter på detta? Kanske känner till något annat system som lirar bra\Finns det någon bättre kombination?
Mata mig med svar!
MVH//Andreas Rudin |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 08:46:31
|
Har du siktet iställt på dessa så finns det väl egentligen inga invändningar. Man har läst lite om stärkaren - och den har fått OK recensioner. Högtalarna har man också läst om och de har knappast 'sågats' - utan omnämnts som helst OK i prisklassen. Jag tror du kommer sitta nöjd ett tag med dessa. Och såvida du inte vill in på den mysiga begagnatmarknaden och leta, så kör på dem.
(M |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2006/10/27 : 09:33:47
|
Förstärkaren är nog bra, har väl testats bland annat i tidskriften highfidelity med gott resultat. Men sedan är det väl det här med att köpa högtalare på postorder, som rannagarden skriver så är de säkert helt ok.
Men det är nog roligare att lyssna hos någon handlare på orten och se vad de har att erbjuda, nog större chans att du får något som du är riktigt nöjd med och som passar in helt med övrig inredning i rummet.
Här har du lite läsning: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14133 |
Exit Planet Dust |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/10/29 : 02:45:04
|
Tack för några bra svar! Självklart skulle det vara roligt att få tillfälle att lyssna på grejjorna för att se om det ger det ljudet jag söker. Dock lite svårt, så det är väl en "överraskning" som väntar om jag nu beställer detta ljud. På beg fronten, vad är det som gäller där? Själv är jag väldigt dålig på märken vad gäller hemmahögtalare, har mest sysslat med billjud samt vet vad för gitarrförstärkare som lirar!
Tack för svar! :) |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/10/29 : 14:08:23
|
Har inte Fyndbörsen "Try & Buy" på XTZ produkterna? Då kan du ju prova dem hemma först och inte riskera något om du inte gillar dem bortsett från returfrakten d.v.s.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/10/29 : 15:41:07
|
Okej, visste jag ärligt talat inte om. Dock känns det lite omständigt. Får se om man beställer dom där komponenterna nästa månad då! :) Om ingen har något bättre förslag. |
|
|
educk
Member
316 Posts |
Posted - 2006/10/30 : 15:52:57
|
Tjena!
jag har bara lyssnat lite kort på förstärkaren tyckte den verkade bra med tanke på pris i alla fall om man körde den klass a läget. den blev däremot väldigt varm även fast den stod luftigt när jag lyssnade på den.
högtalarna har jag ett par hemma å jag är nöjd med dem kunde vara lite bättre i mellanregistret dock men som sagt de kostar inte mycket å jag tycker de levererar bra ljud för pengarna helt klart. jag har testat lite olika utrustning till dem å de har svarat väldigt bra på bytena. började med en rotel combo ett 850 försteg och 870 slutsteg. detta lät bra men har inte en chans mot plinius och electrocommpaniet viket ger en skön rapp och torr bas.
jag tycker det är bra högtalare å kompisar blir alltid förvånade över ljudet med tanke på att det är sådan billig högtalare.
men du har också Dynavoice Definition DF-5 har tyvär inte hört dessa så jag kan inte jämföra. men de verkar vara välbygda
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2427
och kanske något sådant här för drivning
http://diamen.no-ip.org/ehandel/produkt_blad/Octave.asp?typ=VR-70E-2
skicka ett pm om du vill höra mer om systemet jag spelar 99 w2mt med eller titta in på min medlemssida
har du möjlighet att ta dig till torup så kan du få en demo i deras lyssnings rum. de hade ett par dynaudio contour av golvstående modell som man kunde jämföra mot. var väldigt trevligt
lycka till med ditt köp! |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
Edited by - educk on 2006/10/30 15:59:07 |
|
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/10/31 : 02:53:49
|
Intressant! Det är då inte lätt att veta vad man ska ha här i världen! :) Just nu känner jag att XTZ 99 lockar väldigt mkt. Men dom du tipsade om verkar även dom intressanta.
Varför använder man sig av banddiskant? Är det billigt och ger en hyffsad diskant och välljudnad? Dom billigare högtalarna som finns på marknaden verkar ha banddiskant och verkar ändå hänga med i dom lite högre klasserna.
får ursäkta om jag är jobbig, men det är så när man vill veta, vill lära. Har inte hållit på så fruktansvärt mkt med hemmaljud och märken. Lite annat med Billjud måste jag erkänna!
Vill tacka alla på forumet, Väldigt trevligt folk som sitter här och väldigt trevligt då man får svar på frågot! Stor eloge! |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2006/10/31 : 08:58:11
|
Banddiskant har inte mycket med pris att göra, det finns som du skriver på många billiga men andra märken har banddiskant på den dyraste modellen i sina högtalarserier. Den kan låta allt ifrån riktigt vasst och otäckt till riktigt, riktigt bra.
Ofta går banddiskanter högt i frekvens, även de billiga/dåliga (som då förstås ger högfrekvent oljud). Kan vara därför de finns på en del billiga, en del tillverkare av budgetgrejor älskar ju att kunna dra til med "imponerande" specar... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 11:32:58
|
Tack så mycket för alla grymt bra svar!
XTZ Class-A 100 D + 99 W2MT = beställt.
Blir nu så att jag slår till på paketpriset och hoppas jag blir nöjd! :) Skall även beställa ett par Sennheiser HD650 i julklapp åt mig själv och min far. :) Dyrt med jul! |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 13:25:38
|
Varför ligger denna tråden inte under hifi? |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 16:19:22
|
Numera gör den det. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 18:42:24
|
Allt gott för med sig något ont?
Fick nyligen ett mail som det stod följande i: Class A100 D är tyvärr slutsålda.
Dock kan vi gör ett specialerbjudande som kompensation.
Om 3-4 veckor kommer nya Class A100 DII som har mer finesser och dessutom ny design .
Jämfört med Class A100 Dså har denna:
Förbättrad kretsdesign för bättre ljud.
1st ny subutgång
Kommer i både Silver/Svart och Silver.
Ni får denna nya till samma pris:
Så köper ni övriga prylar nu så kan vi skicka Class A100DII fraktfritt när denna kommer.
Får så lov att acceptera detta och leva med min "gamla" Andersson R1 6.1 hemmabioreciver ett tag. Antar att man behöver spela in dessa högtalare. Jag kanske har fel?
MVH Andreas Ru |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 02:45:02
|
Absolut! Tackar inte nej till en lite bättre förstärkare direkt. |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 12:30:38
|
Bra gjort av Fyndbörsen, har själv positiva erfarenheter av dem. Lycka till och hoppas du blir nöjd. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/12/18 : 21:38:33
|
Har nu fått hem två stycken XTZ högtalare! Gud vilken skillnad! Fast jag har den gammla förstärkaren så låter det så grymt mkt bättre än förut. Enda jag är lite tveksam på är att de knastrat lite ur högra högtalaren, kan dock vara förstärkaren eller någon kabel. |
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2006/12/18 : 22:32:39
|
Andreas, vad hade du för högtalare innan du bytta till XTZ? |
Sweetspot är överskattat! |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 10:27:35
|
Hej Andreas "Antar att man behöver spela in dessa högtalare. Jag kanske har fel?"
Nya högtalare behöver alltid spelas in.Så det är ett rätt antagande.Mvh Kristofer |
|
|
Andreas R
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2006/12/19 : 18:42:40
|
Det jag hade förut var skräp! Nicama något..
Jo precis, läste lite och det som skrevs var att man inte skulle tänka på det så mkt utan spela med lite förnuft åtminstonde. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 11:54:40
|
Att högtalare behöver spelas in är något som dock inte är särkilt känt hos den stora massan av fok som köper högtalare, men en välkänd sak hos oss som hållit på med hifi under ett antal år.
Olika högtalare behöver olika lång tid men de låter alltid bättre efter att de spelats in.Mvh Kristofer |
|
|
|
Topic |
|